Ενώ τα τρόφιμα και τα βασικά καταναλωτικά προϊόντα συνεχίζουν να ακριβαίνουν, πιέζοντας τα εισοδήματα των νοικοκυριών, το «οπλοστάσιο» κατά του πληθωρισμού της απληστίας και της αισχροκέρδειας επιδιώκει να ενισχύσει το υπουργείο Ανάπτυξης, ενώ ταυτόχρονα μέσω νομοθετικών πρωτοβουλιών – σοσιαλιστικής κατεύθυνσης όπως λέει το ΠΑΣΟΚ – φιλοδοξεί να πέσουν μόνιμα οι τιμές στο ράφι.

Το μέτωπο με τις πολυεθνικές

Οι νέες «καμπάνες» για αθέμιτη κερδοφορία, αυτή τη φορά σε Johnson & Johnson και Colgate-Palmolive, ύψους 1.672.000 ευρώ, λίγες μέρες μετά την επιβολή των ανώτατων προβλεπόμενων προστίμων στις θυγατρικές των ομίλων P&G (Procter & Gamble) και Unilever, από 1 εκατ. ευρώ στην καθεμία, δείχνουν ότι το μέτωπο που έχει ανοίξει η κυβέρνηση με τις πολυεθνικές εταιρείες δεν φαίνεται να κλείνει εύκολα, με τον υπουργό Ανάπτυξης να επαναλαμβάνει ότι «η μάχη για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και της αισχροκέρδειας είναι ύψιστης προτεραιότητας».

Επιταγή ακρίβειας: Πότε θα ληφθούν οι αποφάσεις

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, τα πρόστιμα αφορούν δεκάδες κωδικούς απορρυπαντικών ρούχων και πιάτων, σαπουνιών, απολυμαντικών για το σπίτι, καλλυντικών περιποίησης για παιδιά και ενήλικες, υλικών καθαρισμού, ειδών ατομικής και στοματικής υγιεινής, μαλακτικών για τα ρούχα και καθαριστικών προϊόντων για το πάτωμα και τα τζάμια, που μπαίνουν καθημερινά σε χιλιάδες σπίτια.

Από τους ελέγχους της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) διαπιστώθηκε ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα εμφάνιζαν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους από αυτό που είχαν τον Δεκέμβριο του 2021, παραβιάζοντας έτσι το πλαφόν που έχει επιβληθεί από το υπουργείο Ανάπτυξης ως ανάχωμα στο μεγάλο κύμα ακρίβειας.

Ας σημειωθεί μάλιστα ότι έλεγχοι για παραβίαση του πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους δεν εξαντλούνται σε αυτές τις τέσσερις πολυεθνικές εταιρείες, ή πέντε, αν συνυπολογιστεί και η Bic ΒΙΟΛΕΞ, στην οποία πριν λίγες εβδομάδες επιβλήθηκε τσουχτερό πρόστιμο περίπου 230.000 ευρώ για παραβίαση του πλαφόν κερδοφορίας στα σχολικά είδη.

Ήδη σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, βρίσκεται σε εξέλιξη το «ξεψάχνισμα» ακόμη 18 μεγάλων εταιρειών, εκ των οποίων οι 4 πολυεθνικές από τους κλάδους των προϊόντων ατομικής υγιεινής, των απορρυπαντικών και καθαριστικών σπιτιού, του καφέ και των τροφίμων.

Από όλες αυτές τις εταιρείες σε πολύ προχωρημένο στάδιο φέρεται να βρίσκεται ο έλεγχος σε μία τουλάχιστον ελληνική εταιρεία που δραστηριοποιείται στην κατηγορία των αλεύρων.

Πλαφόν στις προσφορές

Την ίδια ώρα και προκειμένου να πέσουν οι τιμές στο ράφι, το υπουργείο Ανάπτυξης θέλει βάλει πλαφόν στις προσφορές και στα προϊόντα 1+1 των σούπερ μάρκετ με στόχο οι μειώσεις στις τιμές να έχουν πιο μόνιμο χαρακτήρα και τη διαφορά να την καρπούται ο καταναλωτής.

«Εμείς θέλουμε το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους να μπει ένα φρένο σε όλες τις εκατοντάδες, τις χιλιάδες διαφορετικές προωθητικές ενέργειες που τελικά μπερδεύουν τον καταναλωτή και πολλές φορές τον οδηγούν να αγοράζει είτε περισσότερα προϊόντα είτε πιο ακριβά από αυτά που θα μπορούσε να αγοράσει εάν υπήρχε μια καθαρή τιμή στο ράφι», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.

Προς το παρόν οι αρμόδιες υπηρεσίες εξετάζουν όλα τα σενάρια με το επικρατέστερο να αφορά τον ορισμό ενός χαμηλού πλαφόν στον όγκο και στην αξία των προϊόντων που μπορεί να τίθενται υπό καθεστώς προσφοράς. Εάν, για παράδειγμα, σήμερα το 50% του όγκου ενός προϊόντος διατίθεται μέσω προσφορών αυτό το ποσοστό να πέσει στο 30%. Ενώ αναφορικά με το κόστος των προσφορών, το μεγαλύτερο μέρος να μετατρέπεται σε μόνιμη μείωση τιμής.

Μάλιστα, για τη στρατηγική του Every Day Low Price ο υπεύθυνος του ΚΤΕ Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ, τ. υφυπουργός και βουλευτής Δωδεκανήσου Γιώργος Νικητιάδης σχολίασε πως ο αρμόδιος υπουργός «άρχισε επιτέλους να ακούει τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ».

«Δεν θα είναι εύκολο»

Η προοπτική σημαντικής μείωσης των προσφορών δεν φαίνεται να βρίσκει σύμφωνες τις επιχειρήσεις, θυμίζοντας ότι πολλές φορές στο παρελθόν έχουν γίνει απόπειρες για την καθιέρωση «καθαρών τιμών» χωρίς όμως να υπάρξει αποτέλεσμα.

Το βασικό ζήτημα αφορά την αρχική τιμή στην οποία θα πωλούνται τα προϊόντα. «Υπάρχουν κατηγορίες που δουλεύουν με εκπτώσεις 40% και 50%», επισημαίνουν.

Να σημειωθεί ότι περισσότερο από το 1/3 του τζίρου τωνσούπερ μάρκετ κάθε μήνα προέρχονται από προϊόντα σε προσφορά.

App κατά της αισχροκέρδειας

Εν τω μεταξύ μαζί με την πρωτοβουλία για τη «μόνιμη μείωση τιμής» στην οποία συμμετέχουν 62 εταιρείες με 770 κωδικούς προϊόντων, σε εξέλιξη βρίσκεται η δημιουργία της απαραίτητης τροποποίησης στην εφαρμογή της πλατφόρμας e-katanalotis, προκειμένου οι καταναλωτές που διαπιστώνουν κάποια παράβαση της νομοθεσίας να στέλνουν ακόμα και σχετικές φωτογραφίες (π.χ. ταμπελάκι σε ράφι σούπερ μάρκετ) σε πραγματικό χρόνο, έτσι ώστε να διερευνάται άμεσα. Το εν λόγω μέτρο είχε προαναγγελθεί από τον υπουργό Ανάπτυξης μαζί με τα άλλα μέτρα για την καταπολέμηση της ακρίβειας.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία
Επίδομα γένννησης: Τη Μ. Τρίτη 30 Απριλίου καταβάλλονται τα αναδρομικά σε 58.912 μητέρες
Οικονομία |

Πότε πληρώνονται τα αναδρομικά του επιδόματος γέννησης σε 58.912 μητέρες

Το επιπλέον ποσό που προκύπτει μετά την αύξηση του επιδόματος γέννησης, καταβάλλεται στις δικαιούχους χωρίς αυτές να υποβάλλουν νέα αίτηση ή  προβούν σε οποιαδήποτε άλλη ενέργεια