Ιστορικά επίπεδα ναύλων και ένταση του φαινομένου της μεταφόρτωσης αργού από πλοίο σε πλοίο έφερε η πολεμική σύγκρουση στην Ουκρανία τους τελευταίους δώδεκα μήνες.

Τα μέσα κέρδη στα δεξαμενόπλοια έχουν παραμείνει πάνω από 40.000 δολάρια την ημέρα για οκτώ μήνες, το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα που έχει καταγραφεί, σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research.

Ομοίως, ο δείκτης τιμών μεταχειρισμένων δεξαμενοπλοίων της Clarkson Research κατέγραψε την πιο απότομη ανοδική του κίνηση τον τελευταίο χρόνο, αυξανόμενος κατά 52%, στο υψηλότερο επίπεδο από το 2008.

Εναν χρόνο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία οι μετοχές πολλών εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια τετραπλασιάστηκαν σε αξία, ενώ οι αξίες των γηραιότερων δεξαμενοπλοίων έχουν φτάσει σε ιστορικά υψηλά καθώς και όγκους πωλήσεων.

Παράλληλα, λόγω του πολέμου αλλά και του εμπάργκο που επέβαλαν στο ρωσικό αργό πετρέλαιο και τα διυλισμένα προϊόντα του, οι παγκόσμιες εμπορικές ροές έχουν αναδιαταχθεί. Οι κυρώσεις έχουν κλείσει ορισμένες αγορές (όπως η Ευρώπη) και ανάγκασαν μια επανεξέταση σχετικά με τον καλύτερο τρόπο εξυπηρέτησης πιο απομακρυσμένων νέων αγορών (όπως η Ινδία και η Κίνα). Στο πλαίσιο αυτό, φαίνεται ότι το πετρέλαιο (τόσο αργό όσο και προϊόντα) διακινείται όλο και περισσότερο μέσω των λεγόμενων μεταφορών από πλοίο σε πλοίο (Ship-to-ship – STS).

Οι μεταφορές STS

Οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο δεν είναι νέο φαινόμενο, εξηγεί ο οίκος αναλύσεων Poten. Οι μεταφορές STS χρησιμοποιούνται εδώ και πολλά χρόνια σε διάφορα μέρη του κόσμου, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιδιώκει να μεγιστοποιήσει τις οικονομίες κλίμακας. Είναι πολύ φθηνότερη η μετακίνηση πετρελαίου σε ένα VLCC, το οποίο μπορεί να μεταφέρει 2 εκατομμύρια βαρέλια, από ό,τι σε ένα δεξαμενόπλοιο Aframax, το οποίο μεταφέρει «μόνο» 700.000 βαρέλια. Ωστόσο, επειδή δεν μπορούν όλα τα λιμάνια του κόσμου να φιλοξενήσουν VLCC, λόγω περιορισμών στο βύθισμα, αξιοποιούνται οι λειτουργίες STS για να γίνεται πιο αποδοτικά η μεταφορά αργού και προϊόντων. Ενδεικτικά, αναφέρει ο οίκος αναλύσεων, το φαινόμενο αυτό παρατηρείται πολύ έντονα στις ΗΠΑ, όπου τα VLCC δεν μπορούν να «πιάσουν» σε πολλά αμερικανικά λιμάνια.

Ετσι το πετρέλαιο φτάνει εκεί με VLCC και στη συνέχεια μεταφορτώνεται σε μικρότερα πλοία. Επίσης πολύ χρησιμοποιείται αυτή η διαδικασία στη Δυτική Αφρική, όπου πλήρως φορτωμένα δεξαμενόπλοια τύπου LR1 ή LR2 που φτάνουν από την Ασία ή την Ευρώπη μεταφέρουν το φορτίο τους σε πολλά μικρότερα πλοία, τα οποία στη συνέχεια το διανέμουν κατά μήκος των ακτών της Δυτικής Αφρικής. Οταν οι λειτουργίες STS γίνονται σωστά, είναι ασφαλείς και αποτελεσματικές.

Οι μεταφορές STS δεν χρησιμοποιούνται μόνο για τη διευκόλυνση οικονομιών κλίμακας. Αποτελούν επίσης ένα «εργαλείο» για να «κρυφτεί» η προέλευση του φορτίου. Η Ρωσία, τονίζει ο οίκος Poten, φαίνεται να χρησιμοποιεί μεταφορές STS και για τους εξής δύο στόχους: να κρύψει την προέλευση του φορτίου και να επιτύχει οικονομίες κλίμακος στη μεταφορά φορτίων.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα