Υψηλές τιμές ενέργειας και αυξανόμενο κόστος δανεισμού θα επιβαρύνουν τους καταναλωτές το 2024, προβλέπει η τουρκική Arçelik, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές ειδών οικιακής χρήσης στον κόσμο μέσω των ψυγείων και των πλυντηρίων ρούχων της Beko και της Grundig.

«Αναμέναμε ότι η ευρωπαϊκή αγορά λευκών συσκευών θα συρρικνωθεί κατά 5% σε βάση πωλήσεων μονάδων το 2024», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Hakan Bulgurlu στους Financial Times. «Η συρρίκνωση, ωστόσο, θα μπορούσε να φτάσει το 10% αν τα πράγματα πάνε άσχημα».

Γερμανία: Στο 3% ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο, συρρίκνωση του ΑΕΠ

«Βλέπω “αντίθετους” και όχι ούριους ανέμους σχεδόν παντού αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη», σχολίασε ο Bulgurlu, προσθέτοντας ότι «φαίνεται όλο και πιο πιθανό το 2024 να συνεχίσει να είναι πολύ δύσκολο». Η ζοφερή προοπτική ενός από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές συσκευών της Ευρώπης υπογραμμίζει τον τρόπο με τον οποίο η οικονομία της περιοχής δέχεται ένα τεράστιο πλήγμα από τις αυξημένες τιμές της ενέργειας, τα αυξημένα επιτόκια και την υποχώρηση της κινεζικής ζήτησης.

«Προβλέπουμε πολύ, πολύ χαμηλή ανάπτυξη για την Ευρώπη συνολικά», είπε ο Bulgurlu. Επισήμανε τη Γερμανία ως ένα ιδιαίτερα αδύναμο σημείο, λέγοντας ότι η οικονομική δύναμη της Ευρώπης «πραγματικά επιβραδύνεται».

Προβληματίζουν οι εκτιμήσεις – Το πρόβλημα με τη Γερμανία

Η ομοσπονδιακή στατιστική υπηρεσία της Γερμανίας ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης συρρικνώθηκε για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο, υποδεικνύοντας ιδιαίτερα την πτώση των καταναλωτικών δαπανών εν μέσω υψηλών επιτοκίων.

Μεγάλοι γερμανικοί χημικοί όμιλοι όπως η BASF, η Evonik και η Covestro έχουν επίσης προειδοποιήσει τους τελευταίους μήνες για επιβράδυνση της ζήτησης για καταναλωτικά αγαθά, καθώς ανέφεραν σοβαρή πτώση στις πωλήσεις χημικών ουσιών που πηγαίνουν σε ένα ευρύ φάσμα προϊόντων, από πλαστικά μέχρι καλλυντικά και έπιπλα.

Οι αποστολές μεγάλων οικιακών συσκευών στην Ευρώπη σε ολόκληρη τη βιομηχανία μειώθηκαν κατά 7% το τρίτο τρίμηνο σε ετήσια βάση πωλήσεων μονάδων και μειώθηκαν κατά 10% το 2022, σύμφωνα με εκτίμηση της σουηδικής Electrolux, η οποία ανταγωνίζεται την Arçelik. Η Electrolux δήλωσε επίσης ότι έχει μια «αρνητική» προοπτική για τους όγκους πωλήσεων στην Ευρώπη για το 2023 συνολικά.

Τα έσοδα της Arçelik στην Ευρώπη παρέμειναν σταθερά στα 787 εκατ. ευρώ το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, σύμφωνα με τα τριμηνιαία στοιχεία κερδών του ομίλου. Η εταιρεία είχε ενισχυθεί από την αύξηση των εσόδων της Ανατολικής Ευρώπης, καθώς οι αυξήσεις των τιμών και το βελτιωμένο μείγμα προϊόντων μείωσαν τον αντίκτυπο της απότομης πτώσης των μονάδων στη Δυτική Ευρώπη.

Ο Bulgurlu θεωρεί ότι ο κύκλος των αυξήσεων των τιμών στην Ευρώπη «έχει τελειώσει». Ωστόσο, τόνισε ότι οι «γεωπολιτικοί κίνδυνοι» αντιπροσωπεύουν μια σημαντική πηγή αβεβαιότητας, καθώς η επιχείρηση της Arçelik είναι ευαίσθητη στις τιμές των εμπορευμάτων. Το διεθνές πετρέλαιο αναφοράς Brent έχει σημειώσει άνοδο 20% από τις αρχές Ιουνίου και οι αναλυτές λένε ότι η τιμή του πετρελαίου θα μπορούσε να αυξηθεί περισσότερο εάν η σύγκρουση Ισραήλ-Χαμάς κλιμακωθεί σε μια ευρύτερη περιφερειακή πολεμική σύγκρουση.

Τι συμβαίνει στην Τουρκία

Την ίδια στιγμή που το ευρωπαϊκό σκηνικό φαντάζει ομιχλώδες, η Arçelik προωθεί μια συμφωνία που θα της δώσει τον έλεγχο της ευρωπαϊκής επιχείρησης οικιακών συσκευών της Whirlpool. Η ΕΕ ενέκρινε τη συμφωνία αυτόν τον μήνα, αλλά το Ηνωμένο Βασίλειο ξεκίνησε μια εις βάθος αναθεώρηση της δέσμευσης λόγω ανησυχιών ότι «θα μπορούσε να μειώσει την επιλογή στην προμήθεια πλυντηρίων ρούχων, στεγνωτηρίων, πλυντηρίων πιάτων και συσκευών μαγειρέματος».

Σε αντίθεση με την ευρωπαϊκή αγορά, η τουρκική ζήτηση για συσκευές ήταν υψηλή φέτος, καθώς ο αυξανόμενος πληθωρισμός ώθησε τους καταναλωτές να αγοράσουν λευκά είδη ως αγορές υψηλής αξίας. Η κυβέρνηση προσπαθεί να μειώσει τη ζήτηση των καταναλωτών μέσω αυξήσεων επιτοκίων και φόρων που αποτελούν μέρος μιας ευρείας οικονομικής αναμόρφωσης που ξεκίνησε μετά την επανεκλογή του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν τον Μάιο. Αλλά ο Bulgurlu επισήμανε ότι η εγχώρια αγορά του Arçelik εξακολουθεί να κρατά «παραδόξως καλά».

Η Arçelik δημιούργησε έσοδα στην Τουρκία 22,4 δισ. TL (770 εκατ. ευρώ) το τρίτο τρίμηνο, αυξημένα κατά 121% σε σύγκριση με το 2022. Η αύξηση ήταν μικρότερη κατά 37% σε βάση ευρώ, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των Financial Times. Συνολικά, τα λειτουργικά κέρδη του ομίλου πριν από τα χρηματοοικονομικά έξοδα αυξήθηκαν κατά 120% το τρίτο τρίμηνο στα 4 δισ. TL, σημειώνοντας αύξηση 37% σε όρους ευρώ.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Arçelik «εμφανίζεται σίγουρος ότι η νέα οικονομική ομάδα του Ερντογάν θα εστιάσει με επιτυχία στην αναζωογόνηση της οικονομίας των 900 δισεκατομμυρίων δολαρίων της Τουρκίας και θα επαναπροσελκύσει όσους ξένους επενδυτές που έχουν διαφύγει μετά από χρόνια ανορθόδοξων οικονομικών πολιτικών – ακόμη και μέσα σε αυτό το ρευστό λόγω πολέμου σκηνικό». Η Arçelik εξέδωσε ομόλογο σε δολάρια 400 εκατομμυρίων δολαρίων τον Σεπτέμβριο, καθιστώντας την την πρώτη τουρκική μη χρηματοοικονομική εταιρεία που πούλησε ομόλογο στις διεθνείς αγορές από τον Ιανουάριο του 2022.

Παρά την αισιοδοξία, ο Bulgurlu κρατά μικρό καλάθι: «ενδεχομένως η ζήτηση των Τούρκων καταναλωτών να υποχωρήσει τελικά καθώς τέθηκε σε ισχύ το νέο οικονομικό πρόγραμμα. Θα υπάρξει μεγάλη επιβράδυνση. Όλοι θα υποφέρουμε από αυτό, αλλά θα βγούμε από τη δοκιμασία αυτή ως μια πολύ πιο υγιής οικονομία».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή