Σήμερα φαντάζει αδιανόητο. Στις αρχές του 20ου αιώνα όμως, στις ΗΠΑ, ήταν μια πραγματικότητα. Ο λόγος για την εσκεμμένη σύγκρουση αμαξοστοιχιών, ένα δημοφιλές «σπορ» στην «άγρια» Αμερική των αρχών του προηγούμενου αιώνα.
ΗΠΑ: O άλυτος γρίφος του «Συνδρόμου της Αβάνας»
Όπως διαβάζουμε στο Atlas Obscura, από το 1896 έως τη δεκαετία του 1930, τα σκηνοθετημένα ατυχήματα τρένων ήταν ένα δημοφιλές -αν και καταστροφικό- γεγονός σε πανηγύρια και φεστιβάλ σε όλες τις ΗΠΑ, πολύ πριν κάποιος σκεφτεί να διαλύσει παλιά αυτοκίνητα ή να πραγματοποιήσει ένα ράλι με φορτηγά.
Μια από τις πρώτες σκηνοθετημένες καταστροφές τρένων πραγματοποιήθηκε το 1895 από έναν πωλητή σιδηροδρομικού εξοπλισμού ονόματι A.L. Streeter στο Οχάιο – και για τα επόμενα 40 χρόνια οι αντίστοιχες εκδηλώσεις θα πραγματοποιούνταν κατά παρόμοιο τρόπο. Οι διοργανωτές έστηναν ένα κομμάτι σιδηροδρομικής γραμμής, συνήθως μήκους λίγο περισσότερο από μισό χιλιόμετρο. Στη συνέχεια τοποθετούσαν δύο παλιές ατμομηχανές στα δύο άκρα της γραμμής, τη μία απέναντι από την άλλη. Προσλάμβαναν δύο ριψοκίνδυνους μηχανοδηγούς, οι οποίοι με το σχετικό παράγγελμα θα έβαζαν στο φουλ τις μηχανές και θα πηδούσαν από τους συρμούς λίγο πριν τη σύγκρουση. Το πλήθος είχε πληρώσει εισιτήριο για να παρακολουθήσει το συμβάν.
20.000 θεατές
Μία τέτοια μεγάλη σύγκρουση, την οποίαν παρακολούθησαν περίπου 20.000 άνθρωποι, πραγματοποιήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα από τον William George Crush στο Γουάκο του Τέξας. Έχοντας το… κατάλληλο όνομα για αυτή τη δουλειά, ο Crush εξασφάλισε δύο παλιές ατμομηχανές, τις Νο 999 και 1001, και τις έβαψε κόκκινες και πράσινες. Στη συνέχεια, οι υπάλληλοι του σιδηροδρόμου κατασκεύασαν ένα τμήμα της γραμμής ανάμεσα σε τρεις πλαγιές λόφων που σχημάτιζαν ένα φυσικό αμφιθέατρο, ιδανικό ώστε οι θεατές να έχουν καλεί εικόνα της σύγκρουσης. Λόγω των χιλιάδων θεατών που αναμενόταν να παρακολουθήσουν το γεγονός, ο Crush έφτιαξε μια μικρή πόλη στην οποίαν έδωσε το όνομά του. Άνοιξε πηγάδια με νερό, έστησε μια σκηνή τσίρκου για να στεγάσει ένα εστιατόριο και έχτισε μια ξύλινη φυλακή σε περίπτωση που το κοινό ξέφευγε από τον έλεγχο. Προσέλαβε ακόμη και 200 αστυφύλακες για την τήρηση της τάξης.
Στις 15 Σεπτεμβρίου του 1896, ο κόσμος άρχισε να φτάνει στο Crush με ατμοκίνητα τρένα. Μέχρι τις 4 μ.μ. είχαν φτάσει περισσότεροι από 40.000 άνθρωποι, πολύ περισσότεροι από την αρχική εκτίμηση του Crush, καθιστώντας το Crush τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη του Τέξας, τουλάχιστον για λίγες ώρες.
Περίπου στις 5:10 μ.μ., ο Crush ανέβηκε στο άλογό του και κατευθύνθηκε προς ένα σημείο ανάμεσα στις δύο ατμομηχανές. Με το κούνημα του καπέλου του Crush, οι δύο αμαξοστοιχίες όρμηξαν η μία προς την άλλη. Οι ατμομηχανές έφτασαν τα 50 μίλια την ώρα πριν συγκρουστούν, συντριβόμενες σε μια μάζα από ατσάλι και θρυμματισμένο ξύλο πριν εκραγούν. Ένας μάρτυρας περιέγραψε: «Υπήρξε μια στιγμή σιωπής, και στη συνέχεια οι δύο λέβητες εξερράγησαν ταυτόχρονα. Ο αέρας γέμισε με ιπτάμενα αντικείμενα από σίδερο και ατσάλι με μέγεθος που κυμαινόταν από γραμματόσημο μέχρι μισό κινητήριο τροχό».
Η παρακμή
Την ιδέα του Crush μετέτρεψε σε «βιομηχανία», λίγα χρόνια αργότερα, ο Joe Connolly, ο οποίος οργάνωσε περισσότερες από 70 σκόπιμες συγκρούσεις και κατέστρεψε τουλάχιστον 146 μηχανές μεταξύ του 1896 και 1932. Στις αρχές της τέταρτης δεκαετίας του 20ου αιώνα, όμως, το εν λόγω «υπερθέαμα» άρχισε να χάνει τη δημοτικότητά του, επειδή η καταστροφή παλαιών αλλά κατά τα άλλα χρήσιμων μηχανών θεωρήθηκε σπατάλη στο αποκορύφωμα της Μεγάλης Ύφεσης. Ο Connolly οργάνωσε τη τελευταία σύγκρουση τρένων στο πανηγύρι της Αϊόβα το 1932. Μετά τη σύγκρουση φέρεται να είπε: «Λοιπόν, αυτό ήταν».
Latest News
Το αναλυτικό πρόγραμμα του συνεδρίου του Βήματος για τα 50 χρόνια Ελληνικής Εξωτερικής Πολιτικής
Το πρόγραμμα του συνεδρίου που διοργανώνει το BHMA σε συνεργασία με το Συμβούλιο Διεθνών Σχέσεων και το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών στις 12 και 13 Δεκεμβρίου για την πορεία της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής στα 50 χρόνια της Μεταπολίτευσης – Ζωντανή κάλυψη από το κανάλι του Βήματος στο YouTube
Την Πέμπτη ανακοινώνει ο Μακρόν το όνομα του νέου πρωθυπουργού
Σύμφωνα με πληροφορίες του Γαλλικού Πρακτορείου , ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν δεν πρόκειται να παρουσιάσει απόψε τον νέο πρωθυπουργό
Η Google φέρνει στα ελληνικά σχολεία το “Experience AI”
Η Google και το Raspberry Pi Foundation παρέχουν χρηματοδοτική στήριξη και ενδυνάμωση σε εκπαιδευτικούς και μαθητές για ένα μέλλον καθοδηγούμενο από την Τεχνητή Νοημοσύνη
Κρούγκμαν: Αποσύρεται μετά από 25 χρόνια ως αρθρογράφος των New York Times
Την είδηση μοιράστηκε η συντάκτρια της στήλης Opinion Kathleen Kingsbury
«Διαστημική» άνοδος για τη SpaceX - Στα 350 δισ. δολ. η αποτίμηση
Η εκρηκτική αποτίμηση, εδραιώνει την ιδιότητα της SpaceX ως την πιο πολύτιμη ιδιωτική νεοφυή επιχείρηση στον κόσμο
Σχέδιο απαγόρευσης των social media σε παιδιά κάτω των 15 ετών και στην Ελλάδα; - Τι εξετάζεται
Προωθούνται αυστηροί περιορισμοί στην πρόσβαση των παιδιών κάτω των 15 ετών στα social media
Το πολύπλοκο τοπίο στη Συρία αλλάζει το χάρτη στη Μέση Ανατολή
Εξαιρετικά πολύπλοκο είναι το τοπίο στη Συρία, στη μετά Άσαντ εποχή, με Ισραήλ, και Τουρκία, να παίρνουν θέση συνδιαμορφωτή των εξελίξεων.
Ολιστική αντιμετώπιση κολπικής μαρμαρυγής: Είναι νόσος και όχι αρρυθμία
Ο Δρ. Δημήτρης Τσιαχρής στο Ιατρικό Κέντρο Αθηνών μιλά για τους σοβαρούς κινδύνους που εγκυμονεί η νόσος
Η κυβέρνηση Μπάιντεν «αποχαιρετά» τη Ρωσία με νέα πακέτο κυρώσεων - Στόχος ξανά το πετρέλαιο
Οι ΗΠΑ έχουν επίσης προχωρήσει σε αύξηση της στρατιωτικής και οικονομικής στήριξης προς την Ουκρανία
Κίμπερλι Γκίλφοϊλ: Πρώην αρραβωνιαστικιά του γιου του Τραμπ – Ποια είναι η νέα πρέσβειρα των ΗΠΑ στην Ελλάδα
Η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ αναλαμβάνει πρέσβειρα των ΗΠΑ στην Ελλάδα – «Πιστή σύμμαχος και φίλη», αναφέρει ο Τραμπ