Για τις ευκαιρίες, τα προβλήματα και τις προκλήσεις του κατασκευαστικού κλάδου, στο πλαίσιο των επικείμενων μεγάλων έργων του Ταμείου Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας, τοποθετήθηκε, μιλώντας στο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών ITC 2023 ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου.

Όμιλος Intrakat: Επενδυτική προτεραιότητα οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Οι τρεις προκλήσεις

Ο κ. Εξάρχου επισήμανε ότι ο κόσμος των κατασκευών καλείται να υλοποιήσει ένα μεγάλο πρόγραμμα υποδομών έπειτα από μία δεκαετία κρίσης, περιορισμού των επενδύσεων και συρρίκνωσης του κλάδου. «Ο κατασκευαστικός κλάδος εξήλθε πρόσφατα από τη μεγάλη κρίση της προηγούμενης δεκαετίας. Ξαφνικά θέλουμε όλα να λειτουργήσουν μέσα σε ένα έτος ώστε να μπορέσουμε όλοι μας να κατασκευάσουμε ένα ιστορικό ανεκτέλεστο. Οι εταιρείες κάνουν ό,τι μπορούν και δεν πρέπει να ξεχνούμε τρία θέματα που δεν είναι στον έλεγχο των εταιρειών» σημείωσε.

«Το ένα είναι ότι έχει φύγει ο κόσμος, δεν υπάρχουν τόσοι μηχανικοί όσοι απαιτούνται για την εκτέλεση των έργων αυτών. Ένα μεγάλο μέρος έφυγε στο εξωτερικό και πρέπει να φέρουμε πίσω αυτούς τους ανθρώπους. Για να γίνει όμως αυτό, πρέπει η πολιτεία να αντιμετωπίσει ρεαλιστικά το θέμα της φορολόγησής τους γιατί, ερχόμενοι στην Ελλάδα από χώρες με ιδιαίτερα χαμηλή φορολόγηση, θα αντιμετωπίσουν μία υψηλή φορολογία» πρόσθεσε ο κ. Εξάρχου.

«Ένα δεύτερο θέμα, που επηρεάζει την επιτυχία των έργων και θέτει σε κίνδυνο την απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, είναι το ζήτημα των εγγυητικών επιστολών. Λόγω του τεράστιου ανεκτέλεστου, οι ελληνικές τράπεζες έχουν φτάσει στα όρια τους ως προς την έκδοση εγγυητικών επιστολών, εξ αιτίας και του αυστηρού νομοθετικού πλαισίου που διέπει την λειτουργία τους» επισήμανε.

Ο κ. Εξάρχου παρέθεσε μία σειρά από λύσεις: πρότεινε να επιτραπεί με νομοθετική ρύθμιση η έκδοση εγγυητικών επιστολών για το σύνολο των έργων και από ασφαλιστικές εταιρίες –όπως συμβαίνει και στο εξωτερικό– ώστε να καλυφθεί το κενό που υπάρχει στην αγορά.

Παράλληλα, υπογράμμισε την ανάγκη νομοθετικής ρύθμισης ώστε οι εγγυητικές επιστολές να λήγουν αυτοδικαίως και να θεωρούνται άκυρες με την οριστική παραλαβή κάθε έργου, χωρίς να απαιτείται από τις τράπεζες η ανάκτηση του σώματός τους.

Ακόμη, ο επικεφαλής της Intrakat έκανε έκκληση να υπάρξει παρέμβαση στο θέμα των αυξήσεων των τιμών των υλικών, οι οποίες συνδέονται με τον πόλεμο στην Ουκρανία. «Τα σημερινά έργα σχεδιάστηκαν σε περιβάλλον μηδενικού πληθωρισμού, ο οποίος θα αργήσει να επανέλθει γιατί οφείλεται σε γεωπολιτικές μεταβολές και το ζήτημα αυτό θα πρέπει να αντιμετωπιστεί σε επίπεδο κυβέρνησης ενδεχομένως και Ε.Ε. Αυτό θα κατατείνει στην εξασφάλιση της εμπρόθεσμης κατασκευής των έργων» συμπλήρωσε.

«Δεν μπορεί και δεν είναι δυνατόν να περιμένει κανείς από έναν κλάδο, που στηρίζεται την κερδοφορία, να αναλάβει δαπάνες που δεν του ανήκουν, γιατί αυτό θα οδηγούσε σε μη κερδοφόρες εταιρείες και θα είχε αντίκτυπο στην άρτια εκτέλεση των έργων. Από αυτό το στάδιο πέρασε ο κλάδος πριν από 10 χρόνια και χαθήκαν περιουσίες και εταιρείες γιατί αναγκάστηκαν να εκτελούν ζημιογόνα έργα» σχολίασε ο διευθύνων σύμβουλος της Intrakat.

Παράλληλα, ο κ. Εξάρχου, αναφερόμενος στην εξαγορά της Άκτωρ ΑΤΕ, σημείωσε ότι προκειμένου μία εταιρεία να είναι σε θέση να σχεδιάζει άρτια και εμπρόθεσμα έργα, χρειάζεται να διαθέτει κεφαλαιοποίηση, τεχνική επάρκεια, προσωπικό και εμπειρία, τονίζοντας ότι η επικείμενη εξαγορά θα συμβάλει σε αυτήν την προσπάθεια. «Η προστασία της κερδοφορίας επιτρέπει την ανάπτυξη των εταιρειών» κατέληξε.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Κατασκευές
OT FORUM – Δημήτρης Ανδριόπουλος: H Ελλάδα μπορεί να έχει ανάπτυξη για τα επόμενα 30 χρόνια
OT FORUM |

Ανδριόπουλος (Dimand): H Ελλάδα μπορεί να έχει ανάπτυξη για τα επόμενα 30 χρόνια

Η ελληνική αγορά ακινήτων «δεν είναι φούσκα» καθώς η ανάπτυξη δεν βασίζεται σε δανεισμό τόνισε ο CEO της Dimand, Δημήτρης Ανδριόπουλος, κατά την παρουσία του στο 4ο ΟΤ Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου