Παρά τις αμερικανικές κυρώσεις για το συγκεκριμένο project, το Arctic LNG 2 πολύ είναι κοντά στην εξαγωγή του πρώτου του φορτίου του, καθώς η κινεζική τεχνογνωσία κάλυψε το τεχνικό και υλικοτεχνικό κενό που άφησαν οι δυτικές εταιρείες.

Όπως γράφουν οι Financial Times, η πρόοδος αυτή καταδεικνύει πώς η Ρωσία μπόρεσε να ενισχύσει την ενεργειακή της βιομηχανία με τη βοήθεια του Πεκίνου, παρά τις προσπάθειες της Δύσης να ακυρώσει το έργο και να ακρωτηριάσει τις φιλοδοξίες της Ρωσίας για LNG.

Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Νοέμβριο, οι ΗΠΑ έθεσαν το Arctic LNG 2 υπό άμεσες κυρώσεις ,εμποδίζοντας ουσιαστικά τους συμμάχους τους να αγοράσουν το φυσικό αέριο του έργου όταν ξεκινήσει η παραγωγή. Είχε προηγηθεί η απαγόρευση της ΕΕ για τη μεταφορά τεχνολογίας που σχετίζεται με το LNG στη Ρωσία τον Απρίλιο του 2022, δύο μήνες αφότου η Μόσχα ξεκίνησε την εισβολή της στην Ουκρανία.

Ρωσία: Αμερικανικό ανάχωμα στα σχέδια για το LNG

Το Arctic LNG 2 είναι το κλειδί για την ενεργειακή στρατηγική της Ρωσίας, και δεν είναι απίθανο να προκαλέσει περαιτέρω επενδύσεις σε παρόμοια προγράμματα. Καταδεικνύει επίσης τον αυξανόμενο ρόλο της Κίνας τόσο ως ο κύριου προμηθευτή εξοπλισμού της Ρωσίας όσο και ως του  μεγαλύτερου αγοραστή LNG.

«Όσον αφορά την κατασκευή . . . οι κυρώσεις, δεν νομίζω ότι λειτούργησαν», δήλωσε στους FT, ο Ben Seligman, ειδικός στο έργο για την ανάπτυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου στην Αρκτική. Η Ρωσία μπόρεσε «να ολοκληρώσει την πρώτη γραμμή παραγωγής με μικρές τροποποιήσεις και έχει μια λύση για τη δεύτερη», είπε.

Το Project

Το Arctic LNG 2, στη χερσόνησο Gydan της βόρειας Σιβηρίας, εξυπηρετεί τις αγορές της Ασίας και της Ευρώπης. Το έργο ανήκει κατά πλειοψηφία στον ιδιωτικό ρωσικό όμιλο Novatek, με τη γαλλική TotalEnergies, δύο κινεζικές εταιρείες και μια ιαπωνική κοινοπραξία να κατέχει η καθεμία μερίδια 10%.

Όταν ολοκληρωθούν οι τρεις γραμμές παραγωγής του Arctic LNG, που μετατρέπουν φυσικό αέριο σε LNG, το έργο θα έχει ετήσια παραγωγική ικανότητα 19,8 εκατομμυρίων τόνων και θα συμβάλει σημαντικά στον προπολεμικό στόχο παραγωγής της Μόσχας για 80-140 εκατομμύρια τόνους έως το 2035.

Η παραγωγή από την πρώτη μονάδα ξεκίνησε τον Δεκέμβριο και πηγές της βιομηχανίας και έμποροι υποστηρίζουν ότι το το πρώτο του φορτίο μπορεί να σταλεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Η Novatek είχε στο παρελθόν υπογράψει συμβάσεις προμήθειας με τον όμιλο Zhejiang Energy Gas Group και τον όμιλο Shenergy της Κίνας.

«Το Arctic LNG 2 αποτελεί μία λύδια λίθο», δήλωσε ο Alexander Kislov, ανεξάρτητος αναλυτής που εργάστηκε στο παρελθόν στην έρευνα LNG για μια μεγάλη ρωσική ενεργειακή εταιρεία. «Περαιτέρω επενδυτικές αποφάσεις [σε άλλα ρωσικά έργα LNG] θα εξαρτηθούν από την επιτυχία του», πρόσθεσε.

Μετά τις κυρώσεις της ΕΕ που στόχευσαν τη μεταφορά τεχνολογίας LNG, ένα βασικό εμπόδιο ήταν η προμήθεια στροβίλων για την υγροποίηση του αερίου και την τροφοδοσία της τοποθεσίας, δήλωσε ο Mehdy Touil, ειδικός στις λειτουργίες LNG που εργάστηκε στο έργο Yamal LNG της Novatek, επίσης στη Σιβηρία.

Σύμφωνα με πηγή που επικαλούνται οι FT, η Harbin Guanghan Gas Turbine παρενέβη για να παράσχει τις υπόλοιπες τουρμπίνες που απαιτούνται για τη λειτουργία της πρώτης μονάδας, αφού μια αμερικανική εταιρεία αποσύρθηκε από τη σύμβαση για την παροχή 21 ανεμογεννητριών και για το σύνολο του έργου.

Ξεχωριστά, η κυβέρνηση της πόλης του Χαρμπίν τον Δεκέμβριο είπε ότι η China State Shipbuilding Corporation, η μητρική του Harbin Guanghan, πούλησε 20 τουρμπίνες σε μια «ρωσική εταιρεία».

Πρώην στέλεχος ρωσικών πετροχημικών είπε «φυσικά οι κινεζικές τουρμπίνες είναι κατώτερες από τις γερμανικές ή τις γαλλικές», αλλά ήταν μια «αποδεκτή αντικατάσταση».

Το Πεκίνο έχει κίνητρο για την υποστήριξη τέτοιων έργων στη Ρωσία, αφού έγινε ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικού LNG πέρυσι. «Η κινεζική υποστήριξη είναι βασικό στοιχείο για την επιτυχία αυτού του έργου», είπε ο Touil.

Πέντε κινεζικές εταιρείες ήταν υπεύθυνες για την κατασκευή μεγάλου μέρους της πρώτης και της δεύτερης μονάδας LNG, δείχνουν τα έγγραφα της Novatek.

Έχουν πραγματοποιηθεί 12 ταξίδια από κινεζικά ναυπηγεία σε λιμάνια στη βορειοδυτική περιοχή του Μούρμανσκ από την επιβολή των κυρώσεων της ΕΕ, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων Kpler. Οι ειδικοί είπαν ότι οι περισσότεροι ήταν πιθανό να έχουν παραδώσει εξοπλισμό που συναρμολογείται σε μια πλωτή κατασκευή και στη συνέχεια ρυμουλκείται στο Gydan. Η δεύτερη γραμμή θα μπορούσε να ξεκινήσει την παραγωγή μέχρι το τέλος του έτους, πρόσθεσαν.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια