Οι τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών μπορεί να αλλάξουν για διάφορους λόγους. Ο πληθωρισμός είναι ένα μέγεθος το οποίο δείχνει το ρυθμό με τον οποίο αυξάνονται οι τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών σε μια οικονομία.

Όταν παρατηρείται γενική αύξηση τιμών των αγαθών και των υπηρεσιών (και όχι μόνο ορισμένων προϊόντων), τότε μπορούμε να μιλάμε για τον πληθωρισμό. Όταν παρατηρείται μείωση των τιμών, μιλάμε για τον αποπληθωρισμό.

Αποτέλεσμα του πληθωρισμού είναι ότι με την ίδια αξία χρημάτων μπορούμε να αγοράσουμε λιγότερα πράγματα, αφού οι τιμές στην οικονομία έχουν αυξηθεί. Το αντίθετο συμβαίνει με τον αποπληθωρισμό.

Για τη μέτρηση του πληθωρισμού υπολογίζεται η αξία βασικών αγαθών καθημερινής χρήσης (τρόφιμα, βενζίνη, εφημερίδες, κ.λπ.), διαρκή αγαθά (ρούχα, ηλεκτρικές συσκευές, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, κ.λπ.) και υπηρεσίες (ασφάλειες, ενοίκια κατοικιών, κομμωτήρια, κ.λπ.), τα οποία συνήθως ονομάζονται «καλάθι της νοικοκυράς».

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θέτει ως στόχο ρυθμό πληθωρισμού ένα ποσοστό κάτω από το 2% και κοντά σε αυτό.

Δηλαδή οι τιμές της οικονομίας να αυξάνονται κατά περίπου 2% κάθε έτος. Για το Μάρτιο του 2021 ο πληθωρισμός στην ελληνική οικονομία ήταν της τάξης του -1,6%, που σημαίνει ότι οι τιμές στην οικονομία μειώθηκαν κατά το ποσοστό αυτό σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020 (πρόκειται δηλαδή για αποπληθωρισμό).


Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης του Προγράμματος Συμπληρωματικής Εκπαίδευσης (E-learning) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Επιστημονικός Υπεύθυνος Π.Ε. Πετράκης (Καθηγητής), Συνεργάτες Δρ. Π.Χ. Κωστής και Δρ. Κ.Η. Καυκά με ομάδα ερευνητών

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Academia
Η Τεχνολογική και η Χρηματοοικονομική Καινοτομία είναι Κοινωνικά Χρήσιμη;
Academia |

Η Τεχνολογική και η Χρηματοοικονομική Καινοτομία είναι Κοινωνικά Χρήσιμη;

H καινοτομία των χρηματοοικονομικών αγορών δεν μπορεί να αναπτυχθεί σε βάρος της δημοκρατίας, των κανόνων διαφάνειας ή ακόμη και να οργανώσει απάτη ή φοροδιαφυγή. Το ερώτημα είναι πώς να το επιτύχεις αυτό χωρίς να έχει αποτρεπτικό αποτέλεσμα στην καινοτομία

Μαθήματα καινοτομίας από την πανδημία
Academia |

Μαθήματα καινοτομίας από την πανδημία

Το μεγαλύτερο ίσως μάθημα από την πανδημία είναι η ταχύτητα με την οποία αναπτύχθηκαν εμβόλια κατά της COVID-19. Συνήθως η συνολική διαδικασία για να δημιουργηθεί και να φτάσει στην αγορά ένα εμβόλιο διαρκεί τουλάχιστον δέκα χρόνια

Νόμπελ Οικονομικών – Οικονομική επιστήμη προσανατολισμένη προς την κοινωνία
Academia |

Νόμπελ Οικονομικών: Οικονομική επιστήμη προσανατολισμένη στην κοινωνία

Οι υποθέσεις της συμβατικής οικονομικής θεωρίας, της οποίας οι αδυναμίες ήτο γνωστές και προϊόν θεωρητικών διαφωνιών ανάμεσα στους οικονομολόγους για χρόνια, χάνουν σταδιακά την αίγλη τους και υπάρχει σαφής ανάγκη αντικατάστασής τους στα πλαίσια περισσότερο ρεαλιστικών υποθέσεων

Δημιουργία της Επιχειρηματικής Ηθικής και ο Ηθικός Κίνδυνος
Academia |

Δημιουργία της Επιχειρηματικής Ηθικής και ο Ηθικός Κίνδυνος

Το καλό μάνατζμεντ της ηθικής διάστασης μιας επιχείρησης στηρίζεται πρώτα από όλα στην ικανότητά της να καθιερώσει το σύστημα αξιών που μοιράζονται οι στρατηγικοί ενδιαφερόμενοι φορείς της, στη συνέχεια στην υιοθέτηση μιας οργανωτικής κουλτούρας που προάγει τη συμπεριφορά σύμφωνα με αυτό το σύστημα αξιών

Ο δρόμος για την ένταξη των Δυτικών Βαλκανίων στην ΕΕ  περνά μέσα από την Κοινωνία των Πολιτών
Academia |

Ο δρόμος για την ένταξη των Δυτικών Βαλκανίων στην ΕΕ περνά μέσα από την Κοινωνία των Πολιτών

Οι πολιτικές και οι οικονομικές συνθήκες στη διάρκεια της πανδημίας επιδείνωσαν ακόμη περισσότερο την κατάσταση, προκαλώντας δημοκρατικό έλλειμα διακυβέρνησης με αποτέλεσμα την περιθωριοποίηση του κοινωνικού διαλόγου.

Πληροφόρηση για το διανοητικό κεφάλαιο των Πανεπιστημίων στις ιστοσελίδες τους
Academia |

Η εξωστρέφεια των Πανεπιστημίων συμβάλλει στην υψηλή αξιολόγησή τους

Τα πανεπιστήμια θα μπορούσαν να παρουσιάζουν πιο εντατικά πληροφορίες για το διανοητικό τους κεφάλαιο στις ιστοσελίδες τους προκειμένου να ανταγωνιστούν διεθνώς για την προσέλκυση φοιτητών και ερευνητών