
Με χαμηλή ταχύτητα η αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για τη στήριξη και ενίσχυση των δημόσιων έργων, της ιδιωτικής οικονομίας και των επενδύσεων καθώς μόλις το 4% των διαθέσιμων κονδυλίων από το Ταμείο απορροφήθηκε τη χρονιά που πέρασε, όπως προκύπτει από τη μελέτη Focus Report του Παρατηρητηρίου Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» και ΕΣΠΑ 2021-2027, που δημοσίευσε το Ινστιτούτο ΕΝΑ.
Πρόκειται για σημαντική υστέρηση με το Ινστιτούτου, καθότι η κυβέρνηση διατεινόταν ότι βασίζει πολλά στη μέγιστη απορρόφηση και αξιοποίηση των κονδυλιών από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, προκειμένου να σημειωθεί ενίσχυση του ελληνικού ΑΕΠ.
Δείτε εδώ ολόκληρη την ανάλυση
Σύμφωνα με την τρίτη κατά σειρά έκθεση του Παρατηρητηρίου προκύπτουν ερωτήματα. Όπως προαναφέρθηκε, η πραγματική απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης το 2022, έφτασε μόλις στο 4%. Το ύψος των πόρων που «λιμνάζουν» και δεν έχουν ενεργοποιηθεί μέσω δράσεων και προγραμμάτων- είναι πολύ υψηλό και φτάνει στα 6,76 δισ. ευρώ.
Ευρωπαϊκή Ένωση: Ελλείψεις στο σύστημα λογοδοσίας και ελέγχου των κονδυλίων του Ταμείο Ανάκαμψης
Όπως επεξηγεί το Ινστιτούτο ΕΝΑ, το οποίο επεξεργάστηκε και δημοσίευσε τη μελέτη, οι πληρωμές του Ταμείου μέχρι και 31.12.2022 υπολογίζονται σε 4,35 δισ. ευρώ και περιλαμβάνουν Λογιστικές Πληρωμές 3,2 δισ. ευρώ και Πραγματικές Πληρωμές 1,25 δισ. ευρώ. Με βάση τα παραπάνω, η πραγματική απορρόφηση των συνολικών πόρων του «Ελλάδα 2.0» υπολογίζεται σε 4% ενώ η λογιστική απορρόφηση σε 14%.
Τι είναι οι λογιστικές πληρωμές
Με τον όρο λογιστικές πληρωμές νοούνται οι (ενδιάμεσες) μεταφορές μεταξύ λογαριασμών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης στην Τράπεζα της Ελλάδας και όχι πληρωμές προς τους δικαιούχους των δράσεων και έργων. Οι λογιστικές πληρωμές (περισσότερο γνωστές ως «παρκάρισμα πόρων») δεν συμμετέχουν στον υπολογισμό του ΑΕΠ και δεν έχουν επίπτωση στην πραγματική οικονομία.
Με βάση την επεξεργασία του ΕΝΑ που βασίζεται σε αναλυτικό πίνακα πληρωμών ανά έργο, οι λογιστικές πληρωμές εκτιμώνται περίπου σε 2 δισ. ευρώ για το σκέλος των επιχορηγήσεων και 1,2 δισ. ευρώ για το σκέλος των δανείων.
Το ΕΣΠΑ
Την ίδια στιγμή, συνολική πραγματική απορρόφηση όλων των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2014 – 2020, πλην του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης, μέχρι τέλος του 2022 ήταν 83%. Επομένως απαιτείται εντός του 2023, τελευταία επιλέξιμη χρονιά, απορρόφηση ενός σημαντικού ποσοστού της τάξης του 17% των πόρων, που αντιστοιχούν σε περίπου 3,2 δισ. ευρώ κοινοτικής συνδρομής.
Σημαντική υστέρηση αναφορικά με την αξιοποίηση των πόρων και εκτεθειμένα στον κίνδυνό απώλειας αυτών, είναι τα ακόλουθα προγράμματα
-Πρόγραμμα Υποδομών Μεταφορών και Περιβάλλον απορρόφηση 65%.
-Πρόγραμμα Μεταρρύθμισης Δημοσίου Τομέα απορρόφηση 66%.
-Πρόγραμμα Θάλασσας και Αλιείας μόλις 53%.
-Περιφερειακό Πρόγραμμα Δυτικής Μακεδονίας απορρόφηση 69%.
-Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης απορρόφηση 67%.


Latest News

Πρωτοπόρος η Ελλάδα στο RRF: Τι είδαν οι Ευρωπαίοι «επόπτες» - Τα επόμενα ορόσημα
Oι ευρωβουλευτές της Ομάδας Εργασίας για την εφαρμογή του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας βρίσκονται στην Αθήνα

Ταμείο Ανάκαμψης: Τα πρώτα μαθήματα από το RRF – Τα συμπεράσματα των ευρωβουλευτών από την Αθήνα
Oι ευρωβουλευτές της Ομάδας Εργασίας για την εφαρμογή του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας βρίσκονται από χθες στην Αθήνα

Πιερρακάκης: Τέλη Απριλίου η εκταμίευση 3,1 δισ. από το Ταμείο Ανάκαμψης
Η Ελλάδα θα υποβάλει το αίτημα αναθεώρησης του σχεδίου (όπως και τα άλλα κράτη-μέλη) και στα τέλη του Μαΐου με αρχές Ιουνίου, όπως το 6ο αίτημα εκταμίευσης ύψους 3,6 δισ. ευρώ