Η Κίνα βρίσκεται σε αρκετά καλή θέση όσον αφορά τη διεθνή ενεργειακή κρίση. Το φθηνό ρωσικό αργό, το οποίο δέχθηκε πλήγμα από το μποϊκοτάζ της Δύσης, κατευθύνεται προς την Ασία. Ωστόσο η άνοδος της τιμής τους για τον μεγαλύτερο εισαγωγέα στον κόσμο ήταν πιο μέτρια σε σύγκριση με την αντίστοιχη στην περίπτωση της Ινδίας. Και λόγω της συνεχιζόμενης απουσίας ευρωπαϊκού εμπάργκο, αγοράστριες χώρες, όπως η Ιταλία, θα συνεχίζουν να αγοράζουν «μαύρο χρυσό». Το αποτέλεσμα είναι ότι το Πεκίνο είναι πιθανό να αγοράσει περισσότερη ποσότητα ρωσικού πετρελαίου.
Πολιτικά στελέχη της Ουάσιγκτον είχαν προειδοποιήσει ότι είχαν την πρόθεση να κλείσουν κινεζικές εταιρείες, όπως η είναι η κατασκευάστρια ημιαγωγών Semiconductor Manufacturing International Corporation, εάν σαμποτάρουν τις κυρώσεις που είχαν σκοπό να ασκήσουν πίεση στον Ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν. Το Πεκίνο έχει επιδείξει συμπάθεια προς τη Μόσχα και αρνείται να χαρακτηρίσει την εισβολή στην Ουκρανία ως πόλεμο. Το πετρέλαιο είναι το λιπαντικό για το τεντωμένο σχοινί πάνω στο οποίο βαδίζει το Πεκίνο: εξαιρώντας τη Σαουδική Αραβία, η Ρωσία αναδεικνύεται ο μεγαλύτερος προμηθευτής πετρελαίου της Κίνας.
Μέχρι στιγμής, το ιδιαιτέρως επιθετικό κυνήγι ευκαιριών στο οποίο επιδίδεται η Ινδία έχει εκτρέψει την προσοχή σε μεγάλο βαθμό. Η ενεργειακά φτωχή χώρα φιλοξενεί στο έδαφός της τη Reliance Industries, την ιδιοκτήτρια του μεγαλύτερου συγκροτήματος διύλισης στον κόσμο, και από την αρχή του πολέμου έχει σωρεύσει με εκπληκτική ταχύτητα ρωσικό αργό σε πολύ χαμηλές τιμές, αρχής γενομένης από το ξέσπασμα του πολέμου και μετά. Οι ημερήσιες παραδόσεις έφτασαν τα 674.000 βαρέλια τον περασμένο μήνα, υπερδιπλάσιες από τον Μάρτιο, σύμφωνα με τα δεδομένα της υπηρεσίας του διεθνούς οίκους αξιολόγησης S&P, Global’s Commodities at Sea. Η δε ποσότητα του ρωσικού «μαύρου χρυσού» για την Κίνα, εν τω μεταξύ, αυξήθηκαν μόλις 10% στα 781.000 βαρέλια.
Παρά την απόφαση των Βρυξελλών για απαγόρευση εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου σε έξι μήνες, ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες δείχνουν απροθυμία να συμμορφωθούν προς αυτήν. Κι ενώ η ζήτηση για εισαγωγές αργού στη Γερμανία έχει καταρρεύσει, οι εισαγωγές ρωσικού αργού στην Ιταλία, για παράδειγμα, εκτινάχθηκαν κατά 40% τον Απρίλιο, σύμφωνα με στοιχεία της S&P.
Αυτό δίνει κάποια κάλυψη στην Κίνα. Οι χαμηλές τιμές των ρωσικών φορτίων συνυπολογίζοντας τα έξοδα μεταφοράς και ασφάλισης επέφεραν εκπτώσεις 8 δολαρίων το βαρέλι ή και παραπάνω στο Brent, σύμφωνα με το Bloomberg. Ο κινεζικός όμιλος Shandong Port International Trade Group της Κίνας, ο οποίος διαχειρίζεται περίπου το ένα τέταρτο των εισαγωγών αργού πετρελαίου της χώρας, εξασφάλισε σπάνια αποστολή ρωσικού αργού που θα φτάσει εντός αυτού του μήνα, σύμφωνα με το Reuters.
Θα ακολουθήσουν περισσότερες αγορές ρωσικού πετρελαίου από την Κίνα. Περίπου 650.000 βαρέλια ρωσικού αργού πετρελαίου ημερησίως που αποστέλλονταν προηγουμένως σε ανεπτυγμένες οικονομίες όπως η ΕΕ θα μπορούσαν να διοχετεύονται από παρόμοιες σε ποιότητα και ποσότητα με κατεύθυνση τις χώρες της Μέσης Ανατολής, ενώ τώρα ως επί το πλείστον έχουν αποδέκτριες την Κίνα και την Ινδία, όπως εκτιμά η ενεργειακή συμβουλευτική Wood Mackenzie. Ενώ, κανονικά, η αθέτηση μακροπρόθεσμων συμβάσεων για ευκαιριακό κέρδος θα ήταν εμπορικό λάθος, οι υψηλές τιμές ενέργειας σημαίνουν ότι η Σαουδική Αραβία μπορεί πιθανώς να εκτρέψει τις προμήθειες στην Ευρώπη χωρίς να υποστεί οικονομικό πλήγμα. Καθώς η κινεζική ζήτηση ανακάμπτει μετά από σχεδόν δύο μήνες lockdown για την Covid-19, θα είναι δύσκολο για το Πεκίνο να αντισταθεί στις εκπτώσεις που προσφέρει η Ρωσία.
REUTERS BREAKINGVIEWS
Latest News
Οι μήνες του χάους και το mission impossible του νέου πρωθυπουργού στη Γαλλία
Η πολιτική κρίση έχει ήδη ένα οικονομικό τίμημα και η αβεβαιότητα σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις είναι απρόθυμες να επενδύσουν
Κοινή λογική: Γιατί το παιχνίδι του Τραμπ με τους δασμούς δεν χρειάζεται να βγάζει νόημα
Υπάρχει ένα στοιχείο υποκρισίας σε αυτή τη λογική, αλλά αυτό δεν ήταν ασυνήθιστο κατά την τελευταία κυβέρνηση Τραμπ