Η Χίος δεν είναι πολύ ανεπτυγμένος τουριστικός προορισμός και όπως φαίνεται, αυτό δεν αποτελούσε προτεραιότητα για το νησί. Η ενασχόληση με τον τουρισμό ήταν για τους περισσότερους συμπληρωματική δουλειά και τα «σκήπτρα» της οικονομίας κρατούσε -και κρατάει ακόμη- η ναυτιλία και η αγροτική παραγωγή. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο, τα πράγματα στο νησί έχουν αρχίσει να αλλάζουν και η τουριστική ανάπτυξη διαμορφώνεται με νέα δεδομένα, όπως εξηγεί μιλώντας στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Κώστας Βεργίνας αντιδήμαρχος Τουρισμού και Ναυτιλίας της Χίου.
Η τουριστική κίνηση στο νησί το 2022 ήταν αυξημένη σε σχέση με το 2019. Φέτος, όπως επισημαίνει ο αντιδήμαρχος, το νησί έχει πάρα πολύ κόσμο, περισσότερο από πέρσι. «Εκτιμώ ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο να κλείσει κάποιος διακοπές στη Χίο αυτήν τη στιγμή καθώς ο Ιούλιος και ο Αύγουστος είναι sold out ήδη από τον Μάιο. Οι κρατήσεις επίσης επεκτείνονται μέχρι τον Σεπτέμβρη και τις αρχές Οκτώβρη και αυτό είναι κάτι που συμβαίνει πρώτη φορά. Επιπλέον, για πρώτη φορά φέτος τα μεγάλα ξενοδοχεία δεν έκλεισαν μετά το Πάσχα ενώ συνήθως έκλειναν για ένα διάστημα και ξανάνοιγαν με την έναρξη της θερινής σεζόν. Αυτό συνέβη φυσικά γιατί είχαμε κόσμο», σημειώνει ο κ.Βεργίνας.
Το νησί της Χίου διαθέτει συνολικά περίπου 5000 κλίνες ξενοδοχείων και αδειοδοτημένων από τον ΕΟΤ καταλυμάτων. Αυτός είναι και ο λόγος που είναι δύσκολο να βρει κάποιος δωμάτιο στους καυτούς μήνες του καλοκαιριού.
Η Χίος είναι ένας προορισμός που έλκει αρκετό κόσμο και μάλιστα καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς. Το χειμώνα οι επισκέπτες του νησιού είναι Έλληνες και Τούρκοι. «Δεν έχουμε άλλο τουρισμό από το εξωτερικό. Έχουμε όμως repeaters -κυρίως Γάλλους και Ελβετούς- οι οποίοι έχουν αγοράσει σπίτια σε χωριά και έρχονται και τον χειμώνα», επισημαίνει ο κ.Βεργίνας.
«Εκείνο που μας λείπει είναι κλίνες, για να μπορέσουμε να καλύψουμε τον κόσμο, καθώς η ζήτηση είναι τεράστια», προσθέτει. «Το καλοκαίρι έρχονται μόνο μικρά αεροσκάφη γιατί το αεροδρόμιο μας είναι μικρό. Παρόλα αυτά έρχονται είτε με πτήσεις τσάρτερ είτε μέσω άλλου προορισμού. Φέτος έχουμε από Τσεχία ένα τσάρτερ, το οποίο σταματάει Λήμνο και μετά συνεχίζει για Χίο ενώ η Aegean έχει βελτιώσει πάρα πολύ τις ανταποκρίσεις των πτήσεων τόσο από Γερμανία όσο και από Γαλλία, οπότε έχουμε πάρα πολλούς Γάλλους και Γερμανούς που έρχονται μέσω Αθηνών. Το νέο αεροδρόμιο θα είναι έτοιμο το 2024-2025. Οι πράκτορες είναι ήδη έτοιμοι και περιμένουν. Υπάρχει ενδιαφέρον αλλά στο μεταξύ πρέπει να φτιάξουμε κλίνες. Από την άλλη, το επενδυτικό ενδιαφέρον αυτήν τη στιγμή είναι μειωμένο. Γίνονται βέβαια κάποιες μικρές ξενοδοχειακές μονάδες αλλά δεν αρκεί», τονίζει ο αντιδήμαρχος Τουρισμού.
Όπως εξηγεί ο ίδιος, συνήθως οι περισσότερες Χιώτες ασχολούνται με τον τουρισμό επικουρικά σαν δευτερεύουσα επιχειρηματική δραστηριότητα και αυτό ίσως ήταν ο λόγος που κράτησε πίσω το νησί τουριστικά. «Εκτιμώ ότι με την προσπάθεια που γίνεται τώρα, ιδίως από την πλευρά της τοπικής αυτοδιοίκησης, ότι έχει γίνει αντιληπτό στους επαγγελματίες πως ο τουρισμός πρέπει να λειτουργήσει με περισσότερη σοβαρότητα. Οπότε και οι επενδύσεις στρέφονται προς αυτήν την κατεύθυνση, οι νέες επιχειρήσεις δουλεύουν με πολύ καλύτερο τρόπο, έχει βελτιωθεί πολύ περισσότερο η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και συνεχίζει να βελτιώνεται. Από τον κορωνοϊό και μετά έχουμε εστιάσει στην αποκέντρωση, στη φύση και επειδή η Χίος έχει πλούσιο φυσικό περιβάλλον, το brand του νησιού εστιάζει πλέον σε αυτό. Η Χίος έχει φυσική ομορφιά, παραλίες, δάση, αγροτική παραγωγή με κυρίαρχη τη μαστίχα, το μανταρίνι της Χίου (που είναι ΠΟΠ προϊόν), την ελιά θρούμπα, τα χιώτικα τριαντάφυλλα κ.α. Έχει πολλά προϊόντα και γεύσεις, για αυτό πρωταγωνίστρια τα τελευταία χρόνια είναι η γαστρονομία κι εμείς εργαζόμαστε πάνω στον τομέα της ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας και της ανάπτυξης του πρωτογενούς τομέα αλλά και με την προώθηση και προβολή των προϊόντων μας σε όλο τον κόσμο.
Όπως επισημαίνει ο Παντελής Λεγάτος, πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χίου, με αφορμή πρόσφατη εκδήλωση προβολής και παρουσίασης των προϊόντων του νησιού στην Αθήνα, όπου συμμετείχαν 21 επιχειρήσεις, το «Άρωμα Χίου» είναι μια ολιστική προσέγγιση της Χίου.
«Το στοίχημα για εμάς είναι πώς θα μπούμε ουσιαστικά στον τουριστικό χάρτη. Η Χίος είναι η άγνωστη αριστοκράτισσα του Αιγαίου και για τους γνώστες είναι ένας παράδεισος» όπως λέει και ο Ελύτης, υπογραμμίζει ο κ.Λεγάτος.
«Στη Χίο πρώτη δύναμη είναι η ναυτιλία, ο δεύτερος πυλώνας είναι η αγροτική παραγωγή και η μαστίχα. Είναι τεράστια τα νούμερα από τη μαστίχα. Μάλιστα πρόσφατα δημιουργήθηκε και ένα κέντρο Έρευνας όπου πραγματοποιούνται ερευνητικά προγράμματα για τη χρήση της μαστίχας, η οποία εκτός από τα καλλυντικά, μπαίνει πλέον και στα φαρμακευτικά σκευάσματα», αναφέρει ο αντιδήμαρχος Τουρισμού, τονίζοντας ότι υπάρχουν χώρες που ζητούν να εισάγουν μαστίχα αλλά το νησί δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες τους.
Όπως υπογραμμίζει ο κ.Λεγάτος, η μαστίχα Χίου είναι γνωστή διεθνώς. Παράγεται μόνο στο νότιο τμήμα του νησιού και είναι μοναδική στον κόσμο. Η παραγωγή φτάνει στους 250 τόνους ετησίως και εξαντλείται. Το νέο Ερευνητικό κέντρο φέρνει επιστήμονες από όλο τον κόσμο στο νησί και δίνει ένα επιπλέον συν στην προβολή της Χίου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Ερχονται «χρυσές» ημέρες στον τουρισμό - Η πρόβλεψη του WTO
Οι περισσότερες περιοχές σε όλο τον κόσμο έχουν ήδη ξεπεράσει to 100% της τουριστικής ανάκαμψης, αναφέρει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού
Επένδυση ύψους 200 εκατ. προωθεί στο Καβούσι το Metaxa Hospitality Group
Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ το ΠΔ που εγκρίνει το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης της Στρατηγικής Επένδυσης (ΕΣΧΑΣΕ) «CAPE THOLOS»
Ο Μισέλ Ρουσό , νέος πρόεδρος ανώτατου εκτελεστικού συμβουλίου της Star Alliancεe
Ο Μισελ Ρουσσώ ηγείται της στρατηγικής κατεύθυνσης της Star Alliance, η οποία απαρτίζεται από 25 αεροπορικές εταιρείες - μέλη σε παγκόσμιο επίπεδο.
Airbnb: Επιπλέον «χαράτσι» 600 ευρώ φέρνουν τα νέα μέτρα
Έντονες είναι οι αντιδράσεις για το νομοσχέδιο βραχυχρόνιας μίσθωσης (τύπου Airbnb)
EasyJet: Αυξάνει τα δρομολόγια της στην Αθήνα - Ο νέος στόχος για επιβάτες το 2025
Η EasyJet επανατοποθετείται στην ελληνική τουριστική αγορά ανεβάζοντας το καλοκαίρι σε 15 τον αριθμό των δρομολογίων από Αθήνα - Σενάριο και για βάση στο «Ελ. Βενιζέλος»
Χειμερινή εξοχική κατοικία: Οι Ελληνες γυρνούν την πλάτη παρά την πτώση των τιμών [γραφήματα]
Ούτε η πώληση κάτω από το κόστος δείχνει να «συγκινεί» τους αγοραστές
Χρονιά ανάκαμψης το 2024 για τη Goldair
Μέσα στο 2024 η Goldair πρόσθεσε δυο ακόμα εμπορικές συμφωνίες με αεροπορικές εταιρείες για εξαγωγή εμπορευμάτων στις αγορές της Κίνας και του Ισραήλ
Κλιματική κρίση και πράσινη μετάβαση στην ατζέντα συνάντησης στις Βρυξέλλες για τον ευρωπαϊκό τουρισμό
Η εκδήλωση που έγινε στο ευρωκοινοβούλιο για τον ευρωπαϊκό τουρισμό αποτελεί συνέχεια του «Φόρουμ της Ρόδου»
Πληρώνεται το μεταφορικό ισοδύναμο στις επιχειρήσεις
Το μεταφορικό ισοδύναμο ανέρχεται στα 25,9 εκατ. ευρώ και αφορά στις μετακινήσεις επιβατών από τον Ιούνιο του 2023 έως και τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους
Νέα all-inclusive θέρετρα στην Ισπανία από την Wynham και την Palladium Hotel Group
Πέντε θέρετρα της Palladium Hotel Group εντάσσονται στις επωνυμίες Registry Collection Hotels και Trademark Collection της Wyndham