Όπως είπε ο Μάριο Ντράγκι, οι ηγέτες είναι για τα σοβαρά και τις μεγάλες πολιτικές αποφάσεις και ούτε μπορούν ούτε πρέπει να ασχολούνται με λεπτομέρειες και τεχνικές πλευρές. Με τον εύσχημο αυτό τρόπο, ο Ιταλός πρωθυπουργός επιχείρησε να δικαιολογήσει το ναυάγιο της συνόδου κορυφής στο ένα από τα τρία σοβαρά θέματα που περιλάμβανε η ατζέντα της: Την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Άλλοι, όπως ο πρόεδρος του Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ, περιορίστηκαν σε μια τυπικά και διόλου πειστική δήλωση: «Επιβεβαιώσαμε τους κοινούς μας στόχους, οι οποίοι είναι φιλόδοξοι», είπε χαρακτηριστικά, στη συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε το πέρας της συνόδου. «Η γενική αρχιτεκτονική και οι συμφωνημένες αρχές δεν αλλάζουν», σημείωσε από την πλευρά της η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Ο διάβολος στις λεπτομέρειες
Μόνο που το ζητούμενο δεν ήταν να επιβεβαιωθούν οι στόχοι, οι οποίοι έχουν συμφωνηθεί ομόφωνα και έχουν το πράσινο φως και της Ευρωβουλής. Αυτό που καλούνταν να αποφασίσουν οι «27» σε αυτή τους τη συνάντηση ήταν οι λεπτομέρειες της μετάβασης στη νέα, «πράσινη» εποχή της Ευρώπης – και, πρωτίστως, πώς θα διαμοιράσουν το κόστος που αυτό συνεπάγεται.
Σε αυτό, λοιπόν, απέτυχαν παταγωδώς! Οι έντονες διαφωνίες και η απειλή βέτο από κάποια κράτη-μέλη οδήγησαν στο να αφαιρεθούν από τα συμπεράσματα όλες οι κρίσιμες λεπτομέρειες και τα συγκεκριμένα ποσά και ποσοστώσεις, με αποτέλεσμα αυτό που έχει μείνει να είναι περίπου μία «σούπα».
«Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα επανέλθει στο ζήτημα σε κατάλληλο χρόνο, αφότου θα έχουν γίνει γνωστές οι προτάσεις της Κομισιόν», αναφέρεται στο κείμενο που υιοθετήθηκε. Πρακτικά, αυτό σημαίνει τουλάχιστον ένα δίμηνο καθυστέρησης, καθώς η δημοσιοποίηση των προτάσεων προβλέπεται να γίνει, στην καλύτερη περίπτωση, τον ερχόμενο Ιούλιο.
Το προαναγγελθέν αδιέξοδο
Η αλήθεια, βεβαίως, είναι ότι το αδιέξοδο είχε ουσιαστικά προαναγγελθεί. Πολωνία, Τσεχία και άλλες χώρες, προερχόμενες κυρίως από το πάλαι ποτέ επονομαζόμενο «ανατολικό μπλοκ», προέβαλαν σοβαρές ενστάσεις και απαιτούσαν επιπλέον κίνητρα και επιδοτήσεις – άμεσες ή έμμεσες, όπως για παράδειγμα μέσω του συστήματος εμπορίας ρύπων (ETS) – καθώς και μεγαλύτερη ευελιξία όσον αφορά στον ρυθμό μείωσης της εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα και άλλων «αερίων του θερμοκηπίου».
Οι χώρες της δυτικής Ευρώπης και του πλούσιου Βορρά δεν ήταν, όμως, έτοιμες να προχωρήσουν σε τέτοιου είδους παραχωρήσεις – πολύ περισσότερο καθώς έχουν ανοιχτά μέτωπα και με διάφορους κλάδους στο εσωτερικό τους (όπως η Γερμανία με τις αυτοκινητοβιομηχανίες). Έτσι, επέλεξαν να αναβάλουν την τελική απόφαση – έστω κι αν η κλιματική αλλαγή είναι γνωστό πώς ούτε περιμένει ούτε καταλαβαίνει από πολιτικές σκοπιμότητες και διπλωματία…
Latest News
Η Tesla φτιάχνει πιο πρόσιτα αυτοκίνητα και απογειώνει τις μετοχές της
Τι σχεδιάζει ο Ίλον Μασκ για το επόμενο διάστημα
Πρέπει να ανησυχούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από την πτώση πωλήσεων EV;
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν αυτή την επιβράδυνση της αγοράς για να καλύψουν τη διαφορά με τους Κινέζους ανταγωνιστές
Στάσσης: «Η ΔΕΗ θα οδηγήσει την ενεργειακή μετάβαση στη ΝΑ Ευρώπη» – Το μήνυμα από Ουάσιγκτον
Γνωρίζουμε πώς να αναπτύξουμε γρήγορα ΑΠΕ και ευέλικτη χωρητικότητα, πώς να επεκτείνουμε και να εκσυγχρονίσουμε τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και πώς να ανταποκριθούμε στη ζήτηση των πελατών για προσιτές τιμές, είπε ο κ. Στάσσης
ΔΕΗ blue: Με ανανεωμένη κοινή εφαρμογή ηλεκτροκίνησης «PPC blue» σε Ελλάδα και Ρουμανία
Η εφαρμογή ηλεκτροκίνησης, διαθέσιμη για συσκευές iOS και Android, αλλάζει και πλέον μετονομάζεται σε PPC blue, καθώς πλέον είναι κοινή για τους οδηγούς σε Ελλάδα και Ρουμανία
Σε κατήφορο οι μετοχές Tesla - Li Auto μετά τις... κόντρες μειώσεων στις τιμές
Κατρακύλησαν τη Δευτέρα οι μετοχές των κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο φόντο του εντεινόμενου «πολέμου των τιμών»
Με επιδοτήσεις 7 δισ. ο Μπάντεν προωθεί τα φωτοβολταϊκά στη στέγη
Το σχέδιο Μπάιντεν εκτιμάται ότι θα τροφοδοτήσει με ηλεκτρική ενέργεια σχεδόν ένα εκατομμύριο νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος
Η R Energy1 Holdings εξαγόρασε φωτοβολταϊκά πάρκα ισχύος 10 MW
Με την εξαγορά η συνολική εγκατεστημένη ισχύς του Ομίλου αυξάνεται στα 55 MW
Φωτοβολταϊκό πάρκο στην Πτολεμαΐδα κατασκευάζει η Intrakat για τη ΔΕΗ
Το συμβατικό τίμημα του έργου ανέρχεται στο ποσό των 43 εκατ. ευρώ
Στα ύψη η ζήτηση για «πράσινα» ταλέντα - Τι δείχνει έρευνα της ManpowerGroup
Σε ποιους κλάδους υπάρχει η υψηλότερη ζήτηση
«Κενό» 1,8 τρισ. δολ. στην πράσινη μετάβαση βλέπει η BlackRock - Πώς επιδρά στα χαρτοφυλάκια
Απαιτούνται περισσότερες συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα