Η σταθερότητα και η ανθεκτικότητα του συστήματος της Γης και η ανθρώπινη ευημερία συνδέονται άρρηκτα, ωστόσο οι αλληλεξαρτήσεις τους γενικά δεν αναγνωρίζονται καθόλου,  κατά συνέπεια, συχνά αντιμετωπίζονται ανεξάρτητα και αποσπασματικά.

Μια νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό Nature, χρησιμοποίησε μοντελοποίηση και αξιολόγηση βιβλιογραφίας για να ποσοτικοποιήσει τα ασφαλή και δίκαια όρια του γήινου συστήματος (ESB) για το κλίμα, τη βιόσφαιρα, τους κύκλους του νερού και των θρεπτικών ουσιών και τα αερολύματα σε παγκόσμια και περιφερειακή κλίμακα.

Η νέα έρευνα ποσοτικοποιεί τις συνθήκες που απαιτούνται για να ευδοκιμήσουν οι κοινότητες και οι οικονομίες – και παρέχει οδηγό για τους ηγέτες να λειτουργούν εντός των πεπερασμένων ορίων της Γης.

• Τα όρια του συστήματος ασφαλούς και δίκαιης γης παρέχουν μια από τις πιο ολιστικές μετρήσεις των πεπερασμένων ορίων της Γης και σηματοδοτούν μια αλλαγή στην κατανόηση του τρόπου προστασίας των ανθρώπων και του πλανήτη.
  • Οι νέες ποσοτικοποιήσεις των ορίων των ζωτικών συστημάτων της Γης (όπως το κλίμα, η βιοποικιλότητα, το νερό και ο αέρας) περιλαμβάνουν επιπτώσεις στους ανθρώπους – που μετρήθηκαν για πρώτη φορά στις ίδιες μονάδες με την πλανητική σταθερότητα.
  • Τα ευρήματα υπογραμμίζουν την επείγουσα ανάγκη για δράση σε όλα τα ζωτικά συστήματα της Γης, την αδικία που είναι εγγενής στους τρέχοντες παγκόσμιους στόχους και την ανάγκη για δίκαιους μετασχηματισμούς.
  • Η ανάλυση πρόκειται να γίνει η επιστημονική ραχοκοκαλιά της επόμενης γενιάς στόχων και πρακτικών βιωσιμότητας, που διευρύνουν την εστίασή τους πέρα από το κλίμα, και ευθυγραμμίζεται με τους πρόσφατα δημοσιευμένους «επιστημονικούς στόχους για τη φύση» από το Science Based Targets Network.
  • Οι ηγέτες καλούν τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα να υιοθετήσουν επειγόντως τα όρια στις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα, να μετριάσουν τον κίνδυνο και να δημιουργήσουν τις συνθήκες για ακμάζουσες κοινωνίες και οικονομίες.

Η νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε πριν μερικές μέρες στο Nature καθορίζει ένα σύνολο ορίων του συστήματος της Γης που ποσοτικοποιούν επιστημονικά την ασφάλεια των ανθρώπων καθώς και τη σταθερότητα του πλανήτη – τα οποία μέχρι τώρα δεν έχουν μετρηθεί στις ίδιες μονάδες. Αυτή η εργασία βασίζεται στην υπάρχουσα γνώση και σηματοδοτεί ένα άλμα στην κατανόηση του τρόπου προστασίας των πεπερασμένων πόρων του πλανήτη και της δημιουργίας των απαραίτητων συνθηκών για να ευδοκιμήσουν οι κοινότητες και οι οικονομίες.

Συν-συγγεγραμμένη από περισσότερους από σαράντα κορυφαίους φυσικούς και κοινωνικούς επιστήμονες από την Επιτροπή Γης, και με επικεφαλής τον καθηγητή Γιόχαν Ρόκστορμ, την καθηγήτρια Τζογίτα Γκούπτα και τον καθηγητή Κιν Ντάχε, το Safe and Just Earth System Boundaries παρέχει μια επιστημονική βάση για την αξιολόγηση της σταθερότητας και την ανθεκτικότητα του πλανήτη και τη σύνδεσή του με την ανθρώπινη ευημερία. Αυτά τα όρια του συστήματος Earth μπορούν να καθοδηγήσουν εταιρείες και κυβερνήσεις στην αξιολόγηση των κινδύνων, των επιδόσεων και των ευκαιριών καθώς καταβάλλουν επείγουσες προσπάθειες για να επιτύχουν ένα καθαρό μηδενικό, θετικό και δίκαιο μέλλον, ειδικά σε συνδυασμό με πρακτικές απλώς μετασχηματισμού.

Η Επιτροπή Γης ιδρύθηκε από την Global Commons Alliance – έναν συνασπισμό 70+ κορυφαίων οργανώσεων που εργάζονται για τη διαφύλαξη των παγκόσμιων κοινών, συμπεριλαμβανομένων του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, του Παγκόσμιου Επιχειρηματικού Συμβουλίου για την Αειφόρο Ανάπτυξη, του The Nature Conservancy, του Capitals Coalition και του Future Earth – που φιλοξενεί την επιστημονική γραμματεία της Επιτροπής Γης.

Το Σύστημα της Γης αποτελείται από πολλές αλληλένδετες διαδικασίες που διατηρούν τον πλανήτη μας σταθερό ή, όταν διαταράσσεται, αλλάζουν ριζικά την ικανότητά του να παρέχει ένα κατοικήσιμο περιβάλλον. Η έρευνα της Επιτροπής Γης διερευνά διεργασίες στο κλίμα, τον αέρα, το νερό –τόσο υπόγεια όσο και επιφανειακά ύδατα – βιοποικιλότητα – μέσα στα φυσικά οικοσυστήματα και τα εργασιακά τοπία – και τα λιπάσματα – τόσο άζωτο όσο και φώσφορο.

Ενώ προηγούμενες έρευνες όπως τα «Πλανητικά όρια» έχουν μελετήσει τα «ασφαλή» όρια αυτών των διαδικασιών, αυτή είναι η πρώτη που ενσωμάτωσε τη «δικαιοσύνη» στην επιστημονική ανάλυση, χρησιμοποιώντας τις ίδιες μονάδες μέτρησης. Αυτό σημαίνει ότι οι επιστήμονες εντόπισαν όρια στα οποία οι άνθρωποι προστατεύονται από σημαντικές βλάβες που προκύπτουν από πλανητικές αλλαγές. Αυτά τα «δίκαια» όρια είναι σε ορισμένα σημεία πιο αυστηρά από τα «ασφαλή» όρια. Πρόσθετες εργασίες από την Επιτροπή προσδιορίζουν τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για την πρόσβαση των ανθρώπων στους πόρους για μια αξιοπρεπή ζωή.

Σχεδόν όλα τα όρια του συστήματος Safe and Just Earth έχουν παραβιαστεί, προσθέτοντας επείγουσα ανάγκη για επιτάχυνση της δράσης για την επίτευξη των υφιστάμενων στόχων βιωσιμότητας, συμπεριλαμβανομένης της Συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα, του Παγκόσμιου Πλαισίου Βιοποικιλότητας Kunming-Montreal και των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του 2030. Αυτή η μελέτη τονίζει ότι αυτοί οι στόχοι πρέπει επίσης να επιτευχθούν με δίκαιο τρόπο.

Τι είπαν οι συγγραφείς

Ο καθηγητής Γιόχαν Ρόκστορμ, Διευθυντής του Ινστιτούτου Πότσνταμ για την Έρευνα Κλιματικών Επιπτώσεων και συν-συγγραφέας της έκθεσης, δήλωσε: «Όλα τα μοντέλα σήμερα που μας οδηγούν στο καθαρό μηδέν υποθέτουν ότι η φύση θα συνεχίσει να παρέχει ρυθμιστική ικανότητα έναντι της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Υπάρχουν εννέα βιοφυσικές διαδικασίες και συστήματα που ρυθμίζουν την κατάσταση του Συστήματος της Γης – τα Πλανητικά Όρια – η Επιτροπή Γης πήρε έξι από αυτά και τα ποσοτικοποίησε επιστημονικά με εκτιμήσεις ασφάλειας και δικαιοσύνης για να υποδείξει μια ασφαλή ζώνη προσγείωσης για τους ανθρώπους και τον πλανήτη. Η ολιστική εργασία σε αυτούς τους τομείς είναι ζωτικής σημασίας για την ικανότητά μας να φτάσουμε στο καθαρό μηδέν».

Η καθηγήτρια Τζογίτα Γκούπτα, Καθηγήτρια Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης στον Παγκόσμιο Νότο στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ και συν-συγγραφέας της έκθεσης, δήλωσε: «Η δικαιοσύνη είναι μια αναγκαιότητα για να ζει η ανθρωπότητα εντός πλανητικών ορίων. Αυτό είναι ένα συμπέρασμα που παρατηρείται σε όλη την επιστημονική κοινότητα σε πολλαπλές σημαίνουσες περιβαλλοντικές αξιολογήσεις, συμπεριλαμβανομένης της δικής μας. Δεν είναι πολιτικό θέμα. Συντριπτικά στοιχεία δείχνουν ότι μια απλή και δίκαιη προσέγγιση τόσο στον καθορισμό στόχων όσο και στον μετασχηματισμό για την επίτευξη των στόχων είναι απαραίτητη για την πλανητική σταθερότητα. Δεν μπορούμε να έχουμε έναν ασφαλή πλανήτη χωρίς δικαιοσύνη. Όποιος χτίζει μια ανθεκτική εταιρεία, ίδρυμα ή έθνος μακροπρόθεσμα πρέπει να εργαστεί προς αυτό το μέλλον».

Ο καθηγητής Ντάχε Κιν, Συμπρόεδρος της Επιτροπής Γης και Διευθυντής της Ακαδημαϊκής Επιτροπής της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών και συν-συγγραφέας της έκθεσης, δήλωσε: «Το σύστημα της Γης βρίσκεται σε κίνδυνο, καθώς πολλά στοιχεία πρόκειται να διασχίσουν τα σημεία ανατροπής. Μέχρι στιγμής, δεκαεπτά στοιχεία ανατροπής έχουν εντοπιστεί στην επιστημονική βιβλιογραφία, μεταξύ των οποίων τα εννέα σχετίζονται με την κρυόσφαιρα. Η κρυόσφαιρα της Ασίας – High Mountain Cryosphere (AHMC) – για παράδειγμα αλλάζει γρήγορα και βρίσκεται κοντά στο να γίνει ένα νέο στοιχείο ανατροπής, το οποίο μπορεί να επηρεάσει την περιφερειακή κοινωνική οικονομία».

Ο καθηγητής Ζουεμέι Μπάι, διακεκριμένος καθηγητής στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Αυστραλίας και συν-συγγραφέας, δήλωσε: «Αυτή η μελέτη φέρνει στο επίκεντρο την ανθρώπινη διάσταση της συζήτησης για το κλίμα. Βάζοντας αριθμούς στις ανθρώπινες ανάγκες και επιπτώσεις, δείχνει πώς η προστασία του πλανήτη είναι αδιαχώριστη από την επιτυχία των κοινοτήτων, των κοινωνιών και των οικονομιών. Αυτά τα Όρια επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να κατανοήσουν το δίκαιο μερίδιο των πόρων και των ευθυνών τους και να λάβουν μετρήσιμα μέτρα για να ελαχιστοποιήσουν το αποτύπωμά τους στον πλανήτη, κάτι που συμβάλλει επίσης στη βελτίωση της ανθρώπινης ευημερίας».

Κάλεσμα για ηγεσία

Ως η πιο ενημερωμένη κατανόηση των ορίων του πλανήτη για την υποστήριξη ακμουσών κοινωνιών, τα όρια του συστήματος Safe and Just Earth θα αποτελέσουν το επιστημονικό υπόβαθρο για την επόμενη γενιά στόχων βιωσιμότητας, προσδοκιών και δράσεων. Για παράδειγμα, το Science Based Targets Network – μια ομάδα οργανισμών που παρέχει εργαλεία σε εταιρείες για να μεταμορφώσουν τον αντίκτυπό τους στη φύση – μόλις κυκλοφόρησε την πρώτη επανάληψη στόχων για το νερό και τη γη, οι οποίοι ενημερώθηκαν από την επιστημονική βιβλιογραφία, και τώρα βρίσκονται καθοδό προς δοκιμές από δεκαεπτά μεγάλες εταιρείες. Σχεδιάζοντας προσπάθειες βιωσιμότητας γύρω από τα όρια του συστήματος Safe and Just Earth και τον δίκαιο μετασχηματισμό, οι ηγέτες των επιχειρήσεων θα μπορούν να παραμείνουν μπροστά από τα όρια, να παραμείνουν ανταγωνιστικοί και να ευδοκιμήσουν μακροπρόθεσμα.

Καθορισμός πορείας για τον «Ασφαλή και Δικαιό χώρο»

Αυτή η αναδυόμενη επιστήμη ποσοτικοποιεί τόσο την επιρροή των ανθρώπων στο Σύστημα της Γης όσο και την επιρροή του Συστήματος της Γης στους ανθρώπους. Με βάση τα υπάρχοντα πλαίσια, ενσωματώνει για πρώτη φορά μια προοπτική δικαιοσύνης – η οποία περιλαμβάνει την ελαχιστοποίηση της ανθρώπινης έκθεσης σε σημαντικές βλάβες και τη διασφάλιση πρόσβασης στους πόρους που απαιτούνται για μια αξιοπρεπή ζωή και απαλλαγή από τη φτώχεια για όλους. Με την ποσοτικοποίηση αυτών των συνθηκών στις ίδιες μονάδες μέτρησης με τις συνθήκες σταθερότητας, οι επιστήμονες λένε ότι έχουν ορίσει τα ασφαλή και δίκαια όρια.

Από τα οκτώ γήινα συστήματα, οι ανθρώπινες δραστηριότητες έχουν ωθήσει επτά πέρα από τα ασφαλή και δίκαια όριά τους και στη ζώνη κινδύνου – απειλώντας τόσο την πλανητική όσο και την ανθρώπινη υγεία. Αυτό υπογραμμίζει την επείγουσα ανάγκη για παγκόσμια ηγεσία, ταχεία λήψη αποφάσεων και δίκαιο μετασχηματισμό προς έναν «ασφαλή και δίκαιο χώρο».

Ο μετασχηματισμός των οικονομιών μας ώστε να λειτουργούν εντός των ορίων του πλανήτη προσφέρει τεράστιες ευκαιρίες στους ηγέτες των επιχειρήσεων να παραμείνουν μπροστά από τον ρυθμιστικό έλεγχο, να ανταποκριθούν στις προσδοκίες μιας ολοένα πιο συνειδητής βάσης καταναλωτών και ενδιαφερομένων και να προστατεύσουν τις κοινότητες, τις οικονομίες και τους φυσικούς πόρους από τους οποίους εξαρτώνται οι δραστηριότητές τους . Αυτά τα όρια επιτρέπουν στους ηγέτες να δουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα των κινδύνων που αντιμετωπίζουν και να επιβαρύνουν τις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα, με ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο μέτρησης και δράσης που μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες τις αγορές, τόσο σε εθνικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο. Παγκόσμιες επιχειρήσεις, όπως η AB InBev, η Carrefour, η GlaxoSmithKline PLC, η H&M Group, η Holcim Group, η Nestle και η Tesco θέτουν πλέον επιστημονικούς στόχους για τη φύση παράλληλα με τους κλιματικούς στόχους τους, ενημερωμένες από την ίδια επιστήμη από την οποία αντλήθηκαν τα όρια του συστήματος της Γης.

Αυτή η εργασία είναι πιο προφητική από ποτέ μετά την πρόσφατη έκθεση σύνθεσης AR6 της IPCC, η οποία τόνισε ότι – παρά το πλουσιότερο 1% του παγκόσμιου πληθυσμού που ευθύνεται για τις διπλάσιες εκπομπές CO2 από το φτωχότερο 50% – η κλιματική αλλαγή έχει αυξήσει την ανισότητα και θα συνεχίσει να το κάνει αν δεν ληφθούν μέτρα. Η επιστήμη θα εξοπλίσει τους ηγέτες να ενσωματώσουν τη δικαιοσύνη και την ανθρώπινη ευημερία στη λήψη των αποφάσεών τους για τη βιωσιμότητα.