Το Παρίσι είναι μια από τις πόλεις με τους περισσότερους επισκέπτες στον κόσμο, με μερικά από τα πιο δημοφιλή αξιοθέατα, όπως το Λούβρο, την Αψίδα του Θριάμβου ή τον καθεδρικό ναό της Παναγίας των Παρισίων. Υπάρχει όμως και μια άλλη, λιγότερο κομψή πτυχή της γαλλικής πρωτεύουσας που δεν μπορεί να αγνοηθεί: οι πολυσύχναστες λεωφόροι, ο θόρυβος των δρόμων και τα σκουπίδια. Αυτά τα προβλήματα οδηγούν σε ολοένα και περισσότερες πρωτοβουλίες, όπως καταστήματα με μηδενικά απόβλητα, εστιατόρια για χορτοφάγους και προγράμματα ανακύκλωσης.
Παρίσι: Ρύθμιση για την ενοικίαση ακινήτων μέσω πλατφόρμας τύπου Airbnb
Ένας σταθμός που έγινε αγρόκτημα
Στο βόρειο 18ο διαμέρισμα, για παράδειγμα, από το 2014 μπορεί κανείς να πιεί τον καφέ του στο Recyclerie με θέα τις εγκαταλελειμμένες σιδηροδρομικές γραμμές. «Το κτήριο ήταν πρώην σταθμός της Petite Ceinture, του προγόνου του μετρό», λέει η Μαρί-Εζενί Σανβιλάρ, διευθύντρια του προγράμματος οικολογικής κουλτούρας Recyclerie, εξηγώντας πως ο στόχος είναι «να διατηρήσουμε τις εγκαταστάσεις και να υπενθυμίσουμε στους ανθρώπους το παρελθόν του σταθμού».
Η Petite Ceinture ήταν μια σιδηροδρομική γραμμή μήκους 32 χιλιομέτρων που περνούσε γύρω από το Παρίσι. Από το 2007, οι σιδηροδρομικές γραμμές μετατρέπονται σταδιακά σε μια ζωντανή αστική φύση. Και έτσι, ο πρώην σιδηροδρομικός σταθμός απέκτησε νέο σκοπό. Ακόμη, στόχος είναι η ευαισθητοποίηση των επισκεπτών στο θέμα της αειφορίας. Στον σταθμό υπάρχει καφετέρια, υπαίθρια αγορά, αστικοί κήποι, ενώ τα παλιά μονοπάτια σχηματίζουν μια ζεστή αυλή όπου η φύση έχει αναγεννηθεί. Ένας λαχανόκηπος και ένα κοτέτσι συμπληρώνουν την εικόνα ενός αγροκτήματος στο κέντρο της πόλης.
Η πόλη αναβιώνει
Η «μετατροπή του παλιού σε κάτι νέο» αποτελεί σύνηθες φαινόμενο στο Παρίσι. Εδώ και μερικά χρόνια, η συνοικία Μαρέ στην καρδιά της πόλης έχει γίνει στέκι για τους κυνηγούς ευκαιριών. Στα καταστήματα Friperies, παλιά αγαπημένα ρούχα αλλάζουν ιδιοκτήτη.
Οι σιδηρόδρομοι παίζουν ιδιαίτερο ρόλο στο Παρίσι, γεγονός διόλου περίεργο, αφού το κύριο μέσο μεταφοράς είναι το μετρό. Παρά το κυκλοφοριακό χάος στους δρόμους, η γαλλική πρωτεύουσα διαθέτει ένα εκτεταμένο δίκτυο μεταφορών, το οποίο επεκτείνεται συνεχώς και συνδέει όλα τα προάστια με το κέντρο της πόλης. Άλλοι Παριζιάνοι πάλι πηγαίνουν στη δουλειά τους με το ποδήλατο.
Για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024, το Παρίσι σχεδιάζει επίσης αρκετές περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες σε κεντρικές, πολυσύχναστες πλατείες, επιδιώκοντας να μειώσει την κυκλοφορία στα τουριστικά κέντρα και να δοθεί περισσότερος χώρος στους πεζούς. Έτσι, η περιοχή γύρω από τον Πύργο του Άιφελ, για παράδειγμα, πρόκειται να επεκταθεί και να αναδιαμορφωθεί.
Διάλειμμα από την αστική ζούγκλα
Τα πράγματα είναι ήδη πιο ήσυχα στα νοτιοανατολικά του Παρισιού: η Cité Fertile στο προάστιο Παντέν, επίσης παλιός σταθμός μεταφορικών τραίνων, φιλοξενεί σήμερα το δικό της ζυθοποιείο, ένα θερμοκήπιο, ένα εστιατόριο, αίθουσες εργασίας και περίπου 250 είδη φυτών. «Τις Κυριακές, πολλές οικογένειες έρχονται στην Cité Fertile, καθώς είναι ακριβώς δίπλα, στον καθαρό αέρα και ένα συμπαθητικό μέρος για να κάνει κανείς διάλειμμα», λέει η Ελέν Φλουράκ, υπεύθυνη για την ανάπτυξη και τις συνεργασίες.
Τόσο η Recyclerie όσο και η Cité Fertile αυτοχαρακτηρίζονται ως “tiers-lieux” – μέρη όπου οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν ένα διάλειμμα από την πόλη. Θέλουν να προσφέρουν μια ισορροπία στην καθημερινή ζωή, αλλά και χώρους συνάντησης για βιώσιμες πρωτοβουλίες. Εκτός από τα φεστιβάλ το καλοκαίρι, η Cité Fertile διοργανώνει διάφορα αθλητικά μαθήματα και αποτελεί πλατφόρμα για συζήτηση (περιβαλλοντικών) πολιτικών θεμάτων προκειμένου να προωθηθούν ιδέες για τη βιωσιμότητα: «Οι οικολογικά σχεδιασμένες εκδηλώσεις είναι ένα πραγματικό ζήτημα για την πόλη του μέλλοντος», λέει η Φλουράκ.
«Περίπατοι στο βιώσιμο Παρίσι»
Οι βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις για την κλασική περιήγηση στα αξιοθέατα προσφέρονται επίσης ψηφιακά. Η πόλη έχει αναπτύξει την εφαρμογή “Balades Paris durable” (Περίπατοι στο βιώσιμο Παρίσι), η οποία επιτρέπει την εξερεύνηση των πράσινων σημείων του Παρισιού άνετα με τα πόδια. Η εφαρμογή για smartphones περιλαμβάνει 26 διαδρομές σε όλες σχεδόν τις συνοικίες του Παρισιού, με μήκος από δύο έως πέντε χιλιόμετρα.
Σε κάθε περίπατο σημειώνονται διαφορετικές στάσεις και για κάθε μία η εφαρμογή παρέχει επίσης φωτογραφίες και πληροφορίες σχετικά με τα βιώσιμα χαρακτηριστικά τους: από ένα πηγάδι με πόσιμο νερό μέχρι έναν κοινοτικό κήπο της γειτονιάς.
Με αυτόν τον τρόπο, το smartphone γίνεται ξεναγός σε ένα Παρίσι με περιβαλλοντική συνείδηση. Οι διαδρομές οδηγούν τους περίεργους περιπατητές της πόλης σε συνοικίες όπως το Κλισύ, με τα ενεργειακά αποδοτικά κτήρια και τις πράσινες στέγες. Σε άλλα μέρη, όπως το πάρκο Buttes Chaumont ή το διάσημο νεκροταφείο Père Lachaise, μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει την εφαρμογή για να μάθει περισσότερα για τη χλωρίδα και την πανίδα της πόλης. Ορισμένοι σταθμοί βρίσκονται σε γνωστές γειτονιές του ιστορικού κέντρου της πόλης, όμως εκτός της πεπατημένης: Με τη βοήθεια της εφαρμογής, μπορεί κανείς να ανακαλύψει κρυμμένες πράσινες οάσεις στις όχθες του Σηκουάνα, τις οποίες, σε μια συμβατική περιήγηση στα αξιοθέατα, μπορεί να μη δει ποτέ.
Επιμέλεια: Γιώργος Πασσάς
Πηγή: DW
Latest News
ΑΙΓΙΣ και AntiNero στη μάχη για τις πυρκαγιές - Οι διαγωνισμοί που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ
ΑΙΓΙΣ και AntiNero στη μάχη της Ελλάδας για τις πυρκαγιές - Πώς προχωρά η εξέλιξη των προγραμμάτων
Στα τέλη του 2024 το πρώτο πρατήριο υδρογόνου από την Motor Oil
Στα τέλη του 2025 θα λειτουργήσει και το δεύτερο στην Ακράτααι- Και οι δύο σταθμοί θα είναι δημοσίως προσβάσιμοι
Κυνηγώντας τα πράσινα... ταλέντα - Η μάχη της πληροφορικής για green θέσεις
Ερευνα του ομίλου ManpowerGroup
Χωρίς στόχο για μηδενικές εκπομπές, πάνω από τις μισές ιδιωτικές εταιρείες
Μεγαλώνει το χάσμα σε σχέση με τις εισηγμένες
Η Volvo λανσάρει φτηνό κινέζικο EV στις ΗΠΑ και ... ανησυχεί την Tesla
Το EX30 κατασκεύασε η Volvo Cars, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελών οχημάτων που ανήκει στην κινεζική Geely
Στο Ταμείο Ανακαμψης το έργο «Εξοικονόμηση ενέργειας σε επιχειρήσεις - Φωτοβολταϊκά στις επιχειρήσεις»
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 161.502.400 ευρώ
ΕΥ: Συνέδριο για την πράσινη φορολογία στην Ελλάδα
Πώς θα διαμορφωθεί η περιβαλλοντική φορολογική πολιτική στην Ελλάδα
Η Tesla φτιάχνει πιο πρόσιτα αυτοκίνητα και απογειώνει τις μετοχές της
Τι σχεδιάζει ο Ίλον Μασκ για το επόμενο διάστημα
Πρέπει να ανησυχούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από την πτώση πωλήσεων EV;
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν αυτή την επιβράδυνση της αγοράς για να καλύψουν τη διαφορά με τους Κινέζους ανταγωνιστές
Στάσσης: «Η ΔΕΗ θα οδηγήσει την ενεργειακή μετάβαση στη ΝΑ Ευρώπη» – Το μήνυμα από Ουάσιγκτον
Γνωρίζουμε πώς να αναπτύξουμε γρήγορα ΑΠΕ και ευέλικτη χωρητικότητα, πώς να επεκτείνουμε και να εκσυγχρονίσουμε τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και πώς να ανταποκριθούμε στη ζήτηση των πελατών για προσιτές τιμές, είπε ο κ. Στάσσης