Λεπτομέρειες

Την περασμένη εβδομάδα ψηφίστηκαν από τη Βουλή – όπως είναι γνωστό – τα μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας του υπουργού Ανάπτυξης κ. Κώστα Σκρέκα. Για την εφαρμογή των σχετικών ρυθμίσεων όμως χρειάζεται η έκδοση υπουργικής απόφασης. Κι όλη η αγορά τελεί εν αναμονή της σχετικής απόφασης. Διότι , όπως μου έλεγε επιχειρηματίας άμεσα ενδιαφερόμενος, «ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες».

«5%»

Και βέβαια μεταξύ των ρυθμίσεων προεξάρχουσα θέση έχει η περίφημη διάταξη με την έκπτωση του 5% «κλειδωμένη» για 6 μήνες. Αυτό είναι και το στοίχημα του κ. Σκρέκα, διότι μέχρι το τέλος του Νοεμβρίου – αυτός είναι ο χρονικός ορίζοντας της γνωστοποίησης – θα ξέρει πόσες εκ των επιχειρήσεων αποφάσισαν να κάνουν χρήση αυτής της διάταξης. Δηλαδή με απλά λόγια πόσα «ταμπελάκια» θα αναρτηθούν στα ράφια και στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ που θα κάνουν γνωστό στον καταναλωτή την – σχεδόν – εφάπαξ μείωση της τιμής του προϊόντος.

Επιτυχία;

Ο αριθμός των κωδικών θα κρίνει και την επιτυχία του εγχειρήματος. Σκεφτείτε ότι σε ένα μεγάλο κατάστημα υπάρχουν περισσότεροι από 17.000 κωδικοί προϊόντων. Θα κατορθώσει να διαμορφώσει τάση μειώσεων – δηλαδή να υπάρξει ένας υψηλός τριψήφιος αριθμός προϊόντων – η οποία βεβαίως θα καταγραφεί και από την ΕΛΣΤΑΤ και θα αποτυπωθεί τον «πληθωρισμό των τροφίμων» ή όχι;

Σχέδια

Δεν είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος, αν και γνωρίζω πως ήδη ορισμένες μεγάλες επιχειρήσεις κάνουν τους αντίστοιχους σχεδιασμούς και προσομοιώσεις κέρδους – ζημίας…. Σε διαφορετική περίπτωση και δεδομένου ότι έχει δεσμευτεί ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης επί του συγκεκριμένου σχεδίου, βλέπω την καρέκλα του κ. Σκρέκα να τρίζει. Λίαν επικινδύνως….

——

ΦΠΑ

Πολλή συζήτηση έχει γίνει τελευταία γιατί ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης δεν αναφέρθηκε από το βήμα της 87ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης στο ενδεχόμενο παράτασης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στο λεγόμενο τουριστικό πακέτο, τις μεταφορές, στον καφέ, τον πολιτισμό κτλ. που κανονικά λήγει το ευνοϊκό καθεστώς (ΦΠΑ 13%) στα τέλη του 2023.

Παράταση

Μάλιστα κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται ούτε στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού που κατατέθηκε αρχές της εβδομάδας στη Βουλή. Λοιπόν, η στήλη είναι σε θέση να γνωρίζει ότι μπορεί τώρα να μην περιλήφθηκε η σχετική παράταση στο προσχέδιο του προϋπολογισμό αλλά αυτό θα συμβεί πιθανότατα έως το τέλος του έτους.

Οίκοι αξιολόγησης

Βλέπετε η κυβέρνηση με τίποτα δεν θέλει να «ερεθίσει» τους οίκους αξιολόγησης με διάφορες αποφάσεις που μπορεί να πάνε πίσω την επενδυτική βαθμίδα. Άλλωστε περιμένουμε και τους τελευταίους για να την εγκρίνουν.

——

Αρένα

Είναι γνωστό πως η φαρμακευτική αγορά αποτελεί μία σκληρή «αρένα αλληλοσυγκρουόμενων συμφερόντων». Ενίοτε βρίσκει και τις ισορροπίες της. Στην παρούσα φάση – εδώ και μήνες είναι αλήθεια – παρατηρούνται ισχυρές αναταράξεις. Εμφανώς ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος βάλει εναντίον των φαρμακαποθηκών. Κατηγορώντας τους για τις όποιες ελλείψεις υπάρχουν στην αγορά.

Φαρμακαποθήκες

Οι ιδιοκτήτες των φαρμακαποθηκών ανταποδίδουν τα πυρά και υποστηρίζουν ότι για τις όποιες ελλείψεις δεν ευθύνονται οι ίδιοι, αλλά οι πολυεθνικές οι οποίες λόγω του τρόπου τιμολόγησης των φαρμάκων στην Ελλάδα στέλνουν λιγότερες ποσότητες από αυτές που ορίζει ο νόμος. Και κατηγορούν παράγοντες των φαρμακοποιών ότι επιβουλεύονται την δραστηριότητα των φαρμακαποθηκών στον τομέα της εξαγωγής.

Φαρμακοποιοί

Στην παρούσα φάση κερδίζουν οι φαρμακοποιοί, αφού για 280 φάρμακα απαγορεύεται η εξαγωγή τους, έστω κι αν τουλάχιστον τα 130 εξ αυτών διαθέτουν από δύο έως πέντε γενόσημα το καθένα. Στην υπόθεση έχει εμπλακεί, όπως είναι φυσικό, το υπουργείο Υγείας, αλλά και το Μέγαρο Μαξίμου. Ακρη μέχρι τώρα δεν έχει βρεθεί. Αν και ο υπουργός Υγείας κ. Μιχάλης Χρυσοχοίδης «έκλεισε το μάτι» στους ιδιοκτήτες των φαρμακαποθηκών κάνοντας λόγο ότι 150 φάρμακα αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα επάρκειας. Τούτο πρακτικά σημαίνει τα 130 θα πρέπει να εξαιρεθούν από την απαγόρευση. Πότε; Αγνωστο!

Πολυεθνικές

Και φυσικά στο απυρόβλητο βρίσκονται ορισμένες πολυεθνικές φαρμακευτικές εταιρείες που έχουν κατορθώσει να εφοδιάζουν την ελληνική αγορά με το «σταγονόμετρο» γιατί θέλουν υψηλότερες τιμές. Δηλαδή περισσότερα κέρδη. Και επειδή η ελληνική φαρμακευτική δαπάνη είναι «κλειδωμένη» στα 2 δισ. ευρώ ετησίως, δεν αναμένουν τα κέρδη που επιθυμούν. Ως εκ τούτου προτιμούν άλλες αγορές που τα πράγματα είναι καλύτερα γι΄ αυτές. Το υπουργείο Υγείας θα κάνει τους απαραίτητους ελέγχους ως προ τα αποθέματα και την επάρκεια τους; Ή….

——

Ο αγωγός

Ένα από τα μεγάλα έργα που προωθούσε ο Διαχειριστής Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου στο σχέδιο του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου είναι ο «διπλασιασμός κλάδου υψηλής πίεσης Πάτημα – Λιβαδειά». Κι έχει στόχο τη μείωση της πτώσης πίεσης στον κύριο αγωγό, όταν η ροή του φυσικού αερίου είναι από το Νότο προς το Βορρά, αυξάνοντας το επίπεδο πίεσης στην ανάντη πλευρά του Συμπιεστή της Αμπελιάς.

ΔΙΩΡΥΓΑ GAS

Επίσης το συγκεκριμένο έργο, που αποτελεί ουσιαστικά την κατασκευή ενός δεύτερου παράλληλου αγωγού με τον υφιστάμενο, απαιτείται για την παροχή αδιάλειπτης δυναμικότητας στην Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU) της ΔΙΩΡΥΓΑ GAS, στη θαλάσσια περιοχή των Αγίων Θεοδώρων Κορινθίας. Τη συγκεκριμένη υποδομή έχει σχεδιάσει και αδειοδοτήσει η Motor Oil.

Δεκαετία 2023-2032

Ο ΔΕΣΦΑ είχε εντάξει το έργο στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης της περιόδου 2023 – 2032. Ωστόσο, χρονικά προέβλεπε την ολοκλήρωση του το 2027.

Κάτι που είχε προκαλέσει την αντίδραση της Motor Oil, η οποία σημείωνε πως η επενδυτική απόφαση για το έργο επρόκειτο να τη λάβει στο τρίτο τρίμηνο του 2023 και άρα σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο το FSRU θα ήταν έτοιμο το 2025 αλλά όχι ο αγωγός…

Η ΡΑΑΕΥ

Χθες η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων δημοσιοποίησε την απόφαση της για το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ.

Και η ΡΑΑΕΥ δεν ενέκρινε το έργο του διπλασιασμού του κλάδου Πάτημα – Λιβαδειά. Σημειώνοντας πως θα αξιολογηθεί μετά το market test του ΔΕΣΦΑ για τις δεσμεύσεις χωρητικότητας και ποσοτήτων στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου.

Με μία πρώτη ερμηνεία, αφού ο αγωγός δεν θα υλοποιηθεί ούτε το FSRU της Motor Oil θα μπορεί να γίνει.

Η Motor Oil

Πάντως, πηγές της Motor Oil σημείωσαν μετά την απόφαση της ΡΑΑΕΥ πως συνεχίζει να ωριμάζει κανονικά το έργο. Και ο όμιλος θεωρεί κρίσιμες τις διαπραγματεύσεις που διεξάγει με την DG Comp της Ε.Ε. για το πλαίσιο λειτουργία του FSRU στην Κόρινθο…

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories