Η συζήτηση για το κλίμα έχει οδηγηθεί σε πολύ επικίνδυνες ατραπούς. Υπάρχει μια τάση, εξαιρετικά ανησυχητική, που υποστηρίζει την αναχαίτιση της οικονομικής ανάπτυξης ώστε «να σωθεί ο πλανήτης»! Τέτοιες υπερβολές, που σε ορισμένους πολιτικούς κύκλους τείνουν να πάρουν πλειοψηφικές διαστάσεις, τείνουν να οδηγήσουν όλον τον κόσμο στα όρια της οικονομικής στασιμότητας και ίσως και της καταστροφής. Αυτή η τάση οδήγησε τον Alessio Terzi να ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα και να γράψει το εξαιρετικό «Growth for Good: Reshaping Capitalism to Save Humanity from Climate Catastrοphe» (Ανάπτυξη για το Καλό: Αναμόρφωση του καπιταλισμού για να σωθεί η ανθρωπότητα από την κλιματική καταστροφή) (Harvard University Press, 2022).
Ο Terzi ασχολείται κυρίως με την έντονη αντίθεση των οπαδών της σωτηρίας του κλίματος με τους μηχανισμούς της αγοράς. Αυτό στο οποίο επιμένει είναι να πάψει η κριτική κατά της παγκοσμιοποίησης και της οικονομίας της αγοράς να επικεντρώνεται στην ανάπτυξη και στους ρυθμούς επέκτασης της οικονομίας. Οπαδός κι αυτός των κινδύνων για το περιβάλλον, επιμένει όμως πως η λύση δεν βρίσκεται στην καταστροφή των οικονομικών μηχανισμών που οδηγούν στην ανάπτυξη. Αξιολογεί πως θα είναι προτιμότερο και για τους οπαδούς του κλίματος αλλά και για όσους ενδιαφέρονται να αποφύγουν την οικονομική παρακμή να κοιτάξουν περισσότερο προς άλλα χαρακτηριστικά της οικονομίας της αγοράς, όπως την αντιμετώπιση των οικονομικών και κοινωνικών ανισοτήτων.
Επενδύσεις
Ο επεκτατισμός της οικονομίας της αγοράς θα μπορούσε να επικεντρωθεί στην προσέλκυση επενδύσεων που θα στοχεύουν σε πράσινες υποδομές που δεν θα προκαλούν ζημιά στο περιβάλλον και που δεν θα οδηγούν σε κατασκευές παλιομοδίτικων βιομηχανιών που έμμεσα οδηγούν σε ρύπανση και σε επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Αν μάλιστα αυτή η επενδυτική διαδικασία στραφεί σε νέες τεχνολογίες που οριοθετούν το αντικείμενό τους στο πλαίσιο των «καθαρών» τεχνολογιών. Κάτι τέτοιο, που σίγουρα δεν είναι εύκολο, θα μπορέσει να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη της ανάπτυξης χωρίς ταυτόχρονα να κάνει ζημιά ή έστω να μολύνει το περιβάλλον. Αυτό που δεν πρέπει να διαφεύγει από κανενός την αντίληψη είναι πως αν ανατραπεί ο όποιος ρυθμός ανάπτυξης η συνακόλουθη οικονομική καταστροφή θα συμπαρασύρει και την όποια περιβαλλοντική ευαισθησία και φροντίδα.
Δεν πρέπει επίσης να μας διαφεύγει πως η σταδιακή εγκατάλειψη των ορυκτών καυσίμων για τις ανάγκες της οικονομίας θα αφήσει πίσω όλους εκείνους τους τομείς της οικονομίας που είναι «έντασης άνθρακα». Συνακόλουθα, κάτι τέτοιο θα εκθέσει στους κινδύνους της ανεργίας όλους τους απασχολουμένους στους τομείς αυτούς. Τεράστια θέματα ισότητας λοιπόν θα αναδειχθούν, που μόνο μέσα από γρήγορους και δυναμικούς ρυθμούς ανάπτυξης θα μπορέσουν να αντιμετωπιστούν. Και να αποφύγουν μια ευρύτερη κοινωνική αντίσταση σε κάθε προσπάθεια «πρασινίσματος» της οικονομίας. Είναι απαραίτητη λοιπόν η κυβερνητική φροντίδα ώστε ταυτόχρονα να κατορθώσει να πετύχει σοβαρούς ρυθμούς πράσινης ανάπτυξης χωρίς όμως να δημιουργηθούν προβλήματα ανισότητας και κοινωνικής αδικίας.
- Διαβάστε επίσης: Κλιματική αλλαγή – πυρκαγιές: Ο πλανήτης στις φλόγες
Ερπετά και κλιματική αλλαγή
Και κάτι διαφορετικό. Σύμφωνα με αναφορές των ΜΜΕ, «η ταχεία εξέλιξη των ερπετών στη Γη πυροδοτήθηκε πιθανώς από σχεδόν 30 εκατομμύρια χρόνια ανόδου της παγκόσμιας θερμοκρασίας πριν από περίπου 270 έως 240 εκατομμύρια χρόνια. Η εποχή των ερπετών υπήρξε ουσιαστικά γέννημα της κλιματικής αλλαγής και όχι μιας προηγηθείσας μαζικής εξαφάνισης των θηλαστικών και άλλων ζώων, σύμφωνα με νέες εκτιμήσεις επιστημόνων από τις ΗΠΑ και τον Καναδά». Το σημαντικό ερώτημα βέβαια είναι πώς οι τρομερές τότε κλιματικές αλλαγές που άλλαξαν τη ζωή στη Γη έγιναν χωρίς εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και δίχως βιομηχανικούς ρύπους. Δηλαδή, είναι φανερό πως δεν έφταιγαν τότε οι «έντονοι καπιταλιστικοί ρυθμοί ανάπτυξης». Που δεν υπήρχαν βέβαια… Υπάρχουν λοιπόν κατά καιρούς πολλά αίτια (εκρήξεις ηφαιστείων, απόσταση του Ηλίου, κ.ά.) που οδηγούν σε μεγάλες αλλαγές του κλίματος. Ας κρατάμε το μυαλό μας ανοιχτό.
Πηγή: Έντυπη Έκδοση Τα Νέα
Latest News
Στα τέλη του 2024 το πρώτο πρατήριο υδρογόνου από την Motor Oil
Στα τέλη του 2025 θα λειτουργήσει και το δεύτερο στην Ακράτα
Κυνηγώντας τα πράσινα... ταλέντα - Η μάχη της πληροφορικής για green θέσεις
Ερευνα του ομίλου ManpowerGroup
Χωρίς στόχο για μηδενικές εκπομπές, πάνω από τις μισές ιδιωτικές εταιρείες
Μεγαλώνει το χάσμα σε σχέση με τις εισηγμένες
Η Volvo λανσάρει φτηνό κινέζικο EV στις ΗΠΑ και ... ανησυχεί την Tesla
Το EX30 κατασκεύασε η Volvo Cars, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελών οχημάτων που ανήκει στην κινεζική Geely
Στο Ταμείο Ανακαμψης το έργο «Εξοικονόμηση ενέργειας σε επιχειρήσεις - Φωτοβολταϊκά στις επιχειρήσεις»
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 161.502.400 ευρώ
ΕΥ: Συνέδριο για την πράσινη φορολογία στην Ελλάδα
Πώς θα διαμορφωθεί η περιβαλλοντική φορολογική πολιτική στην Ελλάδα
Η Tesla φτιάχνει πιο πρόσιτα αυτοκίνητα και απογειώνει τις μετοχές της
Τι σχεδιάζει ο Ίλον Μασκ για το επόμενο διάστημα
Πρέπει να ανησυχούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από την πτώση πωλήσεων EV;
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν αυτή την επιβράδυνση της αγοράς για να καλύψουν τη διαφορά με τους Κινέζους ανταγωνιστές
Στάσσης: «Η ΔΕΗ θα οδηγήσει την ενεργειακή μετάβαση στη ΝΑ Ευρώπη» – Το μήνυμα από Ουάσιγκτον
Γνωρίζουμε πώς να αναπτύξουμε γρήγορα ΑΠΕ και ευέλικτη χωρητικότητα, πώς να επεκτείνουμε και να εκσυγχρονίσουμε τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και πώς να ανταποκριθούμε στη ζήτηση των πελατών για προσιτές τιμές, είπε ο κ. Στάσσης
ΔΕΗ blue: Με ανανεωμένη κοινή εφαρμογή ηλεκτροκίνησης «PPC blue» σε Ελλάδα και Ρουμανία
Η εφαρμογή ηλεκτροκίνησης, διαθέσιμη για συσκευές iOS και Android, αλλάζει και πλέον μετονομάζεται σε PPC blue, καθώς πλέον είναι κοινή για τους οδηγούς σε Ελλάδα και Ρουμανία