Τα μηνύματα από το φετινό καλοκαίρι ήταν σαφέστερα από κάθε άλλη φορά: παρατεταμένη περίοδος υψηλών θερμοκρασιών, θερμικό κύμα στις πόλεις, πρόκληση πυρκαγιών κοντά στον αστικό ιστό και επιδείνωση των συνθηκών «επιβίωσης» από την έκλυση μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα. Ολοένα και περισσότερες έρευνες επιβεβαιώνουν τη θερμική επιβάρυνση που ήρθε για να μείνει στις μητροπόλεις του ευρωπαϊκού Νότου.
«Τις περισσότερες πιθανότητες να χτυπηθούν από θερμικά κύματα έχουν πόλεις όπως η Μαδρίτη, η Ρώμη και η Αθήνα», σύμφωνα με τη μελέτη που διενήργησε το Ινστιτούτο Περιβαλλοντικής Προστασίας και Eρευνας (ISPRA), με έδρα την Ιταλία.
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, ο βαθμός ευαλωτότητας στη θερμική επιβάρυνση λόγω ηλικίας, νοσημάτων ή αστικοποίησης είναι μεγαλύτερος στη Βόρεια Ευρώπη, όπως επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος.
«Καθώς η ήπειρος θερμαίνεται οι αναπτυσσόμενες πόλεις της Ευρώπης και οι γηράσκοντες πληθυσμοί τους θα γίνονται ολοένα και πιο ευάλωτοι στα ακραία θερμικά φαινόμενα» σημειώνει στην ανάλυσή της η Celia Fernandez στο περιοδικό «Eurozine».
Σ’ αυτή τη νέα «κανονικότητα» με το αρνητικό πρόσημο η ανάγκη προσαρμογής στην κλιματική κρίση προσλαμβάνει πλέον χαρακτηριστικά επείγοντος και απαιτεί συνεργασία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Μέσα στο επόμενο διάστημα μάλιστα αναμένεται να δημοσιοποιηθεί έκθεση προόδου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα μέτρα προσαρμογής.
Η πραγματικότητα, ωστόσο, είναι αμείλικτη. Αφορά πλέον την κοινωνική πολιτική και συνοχή το γεγονός ότι ορισμένες ομάδες πληθυσμού είναι οι πιο ευάλωτες στο νέο περιβάλλον: οι ηλικιωμένοι, τα παιδιά, οι άνθρωποι με υποκείμενα νοσήματα, οι έγκυοι και οι κοινωνικά περιθωριοποιημένοι ή απομονωμένοι.
Μία έρευνα της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας της Μαδρίτης έδειξε ότι οι θάνατοι από αιτίες που σχετίζονται με το θερμικό κύμα είναι περισσότεροι σε γειτονιές με χαμηλά εισοδήματα.
Κλιματισμός, η νέα ταξική διαίρεση
Η ένδειξη αυτή οδηγεί σε ένα άλλο συμπέρασμα: τη σημασία που θα αποδίδεται από δω και πέρα στα συστήματα κλιματισμού μέσα στις πόλεις. Η Cristina Linares Gil, επικεφαλής της ισπανικής έρευνας, εξηγούσε πρόσφατα στο «Green European Journal» ότι «οι κάτοικοι με χαμηλά εισοδήματα συνήθως ζουν στο κέντρο των πόλεων, σε ανεπαρκείς συνθήκες στέγασης, εκτεθειμένοι σε ατμοσφαιρικούς ρυπαντές και μικρή πρόσβαση στον κλιματισμό».
Από κοντά και η δημοσιογράφος Gaia Vince του «Nomad Century», που επιμένει ότι η ζήτηση για συστήματα κλιματισμού θα εκτοξευθεί τις επόμενες δεκαετίες και ότι ακριβώς η αναζήτηση για διαμονή σε χαμηλές θερμοκρασίες θα αποτελέσει βασικό κοινωνικό ζήτημα (ταξικό, όπως θα λέγαμε διαφορετικά).
«Το αιρ κοντίσιον είναι ο ελέφαντας στο δωμάτιο» γράφει και η Celia Fernandez. «Στις πόλεις του Νότου, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, η κοινωνία μοιάζει μοιρασμένη ανάμεσα σε αυτούς που έχουν λειτουργικά συστήματα κλιματισμού και σε όσους δεν έχουν».
Μόνο το καλοκαίρι του 2019 οι πωλήσεις αιρ κοντίσιον στη Γαλλία τετραπλασιάστηκαν σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Εκτός από τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που θα έχει η ολοένα αυξανόμενη ζήτηση των ενεργοβόρων συστημάτων – κυρίως σε Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Ελλάδα και Βουλγαρία – οι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας υπέδειξαν ότι η διαίρεση σε «έχοντες» και «μη έχοντες» θα επιδεινώσει τις ήδη υπάρχουσες ανισότητες σε επίπεδο υγείας, παραγωγικότητας και εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Πηγή: Έντυπη Έκδοση Τα Νέα
Latest News
Η ηλεκτροκίνηση... μπήκε στο Βατικανό με υπογραφή Mercedes-Benz
Ο Πάπας Φραγκίσκος παρέλαβε το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Εντός Δεκεμβρίου η άδεια αποθήκευσης CO2 για τον Πρίνο – Οι ευκαιρίες για βιομηχανία και ναυτιλία
Επιδοτήσεις ύψους μισού δισ. ευρώ για δέσμευση 3,4 εκατ. τόνων CO2 έχει εξασφαλίσει η ελληνική βιομηχανία
Πότε θα δημοσιευθεί η προκήρυξη για το νέο «Εξοικονομώ» - Τα ποσά και οι δικαιούχοι
Μόλις δημοσιευθεί ο οδηγός για το Εξοικονομω 2025, θα ανοίξει το πρόγραμμα για υποβολή αιτήσεων από τους ενδιαφερόμενους
Πρόγραμμα Εξοικονομώ 2025: Επιδοτήσεις έως 100% - Προϋποθέσεις και δικαιούχοι
Οι αιτήσεις για το Εξοικονομώ 2025 θα υποβάλλονται μόνον ηλεκτρονικά και υποχρεωτικά μέσω της πλατφόρμας του προγράμματος.
Όμιλος ΟΤΕ: Πάνω από 90% η εταιρική χρήση ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2028
Ο Όμιλος ΟΤΕ στοχεύει στην επίτευξη κλιματικής ουδετρότητας έως το 2040 - Θα διαθέτει 828 νέα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα για τεχνικούς έως τις αρχές του 2025
Οι προοπτικές των ΑΠΕ μετά το deal της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ - Συνάντηση Σκυλακάκη με Περιστερη και Al Ramahi
Αφορμή για τη συνάντηση στάθηκε η πρόσφατη ολοκλήρωση της απόκτησης του 70% των μετοχών της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και λοιπών μετόχων της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Θα πιάσουν οι μεγαλύτερες εταιρείες τους στόχους μηδενικού άνθρακα; [γραφήματα]
Τι δείχνει η μελέτη της Accenture για τις εκπομπές άνθρακα - Πώς η άνθηση της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) έχει δυσμενείς συνέπειες
Το αστρονομικό κόστος των ξηρασιών – Κίνδυνος ερημοποίησης της Ελλάδας
H έλλειψη νερού και η συρρίκνωση καλλιεργούμενων εκτάσεων κοστίζει ήδη 300 δισ. δολάρια τον χρόνο
Νέο δικαστικό «όχι» στον Μασκ για τα 56 δισ. που θα λάμβανε από την Tesla
Μια δικαστής του Ντέλαγουερ αποφάσισε ότι ο Ιλον Μασκ εξακολουθεί να μην δικαιούται να λάβει το παχυλό πακέτο αποζημίωσης
Μαύρος (ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ): Στο επόμενο διάστημα παραδίδουμε τα πρώτα μας έργα ΑΠΕ σε χώρες της ΝΑ Ευρώπης
Ο CEO της ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ παρομοίασε με τον ελέφαντα στο δωμάτιο, το πρόβλημα της χωρητικότητας των ηλεκτρικών δικτύων