Η Ελλάδα είναι από τους ουραγούς στην Ευρώπη σε εργοστάσια κατασκευής οχημάτων ή βασικών εξαρτημάτων τους αφού δεν διαθέτει ούτε ένα από αυτά που να ανήκει σε κάποιον από τους μεγάλους κατασκευαστές της Γηραιάς Ηπείρου -μέλος στο Σύνδεσμο Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Την ίδια στιγμή σε άλλες μικρές και μεγάλες χώρες γίνεται κυριολεκτικά «πάρτι» τέτοιων επενδύσεων.
Αυτοκινητοβιομηχανία: Η χρήση των ρομπότ διευρύνεται συνεχώς
Πρόκειται όχι μόνο για οχήματα με παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης αλλά και για υβριδικά και ηλεκτρικά τέτοια οχήματα και μοτέρ αυτών, όπως προκύπτει από τα πιο πρόσφατα στοιχεία από την ACEA, που αφορούν εργοστάσια των μελών της στην Ευρώπη.
Επί σειρά δεκαετιών, λιγότερο ή περισσότερο φιλικές προς τέτοιες επενδύσεις κυβερνήσεις της χώρας έχουν προσπαθήσει να προσελκύσουν εταιρείες του κλάδου. Διαρθρωτικές αδυναμίες της οικονομίας όμως, φόροι, δίκτυα μεταφορών και logistics κι άλλοι παράγοντες φαίνεται ότι δεν κατόρθωσαν να πείσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες –οι οποίες εντούτοις επέλεξαν άλλες μικρές οικονομίες αλλά και τη γειτονική Τουρκία για να φτιάξουν εκεί πανάκριβες μονάδες παραγωγής δημιουργώντας τις ανάλογες θέσεις εργασίας.
Η μοναξιά της Ελλάδας στο χάρτη των κατασκευαστών συμβατικών και ηλεκτρικών οχημάτων, βαν, λεωφορείων, φορτηγών, κινητήρων και ηλεκτρικών μοτέρ στην Ευρώπη είναι εμφανής στο χάρτη της ACEA που παρουσιάζει σήμερα ο ΟΤ. Δεν περιλαμβάνονται στα στοιχεία εργοστάσια μετάδοσης κίνησης, αμαξωμάτων ή άλλων εξαρτημάτων οχημάτων.
Πρόκειται για εργοστάσια που ανήκουν στις εταιρείες BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group και Volvo Group. Η Stellantis (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall) αποφάσισε να εγκαταλείψει από φέτος την ACEA.
Ο ΟΤ παρουσιάζει επίσης τα αναλυτικά στοιχεία χάρτη με τις μονάδες συναρμολόγησης και παραγωγής συμβατικών και ηλεκτρικών οχημάτων, βαν, λεωφορείων, φορτηγών, κινητήρων και ηλεκτρικών μοτέρ σε όλη την Ευρώπη, ανά κατηγορία. Ως Ευρώπη η ACEA αναφέρει τις 27 χώρες της ΕΕ, τη Λευκορωσία, το Καζακστάν, τα Σκόπια, τη Ρωσία, τη Σερβία, την Τουρκία, την Ουκρανία, τη Βρετανία και το Ουζμπεκιστάν.
Όπως προκύπτει από την ανάλυση των στοιχείων αυτών, υπάρχουν σήμερα 322 τέτοιες μονάδες παραγωγής των μελών της ACEA, από 301 που υπήρχαν το 2021. Από αυτά τα εργοστάσια τα 213 βρίσκονται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αριθμός αυξημένος από τα 194 που ήταν το 2021. Τα 127 παράγουν αυτοκίνητα, τα 71 λεωφορεία, τα 56 κατασκευάζουν βαριά φορτηγά και άλλα 46 ελαφριά φορτηγάκια (βανάκια). Επίσης υπάρχουν 71 εργοστάσια για κινητήρες και ηλεκτρικά μοτέρ, ενώ σε άλλα 42 εργοστάσια κατασκευάζονται μπαταρίες. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μέλη της ACEA κατασκευάζουν τέτοια προϊόντα σε 17 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ευκαιρίες για μεγάλες επενδύσεις
Το θέμα των επενδύσεων σε αυτοκίνητα, βαν, λεωφορεία και φορτηγά καθώς και σε σημαντικά εξαρτήματα αυτών, αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία αυτή την περίοδο που οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξετάζουν να δημιουργήσουν νέες μονάδες παραγωγής και όλες σχεδόν οι χώρες ενδιαφέρονται να τις φιλοξενήσουν στο έδαφός τους.
Είναι ενδεικτικό ότι ακόμη και χώρες με ηγετική θέση στην παραγωγή οχημάτων, όπως η Γερμανία και η Γαλλία, κάνουν ότι μπορούν για να φέρουν ακόμη περισσότερα τέτοια εργοστάσια στο έδαφός τους αναγνωρίζοντας τη σημασία που έχει αυτό σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία.
Οι μπαταρίες
Εκτός από τη συναρμολόγηση ή την παραγωγή ολόκληρων οχημάτων, μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει επίσης στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο για εργοστάσια μπαταριών. Εταιρείες και κυβερνήσεις αναγνωρίζουν τη σημασία που έχουν τέτοιες μονάδες παραγωγής για την ενεργειακή ασφάλεια, το χαμηλότερο κόστος και την άμεση διαθεσιμότητα μπαταριών για νέες γενιές ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, που έχει ξεκινήσει μεγάλη συζήτηση σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να δοθούν τα ανάλογα κίνητρα.
Latest News
«Καίει» τους εκδρομείς του Πάσχα η βενζίνη – Ακριβή η έξοδος… ακριβότερη η επιστροφή
Σταθερά πάνω από τα 2 ευρώ η τιμή της βενζίνης – Φόβοι για νέο ανοδικό «ράλι»
Βάζοντας χέρι… στο μαξιλάρι για το χρέος – Τι λένε στον ΟΤ Πετράκης και Λιάκος
Η αύξηση των επιτοκίων, τα διακρατικά δάνεια των μνημονίων (GLF) και η πρόσβαση της Ελλάδας στις αγορές
Ποια προϊόντα και υπηρεσίες αγοράζουν διαδικτυακά οι Έλληνες - Τι είδε η Eurostat
Η ψηφιοποίηση κερδίζει συνεχώς έδαφος και αυτό φαίνεται στις αγορές μας. Τι επιλέγουν οι καταναλωτές να αγοράσουν από το διαδίκτυο.
13 ιδιωτικά νησιά στην Ελλάδα ζητούν επενδυτές – Τα εμπόδια για τις αγοραπωλησίες
Μεγάλη η ζήτηση στα μεσιτικά γραφεία για ανάπτυξη νέων super luxury ξενοδοχειακών μονάδων
Τα 90 δισ. που θα άλλαζαν την οικονομία – Τα κόκκινα δάνεια και τα deals επιχειρήσεων
Πολύ λίγα μέχρι στιγμής τα deals για την εξαγορά προβληματικών επιχειρήσεων μέσω της διαδικασίας διαχείρισης των κόκκινων δανείων
Πόσο άλλαξε η οικονομία μετά τη χρεοκοπία – Τι λένε οικονομολόγοι και οίκοι
Δεκατέσσερα χρόνια μετά το Καστελλόριζο, ποιες είναι οι προσδοκίες και οι επισημάνσεις για το νέο παραγωγικό μοντέλο ανάπτυξης
Η σχέση των Ελλήνων με τις ψηφιακές τεχνολογίες - Τα social media και οι τραπεζικές συναλλαγές
Πώς υιοθετούν οι επιχειρήσεις τις ψηφιακές τεχνολογίες; Πώς χρησιμοποιούν οι πολίτες τις δημόσιες και άλλες υπηρεσίες στο διαδίκτυο; Ποια είναι η συμμετοχή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Καταναλωτικά δάνεια, αντί για αποταμίευση προτιμούν οι Έλληνες
Οι καταθέσεις επιβραδύνονται, τα δάνεια μέσω εμπόρων αφορούν κυρίως αγορές αυτοκινήτων, τηλεοράσεων και κινητών
Ούτε 1 στους 10 δεν έκανε χρήση των επιδοτήσεων
Κύριες αιτίες η έλλειψη ίδιας συμμετοχής και το υψηλό κόστος των εργασιών – Ποιες παρεμβάσεις είχαν τη μεγαλύτερη ζήτηση
Εξαγωγές, τουρισμός και Ταμείο Ανάκαμψης κινητήριοι μοχλοί της ανάπτυξης
H δημοσιονομική πειθαρχία θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ, εάν η χώρα επιθυμεί να αποφύγει δυσάρεστες εξελίξεις