Επιστροφή στην... ταλαιπωρία

Το καλοκαίρι πέρασε και μαζί με αυτό τερματίστηκε και η «ανάσα» στους μποτιλιαρισμένους δρόμους της Αθήνας.

Όπως έγινε εύκολα αντιληπτό, με την έναρξη των σχολείων, η πρωτεύουσα επέστρεψε στην «κανονικότητα» της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Τα πρώτα δείγματα είχαν γίνει εμφανή ήδη από την περασμένη εβδομάδα, όμως το άνοιγμα των σχολείων και ο πολλαπλασιασμός των πρωινών και μεσημβρινών μετακινήσεων με σχολικά ή ΙΧ, «γέμισε» τις βασικές οδικές αρτηρίες.

Την ίδια ώρα, καθώς ο Σεπτέμβριος παραμένει τουριστικός μήνας, διατηρούνται αυξημένες οι ροές και οι μετακινήσεις επισκεπτών από και προς το αεροδρόμιο, αλλά και τα λιμάνια του Πειραιά, της Ραφήνας και του Λαυρίου. Στο μίγμα αυτό, θα πρέπει να προστεθούν, τα έργα ασφαλτόστρωσης, που είναι μεν απαραίτητα, δυσκολεύουν όμως τη διέλευση των οχημάτων, τα συχνά οδικά ατυχήματα και οι βλάβες οχημάτων που δημιουργούν επιπρόσθετες καθυστερήσεις.

Από τον Οκτώβριο αναμένεται να επανέλθει και ο «Δακτύλιος της Αθήνας», με κάποιες αλλαγές και στόχο να λύσει δύο προβλήματα. Αφενός, την αποσυμφόρηση του κέντρου της Αθήνας, αφετέρου να μειώσει την ατμοσφαιρική ρύπανση. Κάτι τέτοιο, βέβαια, δεν παρατηρείται και χρειάζεται η λήψη άμεσων μέτρων σε συγκεκριμένους δρόμους για να «αναπνεύσουν» οι οδηγοί και όχι μόνο.

Η προαναγγελθείσα γενική απεργία

Η γενική απεργία που αποφάσισε τις προηγούμενες ημέρες η ΓΣΕΕ για τις 9 Νοεμβρίου δεν ήταν… κεραυνός εν αιθρία. Είχε προαναγγελθεί από τον πρόεδρο της οργάνωσης κ. Γ. Παπαγόπουλο κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων – διαμαρτυριών που έγιναν στη Θεσσαλονίκη κατά τα εγκαίνια της Διεθνούς Έκθεσης.

Κεντρικό αίτημα οι αυξήσεις μισθών, οι οποίες «θα πρέπει να περάσουν σε όλη τη γκάμα των αμοιβών, όχι μόνο στους κατώτατους», όπως τόνισε εμφατικά ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας.

Με άλλα λόγια η κυβέρνηση μπορεί να επαναφέρει τον κατώτατο στα 751 ευρώ, αλλά δεν αρκεί. Θα πρέπει να αυξηθούν και οι υπόλοιποι μισθοί. Κι αυτό γίνεται μόνο με την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων.

Οπότε το ζητούμενο είναι η επαναφορά και νομικού καθεστώτος που ίσχυε για τις συλλογικές συμβάσεις προ της οικονομικής κρίσης και της ισχύος των μνημονίων.

Ερχεται μπουμ στην κτηματαγορά

Προχθές ο Σύλλογος Μεσιτών Αστικών Συμβάσεων Αθηνών – Αττικής χαιρέτησε τις εξαγγελίες για τη φθηνή στέγη στους νέους. Και πώς αλλιώς να κάνει δηλαδή, καθώς, αν υλοποιηθεί σε όλες τις παραμέτρους του το πρόγραμμα, θα ανοίξουν δουλειές για την επόμενη πενταετία.

Δουλειές και για τους μεσίτες, και για τους εργολάβους οικοδομών, και για τα δεκάδες επαγγέλματα που συνδέονται με το ακίνητο, και φυσικά για τους εργαζόμενους στον κλάδο που θα βρουν δουλειά.

Οι μεσίτες τονίζουν ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα ενισχύσει όχι μόνο την αγορά ακινήτων, που έχει πληγεί από την οικονομική κρίση, αλλά θα δώσει ώθηση για τη βελτίωση παλαιότερων κατοικιών δίνοντας δουλειά σε πολλά επαγγέλματα που σχετίζονται με την οικοδομή, ενώ παράλληλα θα δώσει νέα ενεργειακή αξία στα ακίνητα αυτά.

Πώς μεταφράζεται αυτό; Σε ένα ευρύ σχέδιο ανακαίνισης χιλιάδων σπιτιών που έχουν ηλικία 50 και 60 ετών, που έχουν εγκαταλειφθεί από τους ιδιοκτήτες τους ή που ενοικιάζονται σε χαμηλές τιμές ακριβώς γιατί δεν έχουν ανακαινιστεί.

Και είναι εκατοντάδες χιλιάδες τα διαμερίσματα που έχουν ηλικία 50 ετών και πάνω. Ενώ και τα νεότερα θα μπορούσαν να ανακαινιστούν, να γίνουν πιο «πράσινα», λιγότερο ενεργοβόρα.

Τρελές δουλειές, λοιπόν, για όλους. Οικοδόμους, μηχανικούς, ενεργειακούς επιθεωρητές, πωλητές οικοδομικών υλικών ή συστημάτων που θα ανεβάζουν την ενεργειακή αξία του κτιρίου κ.λπ.

Οι μετοχές της Lufthansa

Σε αύξηση του ποσοστού του στη Lufthansa προχώρησε ο Klaus-Michael Kuehne, ο πλουσιότερος άνθρωπος της χώρας, αποκτώντας μετοχές που ξεφορτώνεται η γερμανική κυβέρνηση στο πλαίσιο της απο-επένδυσής της από τον κορυφαίο γερμανικό αερομεταφορέα. Σύμφωνα με τον Μικρο-οικονομικό των Νέων, ο Klaus-Michael Kuehne κατέχει πλέον το 17,5% του μετοχικού κεφαλαίου της γερμανικής αεροπορικής εταιρείας.

Σύμφωνα με το Bloomberg, ο γερμανός δισεκατομμυριούχος κατέστη φέτος ο μεγαλύτερος μέτοχος του αερομεταφορέα, ξεπερνώντας το γερμανικό κράτος, επενδύοντας μέρος της τεράστιας περιουσίας που έχει συγκεντρώσει από τη δραστηριότητά του στον τομέα των logistics. Ο Kuehne, ο οποίος έχει εκφράσει επίσης ενδιαφέρον να λάβει μια θέση στο διοικητικό συμβούλιο της Lufthansa, έχει περιουσία ύψους 32,2 δισ. δολαρίων. Την ίδια στιγμή, όπως έγινε γνωστό, η γερμανική κυβέρνηση πούλησε το μερίδιο 20% της Lufthansa, το οποίο είχε αποκτήσει κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Το κρατικό ταμείο WSF, το οποίο διέσωσε τη Lufthansa κατά τη διάρκεια της πανδημίας με πακέτο συνολικού ύψους 9 δισεκατομμυρίων ευρώ, είχε μειώσει σταδιακά το μερίδιό του τα τελευταία χρόνια με στόχο την πλήρη αποδέσμευσή του μέχρι τον Οκτώβριο του 2023.

Η έκκληση του Ισπανού…

Με την ακρίβεια να χτυπάει τα νοικοκυριά, ο ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ κάλεσε τα σουπερμάρκετ και άλλους πωλητές τροφίμων να περιορίσουν τις αυξήσεις των τιμών στα τρόφιμα, καθώς η κυβέρνησή του συνεχίζει να αναζητεί τρόπους για να ελέγξει τη χειρότερη κρίση κόστους ζωής εδώ και δεκαετίες. Πρέπει να κάνουμε έκκληση «για συλλογική ευθύνη» είπε ο Σάντσεθ στον κρατικό τηλεοπτικό σταθμό TVE, όταν ρωτήθηκε εάν είναι δυνατόν να περιοριστούν οι τιμές των τροφίμων. «Είναι απαραίτητο να απευθύνουμε έκκληση στους κοινωνικούς φορείς, ειδικά στους επιχειρηματίες για να εμπλακούν». Υπάρχει κρίση τιμών και «η κυβέρνηση μελετά όλες τις εναλλακτικές» είπε ο πρωθυπουργός.

Το φάουλ του Κικίλια…

Τα κατάφερε ο Βασίλης Κικίλιας ο Υπουργός Τουρισμού να γίνει «the talk of the town» στον τουριστικό κλάδο με την επίθεση που εξαπέλυσε σε ομάδα προέδρων ξενοδοχειακών ενώσεων στη διάρκεια σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στο πλαίσιο της ΔΕΘ. Ο κ. Κικίλιας θεωρεί ότι κάποιοι δεν αναγνωρίζουν τις προσπάθειες του για να ενισχυθεί το τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα μας. Μπορεί να έχει και δίκαιο. Σίγουρα όμως έχει άδικο όταν ζητά να είναι οι ξενοδόχοι προσεκτικοί στο τι ανακοινώσεις βγάζουν. Προφανώς ένας σύλλογος δεν θα βγάζει μόνο ανακοινώσεις αρεστές στους Υπουργούς. Επίσης η στήλη δεν γνωρίζει αν ζήτησε ο Υπουργός από τους προέδρους των Ενώσεων να στέλνουν πριν στο γραφείο του, για έγκριση τις ανακοινώσεις τους. Ελπίζουμε πάντως να μην το ζήτησε…

… και οι άλλοι τουριστικοί προορισμοί

Και μια απορία. Γιατί ο κ. Κικίλιας εμφανίζεται να επιζητεί την προσέλκυση τουριστών από την Βόρεια Ευρώπη κατά την χειμερινή περίοδο μόνο στην Κρήτη και δεν αναφέρεται και στην υπόλοιπη Ελλάδα; Γιατί δεν αναφέρεται και στους ορεινούς και ημιορεινούς προορισμούς που έτσι ή αλλιώς έχουν ανοικτά τα ξενοδοχεία τους. Όπως ανέφερε ξενοδόχος στη στήλη γιατί ένας Γερμανός να μην έρθει δέκα ημέρες στην Ήπειρο, στη Θεσσαλία στην Πελοπόννησο, στη Μακεδονία, να  περάσει όμορφα και πιο φθηνά από ότι στη χώρα του; Εύλογη η απορία. Μήπως και ο κ. Κικίλιας πρέπει να το σκεφθεί καλλίτερα και να συμπεριλάβει όλους τους ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς στις προσπάθειες του για την προσέλκυση τουριστών τη χειμερινή περίοδο;

Δεν βρίσκουν προσωπικό τα ξενοδοχεία

Εξαιρετικές οι επισημάνσεις ενός ανθρώπου του τουριστικού – ξενοδοχειακού κλάδου, που μίλησε στο OT Forum. O λόγος για την Ελένη Παπία, μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, η οποία μας περιέγραψε μια διαφορετική εικόνα από αυτή που συνήθως διαβάζουμε για τον τουρισμό. Όχι με διθυράμβους, αλλά με τροφή για σκέψη για το που πάει ο κλάδος στη Θεσσαλονίκη, μια πανέμορφη πόλη που θα μπορούσε να προσελκύσει τουρίστες 12 μήνες το χρόνο.

Η κ. Παπία τόνισε ότι δεν υπάρχει ευρύτερο πρόγραμμα ανάδειξης της πόλης της Θεσσαλονίκης σε τουριστικό προορισμό, οι ξένοι, αλλά και οι Έλληνες δεν γνωρίζουν μνημεία που θα μπορούσαν να επισκεφτούν, ότι είναι μόλις μία ώρα από τη Βεργίνα, ότι η ακτή της πόλης δεν έχει αναδειχθεί όπως γίνεται με την αθηναϊκή Ριβιέρα.

Αλλά μας ανέφερε κι ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα για τον κλάδο, που γίνεται ακόμη πιο έντονο όσο αυξάνεται η τουριστική κίνηση στη χώρα. Την έλλειψη προσωπικού, και μάλιστα υψηλού επιπέδου. Όπως μας είπε, η ίδια ως ξενοδόχος δεν μπορούσε να βρει προσωπικό, αναγκάστηκε να προσλάβει άτομα με χαμηλά προσόντα, και το ίδιο συμβαίνει και σε άλλες επιχειρήσεις. Ανάδειξε κι ένα ακόμη θέμα. Ότι πολλοί εργαζόμενοι φεύγουν γιατί βολεύονται με τα επιδόματα, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να αναγκάζονται να προσλάβουν αλλοδαπούς, πολλές φορές χωρίς καμιά εξειδίκευση. Αυτά πρέπει να τα δει το υπουργείο Τουρισμού, κι όχι μόνο… Εκτός αν ασχολούνται μόνο με την προσωπική τους προβολή…

Υπουργός από την αγορά;

Ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, είναι γνωστό ότι δε μασάει τα λόγια του, ειδικά όταν μιλά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τα αιτήματά τους. Ετσι και χθες στο ΟΤ Forum από τη Θεσσαλονίκη, ο κ. Χατζηθεοδοσίου, επανέλαβε αυτά που είχε πει και ο πρόεδρος των εμπόρων, κ. Καρανίκας. Ότι δηλαδή για πρώτη φορά πρωθυπουργός δεν έκανε ούτε μια εξαγγελία για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Παρακολουθώ 22 χρόνια τις ομιλίες πρωθυπουργών, αλλά αυτό δεν το είχα ξαναδεί, αφήνοντας αιχμές για τον Κ. Μητσοτάκη.

Όμως, στην ερώτηση αν θα εγκατέλειπε τα Επιμελητήρια για να μεταβεί στην πολιτική σκηνή, το απέκλεισε κατηγορηματικά. Ερωτώμενος, ωστόσο, αν τον καλούσαν ως εξωκοινοβουλευτικό να αναλάβει ένα χαρτοφυλάκιο που θα σχετίζεται με τις μικρομεσαίες είπε: «Με μεγάλη χαρά».

Λέτε να είναι άνοιγμα στα κόμματα ή στο σενάριο μιας κυβέρνησης συνεργασίας;

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories