Η επιβράδυνση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένης της κορυφαίας αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, της Κίνας, και η υπερπροσφορά στην αγορά μετάλλων μπαταριών οδήγησαν τις τιμές του λιθίου να κατρακυλήσουν κατά 80% το περασμένο έτος, αναγκάζοντας τους εξορύκτες λιθίου να σταματήσουν και να περιορίσουν τα έργα επέκτασης.

Οι πωλήσεις EV στην Κίνα συνέχισαν να αυξάνονται πέρυσι, αλλά ήταν κατώτερες των προσδοκιών. Από την άλλη πλευρά, οι πάροχοι πρώτων υλών, οι οποίοι έσπευσαν να εξορύξουν λίθιο τα τελευταία δύο χρόνια για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση, ξεπέρασαν την τρέχουσα ζήτηση. Ως αποτέλεσμα, οι τιμές του λιθίου κατέρρευσαν πέρυσι κατά πάνω από 80% στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2020, στα 13.200 δολάρια ανά τόνο, αναφέρει η Benchmark Mineral Intelligence, όπως μεταφέρθηκε από τους Financial Times .

Η υπερπροσφορά έχει οδηγήσει στον… γκρεμό την τιμή του λιθίου

Υπερπροσφορά λιθίου

Καθώς οι εξορύκτες επιτάχυναν την παραγωγή λιθίου το 2022, η αγορά γύρισε από έλλειμμα προσφοράς το 2022 σε πλεόνασμα το 2023. Σε αυτό προστέθηκε η πτώση στις κινεζικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, δημιουργώντας την τέλεια καταιγίδα στην αγορά λιθίου—υπερβολική προσφορά, παραπαίουσα ζήτηση.

«Οι συμμετέχοντες στην αγορά αναμένουν ότι η ζήτηση λιθίου  θα παραμείνει σχετικά ασθενής και χωρίς επικείμενες ανησυχίες για ελλείψεις προσφοράς, προβλέπουμε μια προσωρινά ισορροπημένη αγορά το 2024», υπογραμμίζει σε έκθεσή της Fastmarkets. Και τονίζει ότι το δεύτερο τρίμηνο του έτους, θα μπορούσε να καταγραφεί ανανέωση των αποθεμάτων, οδηγώντας σε μια ήπια ανάκαμψη των τιμών του λιθίου, ωστόσο η τάση παραμένει «γενικά πτωτική για το δεύτερο εξάμηνο του έτους».

Οι κινεζικές πωλήσεις EV αυξήθηκαν κατά 1,5 εκατομμύρια μονάδες μεταξύ Ιανουαρίου και Οκτωβρίου 2023, σε σύγκριση με 2,3 εκατομμύρια πωλήσεις μονάδων την ίδια περίοδο του 2022, «δείχνοντας προς την ομαλοποίηση των αλυσίδων εφοδιασμού», έγραψαν οι αναλυτές της Goldman Sachs. «Η ομαλοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας σε συνδυασμό με τη σταδιακή κατάργηση των εθνικών επιδοτήσεων στην Κίνα έχει επίσης επιβαρύνει τον ρυθμό αύξησης της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων», σύμφωνα με τους αναλυτές της Goldman.

«Η χαλάρωση στην αγορά λιθίου έχει γίνει σταδιακά εμφανής με την επιβράδυνση της αύξησης της ζήτησης τώρα σε άμεση αντίθεση με την αυξανόμενη παγκόσμια προσφορά λιθίου».

Μόνο στην Κίνα, φαίνεται ότι υπήρχε πλεόνασμα άνω των 200 GWh μπαταριών ιόντων λιθίου πέρυσι, δήλωσε η Wood Mackenzie σε μια προοπτική του 2024 για τις αλυσίδες εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών.

«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιθανότατα στηρίζονται σε ασφαλή προμήθεια κυψελών για πωλήσεις EV που απέτυχαν να υλοποιηθούν», έγραψαν οι αναλυτές της WoodMac.

Οι ανθρακωρύχοι λιθίου αγωνίζονται για να αντέξουν το κραχ των τιμών

Ως αποτέλεσμα της υπερπροσφοράς, της ασθενέστερης αύξησης της ζήτησης EV και της πτώσης των τιμών, ορισμένοι από τους μεγαλύτερους εξορύκτες λιθίου έχουν αρχίσει να λαμβάνουν μέτρα για να μετριάσουν τον αντίκτυπο στην κερδοφορία.

Η Albemarle, ένας από τους κορυφαίους παραγωγούς λιθίου στον κόσμο, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι επαναλαμβάνει τα μεγάλα έργα, μειώνει τις κεφαλαιουχικές δαπάνες, αναβάλλει ορισμένες δαπάνες και σχεδιάζει περικοπές θέσεων εργασίας, για να «βελτιστοποιήσει τη δομή του κόστους της ως απάντηση στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της τελικής αγοράς, ιδιαίτερα στην αλυσίδα αξίας του λιθίου».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Commodities