Πρόσφατα δημοσιεύματα στο Bloomberg και στο BBC αναφέρονται στην επί του παρόντος αδυναμία ανακύκλωσης των γιγαντιαίων πτερυγίων των ανεμογεννητριών, οι οποίες οδηγούνται σε συγκεκριμένες «χωματερές» αποκλειστικά γι’ αυτές.
Μια από αυτές τις χωματερές βρίσκεται στον Ποταμό North Platte στο Κάσπερ του Ουαϊόμινγκ. Έως τον Μάρτιο η περιοχή αυτή θα γίνει ο «τόπος αναπαύσεως» για 1.000 λεπίδες στροβίλων κατασκευασμένων από νήματα υαλοβάμβακα.
Αυτές οι λεπίδες, που έχουν φτάσει στο τέλος της 25ετούς εργασιακής τους ζωής, προέρχονται από τρία αιολικά πάρκα στις βορειοδυτικές πολιτείες των ΗΠΑ. Κάθε μια θα κοπεί στα τρία ώστε να μπορεί να μεταφερθεί από νταλίκες, και στη συνέχεια τα κομμάτια θα στοιβάζονται και θα θάβονται.
Οι τουρμπίνες από το πρώτο μεγάλο κύμα αιολικής ενέργειας της δεκαετίας του 1990 φτάνουν στο τέλος του προσδόκιμου ζωής τους σήμερα. Περίπου δύο γιγαβάτ ανεμοστροβίλων θα αντικατασταθούν το 2019 και το 2020. Και η απόρριψή τους με φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο είναι ένα αυξανόμενο πρόβλημα.
Μέχρι τώρα δεν έχουν ευδοκιμήσει προσπάθειες σύνθλιψης ή αποσύνθεσης τους λόγω της ανθεκτικότητας των υλικών κατασκευής και του τεραστίου μεγέθους τους, καθώς κάποιες φτάνουν και τα 100 μέτρα σε μήκος.
Αν και τα υπόλοιπα τμήματα της ανεμογεννήτριας, όπως ο πυλώνας και ο μηχανισμός μετατροπής μπορεί να είναι έως και 75% ανακυκλώσιμα, οι ίδιες οι πτέρυγες είναι σχεδόν αδύνατον, προς το παρόν, να ανακυκλωθούν.
Ενώ θα μπορούσαν να υποστούν θερμόλυση στους 450-700 βαθμούς Κελσίου, η διαδικασία αυτή μόνο πράσινη δεν είναι καταναλώνοντας πολύ ενέργεια και απελευθερώνοντας θερμότητα, αλλά και ρύπους.
Κάποιες ευρωπαϊκές χώρες, όμως, προχωρούν σε καινοτόμες λύσεις. Στο Ρότερνταμ οι ανεπιθύμητες λεπίδες έχουν χρησιμοποιηθεί για παιδική χαρά 1.200 τ.μ., που ονομάζεται Wikado, με πύργο με τσουλήθρες, σήραγγες και ράμπες, όλα κατασκευασμένα από πέντε πτερύγια ανεμογεννητριών που είχαν απορριφθεί.
Οι παροπλισμένες πτέρυγες έχουν επίσης μετατραπεί σε παιδική χαρά και υπαίθρια καθίσματα στην ολλανδική πόλη Terneuzen, δύο στάσεις λεωφορείων στο Almere, και δίπλα στη διάσημη γέφυρα Erasmusbrug του Ρότερνταμ.
Ο Τσέζαρε Πίρεν, αρχιτέκτονας από τα Superuse Studios του Ρότερνταμ, αυτή τη στιγμή περιμένει την άδεια σχεδιασμού για να μετατρέψει δύο λεπίδες 55 μέτρων σε γέφυρα στην πόλη Ålborg της Δανίας, σύμφωνα με το BBC.
Μία δανέζικη εταιρία που σχεδιάζει την χρήση των παλαιών πτερύγων είναι η Re-Wind Network. Ηδη, έχει αρχίσει να επανατοποθετεί μερικές πτέρυγες ως γκαράζ ποδηλάτων στη Δανία. Η ομάδα των ερευνητών εξετάζει επίσης τρόπους ανακύκλωσης λεπίδων ανεμογεννητριών ως αρχιτεκτονικά στοιχεία για την ενίσχυση των υποδομών. Μερικές από τις ιδέες τους περιλαμβάνουν τη χρήση λεπίδων για την κατασκευή πεζογεφυρών, πάρκων για σκέιτ και ηχοπετάσματα σε δρόμους και εθνικές οδούς.
“Εξερευνούμε την πιθανή επαναχρησιμοποίηση των λεπίδων σε αρχιτεκτονική και μηχανική”, είπε ο Λώρενς Σ. Μπανκ του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Γεωργίας, ένα από τα κορυφαία ιδρύματα που συμμετέχουν στη μελέτη, σε άρθρο του mymodernmet.com. “Η ανάπτυξη τέτοιων μεθόδων μπορεί να έχει θετική επίδραση στην ποιότητα του αέρα και την ποιότητα του νερού μειώνοντας μια σημαντική πηγή μη βιοδιασπώμενων αποβλήτων.”
Εκτός από αυτές τις προσπάθειες επαναχρησιμοποίησης, ορισμένες εταιρείες πειραματίζονται με τρόπους να κατασκευάσουν λεπίδες ανεμογεννητριών που μπορούν να απορριφθούν πιο αποτελεσματικά και βιώσιμα. Η εταιρεία ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, Siemens Gamesa, ηγείται αυτής της προσπάθειας με την ανάπτυξη και την έναρξη της «πρώτης ανακυκλώσιμης λεπίδας ανεμογεννητριών στον κόσμο για εμπορική χρήση». Αυτές οι λεπίδες είναι κατασκευασμένες από νέο τύπο ρητίνης, της οποίας η χημική δομή διευκολύνει τη διάσπαση και τον διαχωρισμό από τα άλλα εξαρτήματα της λεπίδας, ώστε να μπορεί να ανακυκλωθεί.
Αλλά προς το παρόν, το να φανταστούμε τις ανεμογεννήτριες που έχουν επανατοποθετηθεί ως τμήματα των αστικών τοπίων φαίνεται επίσης μια αρκετά έξυπνη λύση.
Latest News
Αρχές του 2025 το νέο φτηνό ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Η αλλαγή των σχεδίων της εταιρείας λειτούργησε θετικά για τις μετοχές της Tesla, που κινούνταν έντονα ανοδικά καταγράφοντας κέρδη έως και 10%
Πλαστικά, ένας αιώνιος εφιάλτης ρύπανσης και… συμφερόντων
Τα Ηνωμένα Έθνη επιδιώκουν να τερματίσουν τη ρύπανση των πλαστικών με μια διεθνώς δεσμευτική συνθήκη, όμως οι διαπραγματεύσεις είναι σκληρές και τα… λεφτά πολλά
Πόσες εύκρατες μέρες θα χάσουν διαφόρες χώρες λόγω κλιματικής αλλαγής - Πώς επηρεάζεται η Ελλάδα
Μέχρι το τέλος του αιώνα, οι κάτοικοι των βόρειων χωρών θα δουν γενικά ηλιόλουστες, ανοιξιάτικες μέρες να εμφανίζεται νωρίτερα τον χειμώνα
HELLENiQ ENERGY: Έναρξη λειτουργίας της ΕΚΟ Energy στην Κύπρο ως προμηθευτής πράσινης ενέργειας
Ξεκίνησε η εμπορική δραστηριότητα στην προμήθεια ηλεκτρισμού από ΑΠΕ
ΑΙΓΙΣ και AntiNero στη μάχη για τις πυρκαγιές - Οι διαγωνισμοί που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ
ΑΙΓΙΣ και AntiNero στη μάχη της Ελλάδας για τις πυρκαγιές - Πώς προχωρά η εξέλιξη των προγραμμάτων
Στα τέλη του 2024 το πρώτο πρατήριο υδρογόνου από την Motor Oil
Στα τέλη του 2025 θα λειτουργήσει και το δεύτερο στην Ακράτααι- Και οι δύο σταθμοί θα είναι δημοσίως προσβάσιμοι
Κυνηγώντας τα πράσινα... ταλέντα - Η μάχη της πληροφορικής για green θέσεις
Ερευνα του ομίλου ManpowerGroup
Χωρίς στόχο για μηδενικές εκπομπές, πάνω από τις μισές ιδιωτικές εταιρείες
Μεγαλώνει το χάσμα σε σχέση με τις εισηγμένες
Η Volvo λανσάρει φτηνό κινέζικο EV στις ΗΠΑ και ... ανησυχεί την Tesla
Το EX30 κατασκεύασε η Volvo Cars, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελών οχημάτων που ανήκει στην κινεζική Geely
Στο Ταμείο Ανακαμψης το έργο «Εξοικονόμηση ενέργειας σε επιχειρήσεις - Φωτοβολταϊκά στις επιχειρήσεις»
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 161.502.400 ευρώ