Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση τροφοδοτεί σε μια σημαντική πόλωση στο πεδίο της αμερικανικής πολιτικής σκηνής. Ήδη φέτος, τα ήδη ακριβά ηλεκτρικά οχήματα έγιναν ακόμη πιο ακριβά για πολλούς πιθανούς αγοραστές εξαιτίας των υψηλότερων επιτοκίων, τα οποία επηρεάζουν το κόστος δανεισμού για απόκτηση αυτοκινήτου.

Ωστόσο η πρόταση απόκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου έχει καταστεί αντικείμενο έντονης πολιτικής διαμάχης στην αμερικανική πολιτική σκηνή ανάμεσα στους Δημοκρατικούς και τους Ρεπουμπλικανούς.

Ηλεκτρικά οχήματα: Βουτιά στις μετοχές των κινεζικών εταιρειών – Απογοήτευση για Tesla

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ford, Jim Farley το είπε με πιο απροκάλυπτο τρόπο δηλώνοντας πρόσφατα πως το όλο θέμα «έχει γίνει πολιτικό ποδόσφαιρο».

Η υποστήριξη του προέδρου Μπάιντεν στη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, μέσω της επιδότησης της βιομηχανικής παραγωγής, της επέκτασης των φορολογικών εκπτώσεων για αγορά ηλεκτρικού οχήματος και της παροχής κεφαλαίων για την δημιουργία σταθμών φόρτισης, έχει δεχθεί επίθεση από τους Ρεπουμπλικανούς αντιπάλους του, που επιδιώκουν να αμφισβητήσουν την παραμονή του στον Λευκό Οίκο το επόμενο έτος.

Προστασία ή απώλεια θέσεων εργασίας;

Καθώς οι Δημοκρατικοί κάνουν λόγο για προσπάθεια προστασίας των θέσεων εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία και την προστασία του περιβάλλοντος με την πράσινη τεχνολογία, οι Ρεπουμπλικανοί εγείρουν ανησυχίες για απώλειες θέσεων εργασίας και αμφισβητούν εάν οι κυβερνήσεις πρέπει να επιδοτούν τις βιομηχανίες κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή να επιβάλλουν την πώληση, στο άμεσο μέλλον, αποκλειστικά οχημάτων μηδενικών εκπομπών, όπως έκανε η Καλιφόρνια.

Μέσα στο πλαίσιο αυτό, σημαντική παράμετρος είναι και η συνεχιζόμενη εργατική απεργία στις αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ, καθώς οι εργάτες του κλάδου ανησυχούν για το αν θα διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας τους στον νέο κόσμο των ηλεκτρικών οχημάτων.

Οι εντάσεις έχουν αυξηθεί καθώς η Ford και άλλες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ξόδεψαν δισεκατομμύρια δολάρια για τον σχεδιασμό και την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων, μια κίνηση που φαινόταν ιδιαίτερα έξυπνη πριν από ένα χρόνο, όταν αυξήθηκε η ζήτηση για τις νέες τους προσφορές.

Τώρα, αποσύρουν αυτά τα σχέδια εν μέσω ενός επιβραδυνόμενου ρυθμού αύξησης της ζήτησης.

Την περασμένη εβδομάδα, η General Motors δήλωσε ότι θα καθυστερήσει το άνοιγμα ενός μεγάλου εργοστασίου φορτηγών ηλεκτρικών οχημάτων στο Μίσιγκαν κατά ένα χρόνο, επικαλούμενη την ανάγκη «καλύτερης διαχείρισης των επενδύσεων κεφαλαίων και ευθυγράμμισής του με την εξελισσόμενη ζήτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων».

Η απόφαση αυτή ακολούθησε μια προηγούμενη ανακοίνωση της Ford που ωθούσε προς τα τέλη του 2024 τον στόχο κατασκευής 600.000 ηλεκτρικών οχημάτων ετησίως.

Η εταιρεία έχει επίσης περικόψει προσωρινά μία από τις βάρδιες παραγωγής για το ηλεκτρικό pickup της και σταμάτησε την κατασκευή ενός εργοστασίου μπαταριών αξίας 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο Μίσιγκαν.

Ακόμη και ο Ιλον Μασκ ακουγόταν ανήσυχος την Τετάρτη όταν πρότεινε να μειωθεί η παραγωγή του Tesla επιβραδύνοντας τις εργασίες σε ένα νέο εργοστάσιο στο Μεξικό. Κι αυτό από έναν επιχειρηματία που στοχεύει στην πώληση 20 εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι το 2030 και προέτρεπε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες να ακολουθήσουν την πορεία του προς ένα μέλλον με ανανεώσιμα ενέργεια.

«Η Tesla είναι ένα απίστευτα ικανό πλοίο, αλλά πρέπει να βεβαιωθούμε, εάν οι μακροοικονομικές συνθήκες είναι θυελλώδεις, ακόμη και το καλύτερο πλοίο θα έχει ακόμα δύσκολες στιγμές», είπε ο Μασκ. «Τα πιο αδύναμα πλοία θα βυθιστούν».

Όχημα ανάλογα με τα πολιτικά… γούστα

Τα δημογραφικά στοιχεία της ιδιοκτησίας αυτοκινήτων δείχνουν και μια άλλη πλευρά της πολιτικής αντιπαράθεσης.

Στις ΗΠΑ, για κάθε πέντε Δημοκρατικούς που κατέχουν ένα EV υπάρχουν δύο Ρεπουμπλικάνοι, δήλωσε ο Alexander Edwards, πρόεδρος της Strategic Vision, η οποία ερευνά τους αγοραστές νέων οχημάτων.

Τα δεδομένα του διαπιστώνουν ότι οι Δημοκρατικοί δίνουν προτεραιότητα στη «φιλικότητα προς το περιβάλλον» όταν αγοράζουν αυτοκίνητο, ενώ οι Ρεπουμπλικάνοι έχουν άλλα πράγματα να διερευνήσουν, όπως οι επιδόσεις και το κύρος.

Ένα βασικό μέρος της επιτυχίας της Tesla ως κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων ήταν η εστίαση στο μάρκετινγκ των αυτοκινήτων της πέρα από αυτά που απευθύνονται σε καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση. Ο Μασκ είπε συχνά ότι ήθελε το sedan Model S να είναι το καλύτερο αυτοκίνητο στην αγορά που έτυχε να είναι ηλεκτρικό και έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην απόδοση και το στυλ των οχημάτων του όλα αυτά τα χρόνια. Άλλοι προσπάθησαν να ακολουθήσουν το παράδειγμά του.

Στις πολιτικές καμπάνιες, ωστόσο, τα EV δεν ακούγονται πάντα τόσο όμορφα. Ο υποψήφιος του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος για την προεδρία Βίβεκ Ραμασγουάμι, ο οποίος είναι κατά των επιδοτήσεων, έχει προκαλέσει γέλια καθώς είχε διατυπώσει την ερμηνεία ότι οι αγοραστές EV παρακινούνται από «μια ψυχολογική ανασφάλεια», ενώ ο πρώην αντιπρόεδρος Μάικ Πενς είπε κατά τη διάρκεια του δεύτερου προκριματικού αντιπάλου των Ρεπουμπλικανών ότι οι προσπάθειες του Μπάιντεν «οδηγούν την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία βενζινοκίνητων οχημάτων στο νεκροταφείο».

Ρεπουμπλικανικό … φρένο στην πράσινη μετάβαση

Ο πρώην πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ είχε πρωτοστατήσει στον αγώνα κατά της μετάβασης, ενισχύοντας τις ανησυχίες είτε των καταναλωτών για την αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων είτε των εργαζομένων στον κλάδο αυτοκινήτου ότι θα χάσουν τη δουλειά τους λόγω της νέας τεχνολογίας.

Στην πολιτεία του Μίσιγκαν, την οποία ο Τραμπ κέρδισε το 2016 αλλά έχασε το 2020, ο Μπάιντεν προηγείται οριακά σε μια πιθανή ρεβάνς, σύμφωνα με την έρευνα της ερευνητικής εταιρείας EPIC MRA σε όλη την πολιτεία, τον Αύγουστο. Μεταξύ των μελών του συνδικάτου United Auto Workers της πολιτείας, ο Τραμπ προηγείται με 46% έναντι 43% του Μπάιντεν. Ο Bernie Porn, εκπρόσωπος της δημοσκοπικής εταιρείας είπε ότι η διολίσθηση μεταξύ των μελών του συνδικάτου ήταν πιθανή λόγω της υποστήριξης του Μπάιντεν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Έτσι, δεν ήταν περίεργο που ο Τραμπ και ο Μπάιντεν εμφανίστηκαν τον περασμένο μήνα στην περιοχή του Ντιτρόιτ λίγο μετά την έναρξη των απεργιών του συνδικάτου UAW.

«Δεν καταλαβαίνω γιατί η Ford και η GM, γιατί αυτές οι αυτοκινητοβιομηχανίες, δεν παλεύουν… για να φτιάξουν αυτοκίνητα που θα πουλήσουν, για να φτιάξουν αυτοκίνητα που θα μπορούν να διανύουν μεγάλες αποστάσεις», είπε ο Τραμπ σε μια συγκέντρωση. κατά τη διάρκεια της οποίας προέβλεψε ότι οι πολιτικές για τα EV θα οδηγούσαν σε απώλεια «εκατοντάδων χιλιάδων αμερικανικών θέσεων εργασίας».

Ο Μπάιντεν επισκέφτηκε τους διαδηλωτές του UAW, σε ένα από τα πολλά ταξίδια που έχει κάνει στην περιοχή, συμπεριλαμβανομένης της περσινής έκθεσης αυτοκινήτου του Ντιτρόιτ, όπου διαφήμισε τη δουλειά του για να βοηθήσει τα EV.

Οι απεργοί- ψηφοφόροι

«Το πραγματικό ερώτημα είναι αν θα προηγηθούμε ή θα μείνουμε πίσω στον αγώνα για το μέλλον ή αν θα κατασκευάσουμε αυτά τα οχήματα και τις μπαταρίες που κυκλοφορούν εδώ στις Ηνωμένες Πολιτείες ή θα βασιστούμε σε άλλες χώρες», είπε ο Μπάιντεν επισκεπτόμενος ένα εργοστάσιο της Ford στις αρχές της διακυβέρνησής του.

Η πολιτική των ηλεκτρικών οχημάτων βασίζεται σε ένα οικονομικό χάσμα, που γίνεται πιο έντονο από την άνοδο των επιτοκίων. Τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο ακριβά από το μέσο καινούργιο όχημα – το οποίο πουλήθηκε για περίπου 46.000 δολάρια τον Σεπτέμβριο.

Καθώς τα νέα αυτοκίνητα και φορτηγά γίνονται πιο δαπανηρά, η πρακτική επίδραση στους αγοραστές φαίνεται στην έρευνα του Strategic Vision: Το μεσαίο οικογενειακό εισόδημα των αγοραστών νέων αυτοκινήτων έχει αυξηθεί στα 122.000 δολάρια. Αυτή είναι μια σημαντική αύξηση από περίπου 90.000 δολάρια, όπου βρισκόταν για μερικές δεκαετίες μέχρι πρόσφατα. Οι αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων είναι ακόμη καλύτερα, με μεσαίο οικογενειακό εισόδημα 186.000 δολάρια.

Κατά κάποιο τρόπο, οι εντάσεις των πράσινων αυτοκινήτων είναι μια επιστροφή στην πολιτική περίοδο του 2012, όταν το Chevrolet Volt της GM έγινε η ενσάρκωση της διάσωσης της αυτοκινητοβιομηχανίας του Ντιτρόιτ από την κυβέρνηση Ομπάμα το 2009 και των προσπαθειών προώθησης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Ο πρώην πρόεδρος της Βουλής, Νιουτ Γκίνγκριτς, ο οποίος απέτυχε να διεκδικήσει την προεδρική υποψηφιότητα των Ρεπουμπλικάνων, είπε ότι το πρόβλημα με το «αυτοκίνητο του Ομπάμα» ήταν ότι δεν μπορούσε κανείς να βάλει σχάρα όπλων στο plug-in υβριδικό όχημα.

Οι πωλήσεις του Volt απογοήτευσαν και ο Dan Akerson, τότε διευθύνων σύμβουλος της GM, έμεινε να διαμαρτύρεται ότι η εταιρεία δεν είχε σχεδιάσει το sedan για να γίνει «ένας πολιτικός σάκος του μποξ»!

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green