Για τις ευκαιρίες, τα προβλήματα και τις προκλήσεις του κατασκευαστικού κλάδου, στο πλαίσιο των επικείμενων μεγάλων έργων του Ταμείου Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας, τοποθετήθηκε, μιλώντας στο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών ITC 2023 ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου.
Όμιλος Intrakat: Επενδυτική προτεραιότητα οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας
Οι τρεις προκλήσεις
Ο κ. Εξάρχου επισήμανε ότι ο κόσμος των κατασκευών καλείται να υλοποιήσει ένα μεγάλο πρόγραμμα υποδομών έπειτα από μία δεκαετία κρίσης, περιορισμού των επενδύσεων και συρρίκνωσης του κλάδου. «Ο κατασκευαστικός κλάδος εξήλθε πρόσφατα από τη μεγάλη κρίση της προηγούμενης δεκαετίας. Ξαφνικά θέλουμε όλα να λειτουργήσουν μέσα σε ένα έτος ώστε να μπορέσουμε όλοι μας να κατασκευάσουμε ένα ιστορικό ανεκτέλεστο. Οι εταιρείες κάνουν ό,τι μπορούν και δεν πρέπει να ξεχνούμε τρία θέματα που δεν είναι στον έλεγχο των εταιρειών» σημείωσε.
«Το ένα είναι ότι έχει φύγει ο κόσμος, δεν υπάρχουν τόσοι μηχανικοί όσοι απαιτούνται για την εκτέλεση των έργων αυτών. Ένα μεγάλο μέρος έφυγε στο εξωτερικό και πρέπει να φέρουμε πίσω αυτούς τους ανθρώπους. Για να γίνει όμως αυτό, πρέπει η πολιτεία να αντιμετωπίσει ρεαλιστικά το θέμα της φορολόγησής τους γιατί, ερχόμενοι στην Ελλάδα από χώρες με ιδιαίτερα χαμηλή φορολόγηση, θα αντιμετωπίσουν μία υψηλή φορολογία» πρόσθεσε ο κ. Εξάρχου.
«Ένα δεύτερο θέμα, που επηρεάζει την επιτυχία των έργων και θέτει σε κίνδυνο την απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, είναι το ζήτημα των εγγυητικών επιστολών. Λόγω του τεράστιου ανεκτέλεστου, οι ελληνικές τράπεζες έχουν φτάσει στα όρια τους ως προς την έκδοση εγγυητικών επιστολών, εξ αιτίας και του αυστηρού νομοθετικού πλαισίου που διέπει την λειτουργία τους» επισήμανε.
Ο κ. Εξάρχου παρέθεσε μία σειρά από λύσεις: πρότεινε να επιτραπεί με νομοθετική ρύθμιση η έκδοση εγγυητικών επιστολών για το σύνολο των έργων και από ασφαλιστικές εταιρίες –όπως συμβαίνει και στο εξωτερικό– ώστε να καλυφθεί το κενό που υπάρχει στην αγορά.
Παράλληλα, υπογράμμισε την ανάγκη νομοθετικής ρύθμισης ώστε οι εγγυητικές επιστολές να λήγουν αυτοδικαίως και να θεωρούνται άκυρες με την οριστική παραλαβή κάθε έργου, χωρίς να απαιτείται από τις τράπεζες η ανάκτηση του σώματός τους.
Ακόμη, ο επικεφαλής της Intrakat έκανε έκκληση να υπάρξει παρέμβαση στο θέμα των αυξήσεων των τιμών των υλικών, οι οποίες συνδέονται με τον πόλεμο στην Ουκρανία. «Τα σημερινά έργα σχεδιάστηκαν σε περιβάλλον μηδενικού πληθωρισμού, ο οποίος θα αργήσει να επανέλθει γιατί οφείλεται σε γεωπολιτικές μεταβολές και το ζήτημα αυτό θα πρέπει να αντιμετωπιστεί σε επίπεδο κυβέρνησης ενδεχομένως και Ε.Ε. Αυτό θα κατατείνει στην εξασφάλιση της εμπρόθεσμης κατασκευής των έργων» συμπλήρωσε.
«Δεν μπορεί και δεν είναι δυνατόν να περιμένει κανείς από έναν κλάδο, που στηρίζεται την κερδοφορία, να αναλάβει δαπάνες που δεν του ανήκουν, γιατί αυτό θα οδηγούσε σε μη κερδοφόρες εταιρείες και θα είχε αντίκτυπο στην άρτια εκτέλεση των έργων. Από αυτό το στάδιο πέρασε ο κλάδος πριν από 10 χρόνια και χαθήκαν περιουσίες και εταιρείες γιατί αναγκάστηκαν να εκτελούν ζημιογόνα έργα» σχολίασε ο διευθύνων σύμβουλος της Intrakat.
Παράλληλα, ο κ. Εξάρχου, αναφερόμενος στην εξαγορά της Άκτωρ ΑΤΕ, σημείωσε ότι προκειμένου μία εταιρεία να είναι σε θέση να σχεδιάζει άρτια και εμπρόθεσμα έργα, χρειάζεται να διαθέτει κεφαλαιοποίηση, τεχνική επάρκεια, προσωπικό και εμπειρία, τονίζοντας ότι η επικείμενη εξαγορά θα συμβάλει σε αυτήν την προσπάθεια. «Η προστασία της κερδοφορίας επιτρέπει την ανάπτυξη των εταιρειών» κατέληξε.
Latest News
Στην Ελλάκτωρ το 96,06% της REDS - Ολοκληρώθηκε η συναλλαγή με τους Ολλανδούς μετόχους
Στις 22 Μαίου η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της REDS για την έξοδο από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Νέο κτήριο στην Πάτρα για το Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά»
Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ, ως Διενεργούσα Αρχή, ανέλαβε την ωρίμανση και την ολοκλήρωση των μελετών και τευχών δημοπράτησης
Το μεγαλύτερο πρόγραμμα δημιουργίας κοινής εταιρικής κουλτούρας «τρέχει» σε Intrakat - Ακτωρ
Η CHRO το ομίλου Έλενα Στάσση εξήγησε πώς το συγκεκριμένο πρόγραμμα σκοπεύει να φέρει κοντά τους 5.800 εργαζομένους
Ξεκινάει η αξιοποίηση του πρώην εργοταξιακού χώρου του έργου ζεύξης Ρίo – Αντίρριο
Το ακίνητο βρίσκεται σε κομβικό σημείο
Παραχωρήσεις και κατασκευές γιγαντώνουν τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Ο νέος πήχης για τα οικονομικά μεγέθη
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Αύξηση 10% στα προ φόρων κέρδη το 2023 - Πάνω από 25% η επιστροφή κεφαλαίου
Στα 5,3 δισ. το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων
Στο 80% η πρόοδος εργασιών στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος μέχρι το τέλος του 2024
Οι υφυπουργοί Μεταφορών και Υποδομών επισκέφτηκαν τα τρία εργοτάξια του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος
Σταϊκούρας: Η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου είναι σημείο αναφοράς της σύγχρονης Ελλάδας
Στα 20 χρόνια λειτουργίας της γέφυρας έχουν πραγματοποιηθεί 77 εκατ. διελεύσεις οχημάτων
Επανεκκίνηση εργασιών για τον Flyover στη Θεσσαλονίκη – Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής
Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής των εργασιών που είχε καταθέσει ο Σύνδεσμος Κατοίκων Συνοικισμού Κωνσταντινουπολιτών και άλλοι φορείς
Χρήστος Σταϊκούρας: 15 παρεμβάσεις για τους σιδηροδρόμους
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ενημέρωσε την επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής