Σε περιδίνηση και πάλι το διεθνές εμπόριο καθώς η κρίση που κλιμακώνεται στην Ερυθρά Θάλασσα γεννά ξανά προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα με φόβους και από τις ελληνικές επιχειρήσεις για καθυστερήσεις στις παραδόσεις των εμπορευμάτων, αυξήσεις τιμών, ακόμα και πιθανές προσωρινές ελλείψεις το επόμενο διάστημα.
Παρά το γεγονός ότι είναι ακόμα νωρίς για να γίνουν ορατά τα προβλήματα αυτά, οι επιχειρήσεις που εισάγουν από χώρες της Ασίας δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους για το πώς θα εξελιχθεί τόσο ο εφοδιασμός τους όσο και η επιβάρυνση από την αύξηση του μεταφορικού κόστους λόγω των μεγαλύτερων εναλλακτικών διαδρομών που πλέον ακολουθούνται.
Κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα: «Τσιμπάει» το κόστος και στις αεροπορικές μεταφορές
Την ίδια ώρα και η κυβέρνηση δεν κρύβει την ανησυχία της για τις εξελίξεις στη Μ. Ανατολή, καθώς οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα, σύμφωνα και με τον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα, θα μπορούσαν να πιέσουν τις τιμές προς τα πάνω παγκοσμίως.
Καθυστερήσεις
Σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου IfW Kiel, περίπου 200.000 εμπορευματοκιβώτια μεταφέρονται μέσω της Ερυθράς Θάλασσας κάθε μέρα, συγκριτικά με 500.000 ημερησίως τον περασμένο Νοέμβριο, ενώ το παγκόσμιο εμπόριο μειώθηκε κατά 1,3% από τον Νοέμβριο έως τον Δεκέμβριο του 2023 καθώς οι επιθέσεις κατά εμπορικών πλοίων οδήγησαν σε μείωση των όγκων φορτίων που μεταφέρονται. Σύμφωνα με αναλυτές, περίπου το 10% του παγκόσμιου εμπορίου περνά από την Ερυθρά Θάλασσα, και συγκεκριμένα το 14% των παγκόσμιων εξαγωγών πετρελαίου και το 30% των εμπορευματοκιβωτίων. Στην παρούσα φάση το πρόβλημα δεν είναι ορατό στην αγορά και τους καταναλωτές, λένε επιχειρηματίες από τον κλάδο του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας, ωστόσο εάν συνεχιστεί η κατάσταση αυτή, από τον Μάρτιο και μετά θα φανούν οι πρώτες «παρενέργειες» που εκτιμάται ότι θα πυροδοτήσουν νέα αύξηση του πληθωρισμού. Αλλωστε στην ελληνική αγορά από χώρες της Ασίας, όπως Κίνα, Ινδία, Κορέα, Ιαπωνία, εισάγονται πρώτες ύλες, ανταλλακτικά, μηχανήματα, αυτοκίνητα, είδη ένδυσης, χαρτική ύλη, ακόμα και τρόφιμα. Οι καθυστερήσεις στην παραλαβή των εμπορευμάτων απασχολούν ιδιαίτερα τις μεταποιητικές επιχειρήσεις, βιομηχανίες και βιοτεχνίες.
Παρέμβαση
Την περασμένη Τετάρτη το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, ως φορέας που εκπροσωπεί στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο, με επιστολή του στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τους υπουργούς του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, πρότεινε την παρέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να ληφθούν μέτρα για την αποφυγή υπέρμετρων επιβαρύνσεων σε εμπορεύματα εξαιτίας της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα που έχει εξακοντίσει τα κόστη διαμετακόμισης προς την Ευρώπη. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ Βασίλη Κορκίδη, το «ντόμινο» της αύξησης των ναύλων, της επιβολής επίναυλου, του κόστους των καθυστερήσεων παράδοσης και των τελικών ανατιμήσεων των αγαθών θα κληθεί να πληρώσει και πάλι ο τελικός καταναλωτής. Οι τιμές των εισαγόμενων, και όχι μόνο, καταναλωτικών προϊόντων θα εξακοντιστούν στα ύψη, λέει, σε μια ήδη πολύ επιβαρυμένη από τον πληθωρισμό ευρωπαϊκή αγορά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία της ευρωζώνης, αλλά και το σύνολο του ευρωπαϊκού εμπορίου. Το Επιμελητήριο θεωρεί ότι θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα σε κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε με τις κατάλληλες οδηγίες να επιτραπεί στα εμπορεύματα που μεταφέρονται με πλοία από την Ασία προς την Ευρώπη, τα οποία κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, να μην επιβάλλονται δασμολογικές και φορολογικές επιβαρύνσεις στο 100% των σημερινών και συνεχώς αυξανόμενων ναύλων, αλλά να μειωθούν σε ποσοστό που θα αντιστοιχεί στα μέσα επίπεδα των ναύλων που θα καταβάλλονταν αν τα πλοία διέρχονταν κανονικά από τη Διώρυγα του Σουέζ, εφαρμόζοντας ένα είδος «πλαφόν» στις επιβαρύνσεις επί των ναύλων, με βάση τις τιμές της 12ης Δεκεμβρίου 2023, για όσο διαρκεί η εμπόλεμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα. Μάλιστα, προτείνεται η παρέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης στην ΕΕ με το αίτημα να εκδοθούν άμεσα οδηγίες που θα επιτρέπουν προσωρινά στα κράτη – μέλη να μην προσαυξάνουν την αξία των εμπορευμάτων με τις επιπλέον επιβαρύνσεις στα ναύλα των θαλάσσιων μεταφορών από Ασία.
Επιπτώσεις
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που κοινοποίησαν διεθνείς και ελληνικοί ναυτιλιακοί οίκοι για το πρώτο δεκαπενθήμερο του 2024, οι μηνιαίες αυξήσεις στα ναύλα δείχνουν ήδη τριπλασιασμό για τα λιμάνια της Μεσογείου και διπλασιασμό για τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης. Επιχειρηματίες από τους κλάδους των ηλεκτρονικών και των ηλεκτρικών ειδών εκτιμούν ότι, αν και υπάρχουν αποθέματα, το επόμενο διάστημα θα φθάνουν στην αγορά οι πρώτες επιπτώσεις είτε με καθυστερήσεις παραδόσεων είτε με αυξήσεις τιμών εξαιτίας της αύξησης των ναύλων. Μάλιστα, φοβούνται τη διάρκεια που μπορεί να έχει η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα αφού δεν είναι εύκολη η αναζήτηση νέων προμηθευτών.
Ptemium έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»