Μια αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ενδέχεται αν όλα πάνε καλά να τρέξει μέχρι το τέλους του έτους – άλλωστε, όπως μαθαίνω, πρόκειται για μια μικρή αύξηση κεφαλαίου.

Το ενημερωτικό δελτίο έχει κατατεθεί στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και αναμένει την έγκριση της. Στη σειρά, υπάρχουν τουλάχιστον δύο ενημερωτικά δελτία για ισάριθμες εκδόσεις εταιρικών ομολόγων που πάνε όμως για το 2022.

Ο Γερμανός της ΔΕΗ

Τι έτι χρείαν έχομεν μαρτύρων; Η ανάρτηση του επικεφαλής του Γερμανικού Ομίλου RWE βάζει τα πράγματα στη θέση τους ορίζοντας τους κανόνες της παρουσίας και δράσης του στην ελληνική αγορά. Ο Markus Krebber περνάει άνετα τις εξετάσεις για το ρόλο του reporter. Στην ανάρτηση του στο Linkedin τα γράφει όλα με το νι και με το σίγμα. Για παράδειγμα, ποιους είδε στην Αθήνα και τι συζήτησε μαζί τους. Και όχι μόνο παρείχε χρήσιμες πληροφορίες αλλά και απέδωσε τα εύσημα στην ελληνική κυβέρνηση: «Η Ελλάδα προωθεί σαφώς την ενεργειακή μετάβαση. Η χώρα θέλει να παράγει περισσότερο από το 60% ενέργειας της από ανανεώσιμες πηγές έως το 2030 και αυτό επί κυβερνήσεως Κυριάκου Μητσοτάκη. Είμαι ενθουσιασμένος που η RWE και ο Έλληνας εταίρος μας, η ΔΕΗ διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην επίτευξη αυτού του στόχου».

Ο Krebber μαζί με τον Έλληνα στενό του συνεργάτη, τον Κώστα Παπαμαντέλλο συνάντησε τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στο Μέγαρο Μαξίμου. «Ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία να μιλήσουμε για την ενεργειακή μετάβαση και την κοινοπραξία μας με τη ΔΕΗ», επισημαίνει το αφεντικό της RWE.

Ο ίδιος, όμως, δίνει ιδιαίτερο χώρο στην ανάρτηση του και στη συνάντηση που είχε με τον Γεώργιο Στάσση, διευθύνοντα σύμβουλο της ΔΕΗ Α.Ε., και τον Κωνσταντίνο Μαύρο, διευθύνοντα σύμβουλο της ΔΕΗ Ανανεώσιμες. «Συζήτησα – μαζί με τον Κώστα Παπαμαντέλλο – την κοινοπραξία μας και την υλοποίηση των σχεδίων μας για φωτοβολταϊκά 2 GW. καθώς και άλλους τομείς δυνητικού μελλοντικού ενδιαφέροντος. (…)Για να υλοποιήσουμε τα σχέδιά μας στην Ελλάδα, αυτή τη στιγμή χτίζουμε την ομάδα μας υπό την ηγεσία του Κώστα Παπαμαντέλλου. Κατά την επίσκεψή μου στην Αθήνα, είχα την ευκαιρία να γνωρίσω την ομάδα της RWE Renewables Hellas, η οποία έχει μεγάλη εμπειρία στον κλάδο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και είναι πλήρως αφοσιωμένη στην επιτυχία της κοινοπραξίας με τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες».

Τα ενδιαφέροντα: Στο σημείο αυτό χρειάζεται να επισημανθεί ότι όλα είναι στο τραπέζι και όλα όσα αφορούν τη συνεργασία και σε άλλους τομείς (υπεράκτια αιολική ενέργεια, αποθήκευση ενέργειας, υδρογόνο) παραμένουν ανοικτά. Με άλλα λόγια, η επιθυμία της διοίκησης της ΔΕΗ είναι να προχωρήσει βήμα προς βήμα η υπόθεση της συνεργασίας πέραν της μεγάλης επένδυσης των φωτοβολταϊκών πάρκων στην Δυτική Μακεδονία.

Πάντως, σε κάθε περίπτωση ο 48χρονος Markus Krebber θα είναι ένας από τους πιο συχνούς επισκέπτες της χώρας μας.  Άλλωστε, τα αισθήματα δεν κρύβονται: «Ανυπομονώ ήδη για το επόμενο ταξίδι μου στην Ελλάδα».

Τα μυστικά του eauction

Τι μπορεί κανείς να μάθει από μια ανάρτηση του πωλητή; Εξαρτάται από τη διάθεση του πωλητή να πολιτευτεί υπέρ των ανοικτών δεδομένων. Υπερβολή; Κάθε άλλο. Για παράδειγμα, στην ανάρτηση του ΤΑΙΠΕΔ στο Linkedin με αφορμή την ανακήρυξη της εισηγμένης εταιρείας REDS S.A. (μέλος του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ) ως Πρώτο Επιλέξιμο Επενδυτή για τις Γούρνες, καθώς πλειοδότησε στο e-Auction με βελτιωμένη προσφορά συνολικού ύψους 42.237.679,20 ευρώ (Καθαρή Παρούσα Αξία 40,2 εκατ. ευρώ) μαθαίνουμε ότι «το e-Auction δημιούργησε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον προσφορών και διαφάνειας, οδηγώντας σε υψηλά τιμήματα, με τη βελτιωμένη προσφορά να είναι κατά 77,8% αυξημένη σε σχέση με την τιμή εκκίνησης, η οποία είχε διαμορφωθεί στα 22,6 εκατ. ευρώ».

Το επαναλαμβάνω, τιμή εκκίνησης 22,6 εκατ. ευρώ, τελική προσφορά 42,2 εκατ. ευρώ. Με λίγα λόγια, 20 εκατ. ευρώ παραπάνω από την τιμή εκκίνησης, γεγονός που σημαίνει πως κάθε κτύπημα των δύο φιναλίστ μεταφραζόταν σε… εκατομμύριο.

Από την ανάρτηση μαθαίνουμε επίσης ότι «η  διαδικασία του e-Auction διενεργήθηκε μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που διαχειρίζεται η εταιρεία Eurobank Holdings Business Exchanges S.A.».

Το ΤΧΣ

«Καλά και άγια τα εύσημα, αλλά πρέπει να έχουν και αντίκρισμα», επισημαίνει ένας από τους λίγους Αθηναίους statesmen που δεν μασάνε τα λόγια τους. Ο ίδιος με ακαδημαϊκό background αλλά και πολύχρονη θητεία στα δημόσια πράγματα πιστεύει ότι με τα εύσημα που μας αποδίδονται – ενδεικτικές οι πρόσφατες θετικές τοποθετήσεις του νέου Γερμανού υπουργού Οικονομικών, Κρίστιαν Λίντνερ αλλά και της γενικής διευθύντριας του ΔΝΤ /IMF Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα- πρέπει να βρίσκουν και την αντιστοίχισή τους σε συγκεκριμένες επιλογές στο πεδίο της οικονομίας. Για παράδειγμα, δεν μπορεί η ελληνική κυβέρνηση που αποθεώνεται για «εντυπωσιακή πολιτική μεταρρυθμίσεων» να μην έχει το τελευταίο και καταλυτικό λόγο για το πώς θα γίνει η αποεπένδυση του ΤΧΣ στις συστημικές τράπεζες.

Οι Συμμετοχές: Όπως μπορεί κανείς να διαβάσει στο site του «το  ΤΧΣ έχει υπό την επίβλεψη του τις 4 συστημικές τράπεζες όπως αυτές προσδιορίζονται μέσω των Συμφωνιών Πλαισίου που έχουν υπογραφεί με την κάθε τράπεζα ξεχωριστά και σήμερα είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος σε δύο από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες. Το ΤΧΣ διατηρεί τις ακόλουθες συμμετοχές σε καθεμία από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες: Alpha Bank: 9%, Eurobank: 1,40%, Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος: 40,3%, Τράπεζα Πειραιώς: 27%».

Το σχετικό νομοσχέδιο για την αποεπένδυση του ΤΧΣ προχωρά με τη συνεργασία του υπουργείου Οικονομικών και της Τράπεζας της Ελλάδος, ενώ υπάρχει και ένας διαρκής ειλικρινής διάλογος με ανταλλαγές απόψεων με τους Θεσμούς. Η Αθήνα δεν προτίθεται να «παρακάμψει» τους Θεσμούς αλλά επιθυμεί και επιδιώκει σε όλα τα επίπεδα των συνομιλητών της να κάνει σαφές ότι τα δεδομένα έχουν αλλάξει άρδην. Και αυτό γιατί η κυβέρνηση Μητσοτάκη θέλει να κεφαλαιοποιήσει το χαρτί της έξωθεν καλής μαρτυρίας και να έχει την άνεση των χειρισμών που απαιτούνται για την ορθή απόφαση για την αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων που ανήκουν στους Έλληνες πολίτες.

Η υπόθεση για το ΤΧΣ έχει ακόμη πολλά και ενδιαφέροντα επεισόδια…

Τα Σημεία Φόρτισης

Η δημιουργία 50 συνεχώς προσβάσιμων και βολικών στη χρήση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, 25 σε κάθε πλευρά των Ελληνοβουλγαρικών συνόρων, σταθμοί οι οποίοι θα εγκατασταθούν κυρίως σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι η βασική προτεραιότητα για  νέο έργο E.VE.CR.I με το διακριτικό τίτλο «Local-e» που έχει στόχο να τονώσει την ανάπτυξη των τοπικών επιχειρήσεων και τη βιώσιμη χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Οι σταθμοί φόρτισης θα χωροθετηθούν στην Κεντρική Μακεδονία, την Ανατολική Μακεδονία-Θράκη στην Ελλάδα και στη Νοτιοδυτική και Νότια Κεντρική Βουλγαρία σε δρόμους οι οποίοι συνδέουν το Petrich και το Sandanski με τις Σέρρες, το Gotse Delchev με τη Δράμα και την Καβάλα, το Smolyan και το Zlatograd με την Ξάνθη, το Kardzhali με την Κομοτηνή και το Svilengrad με την Αλεξανδρούπολη. Επιπλέον, σταθμοί φόρτισης αναμένεται να εγκατασταθούν σε Αλεξανδρούπολη, Δράμα, Ελευθερούπολη, Καβάλα, Κάτω Νευροκόπι, Κομοτηνή, Ορεστιάδα, Σέρρες, Θεσσαλονίκη, Θάσο, Ξάνθη, Bansko, Blagoevgrad, Dospat, Gotse Delchev, Kardzhali, Momchilgrad, Petrichmoranski, Sandanski. Svilengrad, Velingrad, Zla-tograd καθώς και σε διαδρομές με κωμοπόλεις και χωριά ανάμεσά τους.

Το έργο E.VE.CR.I συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και από εθνικούς πόρους των χωρών που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα Συνεργασίας Interreg V-A «Ελλάδα- Βουλγαρία 2014-2020» και όπως διαβάζω σε ενημερωτικό σημείωμα «αποτελεί μία απάντηση στη βιώσιμη ανάπτυξη και την επίλυση περιβαλλοντικών θεμάτων, με εταίρους τη Συμμαχία των παραγωγών οικολογικής ενέργειας» (SPEE–BG), το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης / Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (EKETA/IMET-GR) και τη Βουλγαρική Ένωση Ηλεκτρικών Οχημάτων (BAEPS-BG).

Το Ακίνητο

«Η BROOK LANE CAPITAL αναζητά επενδυτικές ευκαιρίες σε αγορές που έχουν υποστεί τις συνέπειες μιας οικονομικής ή τραπεζικής κρίσης, με αποτέλεσμα τη διαφοροποίηση της τιμολόγησης των περιουσιακών στοιχείων. Επί του παρόντος εστιάζει σε ευκαιρίες αξίας στην ελληνική και την κυπριακή αγορά». Αυτό μπορεί κανείς να διαβάσει στην αρχική σελίδα του site  της private equity firm που έχει την έδρα της στη Λευκωσία, την πρωτεύουσα της Κύπρου. Η φίρμα είναι συνέταιρος της NOVAL PROPERTY (με 50 % ο καθένας συμμετέχουν στην εταιρεία THE GRID) που απέκτησε οικόπεδο εμβαδού 16 στρεμμάτων περίπου, επί των οδών Χειμάρρας 10-12 και Λεωφόρου Αμαρουσίου – Χαλανδρίου στο Μαρούσι (πρώην ακίνητο Kodak). Το τίμημα Το τίμημα της συναλλαγής ανήλθε σε 28,6 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτήθηκε μέσω συνδυασμού τραπεζικού δανεισμού της THE GRID  από την ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ και ιδίων κεφαλαίων. Τα κεφάλαια χρηματοδότησης, κατά το τμήμα που αναλογεί στη NOVAL PROPERTY  θα προέλθουν από τα έσοδα της έκδοσης του Πράσινου Κοινού Ομολογιακού Δανείου της, το οποίο εισήχθη προς διαπραγμάτευση στις 7 Δεκεμβρίου 2021 στην Κατηγορία Τίτλων Σταθερού Εισοδήματος του Χρηματιστηρίου Αθηνών.

Η Οικονομία της Πλατφόρμας

Δεν είναι καθόλου λίγες οι φορές – το αντίθετο μάλλον συμβαίνει- που οι νομοθετικές πρωτοβουλίες σε εθνικό ή ενωσιακό επίπεδο βρίσκονται πίσω από τις εξελίξεις στο πεδίο της τεχνολογίας αλλά και της επιχειρηματικότητας. Το συμπέρασμα αυτό επαληθεύεται και από την νομοθετική πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να επιβάλει ομοιομορφία στο επίπεδο των εργασιακών σχέσεων αγνοώντας την πολυμορφία των νέων οικονομικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που στηρίζονται στις ψηφιακές πλατφόρμες.

Σύμφωνα με τις προωθούμενες ρυθμίσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όλοι οι εργαζόμενοι στις ψηφιακές πλατφόρμες να πάψουν να θεωρούνται ελεύθεροι επαγγελματίες, αλλά υπάλληλοι με εξαρτημένη σχέση εργασίας. Οι ρυθμίσεις αυτές – όταν και όποτε φτάσουν να εφαρμοστούν στην πράξη-  τοποθετούν μια  βόμβα πολλών μεγατόνων στην οικονομία διαμοιρασμού σε ολόκληρη την Ευρώπη. Σύμφωνα με το σχεδιασμό, το καθεστώς εργασίας όσων απασχολούνται σε πλατφόρμες διανομής φαγητού και εφαρμογές διασύνδεσης πελατών και επαγγελματιών (οδηγών, καθαριστών, φροντιστών, τεχνητών, νταντάδων κλπ) πρέπει να αλλάξει, γεγονός που σύμφωνα με τις ενώσεις των ψηφιακών εφαρμογών, αφενώς θα βάλει τέλος στην ευελιξία των εργαζομένων να εργάζονται όποτε επιθυμούν, αλλά θα αυξήσει και το κόστος χρήσης τέτοιων υπηρεσιών από τους τελικούς καταναλωτές.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της Επιτροπής είναι αναγκαία η διασφάλιση του καθεστώτος εργασίας στα άτομα που εργάζονται μέσω ψηφιακών πλατφορμών, ώστε να μπορούν να απολαμβάνουν τα εργασιακά δικαιώματα και τις κοινωνικές παροχές που δικαιούνται. Στόχος είναι να λάβουν επίσης πρόσθετη προστασία όσον αφορά τη λειτουργία των αλγορίθμων και ταυτόχρονα -για πρώτη φορά- διευκολύνσεις μέσα από το δίκαιο του ανταγωνισμού να διαπραγματεύονται συλλογικά τις εργασιακές τους συμβάσεις.

Η αντίδραση από τις πλατφόρμες ήταν άμεση, με την Ένωση των ψηφιακών εφαρμογών μετακινήσεων MOVE EU να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για έως και 58% μείωση των θέσεων εργασίας, αλλά να εστιάζει κυρίως στην αδυναμία της Επιτροπής να παρουσιάσει μια λύση που θα προσαρμοστεί στους επιμέρους κλάδους της αγοράς. «Ανησυχούμε για τις ακούσιες συνέπειες της γενικής αλλαγής του καθεστώτος των εργαζομένων, που θα μπορούσε να θέσει εκατοντάδες χιλιάδες οδηγούς εκτός εργασίας και να βλάψει κρίσιμες υπηρεσίες, που χρησιμοποιούν καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη. Οποιοιδήποτε κανόνες σε επίπεδο ΕΕ θα πρέπει να επιτρέπουν στους οδηγούς να διατηρούν την ευελιξία που γνωρίζουμε ότι εκτιμούν περισσότερο, ενώ παράλληλα θα πρέπει να επιτρέπουν στις πλατφόρμες να εισάγουν περισσότερες προστασίες και οφέλη για τους συνεργάτες τους. Στεκόμαστε στο πλευρό των οδηγών και ελπίζουμε σε θετικές συζητήσεις & ανοιχτό διάλογο με τους ευρωπαίους νομοθέτες», σημειώνεται χαρακτηριστικά.

Παρά το γεγονός, πως σύμφωνα με τις έρευνες οι περισσότεροι εργαζόμενοι στις πλατφόρμες προτιμούν την ευελιξία των σημερινών τους προγραμμάτων εργασίας από την προστασία και τα οφέλη που θα είχαν στη διάθεσή τους αν γίνονταν παραδοσιακοί μισθωτοί, η Επιτροπή αποφάσισε να προχωρήσει στη νομοθετική πρωτοβουλία, ευελπιστώντας πως οι πλατφόρμες θα μπορέσουν να προσαρμοστούν στο νέο τοπίο. Η αδυναμία ωστόσο των Ευρωπαίων νομοθετών να υπολογιστούν οι πιθανές απώλειες, αποτελεί το πιο ανησυχητικό καμπανάκι για την πρώτη προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να βάλει τάξη στην αναδυόμενη οικονομία πλατφόρμας.

Με λίγα λόγια, η οικονομίας της πλατφόρμας δεν είναι και δεν μπορεί να γίνει ένα ενιαίο σύνολο λόγω της ποικιλομορφίας ή και της ιδιαιτερότητας της κάθε μιας δραστηριότητας. Και για να μιλήσουμε για την ελληνική πραγματικότητα, ο επαγγελματίας αυτοκινητιστής του beat ή ο αυτοαπασχολούμενος τεχνικός (ηλεκτρολόγος, υδραυλικός, ελαιοχρωματιστής, καθαρίστρια κλπ) δεν έχει ούτε τα ίδια συμφέροντα ούτε τις ίδιες επιδιώξεις με έναν διανομέα φαγητού της efood ή με μια ώριμη κυρία που αναλαμβάνει ρόλο νταντάς μέσα από τη πλατφόρμα της Nannuka. Τι σημαίνει κάτι τέτοιο; Τουλάχιστον, ότι τα όποια θέματα στην αγορά – εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, ζητήματα υγιεινής και ασφάλειας κλπ- δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν επιβάλλοντας ομοιομορφία στις εργασιακές σχέσεις.

Ένα success story

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι η Attica Bank μπορεί να εξελιχθεί σε μια νέα Eurobank – μια νέα ιστορία επιτυχίας.  Τα χαμόγελα και η αισιοδοξία έχουν επιστρέψει τόσο στο Μέγαρο Μαξίμου όσο και στη Τράπεζα της Ελλάδος. Η τράπεζα όχι μόνον θα φέρει σε πέρας την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου με τη συμμετοχή στρατηγικού επενδυτή, ο οποίος στο τέλος της διαδικασίας θα αναλάβει τον έλεγχο της διοίκηση της.  Και όχι μόνο αυτό αλλά  η Attica Bank  θα επιστρέψει στην αγορά με περισσότερες δυνάμεις και με σαφή ανταγωνιστική διάθεση να διεμβολίσει το club των συστηματικών τραπεζών. Παραπονεμένο δεν  θα μείνει ούτε το ΤΧΣ. Κάθε άλλο. Το Ταμείο που στήριξε την προοπτική της τράπεζας θα «φύγει» και με κέρδη στο τέλος της ημέρας.  Η συμμετοχή του μπορεί να μικρύνει, αλλά η αξία της θα μεγαλώσει.  Η συμμετοχή της Ellington ως στρατηγικού επενδυτή της Attica Bank μετά και τη συμφωνία με το ΤΜΕΔΕ ήταν όλα τα λεφτά.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories