Η κούρσα στα ηλεκτρικά οχήματα εντείνεται, με τη Ford Motor Co. και την General Motors Co. να παρουσιάζουν νέα ηλεκτρικά φορτηγάκια (pickup), και τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ετοιμάζονται να ρίξουν φέτος και του χρόνου στην αγορά μπαράζ νέων μοντέλων που θα κινούνται μόνο με μπαταρίες.

Τα στελέχη αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν περάσει τα τελευταία χρόνια μιλώντας για τις φιλοδοξίες τους και διαθέτοντας δισεκατομμύρια δολάρια σε νέες επενδύσεις για να προσθέσουν περισσότερα ηλεκτρικά στην παγκόσμια γκάμα τους. Αλλά μέχρι στιγμής, η μετάβαση έχει γίνει κυρίως στα παρασκήνια με μηχανικούς και σχεδιαστές να ετοιμάζουν την επόμενη γενιά οχημάτων.

Το επόμενο έτος, οι αγοραστές αυτοκινήτων θα αρχίσουν να βλέπουν αυτές τις προσπάθειες να εμφανίζονται περισσότερο στις εκθέσεις αντιπροσωπειών. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων σχεδιάζουν να λανσάρουν δεκάδες νέα ηλεκτρικά μοντέλα τα επόμενα δύο χρόνια σε μια σειρά διαφορετικών στυλ και σε διαφορετικές τιμές, σύμφωνα με αναλυτές της Bank of America.

«Ερχεται ένας νέος κόσμος»

Η άφιξη αυτών των ηλεκτρικών οχημάτων μετατοπίζει την πίεση στις εταιρείες αυτοκινήτων από την ανάπτυξή τους στο να πείσει τους καταναλωτές να τα αγοράσουν.

«Έρχεται ένας νέος κόσμος», δήλωσε ο Carlos Tavares, διευθύνων σύμβουλος της αυτοκινητοβιομηχανίας Stellantis στην έκθεση ηλεκτρονικών CES. «Τώρα, το μηχάνημα είναι ενεργοποιημένο και προχωράμε γρήγορα μπροστά».

Την περασμένη Τρίτη, η Ford ανακοίνωσε ότι θα διπλασιάσει σχεδόν την παραγωγή για το επερχόμενο ηλεκτρικό φορτηγάκι της, το F-150 Lightning, αφού είχε υψηλότερο από τον αναμενόμενο αριθμό κρατήσεων. Το pickup θα κυκλοφορήσει σε περιορισμένο αριθμό αυτή την άνοιξη.

Η κίνηση οδήγησε τη μετοχή της Ford στα ύψη, ωθώντας την χρηματιστηριακή της αξία στα 97,6 δισεκατομμύρια δολάρια στο κλείσιμο της Παρασκευής, πάνω από την GM και τη Rivian Automotive Inc., την καυστή εταιρεία startup που κυκλοφόρησε πρόσφατα ένα πλήρως ηλεκτρικό φορτηγό και εισήλθε στο χρηματιστήριο τον Νοέμβριο.

Η GM αποκάλυψε το ανταγωνιστικό της ηλεκτρικό φορτηγάκι την περασμένη Τετάρτη, που αποτελεί μια έκδοση με μπαταρίες του δημοφιλούς Chevy Silverado. Η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας Mary Barra απαρίθμησε περίπου 10 ηλεκτρικά μοντέλα που θα κυκλοφορήσουν εντός δύο ετών, σε σύγκριση με μόλις δύο σήμερα.

Η Stellantis, η οποία τις Jeep, Ram και άλλες μάρκες αυτοκινήτων, ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η μάρκα Chrysler με τη σχεδόν 100ετή ιστορία θα πουλά αποκλειστικά ηλεκτρικά οχήματα μέχρι το 2028. Η εταιρεία αποκάλυψε επίσης ότι έχει συμφωνία για την πώληση ηλεκτρικών φορτηγών στην Amazon.com, ανεβάζοντας τον πήχη για τον ανταγωνιστή της Rivian, η οποία έχει επίσης συμφωνία για την πώληση φορτηγών στην Amazon.

Η μετοχή της Rivian σημείωσε πτώση 11% λόγω της είδησης την περασμένη Τετάρτη και στη συνέχεια υποχώρησε για λίγο κάτω από την τιμή της αρχικής δημόσιας εγγραφής (IPO) των 78 δολαρίων ανά μετοχή, για πρώτη φορά από τότε που μπήκε στο χρηματιστήριο. Έκλεισε την Παρασκευή στα 86,28 $ ανά μετοχή.

Εκπρόσωπος της Rivian είπε ότι η συμφωνία της Stellantis ήταν καλά νέα για τον κλάδο συνολικά και ότι η συνεργασία της ίδιας της Rivian με την Amazon παραμένει ανέπαφη, ακμάζουσα και αναπτυσσόμενη.

Η στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα εντείνει τη μάχη μεταξύ των παραδοσιακών κατασκευαστών αυτοκινήτων και των νεότερων παικτών που μπαίνουν στην αγορά.

Οι παραδοσιακές εταιρείες αυτοκινήτων όπως η GM, η Volkswagen AG και η Toyota Motor Corp. έχουν βαθύτερες τσέπες, καθιερωμένες αλυσίδες εφοδιασμού και την τεχνογνωσία κατασκευής αυτοκινήτων για να βοηθήσουν στην ανανέωση της σειράς τους.

Μέχρι πρόσφατα, ωστόσο, οι επενδυτές είχαν στρέψει σε μεγάλο βαθμό τα στοιχήματά τους προς την Tesla και άλλες νεοφυείς επιχειρήσεις που επικεντρώνονται αποκλειστικά στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτές οι εταιρείες έχουν συγκεντρώσει δισεκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση τα τελευταία χρόνια και δεν έχουν περιορισμούς κεφαλαίου για να μεταμορφώσουν έναν κλάδο που μέχρι τώρα βασιζόταν κυρίως στον βενζινοκινητήρα. Η Tesla, χρηματιστηριακής αξίας άνω του 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων στο κλείσιμο της Παρασκευής, είναι πλέον η αυτοκινητοβιομηχανία με τη μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση στον κόσμο.

Παρά τις εξελίξεις οι εταιρείες αυτοκινήτων —καινούριες όσο και παλιές— έχουν ακόμη δρόμο να πείσουν τους καταναλωτές να γυρίσουν την πλάτη στους βενζινοκινητήρες.

Σε άνοδο οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων

Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων βρίσκονται σε άνοδο, με αύξηση κατά 88% σε ετήσια βάση το 2021, αλλά εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν μόνο περίπου το 3,2% της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων των ΗΠΑ, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Motor Intelligence.

Η Tesla κατέχει σταθερό προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστικών εταιρειών αυτοκινήτων. Οι παγκόσμιες παραδόσεις της αυξήθηκαν 87% πέρυσι σε περίπου στις 986.000.

Μόνο στις ΗΠΑ, η Tesla πούλησε περίπου 352.500 οχήματα το 2021, ή περίπου το 72% όλων των ηλεκτρικών οχημάτων που αγοράστηκαν, εκτιμά η Motor Intelligence. Η Tesla δεν αναλύει τις παραδόσεις ανά περιοχή.

Αντίθετα, η Ford πούλησε περίπου 27.000 ηλεκτρικά οχήματα το 2021 και η GM πούλησε περίπου 25.000 πέρυσι. Και για τις δύο εταιρείες, οι πωλήσεις αυτές αντιστοιχούσαν σε λιγότερο από το 2% των συνολικών πωλήσεών τους στις ΗΠΑ.

Για πολλούς αγοραστές αυτοκινήτων, ένα ηλεκτρικό όχημα παραμένει δύσκολο να αποκτηθεί, εν μέρει επειδή δεν υπάρχει μεγάλη διαθεσιμότητα σταθμών φόρτισης και τα μοντέλα με βενζινοκινητήρες είναι πιο προσιτά, παρά τις φορολογικές εκπτώσεις που στοχεύουν να κάνουν τα ηλεκτρικά οχήματα πιο ελκυστικά.

«Έχουμε πολλές συζητήσεις που αφορούν τα ηλεκτρικά οχήματα», είπε ο Ryan Gremore, πρόεδρος της O’Brien Auto Team του Illinois. «Αλλά αυτό δεν έχει μεταφραστεί στο να έρχονται οι καταναλωτές, να λένε «πρέπει να έχω ένα».

Αυτό δεν έχει μειώσει τις φιλοδοξίες της αυτοκινητοβιομηχανίας, με τα στελέχη να λένε ότι πρέπει να προσθέσουν περισσότερα οχήματα μηδενικών εκπομπών στους εκθεσιακούς τους χώρους για να πληρούν τους αυστηρότερους κανονισμούς για την ατμοσφαιρική ρύπανση παγκοσμίως.

Και με περισσότερες επιλογές να έρχονται, το σκεπτικό αλλάζει για τους αγοραστές. Έρευνα που διεξήχθη από την εταιρεία συμβούλων AlixPartners LLP τον Αύγουστο διαπίστωσε ότι το 19% των ερωτηθέντων στις ΗΠΑ λέει ότι είναι πολύ πιθανό να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα την επόμενη φορά που θα θέλουν αυτοκίνητο, από 5% το 2019.

«Το ζήτημα για τα ηλεκτρικά οχήματα αφορά πολύ λιγότερο αυτή τη στιγμή τη ζήτηση παρά την προσφορά», δήλωσε ο Dan Levy, αναλυτής της Credit Suisse.

Ο Brad Sowers, έμπορος αυτοκινήτων στο Μιζούρι, είπε ότι οι ειδήσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα προκαλούν μεγαλύτερο ενδιαφέρον στους πελάτες του. Ο Sowers είπε ότι πήρε 30 παραγγελίες για το νέο ηλεκτρικό Silverado μέσα σε μία ώρα από την παρουσίασή του. Το νέο φορτηγάκι δεν θα κυκλοφορήσει μέχρι τις αρχές του 2023.

Ο Weston Wellington, υψηλόβαθμο στέλεχος στα χρηματοπιστωτικά με ράντσο αλόγων και φάρμα, είπε ότι είναι έτοιμος να πάει σε ηλεκτροκίνητο φορτηγάκι, λέγοντας ότι η απόδοση είναι ανώτερη από τα pickup κινητήρων εσωτερικής καύσης. Ανέφερε ότι είχε κλίνει προς το νέο ηλεκτρικό φορτηγάκι R1T της Rivian, αλλά το νέο ηλεκτρικό Silverado του κέντρισε το ενδιαφέρον.

«Δεν είμαι σίγουρος ποιό», είπε ο Wellington. «Απλώς περιμένω ότι θα υπάρχουν πολλά για να διαλέξω».

Μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο

Πρόσφατα Άρθρα
ΕΕ: Οι νέες κατευθύνσεις για τις κρατικές ενισχύσεις για κλίμα, προστασία του περιβάλλοντος και ενέργεια
Green |

Οι νέες κατευθύνσεις για τις κρατικές ενισχύσεις για κλίμα, προστασία του περιβάλλοντος και ενέργεια

Οι νέες κατευθυντήριες γραμμές παρέχουν το πλαίσιο για την αποτελεσματική στήριξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας από τις δημόσιες αρχές, με τις ελάχιστες δυνατές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού

Νανοπλαστικά: Πώς έκαναν «κατάληψη» στους πόλους της Γης;
Green |

Νανοπλαστικά: Πώς έκαναν «κατάληψη» στους πόλους της Γης;

Toξικά μικροσκοπικά σωματίδια πλαστικού εντοπίστηκαν για πρώτη φορά σε δείγματα πάγου στη Γροιλανδία και στην Ανταρκτική, από τα πιο απομακρυσμένα σημεία του πλανήτη. Το πρόβλημα, ωστόσο, διαπιστώθηκε ότι δεν είναι καν νέο