Με ιδιαίτερο προβληματισμό και ανησυχία παρακολουθούν παράγοντες του λιανεμπορίου τροφίμων την πορεία της κατανάλωσης, με φόντο τις απανωτές ανατιμήσεις σε ευρεία γκάμα προϊόντων.
Τα πρώτα «σύννεφα» έχουν αρχίσει να πυκνώνουν επικίνδυνα και, όπως όλα δείχνουν, αναμένεται να ξεσπάσει καταιγίδα μέσα στους επόμενους μήνες. Είναι ενδεικτικό ότι από τις αρχές του χρόνου έως και σήμερα οι πωλήσεις σε όγκο σε βασικά είδη διατροφής υπολογίζεται ότι έχουν υποχωρήσει 10%, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τη συνέχεια…
Διαβάστε επίσης: Σούπερ μάρκετ: Ιδιωτικής ετικέτας το 1 στα 3 προϊόντα στο καλάθι του καταναλωτή
Ο πληθωρισμός ροκανίζει το διαθέσιμο εισόδημα και οδηγεί σε ένα πρωτοφανές ανατιμητικό ράλι, το οποίο, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, «είχαν να βιώσουν οι Ελληνες από την έλευση του ευρώ», πριν από περίπου 21 χρόνια.
Σε συναγερμό οι παίκτες της αγοράς
Λιανέμποροι και προμηθευτές βρίσκονται επί ποδός μετά τον συναγερμό που έχει ηχήσει στον κλάδο και σχεδιάζουν τις επόμενες κινήσεις τους, με στόχο να διατηρήσουν ζωντανό το αγοραστικό ενδιαφέρον. Ο βασικός φόβος όλων είναι το μέγεθος του πλήγματος στην κερδοφορία, η οποία αποτελεί την κινητήρια δύναμή τους. Είναι πολύ πιθανόν, εάν συνεχιστεί η καθοδική πορεία του όγκου, η κερδοφορία που συγκέντρωσαν κυρίως στη διάρκεια της πανδημίας να εξανεμιστεί…
Σε μια τέτοια περίπτωση, οι πιο αδύναμοι παίκτες και κυρίως όσοι ταλανίζονται από προβλήματα ρευστότητας να αναγκαστούν να προσδεθούν στο άρμα μεγαλύτερων αλυσίδων, οι οποίες επιδιώκουν να μεγαλώσουν το αποτύπωμά τους και να κερδίσουν περισσότερο τζίρο.
Αυτή τη στιγμή πάντως οι περισσότεροι φαίνεται να παίζουν άμυνα, μεταθέτοντας για αργότερα κοστοβόρες επενδύσεις που για να υλοποιηθούν χρειάζεται να επιστρατευθούν υπέρογκοι πόροι, και δίνουν περισσότερη έμφαση στην καθημερινή διαχείριση. Η αβεβαιότητα σχετικά με την εξέλιξη της ενεργειακής κρίσης σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους χρήματος δεν αφήνει περιθώρια για κάτι διαφορετικό, επισημαίνει πηγή που γνωρίζει.
Την κατάσταση σώζει εν πολλοίς ο τουρισμός, ο οποίος εξακολουθεί να δίνει «ανάσες» και να αντισταθμίζει εν μέρει τις απώλειες της κατανάλωσης στην εσωτερική αγορά. Ανάσες που κάποια στιγμή θα τελειώσουν μαζί με τη λήξη της τουριστικής σεζόν.
Το βασικό κριτήριο
Η πίεση που ασκεί η ακρίβεια στα εισοδήματα αποτυπώνεται και στην καταναλωτική συμπεριφορά, η οποία έχει μεταβληθεί άρδην τους τελευταίους μήνες. Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οκτώ στους δέκα καταναλωτές κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις, 83% αναβάλλουν προσωπικές αγορές ή αγοράζουν οικονομικότερες εναλλακτικές προϊόντων και δύο στους τρεις έχουν μειώσει την κατανάλωση ρεύματος και τις αγορές τροφίμων.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 29 Αυγούστου έως 2 Σεπτεμβρίου 2022 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση των ανατιμήσεων, του πολέμου στην Ουκρανία και της πανδημίας COVID-19 στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.
Πώς επιλέγουν τρόφιμα οι καταναλωτές
Το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται και στον τρόπο επιλογής τροφίμων. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο, από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή.
Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούνταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.
Με δεδομένο ότι η διαφαινόμενη οικονομική κρίση και η αναστάτωση στις διεθνείς τιμές και στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων δεν φαίνεται να αποκλιμακώνονται στο άμεσο μέλλον, οι καταγραφές της συγκεκριμένης έρευνας δείχνουν ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό είναι ανήσυχο τόσο για το παρόν, αλλά και για το μέλλον, κάτι που επηρεάζει πλέον τις καταναλωτικές του συνήθειες.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»
Latest News
Στη Newsphone το κτίριο της Ράδιο Κορασίδης στον Πειραιά μετά από πλειστηριασμό
Ο σημερινός πλειστηριασμός για το κτίριο της Ράδιο Κορασίδης στον Πειραιά, είχε μειωμένη τιμή πρώτης προσφοράς στα 3.417.000 ευρώ
Πράσινο φως από την Κομισιόν για παράταση του «Ηρακλή» - Στα 3 δισ. ο προϋπολογισμός
Η Κομισιόν ενέκρινε νέα παράταση του προγράμματος έως το τέλος του Ιουνίου
«Πράσινο φως» στην Ικτίνος για υπόγειο λατομείο στη Δράμα - Η ανακοίνωση
Η νέα αυτή εκμετάλλευση του υπόγειου λατομείου από την Ικτίνος θα αυξήσει κατά 20% την παραγωγή δολομίτικου Μαρμάρου του Βώλακα
Σε επαφή με τράπεζα η Μουζάκης για το ομολογιακό έως 5 εκατ. ευρώ
Τη σχετική απόφαση ενέκρινε τον περασμένο Αύγουστο η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της Μουζάκης
Βραβεία «Κούρος 2024»: Ποιες επιχειρήσεις τιμήθηκαν για τις επιδόσεις τους
Η Λέσχη Επιχειρηματικότητας τίμησε για 27η χρονιά την επιχειρηματικότητα της καινοτομίας απονέμοντας τα βραβεία Κούρος 2024
«Ένωση» των Entersoft- Softone υπό ενιαίο οργανισμό
Η ένωση των Entersoft-Softone θα περιλαμβάνει ένα διευρυμένο portfolio λύσεων, περισσότερους από 90.000 πελάτες, πανελλαδικό δίκτυο 700 συνεργατών και θα απασχολεί 1.500 και πλέον εργαζομένους
Δεσμεύεται η περιουσία του Πηλαδάκη - Κατηγορίες για φοροδιαφυγή και απάτη από την «Αρχή για το Ξέπλυμα» - Τι απαντά ο επιχειρηματίας
Περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι αποκόμισε ο επιχειρηματίας Κ. Πηλαδάκης από παράνομες δραστηριότητες - Τι απαντά στις κατηγορίες ο επιχειρηματίας με ανακοίνωσή του
Globalsat: Πρωτοπόρος στον Ψηφιακό και Ενεργειακό Μετασχηματισμό των Επιχειρήσεων
H Globalsat ανέδειξε την ηγετική της θέση στο κορυφαίο αυτό Συνέδριο της Οικονομίας με θέμα «Ένα Νέο Παραγωγικό Μοντέλο – Ελλάδα 2030»
Τι είπαν τα στελέχη των ελληνικών τραπεζών στη Ν. Υόρκη
Οι προοπτικές του κλάδου που παρουσίασαν σε ξένους επενδυτές στο επενδυτικό συνέδριο της Capital Link
Για μεγαλύτερη εξοικονόμηση και αξιοπιστία η θέρμανση είναι Fujitsu
Ένα σύγχρονο κλιματιστικό δημιουργεί την κατάλληλη ατμόσφαιρα όλο το χρόνο, έτσι είναι η καλύτερη επιλογή για μέγιστη άνεση κάθε εποχή