![Ευγένιος Ευγενίδης: 140 χρόνια από την γέννησή του](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/banner-eugenides-1280x800-1.jpg)
Στις 22 Δεκεμβρίου 2022, συμπληρώθηκαν 140 χρόνια από την γέννηση του Ευγένιου Ευγενίδη, εθνικού ευεργέτη και ιδρυτή του Ιδρύματος Ευγενίδου.
Όμως, ποιος ήταν ο Ευγένιος Ευγενίδης; Από πού ξεκίνησε και πώς έγινε ένας από τους επιφανέστερους Έλληνες του 20ού αιώνα; Ας τον γνωρίσουμε καλύτερα.
Ο Ευγένιος Ευγενίδης γράφει για τον Ευγένιο Ευγενίδη
Το άρθρο «Eugenides’ Sweethearts», που υπογράφει ο ίδιος και δημοσιεύτηκε το 1947 στο περιοδικό των υπαλλήλων της Swedish Orient Line, Aktuellt, αποκαλύπτει όχι μόνο την οξύνοια αλλά και το χιούμορ του…
Υπογραφή συνεργασίας γαλλικού Ινστιτούτου και ιδρύματος Ευγενίδου
«… Υπήρχαν ακόμη πολλές γυναίκες στη δεξίωση και μία από αυτές με ρώτησε γιατί δεν είχα παντρευτεί και πότε σκόπευα να το κάνω. Αμέσως απάντησα “Γιατί πρέπει να παντρευτώ; Είμαι πολύ καλύτερα σε σχέση με τον μέσο άνδρα, αφού έχω υιοθετήσει τη συνήθεια των ναυτικών να έχουν μία ‘sweetheart’ σε κάθε λιμάνι που επισκέπτονται”. Κι ενώ ο κύριος Brostrom κατέβαλλε μεγάλη προσπάθεια να κρύψει την έκπληξή του, οι κυρίες συνέχιζαν να ρωτούν: “Είναι ξανθιές ή μελαχρινές;”, “Πόσες είναι;” (“Ω, τι αριθμός!”), “Πού είναι;” “Παντού!”), “Δεν ζηλεύουν η μία την άλλη;”. Αλλά όταν η τελευταία μου δήλωση ότι “κάθε χρόνο έχω και διαφορετική ‘sweetheart’” κόντεψε να τινάξει τη δεξίωση στον αέρα, κατάλαβα ότι ήταν η στιγμή να σταματήσω. Ωστόσο, μια περίεργη αλλά γοητευτική κυρία επέμενε να μάθει τα ονόματα των ‘sweethearts’ μου, κι έτσι εγώ της τα είπα… “ERLAND, DALAND, ROLAND, SMALAND αλλά και οι πιο πρόσφατες: VASALAND, VIKINGLAND κ.λπ. κ.λπ”. Στο άκουσμά τους ο οικοδεσπότης κύριος Brostrom, ένιωσε ανακούφιση (γνωρίζοντας πως επρόκειτο για τα ονόματα των πλοίων μου)…»
Ο Ευγένιος Ευγενίδης μέσα από το εξαιρετικό αφιέρωμα‒ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ2, που σκιαγραφεί την πορεία του.
Το αφιέρωμα από τον Νίκο Μεγγρέλη και την Εριφύλη Μαρωνίτη στην εκπομπή της ΕΡΤ2 «Διασπορά, Παροικίες, Ευεργεσία: Από το Εγώ στο Εμείς» ερευνά και αποτυπώνει το ευρύτερο ιστορικό, κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον στο οποίο εντάσσεται ο πρωταγωνιστής-Εθνικός Ευεργέτης, Ευγένιος Ευγενίδης. Τον τόπο καταγωγής του, τις απρόβλεπτες, λόγω ιστορικών συγκυριών, μετακινήσεις του, τους τόπους διαμονής του, τα πρόσωπα και τα γεγονότα που έπαιξαν καίριο ρόλο στη ζωή του. Παρακολουθεί τη θεαματική εξέλιξή του, κοινωνική και οικονομική, τις δυσκολίες αλλά και τις ανατροπές μιας περιπετειώδους ζωής, και αναδεικνύει το σπουδαίο έργο του ευπατρίδη Ευγένιου Ευγενίδη για τη στήριξη της ελληνικής οικονομίας και εκπαίδευσης των ελληνοπαίδων, για τη διάσωση και τη διαφύλαξη της ελληνικής κληρονομιάς αλλά και τη διασύνδεσή του με την ανάπτυξη της Ελλάδας.
Ο Ευγένιος Ευγενίδης… με λίγα λόγια. Ένα σύντομο βιογραφικό.
Ο Ευγένιος Ευγενίδης γεννήθηκε στο Διδυμότειχο της Θράκης στις 22 Δεκεμβρίου 1882 και σπούδασε στην αμερικανική Ροβέρτειο Σχολή της Κωνσταντινούπολης απ’ όπου αποφοίτησε το 1902.
Σε ηλικία μόλις 24 ετών αναλαμβάνει τη διεύθυνση του ναυτικού πρακτορείου Reppen στην Κωνσταντινούπολη, του οποίου λίγο αργότερα γίνεται συνεταίρος. Παράλληλα κατασκευάζει 24 φορτηγίδες σε δικό του ναυπηγείο στον Κεράτιο Κόλπο. To 1907 ιδρύει το Σκανδιναβικό Πρακτορείο Εγγύς Ανατολής.
Με την Μικρασιατική Καταστροφή εγκαταλείπει την Κωνσταντινούπολη, όπου με την ευρύτατη επιχειρηματική του δράση είχε καθιερωθεί ως ένας από τους πιο αξιόλογους οικονομικούς παράγοντες, και εγκαθιστά την έδρα του εμπορικού του οίκου στον Πειραιά αναλαμβάνοντας τη γενική για την Ελλάδα πρακτόρευση της «Σουηδικής Ανατολικής Γραμμής». Το Σκανδιναβικό Πρακτορείο, το οποίο διαχειριζόταν τα συμφέροντά της, γίνεται ο μεγαλύτερος πρακτοριακός οργανισμός σε ολόκληρη τη Μεσόγειο. Για την περαιτέρω ανάπτυξη της «Σουηδικής Ανατολικής Γραμμής» το 1924 επιδίδεται στην εισαγωγή σουηδικής ξυλείας στην Ελλάδα και εξελίσσεται στον μεγαλύτερο εισαγωγέα ξυλείας.
Με το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μεταφέρει τις δραστηριότητές του στη Νότιο Αφρική, όπου οργανώνει τακτική γραμμή μεταξύ Ν. Αφρικής και Ν. Αμερικής χρησιμοποιώντας το πρώτο πλήρως ιδιόκτητο φορτηγό πλοίο του, το Αργώ. Προβλέποντας την αύξηση του μεταναστευτικού ρεύματος από την Ελλάδα και την Ιταλία προς τη Β. Αμερική μετά τον πόλεμο, ιδρύει την επιβατηγό εφοπλιστική εταιρεία Home Lines στην Ελβετία δρομολογώντας πλοία αρχικά προς τη Ν. Αμερική και την Αυστραλία και κατόπιν προς την Β. Αμερική.
Το 1953 δωρίζει 1 δισεκατομμύριο δραχμές υπέρ των πληγέντων από τους καταστροφικούς σεισμούς στα νησιά του Ιονίου, καθώς επίσης και ένα πλήρως εφοδιασμένο νοσοκομείο και λυόμενα οικήματα. Την ίδια χρονιά ιδρύει τη νέα τακτική γραμμή Ελλάδας-Ν. Αμερικής διαθέτοντας το πρώτο επιβατικό πλοίο με ελληνική σημαία.
Το 1954 πεθαίνει ξαφνικά στο γραφείο του, στο Vevey της Ελβετίας. Με την διαθήκη του συνιστά ίδρυμα στην Ελλάδα, το οποίο θα συμβάλλει στην εκπαίδευση των νέων στο τεχνικό και επιστημονικό πεδίο.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Yπουργείο Οικονομικών: Παράταση υποβολής δηλώσεων φόρου πλοίων β’ κατηγορίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/ypoik-1-600x337.jpg)
Παράταση υποβολής δηλώσεων φόρου πλοίων β’ κατηγορίας
Η μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας από το Yπουργείο Οικονομικών κρίνεται επιβεβλημένη για την ομαλή ολοκλήρωση της υποβολής των εν λόγω δηλώσεων
![Λιμενικό: 660 έλεγχοι σε πλοία – Τι παραβάσεις εντοπίστηκαν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/limeniko-711x400-1-600x338.jpeg)
Συνεχίζονται οι έκτακτες επιθεωρήσεις σε πλοία από το Λιμενικό Σώμα - Τι παραβάσεις εντοπίζονται
Οι επιθεωρητές από το Λιμενικό Σώμα επέβαλαν επίσης απαγόρευση απόπλου σε 28 περιπτώσεις
![Παύλος Ξηραδάκης: Γιατί τα λιμάνια θέλουν ρυμουλκά με ισχυρό πυροσβεστικό εξοπλισμό](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/thumbnail_pirkagia-sep-600x342.jpg)
Παύλος Ξηραδάκης: Γιατί τα λιμάνια θέλουν ρυμουλκά με ισχυρό πυροσβεστικό εξοπλισμό
Αναγκαία η ύπαρξη ρυμουλκών με ισχυρή πυροσβεστική ικανότητα για την κατάσβεση πυρκαγιών όχι μόνο στα πλοία αλλά και στις χερσαίες εγκαταστάσεις των ελληνικών λιμανιών
![ΤΑΙΠΕΔ: «Κουμπαρά» και νέο ρόλο για τα λιμάνια αποκτά με νομοθετικές διατάξεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/volos-port-yachts-rentals-600x302.jpg)
«Κουμπαρά» για τα λιμάνια αποκτά το ΤΑΙΠΕΔ
Με διατάξεις στο νομοσχέδιο για το Υπερταμείο προβλέπεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορεί τα μισά έσοδα από παραχωρήσεις να τα αξιοποιεί για επενδύσεις στα λιμάνια
![Ναυτιλία: Κυριαρχία της Κίνας στην κατασκευή πλοίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Capture-51-600x273.jpg)
Κυριαρχία της Κίνας στην κατασκευή πλοίων
Τα κινεζικά ναυπηγεία αντιπροσωπεύουν το 60% του συνόλου των παραγγελιών ? Ο ρόλος της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας
![Ναυπηγεία Σαλαμίνας: Εργατικό δυστύχημα με έναν νεκρό σε ταχύπλοο της SeaJets](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/salamina-1-600x337.jpg)
Δυστύχημα σε ταχύπλοο της SeaJets κατά την διάρκεια εργασιών στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας
Ο τραυματίας σύμφωνα με το Υπουργείο Ναυτιλίας μεταφέρθηκε στο κέντρο Υγείας Σαλαμίνας
![Παπαθανάσης: Με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης εκσυγχρονίζονται τα λιμάνια Σούδας και Στυλίδας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/limani-soudas-600x341.png)
Παπαθανάσης: Με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης εκσυγχρονίζονται τα λιμάνια Σούδας και Στυλίδας
Τα δύο έργα περιλαμβάνονται στον πυλώνα «Ιδιωτικές επενδύσεις και μετασχηματισμός της οικονομίας» του Εθνικού Σχεδίου «Ελλάδα 2.0». Υπουργείο ευθύνης και φορέας χρηματοδότησης για τα δύο έργα είναι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
![Πειραιάς: Φωτιά σε υπαίθριο χώρο του ΟΛΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/ker1-600x410.jpg)
Πειραιάς: Φωτιά σε υπαίθριο χώρο του ΟΛΠ
Την άμεση κινητοποίηση της Πυροσβεστικής προκάλεσε η φωτιά σε κοντέινερ
![LNG: Ο «σκοτεινός στόλος» του Πούτιν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/11/ot_LNG22-600x352.png)
Ο «σκοτεινός στόλος» του Πούτιν με τα LNG
Το ξέφρενο αγοραστικό ενδιαφέρον έχει ανεβάσει τις τιμές των παλαιότερων πλοίων, καθώς η Μόσχα προετοιμάζεται για νέες κυρώσεις
![Μαρίνα Καλαμαριάς: Το σχέδιο αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ – Τι απαντά στους φόβους για πόλη μέσα στην πόλη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/07/thumbnail_Kalamaria-marina_GR-600x327.jpg)
ΤΑΙΠΕΔ: Το σχέδιο για την Μαρίνα Καλαμαριάς - Το χτίσιμο 14.900 τ.μ., το ξενοδοχείο και οι κατοικίες
Ο «οδηγός» του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνει απαντήσεις σε όλες τις ενστάσεις που εκφράστηκαν για την αξιοποίηση της Μαρίνας Καλαμαριάς στη δημόσια διαβούλευση