Οι καταναλωτές άρχισαν να αφήνουν μεγαλύτερα φιλοδωρήματα κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ωστόσο, η στάση τους αυτή ενδεχομένως να αλλάξει.

Στην αρχή της πανδημίας, οι Αμερικανοί – πολλοί από τους οποίους ήταν κλεισμένοι σπίτι και μάζευαν χρήματα, ενώ τα εστιατόρια στην περιοχή τους έχαναν δουλειές- ήταν πρόθυμοι να αφήσουν φιλοδώρημα έως και 30%. Δεδομένου του ότι οι μισθοί των υπαλλήλων εστιατορίων ήταν αρκετά χαμηλοί, οι καταναλωτές ήταν πρόθυμοι να τους βοηθήσουν με κάθε τρόπο.

Σήμερα, τα δεδομένα των τελευταίων 12 μηνών από τη μονάδα πληρωμών της Block δείχνουν ότι, μετά τους ευρείς εμβολιασμούς, την άρση των μέτρων για τη χρήση μάσκας και την αύξηση του πληθωρισμού, οι συνήθειες των καταναλωτών σχετικά με το πόσο φιλοδώρημα αφήνουν φαίνεται και πάλι να αλλάζουν. Μεταξύ των αγορών που πραγματοποιήθηκαν μέσω τηλεφώνου ή μέσω διαδικτύου, το ποσοστό που έλαβε φιλοδώρημα σε όλους τους τύπους επιχειρήσεων μειώθηκε στο 84,4%, στις 28 Φεβρουαρίου, από 85,7%, την 1η Μαρτίου του 2021.

Σχεδόν ένα χρόνο πριν, ο αριθμός αυτός είχε αυξηθεί από λιγότερο από 50%, ποσοστό πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, σε σχεδόν 90%.

«Οι άγραφοι κανόνες για τα φιλοδωρήματα που αφήνουμε φαίνεται να αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου, και το ποσό των φιλοδωρημάτων που αφήνουμε να αυξάνεται, και θα μπορούσε να είναι ο κορωνοϊός που συνέβαλε στην αλλαγή αυτή», δήλωσε ο Μάικ Λιν, ερευνητής και καθηγητής στη Σχολή Διοίκησης Ξενοδοχείων του Πανεπιστημίου Cornell.

Ο γενικός διευθυντής του Chilo’s, μπαρ στο Μπρούκλιν και taco truck, Κάρλος Κρουζ, παρατήρησε μια μικρή μείωση στο ποσό των φιλοδωρημάτων, τους τελευταίους μήνες. Το ποσοστό του 20% έχει μειωθεί κατά 1 ή 2 δολάρια, συνέχισε ο ίδιος, με τους πελάτες να μην αφήνουν, πλέον, φιλοδώρημα για όσες παραγγελίες παραλαμβάνουν οι ίδιοι από το κατάστημα.

«Υπήρξε μία απότομη αλλαγή», δήλωσε ο Κρουζ, 41 ετών, ο οποίος εργάζεται στο Chilo’s εδώ και περίπου δύο χρόνια και επιβλέπει κι άλλα δύο καταστήματα. «Τώρα που η επιχείρηση επιστρέφει σε μία υποτιθέμενη κανονικότητα, παρατηρούμε ότι οι πελάτες δεν αφήνουν τόσο καλά φιλοδωρήματα όσο πριν»

Ωστόσο, τα φιλοδωρήματα παραμένουν τα ίδια, και σε ορισμένες περιπτώσεις αυξάνονται, σε υπηρεσίες, όπως τα πλήρη γεύματα. Τα δεδομένα της Square δείχνουν ότι το μέσο ποσό φιλοδωρήματος παρέμεινε γύρω στο 16% για τις εξ αποστάσεως συναλλαγές και αυξήθηκε, κατά μέσο όρο, σε 21,2% από 20,6%, για αγορές που πραγματοποιήθηκαν αυτοπροσώπως κατά τη διάρκεια του έτους.

Καθώς πολλά εστιατόρια χρησιμοποιούν το σύστημα σημείων πώλησης της Square για συναλλαγές και υπηρεσίες, όπως το Grubhub και το DoorDash για τα delivery, το πλήρες εύρος των φιλοδωρημάτων που αφήνουν οι πελάτες σε εστιατόρια παραμένει, ακόμη, ασαφές.

Ο Πίτερ Ντάουερτι, γενικός διευθυντής ξενοδοχειακών στην εμπορική εταιρεία Lightspeed, δήλωσε ότι ο μέσος όρος των φιλοδωρημάτων όσων εστιατορίων στις ΗΠΑ χρησιμοποιούσαν την πλατφόρμα του, αυξήθηκε σε 18,2%, τον Φεβρουάριο, από 16,4%, τον Μάρτιο του 2021, μαζί, ωστόσο, με όσες συναλλαγές πραγματοποιήθηκαν εξ αποστάσεως.

«Τα πηγαίνουμε εξαιρετικά καλά με τα φιλοδωρήματα, αλλά έχουμε ένα πολύ μικρό κατάστημα», δήλωσε ο Μάλικ Ράσαν, 49 ετών, σεφ και συνιδιοκτήτης του Che Butter Jonez, εστιατορίου με έδρα την Ατλάντα, ο οποίος χαρακτηρίζει «εκλεπτυσμένη» την κουζίνα του ως, με πιάτα όπως καβούρι σε ψωμάκι μπριός, το οποίο συνοδεύεται από πατατοσαλάτα ή πατάτες τηγανητές.

«Το περιβάλλον είναι φιλικό, γι’ αυτό θεωρώ ότι οι πελάτες νιώθουν ότι δεν υπάρχει κάποιο εμπόδιο μεταξύ μας, οπότε τείνουν να αφήνουν πιο συχνά μεγαλύτερο φιλοδώρημα», συνέχισε ο ίδιος.

Η αύξηση των φιλοδωρημάτων στην κορύφωση της πανδημίας συνάδει με τα ευρήματα της έρευνας που δείχνουν τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές ξοδεύουν χρήματα υπό διαφορετικές συνθήκες, δήλωσε ο Κουαμπένα Ντόνκορ, συμπεριφορικός οικονομολόγος και καθηγητής μάρκετινγκ στη Σχολή Διοίκησης στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ.

Επιπλέον, πρόσφατη μελέτη της βοηθού έρευνας του Συμβουλίου της Fed των ΗΠΑ, Σάρα Κόνλισκ, σχετικά με τις διαδρομές με ταξί που πραγματοποιήθηκαν στο Σικάγο, έδειξε ότι οι επιβάτες αφήνουν μεγαλύτερο φιλοδώρημα όταν αντιλαμβάνονται ότι η εν λόγω υπηρεσία αντιμετωπίζει δυσκολίες.

«Αντίστοιχα, όταν πηγαίνουμε οι ίδιοι να φάμε σε κάποιο εστιατόριο, είναι πιο πιθανό να αφήσουμε μεγαλύτερο φιλοδώρημα σε σχέση με πριν το ξέσπασμα της πανδημίας», δήλωσε ο  Ντόνκορ.

Τα πράγματα αρχίζουν να αλλάζουν και σε άλλους τύπους επιχειρήσεων, σύμφωνα με τα δεδομένα, τα οποία δείχνουν ότι οι καταναλωτές δεν θα αφήσουν εύκολα κάποιο φιλοδώρημα όταν πρόκειται για υπηρεσία self-service. Μεταξύ των συναλλαγών εξ αποστάσεως σε εστιατόρια γρήγορης εξυπηρέτησης, όπως τα καταστήματα fast food και οι καφετέριες, το μέσο ποσό φιλοδωρήματος μειώθηκε, κατά μέσο όρο, από 17,2% σε 15,2%, από τον Μάρτιο του 2021 έως τα τέλη Φεβρουαρίου.

Για τη βιομηχανία ομορφιάς, στην οποία η πελατεία αυξάνεται σημαντικά, κατά τη διάρκεια της άνοιξης και του καλοκαιριού, το μέσο ποσό φιλοδωρήματος ως ποσοστό της συνολικής αγοράς έχει μειωθεί ελαφρώς σε 24,9% από 25,4%, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Square.

Ο Στίβεν Γκάρετ, 37 ετών, ιδιοκτήτης του κουρείου Resurrection Cuts, στο Τάσκεγκι, στην Αλαμπάμα, ανέφερε ότι έχει παρατηρήσει μείωση των φιλοδωρημάτων, κατά περίπου 25 δολάρια την ημέρα, από τότε που ξεκίνησε να χρησιμοποιεί μία εφαρμογή για την οργάνωση των ραντεβού στο  κουρείο του, η οποία δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες να κάνουν κράτηση, να πληρώνουν και να αφήνουν φιλοδώρημα από το τηλέφωνό τους, ώστε να αποφευχθεί ο συνωστισμός, μετά την άρση των lockdown. Ένας από τους τακτικούς του πελάτες του που, συνήθως, αφήνει γενναιόδωρα φιλοδωρήματα, χρησιμοποίησε, πρόσφατα, την εφαρμογή, για πρώτη φορά, και άφησε ένα φιλοδώρημα 5 δολαρίων για ένα κούρεμα 25 δολαρίων, συνέχισε ο ίδιος.

«Φίλε, αν αυτό ήταν σε μετρητά, το φιλοδώρημα θα ήταν 15 δολάρια», προσέθεσε ο Γκάρετ, ο οποίος συνέχισε αναφέροντας ότι το κουρείο του αντιμετωπίζει αύξηση περίπου 15% στις τιμές των απαραίτητων εργαλείων που χρησιμοποιεί για κούρεμα, όπως ξυραφάκια, ταινίες για τον λαιμό και γάντια νιτριλίου. Ο Γκάρετ φαίνεται διστακτικός ως προς το ενδεχόμενο να αυξήσει τις τιμές στο κουρείο του.

«Το πρόβλημα είναι ότι ξοδεύουμε περισσότερα χρήματα ως επιχειρηματίες», συνέχισε ο ίδιος.

Τα δεδομένα της Square δεν εξετάζουν το ενδεχόμενο τα φιλοδωρήματα να παρουσιάζουν διακυμάνσεις εξαιτίας των αυξήσεων των τιμών. Ωστόσο, ο Ντόνκορ είπε ότι, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, τα συνολικά ποσοστά φιλοδωρημάτων θα μπορούσαν να μειωθούν, εάν ο πληθωρισμός συνεχίσει να αυξάνεται.

Η τιμή που έχει ήδη οριστεί έχει, επίσης, σημασία. Όταν μία μπύρα κοστίζει 6 δολάρια, οι πελάτες, συνήθως, αφήνουν για φιλοδώρημα τουλάχιστον ένα δολάριο. Όταν η τιμή της μπύρας ανέβηκε στα 6,50 δολάρια, μερικοί άρχισαν να αφήνουν μόνο 50 σεντς, ενώ άλλοι μπορεί να αφήσουν 1,50 δολάριο, είπε η Σάμσον, τραγουδίστρια-τραγουδοποιός που βασίζεται στα φιλοδωρήματα για να πληρώσει το ενοίκιό της, καθώς και να κυκλοφορήσει τη μουσική της.

«Μερικές φορές λέω ότι:” Όταν πίνεις ένα ποτό, πρέπει να συμπεριλάβεις και το φιλοδώρημα στην τιμή του”», είπε, κάνοντας αναφορά σε όσα λέει σε νεότερους σε ηλικία πελάτες

Μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο

Πρόσφατα Άρθρα