Στην εποχή των vloggers, των influencers και των δημιουργών περιεχομένου, μπορεί να φαίνεται σχεδόν αδύνατο να φανταστεί κανείς έναν κόσμο χωρίς το YouTube και άλλες παρόμοιες πλατφόρμες. Όμως, όταν ανέβηκε το πρώτο βίντεο τον Απρίλιο του 2005, που έδειχνε έναν άνδρα να επισκέπτεται έναν ζωολογικό κήπο, δεν μπορούσε να γίνει κατανοητό ποιος θα ήθελε να παρακολουθήσει αυτού του είδους το υλικό ή πώς το YouTube θα μπορούσε να βγάλει χρήματα.
Πλέον, ο καθένας μπορεί να κερδίσει χρήματα στο διαδίκτυο, χτίζοντας έναν μύθο. Αυτό μπορεί να σημαίνει το να είναι κανείς «ο εαυτός του» – ή όχι – όπως αποκαλύφθηκε πρόσφατα με τον «Βασιλιά του Ήπατος» (Liver King), έναν εξαιρετικά ενθουσιώδη bodybuilder που καλούσε τους ακόλουθούς του στο Youtube, το Instagram και το TikTok να καταναλώνουν ωμό συκώτι – εξού και το παρατσούκλι – και οι συμβουλές του ως προς τη γυμναστική που απαιτείται για την απόκτηση μυώδους σώματος προσέλκυσαν εκατομμύρια ακόλουθούς παγκοσμίως και του απέφεραν τεράστια κέρδη.
Influencers και YouTubers σε ρόλο… χρηματιστών
Ο 45χρονος Brian Johnson ήθελε να πιστεύουμε ότι «χτίστηκε» τελείως φυσικά, ως αποτέλεσμα του «προγονικού τρόπου ζωής» που ακολουθούσε με εντατική άσκηση και κατανάλωση ωμών κρεάτων και εντοσθίων. Στο πλαίσιο αυτό, «πουλούσε» συμπληρώματα διατροφής, εξατομικευμένες συμβουλές, καθώς και ασκήσεις στους 5,5 εκατομμύρια ακολούθους του στο Instagram και το TikTok.
Η «δράση» του Liver King συνεχίστηκε μέχρι τον περασμένο Δεκέμβριο, όρταν και διέρρευσαν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που αποκάλυψαν ότι η εμφάνιση του Johnson δεν εξηγούνταν τόσο από την απόδοση των προϊόντων του, αλλά από μια μηνιαία επένδυση 12.000 δολαρίων σε στεροειδή, την οποία έκρυβε από τους θαυμαστές του.
Όπως έγινε γνωστό, ο διάσημος influencer βρίσκεται αντιμέτωπος με αγωγές και μηνύσεις, ύψους 25 εκατ. δολάρια από άτομα που δηλώνουν ότι εξαπατήθηκαν για να αγοράσουν τα συμπληρώματα διατροφής που προωθούσε.
Η αρχή
Καθόλη την πορεία του Διαδικτύου, οι χρήστες αναζητούσαν δημιουργικούς (και μερικές φορές σκανδαλώδεις) τρόπους για να αποκτήσουν χρήματα. Κατά τις πρώτες μέρες, κάποιοι προσπάθησαν να οδηγήσουν το κύμα του ηλεκτρονικού εμπορίου, φτάνοντας στο σημείο να χρησιμοποιούν ιστοσελίδες δημοπρασιών για να πουλήσουν το όνομα του αγέννητου παιδιού τους ή ακόμη και την παρθενία τους.
Η αποκάλυψη για τον Liver King μπορεί να συγκλόνισε τους θαυμαστές του, αλλά τα σκάνδαλα που σχετίζονται με τους influencers δεν είναι κάτι καινούργιο. Ενα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα, αυτό του Fyre Festival το 2017, όταν και οι διοργανωτές ξόδεψαν τεράστια χρηματικά ποσά σε influencers και κρυφές διαφημίσεις για να ακολουθήσει το απόλυτο φιάσκο, σηματοδότησε μια στροφή στην εποχή του mega-influencer.
Είτε ήταν διάσημα άτομα από τον «πραγματικό» κόσμο –όπως αστέρες του αθλητισμού και ηθοποιοί– είτε γηγενείς διασημότητες του Διαδικτύου όπως οι YouTubers, ήρθε η εποχή που το μάρκετινγκ επηρεασμού έγινε μια επιθυμητή στρατηγική πωλήσεων στο Διαδίκτυο. Οποιοσδήποτε έχει ακόλουθους, τηλέφωνο και λογαριασμό YouTube θα μπορούσε να αρχίσει να κερδίζει (πολλά) χρήματα από μεγάλες εταιρείες.
Διαδικτυακοί επιχειρηματίες
Σήμερα, οι mega-influencers δεν είναι πλέον οι μόνοι ενδιαφερόμενοι σε μια συνεχώς αναπτυσσόμενη βιομηχανία. Αντίθετα, οι επιλογές δημιουργίας εσόδων στις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν εκτοξευτεί, πράγμα που σημαίνει ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι ζουν από το διαδίκτυο. Όπως αποτυπώθηκε σε πρόσφατη μελέτη για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι συνδρομές, οι δωρεές από live streaming και η πώληση προϊόντων ή ψηφιακού περιεχομένου στο διαδίκτυο είναι μεγάλη υπόθεση.
Ακόμη και η ορολογία έχει αλλάξει: από τους «influencers» που παραπέμπει σε διαφήμιση, πήγαμε στους «δημιουργούς περιεχομένου» – καθημερινοί e-επιχειρηματίες που δημιουργούν έσοδα στις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης της επιλογής τους. Ακριβώς όπως ο Liver King, ο οποίος είχε θαυμαστές και ήταν ενεργός σε πολλές πλατφόρμες ταυτόχρονα.
Μέσω του περιεχομένου τους, οι δημιουργοί εδραιώνουν την εμπιστοσύνη με το κοινό τους, αλλά όταν κρύβουν διαφορετικού είδους κίνητρα ή άβολες αλήθειες, λένε ψέματα και παραπλανούν το κοινό τους (βλ. Liver King), εγείρει πολλά ερωτήματα και από νομικής άποψης.
Περισσότερη διαφάνεια
Οι online διαφημίσεις, οι συνεργασίες επί πληρωμή και η δημιουργία περιεχομένου μπορούν να ανοίξουν νέους δρόμους στους διαδικτυακούς επιχειρηματίες, αλλά είναι επίσης σημαντικό να γνωρίζουμε ότι η εμπορική δραστηριότητα θα πρέπει να συνοδεύεται από ορισμένες νομικές υποχρεώσεις, αν και επί του παρόντος οι κανόνες διαφέρουν από χώρα σε χώρα.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, για παράδειγμα, ένας influencer πρέπει να αποκαλύψει πότε έχει λάβει χρήματα, προϊόντα ή υπηρεσίες ή για κάτι που έχει παρουσιάσει στο διαδίκτυο.
Latest News
Τρεις δημοφιλείς πλατφόρμες ερωτικού περιεχομένου... στριμώχνονται από νέο νόμο της ΕΕ
Καλούνται άμεσα να συντάξουν εκθέσεις αξιολόγησης κινδύνου και να λάβουν μέτρα για την αντιμετώπιση συστημικών κινδύνων που συνδέονται με τις υπηρεσίες τους
Διπλή μάστιγα τα χρέη και οι ανισότητες - Η επισφαλής ανθεκτικότητα της παγκόσμιας οικονομίας
Ο γεωπολιτικός και οικονομικός κατακερματισμός του πλανήτη αποκλείει όλο και περισσότερους από το μέρισμα της ευημερίας
Ο Τζάστιν Τριντό φορολογεί τους πλούσιους Καναδούς
Στόχος του να μεταφερθούν σε μια πενταετία 20 δισ. δολάρια από τα πιο ευκατάστατα στα πιο φτωχά νοικοκυριά
Από γεράκι περιστέρι ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας
Οι traders τιμολογούν μειώσεις των βρετανικών επιτοκίων επιτοκίων κατά δύο τρίμηνα ως το τέλος του έτους
Η TAQA των ΗΑΕ θέλει να αποκτήσει την ισπανική εταιρεία φυσικού αερίου Naturgy
Η ισπανική κυβέρνηση δήλωσε ότι θα υπερασπιστεί τα στρατηγικά της συμφέροντα αλλα αυτό δεν σημαίνει ότι θα μπλοκάρει τη συμφωνία
Το ΔΝΤ καλεί Γαλλία και Ιταλία να σφίξουν το ζωνάρι - Τι ζητάει από τη Γερμανία
Τι αναφέρει το ΔΝΤ στην οικονομική του προοπτική για την Ευρώπη
ΔΝΤ: Ήπια προσγείωση της ευρωπαϊκής οικονομίας με αστερίσκους
Οι προτάσεις για τις κεντρικές τράπεζες της Γηραίας Ηπείρου
Η Ισπανία καλεί τη Γερμανία να ανοίξει τον δρόμο για το ευρωομόλογο
Εντείνονται οι συζητήσεις για τον κοινό δανεισμό στην Ευρώπη
Την αγορά Patriot αξίας 1,3 δισ. ευρώ «σκέφτεται» η Γερμανία
Πρόκειται για νέα αγορά πλέον ων τεσσάρων που παρήγγειλε η κυβέρνηση τον Μάρτιο
ING: Πόσο εκτεθειμένη είναι στο κακό σενάριο η παγκόσμια οικονομία
Το γεωπολιτικό ρίσκο, οι θαλάσσιες οδοί, οι ροές του πετρελαίου και το LNG