Πυκνώνουν τα σύννεφα πάνω από τη ναυτιλιακή βιομηχανία, με την καταιγίδα να έρχεται, όπως εκτιμά ο βετεράνος αναλυτής και επίτιμος πρόεδρος της Clarksons, Martin Stopford, ενώ οι τραπεζίτες βλέπουν μείωση της ναυτιλιακής χρηματοδότησης. Μιλώντας στο International Shipowning and Shipmanagement Summit (ISSS), προειδοποίησε ότι καταγράφονται παράγοντες στον ορίζοντα που υποδεικνύουν μια κυκλική ύφεση.
Αν ήσασταν πλοίαρχος ενός ιστιοφόρου, θα ήσασταν απασχολημένος με το να βάλετε το πλοίο σας στη σωστή κατάσταση για να αντιμετωπίσετε κάποιες δύσκολες θάλασσες μπροστά σας, δήλωσε στην ηλεκτρονική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην αρχή της Διεθνούς Ναυτιλιακής Εβδομάδας του Λονδίνου. Ο Stopford έκανε μια σύγκριση με τον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ, ο οποίος πλησιάζει την 50ή επέτειο στις 6 Οκτωβρίου και αποτέλεσε ορόσημο για τη ναυτιλία, προκαλώντας τη μεγάλη πετρελαϊκή κρίση του 1973.
Δίσεκτο το 2024 για containerships και bulker, λέει η Bimco
Δεν νομίζω ότι κανείς έλαβε σοβαρά υπόψη του τον αντίκτυπο που είχε αυτή η τεράστια αύξηση του ενεργειακού κόστους στην παγκόσμια και ναυτιλιακή οικονομία, είπε. Οδεύουμε προς μία ανάλογη περίοδο όπου πολλά έχουν συσσωρευτεί, συμπλήρωσε.
Σε αυτά περιλαμβάνονται η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία, που έχει πλήξει το εμπόριο σιτηρών. Τα επιτόκια συνέχισαν να αυξάνονται και ανέβασαν το κόστος των μεταφορών έως και 60%.
Υπάρχει επίσης η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας που πρέπει να αντιμετωπιστεί, καθώς και η αλλαγή της γεωπολιτικής κατάστασης στην Ασία και τη Μέση Ανατολή.
Αν τα βάλεις όλα αυτά μαζί και είσαι ο πλοίαρχος ενός ιστιοφόρου, ίσως μπορέσεις να «μυριστείς» έναν τυφώνα που έρχεται κάπου, είπε ο αναλυτής. Δεν είσαι ακριβώς σίγουρος πού ή πότε, αλλά ίσως τώρα είναι η ώρα να αρχίσεις να προετοιμάζεις το πλοίο σου.
Ψηφιοποίηση
Ο Stopford πρότεινε στους πλοιοκτήτες να βελτιώσουν τις πιθανότητες να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις αξιοποιώντας πλήρως την ψηφιοποίηση.
Οπως τόνισε, τα ψηφιακά συστήματα θα καταστήσουν τις ναυτιλιακές εταιρείες πιο αξιόπλοες τα επόμενα χρόνια και πιο ικανές να αντέξουν στις εκπλήξεις που επιφυλάσσει η αγορά.
Επίσης πρότεινε μία στενότερη σχέση των πλοιοκτητών με τους έχοντες τα φορτία. Η σφυρηλάτηση δεσμών με την πλευρά του φορτίου είναι απολύτως θεμελιώδης, δήλωσε ο Stopford.
Πρόσθεσε ότι οι πλοιοκτήτες θα μπορούσαν επίσης να επωφεληθούν από τις εταιρείες διαχείρισης πλοίων, οι οποίες έχουν εξελιχθεί από μία επιλογή μείωσης του κόστους τη δεκαετία του 1980 σε έναν πιο διαδραστικό ρόλο.
Ωστόσο, όπως υπογράμμισε, ο μόνος τρόπος για να εγγυηθεί κανείς καλύτερες τιμές ναύλων είναι το φρένο στις παραγγελίες πλοίων.
Η χρηματοδότηση είναι μία από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλία. Πριν ολοκληρώσει την ομιλία του ο Stopford, έγινε γνωστό ότι τριάντα τράπεζες που έχουν υπογράψει τις «αρχές του Ποσειδώνα», μία πρωτοβουλία που συνδέει τη χρηματοδότηση με τα μέτρα βελτίωσης της περιβαλλοντικής συμπεριφοράς του πλοίου, πρόκειται να συναντηθούν αυτόν τον μήνα για να συμφωνήσουν αυστηρότερους στόχους δανεισμού, οι οποίοι θα οδηγήσουν τελικά σε μείωση της ναυτιλιακής χρηματοδότησης.
Ο Πολ Τέιλορ, παγκόσμιος επικεφαλής της Societe Generale για τις ναυτιλιακές βιομηχανίες και αντιπρόεδρος του οργανισμού Poseidon Principles, δήλωσε πρόσφατα ότι η πρωτοβουλία των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων αναμένεται να ευθυγραμμιστεί με τη φιλοδοξία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που επιδιώκει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στον ναυτιλιακό κλάδο κατά 20% έως 30% έως το 2030 και κατά 70% έως 80% έως το 2040.
Τα δάνεια
Ο ίδιος δήλωσε ότι η προσαρμογή των τραπεζικών δανειακών χαρτοφυλακίων στους νέους στόχους θα οδηγήσει σε αλλαγή της συμπεριφοράς και της στρατηγικής των δανείων. Οι 30 τράπεζες που υπογράφουν την πρωτοβουλία Poseidon Principles αντιπροσωπεύουν περίπου το 65% της παγκόσμιας χρηματοδότησης πλοίων.
Ο επικεφαλής ναυτιλιακών δανείων της Societe Generale διαβεβαίωσε, όπως αναφέρει το «Tradewinds», ότι οι τράπεζες εξακολουθούν να θέλουν να είναι μέρος της ναυτιλίας. Ωστόσο προειδοποίησε ότι τα κεφάλαια είναι πεπερασμένα και θα δοθούν σε εκείνες τις επιχειρήσεις που μπορούν να ευθυγραμμιστούν με τους ευρύτερους στόχους της μητρικής τράπεζας και τους στόχους της πράσινης ανάπτυξης. Κατέληξε λέγοντας ότι οι δεσμεύσεις για το κλίμα «αλλάζουν το παιχνίδι» στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας και εκτίμησε ότι θα υπάρξει μείωση στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση από τις τράπεζες τα επόμενα πέντε χρόνια.
Πηγή: Εντυπη έκδοση Τα Νέα
Latest News
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση