«Citius, Altius, Fortius» λέει το λατινικό αξίωμα που πρότεινε ο Πιερ ντε Κουμπερτέν κατά τη «γέννηση» της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής το 1894 και αυτό το «πιο γρήγορα, πιο ψηλά, πιο δυνατά» συμπυκνώνει πλήρως τη ρότα που έχουν χαράξει οι εταιρείες που διαχειρίζονται τα εμπορευματοκιβώτια. Μάλιστα, στην εξίσωση μπαίνει και το «πιο μεγάλα» με τα γιγάντια containerships να σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.

Στο πλαίσιο αυτό, ο ναυτιλιακός κολοσσός MSC, της οικογένειας Απόντε, εκπλήρωσε την υπόσχεσή του να εισαγάγει τεράστια χωρητικότητα πλοίων στον στόλο της φέτος, καλωσορίζοντας ακόμη ένα πλοίο άνω των 24.000 TEU.

Πιο συγκεκριμένα, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παρέλαβε το «MSC Irina», το οποίο ναυπηγήθηκε στην Κίνα από την Jiangsu Yangzi Xinfu Shipbuilding Co. Με χωρητικότητα 24.346 TEU και διαστάσεις 399,99 μέτρα μήκος και 61,3 μέτρα πλάτος, το νέο containership χαρακτηρίζεται ως ένα πραγματικό μαμούθ των θαλασσών.

Πώς αλλάζουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τα mega containerships

Το πλοίο ενσωματώνει πολλά καινοτόμα χαρακτηριστικά εξοικονόμησης ενέργειας, όπως ένα «αόρατο» βολβώδες τόξο, έλικες μεγάλης διαμέτρου και αγωγούς εξοικονόμησης ενέργειας. Είναι επίσης εξοπλισμένο με σύστημα λίπανσης αέρα που μειώνει την αντίσταση στη γάστρα. Σύμφωνα με στελέχη του ναυπηγείου, αυτές οι τεχνολογίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά 3-4%, μειώνοντας έτσι σε σημαντικό βαθμό τις εκπομπές CO2 στην ατμόσφαιρα.

Το «MSC Irina» ξεκίνησε το παρθενικό του ταξίδι το απόγευμα της 11ης Μαρτίου και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας, με κατεύθυνση το λιμάνι του Τσινγκτάο.

Αξίζει να σημειωθεί πως το πλοίο αυτό αποτελεί μέρος μιας συμφωνίας τεσσάρων πλοίων αξίας περίπου 600 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ η MSC με έδρα την Ελβετία έχει το μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών παγκοσμίως με περισσότερα από 134 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να βρίσκονται υπό κατασκευή. Επιπρόσθετα η εταιρεία αναμένεται να παραλάβει μέσα στο έτος 14 πλοία megamax και 22 neo-panamax.

Χαρακτηριστικό της ναυπηγικής… φρενίτιδας είναι ότι πριν από λίγες μέρες η MSC παρέλαβε και το πλοίο «MSC Tessa», το οποίο ναυπηγήθηκε από το ναυπηγείο Hudong Zhonghua της Κίνας και έχει συνολική χωρητικότητα 24.116 TEU. Το γιγάντιο αυτό πλοίο θα καταπλέει στο Ρότερνταμ, την Αμβέρσα και την Αγγλία, με μια στάση στην Ταγγέρη κατά τη διάρκεια του ταξιδιού επιστροφής του, πριν καταλήξει στη Σιγκαπούρη.

Ο αντίκτυπος

Η εισαγωγή πλοίων χωρητικότητας 24.000 TEU είχε αναμφίβολα σημαντικό αντίκτυπο. Αυτά τα μεγαθήρια αντιπροσωπεύουν μια τεράστια αύξηση της χωρητικότητας και πολλοί αναλυτές αναρωτιούνται πώς θα αντιδράσει ο κλάδος.

Τα τελευταία έξι χρόνια, το μεγαλύτερο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο από άποψη χωρητικότητας αυξήθηκε από 20.000 TEU (Mol Triumph 2017) σε 24.000 TEU + και δεν είναι σαφές εάν η αύξηση αυτή έχει κορυφωθεί.

Οπως επισημαίνεται, τα νέα μεγαθήρια χαρακτηρίζονται ως ένα βαρόμετρο της εφοδιαστικής αλυσίδας, ικανά να οδηγήσουν το μερίδιο μιας σειράς χωρών στις παγκόσμιες εξαγωγές αγαθών. Ναυλομεσιτικοί οίκοι, επισημαίνουν ότι αυτά τα γιγάντια πλοία μπορούν να μεταφέρουν περισσότερα εμπορευματοκιβώτια σε ένα μόνο ταξίδι, ωστόσο θέτουν και σημαντικές προκλήσεις όσον αφορά τις λιμενικές υποδομές, τη διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Η ανάπτυξη τέτοιων πλοίων απαιτεί από τα λιμάνια να είναι εξοπλισμένα με μεγαλύτερους και πιο προηγμένους γερανούς, βαθύτερες πλωτές οδούς και πιο εκτεταμένες εγκαταστάσεις ελλιμενισμού. Αυτό αποτελεί σημαντική πρόκληση για πολλά λιμάνια, ιδιαίτερα εκείνα που δεν διαθέτουν τους πόρους ή τον χώρο για να φιλοξενήσουν αυτά τα σκάφη.

Επιπλέον, η συγκέντρωση τόσο μεγάλης ποσότητας φορτίου σε ένα μόνο σκάφος αυξάνει τον κίνδυνο διακοπής της εφοδιαστικής αλυσίδας σε περίπτωση βλάβης του εξοπλισμού, καθυστερήσεων που σχετίζονται με τις καιρικές συνθήκες ή άλλων απρόβλεπτων περιστάσεων. Ως εκ τούτου – όπως τονίζεται – οι μεταφορείς πρέπει να διαχειρίζονται προσεκτικά τις δραστηριότητές τους όταν ενεργοποιούν αυτά τα πλοία.

Τέλος, ένα άλλο βασικό στοιχείο είναι ότι αυτά πλοία πρέπει να φορτώνονται μέχρι τα μπούνια, όπως αναφέρει η ναυτική αργκό, καθώς διαφορετικά η αναμενόμενη εξοικονόμηση κόστους ενδέχεται να χαθεί και οι ναυτιλιακές να έχουν ζημιές σε κάθε ταξίδι.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα