Η περίοδος των καλοκαιρινών διακοπών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Ήδη κάποιοι απολαμβάνουν την άδειά τους, ενώ ορισμένοι άλλοι προσπαθούν να το κάνουν, καθώς, είτε η υπερβολική τους επαγγελματική ευσυνειδησία είτε η θέση ευθύνης που κατέχουν στη δουλειά τους, τούς αναγκάζει να μην μπορούν να ξεκόψουν εντελώς και να μην έχουν καμία απολύτως επαφή με τα επαγγελματικά ζητήματα.
ΓΣΕΕ: Αναλυτικός οδηγός για την καλοκαιρινή άδεια των εργαζομένων
Στις… ανεπτυγμένες ΗΠΑ δεν είναι δεδομένο
Επιπλέον, αυτό που εμείς στην Ελλάδα -και συνολικά στην Ευρώπη- γνωρίζουμε ως ημέρες κανονικής άδειας μετ’ αποδοχών, δεν είναι δεδομένο ή αυτονόητο σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες.
Στην προηγμένη οικονομία των ΗΠΑ, για παράδειγμα, η εργασιακή κουλτούρα διακρίνεται από την υπερβολή που χαρακτηρίζει πολλές πτυχές της συνολικής κουλτούρας της ως χώρας.
Εκεί ο νομοθέτης δεν έχει μεριμνήσει για την υποχρεωτικότητα της εργασιακής άδειας με αποδοχές και οι εργαζόμενοι δυσκολεύονται να πάρουν ακόμα και τα ρεπό που τους δίνουν οι εργοδότες, γιατί δεν είναι δεδομένο ότι θα τα πληρωθούν.
Ο μέσος Αμερικανός παίρνει 9½ ημέρες διακοπών τον χρόνο και η πλειοψηφία δηλώνει ότι ακόμη και τότε δεν μπορεί να διακόψει κάθε επαφή με τη δουλειά. Σύμφωνα με έρευνα της Glassdoor περίπου το 54% των Αμερικανών αναφέρει ότι κατά την περίοδο των διακοπών του εξακολουθεί να εργάζεται ή ότι του είναι δύσκολο να… αποσυνδεθεί πλήρως αυτές τις μέρες.
Είναι χαρακτηριστική η εξομολόγηση της 32χρονης Αμερικανής Kimberly Sorce, γεννημένης και μεγαλωμένης στο Νιου Τζέρσι, που ακολούθησε τον σύντροφό της στο Μάλμε της Σουηδίας. Όπως είπε, μιλώντας στο CNBC, ακόμη προσπαθεί να συνηθίσει στην ιδέα ότι κάθε χρόνο δικαιούται 25 εργάσιμες ημέρες άδειας μετ’ αποδοχών!
Η 28χρονη Νορβηγή Lene Vindenes, που ζει και εργάζεται στο Όσλο σε μια ιδιαιτέρως απαιτητική θέση, όπως είναι αυτή της μάνατζερ μέσων κοινωνικής δικτύωσης, δικαιούται επίσης, βάσει νόμου, 25 εργάσιμες ημέρες άδειας μετ’ αποδοχών. Τις 3 εβδομάδες τής ζητείται από την εταιρεία όπου εργάζεται να τις πάρει μεταξύ Ιουνίου και Αυγούστου και, όπως παραδέχεται η ίδια, είναι «πραγματικά δύσκολο» να μην ελέγχει το email της όταν βρίσκεται εκτός δουλειάς – και η επιστροφή μετά από εβδομάδες απουσίας είναι εξουθενωτική.
Έχοντας η ίδια προσπαθήσει πολύ για να καταφέρει να ξεκόψει πραγματικά από τη δουλειά τις ημέρες της άδειάς της, δίνει 4 συμβουλές και σε όσους αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα.
1. Ρωτήστε τους πελάτες σας τι χρειάζονται από εσάς
Ακριβώς όπως θα ενημερώνατε το αφεντικό και την ομάδα σας πότε θα λείπετε, στείλτε ένα email σε άτομα με τα οποία συνεργάζεστε στενά ενημερώνοντας για τις ημέρες απουσίας σας. Και μάλιστα, φροντίστε να το κάνετε περίπου έναν μήνα πριν από την προγραμματισμένη σας άδεια, ώστε να έχουν το περιθώριο να σας ενημερώσουν για εκκρεμότητες ή άμεσα σχέδια – αιτήματα κ.λπ.
Είναι χρήσιμο να γνωρίζετε ποιες είναι οι προτεραιότητες των πελατών σας και να προγραμματίσετε τι μπορείτε να ολοκληρώσετε μέχρι να φύγετε, τι μπορούν να κάνουν άλλοι συνάδελφοί σας και τι μπορεί να περιμένει μέχρι να επιστρέψετε.
2. Συνεννοηθείτε με κάποιον συνάδελφο να σας καλύψει σε έκτακτη ανάγκη
Η Vindenes λέει ότι αυτό που την κάνει να νιώθει πιο άνετα είναι ότι την καλύπτουν τόσο η εταιρεία όσο και οι συνάδελφοί της.
Η ίδια και η ομάδα της έχουν «πολύ σαφείς ρουτίνες» για να διατηρούν τα πάντα ομαλά, ενώ στη Νορβηγία επικρατεί η αντίληψη ότι πρέπει να είναι σεβαστός ο ελεύθερος χρόνος των συναδέλφων και φροντίζουν να μην επικοινωνούν μαζί του κατά τη διάρκεια της άδειάς του, εκτός αν είναι πραγματικά μεγάλη ανάγκη.
Μια εβδομάδα πριν από τις διακοπές της, η Vindenes ενημερώνει τους συναδέλφους της για υποθέσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη ώστε να είναι επαρκώς ενημερωμένοι και να είναι σε θέση να αντεπεξέλθουν, εφόσον χρειαστεί.
3. Ενημερώστε το αφεντικό σας για τη δουλειά σας
Πλησιάζοντας η μέρα που ξεκινάει η άδειά της, η 28χρονη μάνατζερ ενημερώνει τον εργοδότη της για το στάδιο στο οποίο βρίσκεται κάθε δουλειά που έχει υπό την ευθύνη της.
Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να την καθοδηγήσει στις προτεραιότητες που πρέπει να δώσει πριν την αναχώρησή της.
«Είναι δύσκολο να απολαύσεις τις διακοπές σου όταν έχει αφήσει στη μέση υποθέσεις της δουλειάς, οπότε για εμένα την ίδια τελειώνω όσο μπορώ περισσότερες εκκρεμότητες για να κάνω ήσυχη τις διακοπές μου», λέει.
4. Ρυθμίστε το off-office και απενεργοποιήστε όλες τις ειδοποιήσεις
«Είναι σημαντικό όλοι γύρω μου —πελάτες, συνάδελφοι και διευθυντές— να είναι καλά ενημερωμένοι. Αυτό ελαχιστοποιεί τις πιθανότητες να επικοινωνήσουν μαζί μου», επισημαίνει η Vindenes. «Φροντίζω να έχω μια σαφή αυτόματη απάντηση “εκτός γραφείου” (σ.σ.: στα ηλεκτρονικά μέσα, τηλέφωνα, κ.λπ.), η οποία διευκολύνει τους πελάτες μου να γνωρίζουν με ποιον μπορούν να επικοινωνήσουν κατά τη διάρκεια της απουσίας μου», προσθέτει.
Σημαντικό: αφού τα έχετε τακτοποιήσει όλα, απενεργοποιήστε τις ειδοποιήσεις στο email, τα μηνύματα και άλλες εφαρμογές που σχετίζονται με τη δουλειά σας.
Πέρα από τις υποχρεώσεις, η ίδια λέει ότι είναι χρήσιμο να εργάζεσαι σε ένα περιβάλλον που σε ενθαρρύνει να πάρεις άδεια.
«Κανείς δεν θα πεθάνει!»
Στο κάτω – κάτω, όπως λέει χαρακτηριστικά, «δεν είμαι χειρουργός εγκεφάλου. Μάρκετινγκ κάνω. Κανείς δεν θα πεθάνει!».
Επιστρέφοντας από τις διακοπές, δεν είναι κακό –τουναντίον μάλιστα- να ζητήσετε από τους συναδέλφους να σας κάνουν μια σύντομη ενημέρωση για ό, τι τυχόν χάσατε κατά την απουσία σας και τις προτεραιότητες που έχουν διαμορφωθεί, για μην… πελαγώσετε.
Και να θυμάστε: δουλεύουμε για να ζούμε, δεν ζούμε για να δουλεύουμε. Η δουλειά δεν είναι το παν.
Latest News
«Σφίγγουν το ζωνάρι» οι εργοδότες - Μειώνουν τις προσλήψεις [γραφήματα]
Η Ελλάδα κατέχει την 3η θέση παγκοσμίως για τις προθέσεις προσλήψεων του κλάδου Υπηρεσιών Επικοινωνίας, ξεπερνώντας τον παγκόσμιο μέσο όρο κατά 21 μονάδες
Μελέτη ΙCAP CRIF: Οι γυναίκες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επαγγελματική τους ανέλιξη
Σε πέντε μόνο οικονομίες το ποσοστό των γυναικών που ίδρυσαν ή «έτρεξαν» μια νέα επιχείρηση ήταν ίδιο ή υψηλότερο από το αντίστοιχο των ανδρών
Η άνοδος των διευθυντών προϊόντος - Κερδίζουν έδαφος στην εποχή της AI
Πολλοί υποστηρίζουν ότι ο διευθυντής προιόντος θα ξανακερδίσει την αίγλη του στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης