Ιστορικά επίπεδα ναύλων και ένταση του φαινομένου της μεταφόρτωσης αργού από πλοίο σε πλοίο έφερε η πολεμική σύγκρουση στην Ουκρανία τους τελευταίους δώδεκα μήνες.
Τα μέσα κέρδη στα δεξαμενόπλοια έχουν παραμείνει πάνω από 40.000 δολάρια την ημέρα για οκτώ μήνες, το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα που έχει καταγραφεί, σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research.
Ομοίως, ο δείκτης τιμών μεταχειρισμένων δεξαμενοπλοίων της Clarkson Research κατέγραψε την πιο απότομη ανοδική του κίνηση τον τελευταίο χρόνο, αυξανόμενος κατά 52%, στο υψηλότερο επίπεδο από το 2008.
Εναν χρόνο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία οι μετοχές πολλών εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια τετραπλασιάστηκαν σε αξία, ενώ οι αξίες των γηραιότερων δεξαμενοπλοίων έχουν φτάσει σε ιστορικά υψηλά καθώς και όγκους πωλήσεων.
Παράλληλα, λόγω του πολέμου αλλά και του εμπάργκο που επέβαλαν στο ρωσικό αργό πετρέλαιο και τα διυλισμένα προϊόντα του, οι παγκόσμιες εμπορικές ροές έχουν αναδιαταχθεί. Οι κυρώσεις έχουν κλείσει ορισμένες αγορές (όπως η Ευρώπη) και ανάγκασαν μια επανεξέταση σχετικά με τον καλύτερο τρόπο εξυπηρέτησης πιο απομακρυσμένων νέων αγορών (όπως η Ινδία και η Κίνα). Στο πλαίσιο αυτό, φαίνεται ότι το πετρέλαιο (τόσο αργό όσο και προϊόντα) διακινείται όλο και περισσότερο μέσω των λεγόμενων μεταφορών από πλοίο σε πλοίο (Ship-to-ship – STS).
Οι μεταφορές STS
Οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο δεν είναι νέο φαινόμενο, εξηγεί ο οίκος αναλύσεων Poten. Οι μεταφορές STS χρησιμοποιούνται εδώ και πολλά χρόνια σε διάφορα μέρη του κόσμου, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιδιώκει να μεγιστοποιήσει τις οικονομίες κλίμακας. Είναι πολύ φθηνότερη η μετακίνηση πετρελαίου σε ένα VLCC, το οποίο μπορεί να μεταφέρει 2 εκατομμύρια βαρέλια, από ό,τι σε ένα δεξαμενόπλοιο Aframax, το οποίο μεταφέρει «μόνο» 700.000 βαρέλια. Ωστόσο, επειδή δεν μπορούν όλα τα λιμάνια του κόσμου να φιλοξενήσουν VLCC, λόγω περιορισμών στο βύθισμα, αξιοποιούνται οι λειτουργίες STS για να γίνεται πιο αποδοτικά η μεταφορά αργού και προϊόντων. Ενδεικτικά, αναφέρει ο οίκος αναλύσεων, το φαινόμενο αυτό παρατηρείται πολύ έντονα στις ΗΠΑ, όπου τα VLCC δεν μπορούν να «πιάσουν» σε πολλά αμερικανικά λιμάνια.
Ετσι το πετρέλαιο φτάνει εκεί με VLCC και στη συνέχεια μεταφορτώνεται σε μικρότερα πλοία. Επίσης πολύ χρησιμοποιείται αυτή η διαδικασία στη Δυτική Αφρική, όπου πλήρως φορτωμένα δεξαμενόπλοια τύπου LR1 ή LR2 που φτάνουν από την Ασία ή την Ευρώπη μεταφέρουν το φορτίο τους σε πολλά μικρότερα πλοία, τα οποία στη συνέχεια το διανέμουν κατά μήκος των ακτών της Δυτικής Αφρικής. Οταν οι λειτουργίες STS γίνονται σωστά, είναι ασφαλείς και αποτελεσματικές.
Οι μεταφορές STS δεν χρησιμοποιούνται μόνο για τη διευκόλυνση οικονομιών κλίμακας. Αποτελούν επίσης ένα «εργαλείο» για να «κρυφτεί» η προέλευση του φορτίου. Η Ρωσία, τονίζει ο οίκος Poten, φαίνεται να χρησιμοποιεί μεταφορές STS και για τους εξής δύο στόχους: να κρύψει την προέλευση του φορτίου και να επιτύχει οικονομίες κλίμακος στη μεταφορά φορτίων.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση
Lloyd’s List Greek Shipping Awards 2024 - Τιμήθηκαν κορυφαίες εταιρείες της ελληνικής ναυτιλίας και προσωπικότητες
Τα Lloyd’s List Greek Shipping Awards συμπλήρωσαν φέτος 21 χρόνια – Απονεμήθηκαν 20 βραβεία
Lloyd’s List: 14 Έλληνες στους 100 ισχυρότερους παράγοντες της παγκόσμιας ναυτιλίας το 2024
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης στη 16η θέση - Ο Έλληνας με τη μεγαλύτερη άνοδο τα τελευταία δύο χρόνια