Εν μέσω ενεργειακής κρίσης, ακρίβειας, πολεμικών συγκρούσεων και των πορισμάτων των Ηνωμένων Εθνών για τον αντίκτυπο της κλιματικής αλλαγής (UN IPCC reports), τα εφετινά Ποσειδώνια επιστρέφουν με επίκεντρο το στοίχημα της ναυτιλίας για ενεργειακή μετάβαση. Την εικόνα συμπληρώνουν συμφόρηση σε λιμάνια, διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα, επιπτώσεις της πανδημίας.

Εν τούτοις, οι ναυλωτές των εμπορευματοκιβωτίων, μικροί ή μεγάλοι, δίνουν μια διαφορετική πλευρά της ιστορίας. Αδημονούν να αναλάβουν ενεργό δράση στον δρόμο προς την απανθρακοποίηση και, το κυριότερο, είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν το τίμημα. Πολλοί εξ αυτών συμμετέχουν σε σειρά πιλοτικών προγραμμάτων, ενώ άλλοι ενώνουν τις δυνάμεις τους, δημιουργώντας συμμαχίες όπως το coZEV – Cargo Owners for Zero Emission Vessels.

Πρόσφατα η Σιγκαπούρη υπέγραψε το Clydebank Declaration, το οποίο είχε ανακοινωθεί στο περιθώριο της COP 26. Πρόκειται για μια πρωτοποριακή πρωτοβουλία που αποσκοπεί στη δημιουργία έξι πράσινων θαλάσσιων οδών, μέσα από τη συνεργασία λιμένων, διαχειριστών πλοίων, εταιρειών πετρελαίου, αξιοποιώντας εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Ηδη 23 χώρες έχουν δεσμευτεί και αναμένεται οι θαλάσσιοι διάδρομοι να πολλαπλασιαστούν το προσεχές διάστημα.

Στο Lloyd’s Register θεωρούμε ότι για να επιτύχουμε την ενεργειακή μετάβαση χρειαζόμαστε κατάλληλα εργαλεία μέτρησης. Για τον λόγο αυτόν αναπτύξαμε το First Movers Framework, ένα μοντέλο αξιολόγησης όλων των παραμέτρων, όπως τον κύκλο ζωής των εκπομπών, την παραγωγή, παροχή, μεταφορά και τροφοδοσία των νέων καυσίμων, την ασφάλεια, το νομοθετικό πλαίσιο και την ωριμότητα της κάθε τεχνολογίας, τους οικονομικούς παράγοντες και τον κοινωνικό αντίκτυπο.

Μεταφέροντας το μοντέλο αυτό στην πράξη, πρόσφατα ξεκινήσαμε μια πιλοτική πρωτοβουλία, τη Silk Alliance, στην Ασία, με επίκεντρο την εμπορική διαδρομή μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Σιγκαπούρης και Χονγκ Κόνγκ. Στο πρόγραμμα συμπράττουν οι Mediterranean Shipping Co, Yang Ming, Wärtsilä, Wan Hai, PIL, Keppel, η Αναπτυξιακή Τράπεζα της Ασίας και αρκετοί άλλοι.

Δύο σημαντικές πτυχές του Silk Alliance ξεχωρίζουν:
1. Υπάρχει συγκεκριμένος χρονικός ορίζοντας. Σε 12 μήνες θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η πιλοτική μελέτη βασισμένη στο μοντέλο First Movers Framework.
2. Δεν περιορίζεται σε νέες τεχνολογίες και καύσιμα που δεν είναι ακόμα διαθέσιμα. Με τη συμμετοχή της Keppel εστιάζουμε σε ζητήματα μετασκευής πλοίων και στην ευρύτερη πρόκληση της ενεργειακής μετάβασης για τους υπάρχοντες στόλους.

Η αγορά των εμπορευματοκιβωτίων πρωτοστατεί για πολλούς λόγους. Αφενός, το παγκόσμιο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων εκτιμάται ότι αντιπροσωπεύει σε αξία το 60% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Αφετέρου υπάρχουν σταθερά δρομολόγια και εμπορικοί δρόμοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εξυπηρετώντας διαφορετικούς πελάτες. Κατά συνέπεια, το βάρος του κόστους καυσίμου δεν βαρύνει μόνο έναν. Αναλυτές συχνά χρησιμοποιούν τα αθλητικά παπούτσια ως παράδειγμα. Ενα πλοίο εμπορευματοκιβωτίων 20 ποδών, έχει χωρητικότητα 3.000 κιβώτια με αθλητικά παπούτσια. Για κάθε επιπλέον φορτίο χρεώνεται $100 το κιβώτιο για να καλύψει τη διαφορά του κόστους καυσίμου που αντιστοιχεί σε τρία σεντς το ζευγάρι. Ομολογουμένως, αγαθά μεγαλύτερα σε μέγεθος απαιτούν περισσότερο χώρο, εν τούτοις το επιπλέον κόστος καυσίμου είναι μόνο κάποια δολάρια.

Συνεπώς είναι λογικό στην αρχή να γίνουν μικρά βήματα, όπως με το Silk Alliance και τις πράσινες θαλάσσιες οδούς. Στην πορεία οι πρωτοβουλίες αυτές θα επεκταθούν σε άλλες εμπορικές διαδρομές και περιοχές. Το μεγαλύτερο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης προσφέρει τις μεγαλύτερες δυνατότητες από όποια μεμονωμένη διαδρομή.

Ο κ. Nick Gross είναι Global Container Ships Segment Director στο Lloyd’s Register.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Απόψεις