Μια πρόσφατη αντιπαράθεση μεταξύ της της Ιταλίδας πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι και του διευθύνοντος συμβούλου της Stellantis Κάρλος Ταβάρες αποκάλυψε μια νέα σκληρή πραγματικότητα: Οι κάποτε εγχώριες εθνικές αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης έχουν γίνει παγκόσμιοι παίκτες έτοιμοι να εκμεταλλευτούν την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα των εργοστασίων αυτοκινήτων που βρίσκονται στην ΕΕ , για να επιτύχουν καλύτερες κυβερνητικές συμφωνίες, αναφέρει το Reuters.

Ο όμιλος Stellantis, δημιουργήθηκε από τη συνένωση της γαλλικής Peugeot PSA, της ιταλικής Fiat και της Chrysler του Ντιτρόιτ (ΗΠΑ) και αντιπροσωπεύει σχεδόν το σύνολο, σχεδόν, της ιταλικής παραγωγής αυτοκινήτων. Η παραγωγή της Fiat έχει μειωθεί καθώς οι ευρωπαϊκές πωλήσεις έχουν μείνει στάσιμες και η Stellantis έχει μεταφέρει την παραγωγή σε άλλες χώρες του εκτεταμένου παγκόσμιου δικτύου της.

Ιταλία: Σκληρό μπρα ντε φερ Μελόνι – Ανιέλι [γράφημα]

Το ποσοστό χρησιμοποίησης της παραγωγικής ικανότητας της Stellantis στα ευρωπαϊκά εργοστάσιά της διαμορφώθηκε στο 56% πέρυσι, από 64% το 2019 και πολύ κάτω από το ποσοστό 71% της Volkswagen, σύμφωνα με τα στοιχεία της GlobalData που δόθηκαν στο Reuters.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στοχεύουν σε τουλάχιστον 80% χρησιμοποίηση της παραγωγικής ικανότητας.

Η Stellantis χρησιμοποιεί την πλεονάζουσα παραγωγική της ικανότητα ως μοχλό πίεσης στη διαπραγμάτευση για επιδοτήσεις και πολιτική στήριξη από τη Ρώμη και τις κυβερνήσεις άλλων χωρών.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, πολιτειακοί και ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι προσέφεραν επιδοτήσεις για να πείσουν τον Κ. Ταβάρες να μην κλείσει ένα εργοστάσιο της Jeep στο Ιλινόις, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί τώρα για την κατασκευή ενός νέου μεσαίου pickup φορτηγού που καλύπτει ένα κενό στη γκάμα μοντέλων της εταιρείας στις ΗΠΑ.

Η τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο έχει διαθέσει μέχρι στιγμής περισσότερη ευρωπαϊκή παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στη Γαλλία, δήλωσε στο Reuters ο Τζάστιν Κόξ, διευθυντής παγκόσμιας παραγωγής της GlobalData.

Οι δραστηριότητες της εταιρείας στη Βόρεια Αμερική για τα φορτηγά και τα SUV της Jeep παράγουν το μεγαλύτερο μέρος των κερδών του ομίλου. Η Stellantis θα ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα του 2023 την Πέμπτη.

Η Stellantis κυριαρχεί στην ιταλική παραγωγή

«Μπορείτε να καταλάβετε γιατί οι Ιταλοί είναι αναστατωμένοι … Η Ιταλία έχει πολλά να χάσει», δήλωσε ο Κοξ. «Όλος ο όγκος της παραγωγής τους είναι συνδεδεμένος με την Stellantis».

Στα χαρτιά, η Γαλλία και η Ιταλία φαίνονται ισοδυναμες στο σύστημα παραγωγής καθώς η Stellantis κατασκεύασε 735.000 οχήματα στη Γαλλία το 2023 και 750.000 στην Ιταλία.

Αλλά η Stellantis είναι η μοναδική μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιταλίας, ενώ η Γαλλία μπορεί επίσης να στηριχθεί στη Renault και ενισχύεται από περισσότερα προγραμματισμένα μελλοντικά μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV).

Η συνολική παραγωγή αυτοκινήτων της Ιταλίας ανήλθε σε περίπου 800.000 οχήματα πέρυσι, έναντι 1,5 εκατομμυρίου μονάδων στη Γαλλία, σύμφωνα με την AlixPartners.

Ιταλοί αξιωματούχοι ζήτησαν από τον Κ.Ταβάρες να ξαναφτιάξει την παραγωγή της Fiat σε 1 εκατομμύριο οχήματα ετησίως. Η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι έχει επικρίνει τις αποφάσεις του ομίλου Stellantis, με εθνικιστικούς όρους.

Υποστήριξη και κίνητρα

H Μελόνι είπε στη ιταλική Βουλή ότι η «υποτιθέμενη» συγχώνευση που δημιούργησε τη Stellantis «στην πραγματικότητα συγκάλυψε μια γαλλική εξαγορά». Και πρόσθεσε: «Δεν είναι τυχαίο ότι οι βιομηχανικές επιλογές του ομίλου λαμβάνουν περισσότερο υπόψη τα συμφέροντα της Γαλλίας από τα ιταλικά».

Ο Ταβάρες,  ο οποίος έχει καταστήσει τη Stellantis μια από τις πιο κερδοφόρες εταιρείες του κλάδου, αντέτεινε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία «δεν φοβάται το ένα εκατομμύριο … Αλλά ας μην ξεχνάμε ότι πάντα (εξαρτάται) από το μέγεθος της αγοράς».

Ο CEO της Stellantis Κάρλος Ταβάρες και ο  Πρόεδρος του ομίλου , Τζόν Ελκαν  (γόνος της ιταλικής οικογένειας Ανιέλι που ίδρυσαν τη Fiat), έχουν συμμετάσχει σε συνομιλίες με την κυβέρνηση Μελόνι.

Η εταιρεία δήλωσε ότι η Ρώμη πρέπει να κάνει το χρέος της για να υποστηρίξει την αυξημένη παραγωγή. Να δώσει κίνητρα στους καταναλωτές να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, να μειώσει το κόστος ενέργειας και να ενθαρρύνει την ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Νωρίτερα αυτό το μήνα, η Ιταλία εγκαινίασε ένα νέο κίνητρο αγοράς αυτοκινήτων, ύψους 950 εκατομμυρίων ευρώ (1 δισεκατομμύριο δολάρια) για φέτος.

Η Κίνα πουλάει φθηνότερα

Η Stellantis έχει μεταφέρει την παραγωγή φθηνότερων οχημάτων σε χώρες χαμηλού κόστους, εκχωρώντας ακριβότερα μοντέλα στη Γαλλία ή την Ιταλία.

Η δυσαρέσκεια της Ρώμης αντικατοπτρίζει την αυξανόμενη συνειδητοποίηση ότι διαθέτει λίγα εργαλεία για να αξιοποιήσει τις αποφάσεις του ομίλου  Stellantis, δήλωσε ο Marco Santino, συνεργάτης των συμβούλων διαχείρισης Oliver Wyman.

«Η Stellantis δεν έχει σχέδια να αποεπενδύσει από την Ιταλία ή τη Γαλλία», είπε. «Αλλά είναι ένας παγκόσμιος όμιλος, που δεν κάνει βιομηχανικές επιλογές με βάση τις εθνικές προτιμήσεις».

Η Stellantis και οι ευρωπαίοι ανταγωνιστές της αντιμετωπίζουν τώρα την αποδυνάμωση της ζήτησης αυτοκινήτων και τον εντεινόμενο ανταγωνισμό, που συνήθως σημαίνει χαμηλότερες τιμές και δύσκολες επιλογές.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αυξάνουν τις αποστολές ηλεκτρικών οχημάτων που προσφέρουν σε τιμές που οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές δεν μπορούν να ανταποκριθούν εάν θέλουν να αποκομίσουν κέρδος.

Η Ιταλία, η τρίτη μεγαλύτερη οικονομία της ΕΕ, φιλοξενεί τη δεύτερη μεγαλύτερη βιομηχανία ανταλλακτικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, σύμφωνα με το τοπικό λόμπι αυτοκινήτων ANFIA.

Αλλά το 40% των προμηθευτών ειδικεύεται στην τεχνολογία κινητήρων εσωτερικής καύσης και περισσότερο από το 70% εξακολουθεί να είναι εκτεθειμένο σε αυτήν.

Ο Σαντίνο είπε ότι οι «εγκεφαλικές» λειτουργίες στη Stellantis, όπως η μηχανική, η Ερευνα & Ανάπτυξη και ο σχεδιασμός πλατφόρμας, έχουν σταδιακά μετατοπιστεί από την Ιταλία -από τη στιγμή που ιδρύθηκε η Stellantis- καθώς η PSA (Γαλλία) ήταν πιο μπροστά στην ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων από τη Fiat-Chrysler.

«Η γαλλική βιομηχανία ανταλλακτικών αυτοκινήτων… είναι πλέον πιο καινοτόμος και ισχυρή» δήλωσε ο Σαντίνο και πρόσθεσε λέγοντας ότι «Αυτή είναι η πραγματική ανισορροπία».

Η Γαλλία είναι ένας από τους κύριους επενδυτές της Stellantis με μερίδιο 6,1% μέσω της κρατικής επενδυτικής τράπεζας Bpifrance και έχει έναν εκπρόσωπο στο διοικητικό της συμβούλιο.

Τα ιταλικά παράπονα

Η Ιταλία δεν έχει παρουσία στον όμιλο, αλλά ο υπουργός Βιομηχανίας Αντόλφο Ούρσο δήλωσε ότι η Ρώμη είναι ανοιχτή στην αγορά μεριδίου.

«Η κατανομή των προϊόντων δεν εξαρτάται από τη διακυβέρνηση», λέει ο Φραντζέσκο Ζιρπολι, καθηγητής διαχείρισης στο Πανεπιστήμιο της Βενετίας, ο οποίος σημειώνει ότι η Stellantis και η PSA πριν από αυτήν, ανέκαθεν κατασκεύαζαν πολλά αυτοκίνητα στην Ισπανία.

Τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούσαν μόνο το 4% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην Ιταλία το 2023, αλλά σχεδόν το 17% στη Γαλλία.

«Η Ιταλία δεν θεωρείται ως μία από αυτές τις χώρες που πιστεύουν στη μετάβαση», στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, είπε ο Ζιρπόλι.

Αντί για παράπονα, «μια πιο έξυπνη ιδέα θα ήταν να μετατοπίσουμε τις συνομιλίες σε πρακτικό επίπεδο, όπως να πείσουμε τον Ταβάρες να μεταφέρει πίσω ορισμένες λειτουργίες Ερευνας & Ανάπτυξης καθώς και ανάπτυξης προϊόντων που σχετίζονται με ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV) στο Τορίνο, όπου οι δεξιότητες είναι ακόμα υψηλές», είπε.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
TikTok: Φλερτάρει και η Ευρώπη με την απαγόρευσή του
Διεθνή |

Ακόλουθος των ΗΠΑ και στο TikTok η Ευρώπη; – Στο «τραπέζι» η απαγόρευσή του

«Γνωρίζουμε ακριβώς τον κίνδυνο του TikTok», είπε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, σχεδόν μια εβδομάδα αφότου ο Τζο Μπάιντεν υπέγραψε την αμερικανική νομοθεσία που απειλεί με πανεθνική απαγόρευση