Ο εφιάλτης της πειρατείας ξύπνησε για τα καλά και απασχολεί πάλι τη διεθνή ναυτιλία, η οποία αντιμετωπίζει προβλήματα ασφαλείας σε δύο γειτονικά μέτωπα, γύρω από την Ερυθρά Θάλασσα και το Κέρας της Αφρικής, στη νότια πλευρά του Κόλπου του Αντεν. Με τις ναυτικές πολεμικές δυνάμεις να είναι απασχολημένες με την αντιμετώπιση των Χούθι, οι σομαλοί πειρατές φαίνεται να βρήκαν πρόσφορο έδαφος για να επανέλθουν στο προσκήνιο.
Ερυθρά Θάλασσα: Νέα επίθεση των Χούτι σε εμπορικό πλοίο που υπέστη ζημιές
Τελευταίο κρούσμα η κατάληψη του φορτηγού πλοίου «Abdullah», χωρητικότητας 58.000 dwt (κατασκευής 2015) στα ανοικτά του Μογκαντίσου. Η πειρατεία εκδηλώθηκε την Τρίτη και τα τελευταία μηνύματα που έφτασαν από το πλοίο από μέλη του πληρώματος ήταν ιδιαίτερα ανησυχητικά. Το Tradewinds επικαλείται τον ιστότοπο Prothom Alo, σύμφωνα με τον οποίο ο επικεφαλής αξιωματικός Atiq Ullah Khan έστειλε ηχητικό μήνυμα στη σύζυγό του και ανέφερε ότι οι πειρατές είπαν στο πλήρωμα πως αν δεν πληρωθούν έχουν διαταχθεί να τους σκοτώσουν έναν προς έναν. «Οσο πιο γρήγορα πληρωθούν τόσο πιο γρήγορα θα μας αφήσουν ελεύθερους» πρόσθεσε. Το φορτηγό πλοίο κατευθυνόταν στο Ντουμπάι από τη Μοζαμβίκη με άνθρακα. Ο αξιωματικός είπε επίσης στην οικογένειά του ότι περίπου 50 πειρατές είχαν επιβιβαστεί στο πλοίο.
Περιστατικά
Αυτή είναι η δεύτερη σοβαρή πειρατεία τους τελευταίους μήνες. Το Κέντρο Θαλάσσιας Ασφάλειας στο Κέρας της Αφρικής (MSCHOA), μια υπηρεσία παρακολούθησης, έχει καταμετρήσει έξι επιβεβαιωμένες περιπτώσεις πειρατείας και τρεις απόπειρες πειρατικών επιθέσεων. Στις 26 Νοεμβρίου 2023 το υπό σημαία Λιβερίας δεξαμενόπλοιο Central Park, που είχε καταληφθεί από πειρατές, απελευθερώθηκε από αμερικανικές δυνάμεις. Στις 14 Δεκεμβρίου 2023 το bulk carriers «Ruen» κατελήφθη από πειρατές και εξακολουθεί να βρίσκεται υπό κατάληψη, στα ανοιχτά της Σομαλίας, ενώ συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για την απελευθέρωσή του.
Επιβεβαιωμένη πειρατεία σημειώθηκε στις 4 Ιανουαρίου 2024 στο φορτηγό πλοίο χύδην φορτίου «Lila Norfolk» με σημαία Λιβερίας. Το πλοίο απελευθερώθηκε από το ινδικό ναυτικό. Στις 27 Ιανουαρίου 2024 πραγματοποιήθηκε απόπειρα πειρατείας στο bulk carrier «Waimea» με σημαία Λιβερίας. Υπήρξε ανταλλαγή πυρών μεταξύ ένοπλων φρουρών και του πειρατικού σκάφους.
Ναυτιλία
Με τους Χούθι να απασχολούν τις ναυτικές δυνάμεις προστασίας στην περιοχή, οι πλοιοκτήτες και οι διαχειριστές πλοίων θα πρέπει να μην αμελούν τα μέτρα κατά της πειρατείας, επισημαίνουν οι εταιρείες ασφαλείας. Το Tradewinds επικαλείται δηλώσεις από στελέχη της εταιρείας ασφαλείας Ambrey σύμφωνα με τις οποίες το «Abdullah» ήταν αρκετά ευάλωτο. Καμία ιδιωτική ένοπλη ομάδα ασφαλείας (PAST) δεν είχε επιβιβαστεί στο φορτηγό πλοίο, ενώ από video που κυκλοφόρησε σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκύπτει ότι δεν πραγματοποίησε ελιγμούς αποφυγής ούτε υπήρχαν στο πλοίο αποτρεπτικά μέσα, όπως συρματόπλεγμα ή λάστιχα νερού.
Πάντως τα μέλη του πληρώματος «Abdullah» είναι ασφαλή και δεν έχουν τραυματιστεί, δήλωσε στο Bloomberg η μονάδα SR Shipping της πλοιοκτήτριας εταιρείας KSRM από το Μπανγκλαντές.
Ο Meherul Karim, διευθύνων σύμβουλος της SR Shipping, δήλωσε στην Business Standard ότι το πλοίο εξακολουθούσε να κατευθύνεται προς τη Σομαλία την Τρίτη. «Δεν έχουμε λάβει ακόμη καμία κλήση για λύτρα από τους πειρατές. Τα πράγματα δεν είναι τόσο εύκολα. Χρειάζεται χρόνος. Ωστόσο, προσπαθούμε να έρθουμε σε επαφή με διάφορες οργανώσεις για να προσεγγίσουμε τους πειρατές» πρόσθεσε.
Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ο παραγωγός χάλυβα KSRM υφίσταται αεροπειρατεία. Το 2010 το χύδην φορτηγό πλοίο «Jahan Moni», χωρητικότητας 44.400 dwt (κατασκευής 1996), είχε καταληφθεί στα ανοικτά των νοτιοδυτικών ακτών της Ινδίας. Στο πλοίο, το οποίο είχε προορισμό την Ελλάδα, επέβαιναν 25 μέλη του πληρώματος και ένα μέλος της οικογένειας. Το πλοίο απελευθερώθηκε τον Μάρτιο του 2011 μετά την καταβολή λύτρων.
Η ετήσια έκθεση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Γραφείου (IMB) κατέγραψε το 2023 περί τα 120 περιστατικά ναυτικής πειρατείας και ένοπλης ληστείας σε σύγκριση με 115 το 2022. Σε 105 πλοία επιβιβάστηκαν πειρατές, σε εννέα έγιναν απόπειρες επιθέσεων, τέσσερα πλοία υπέστησαν πειρατεία και δύο δέχθηκαν πυρά. Επίσης ο αριθμός των πληρωμάτων που κρατήθηκαν όμηροι και απήχθησαν αυξήθηκε από 41 σε 73 άτομα και από δύο σε 14 το 2022 και το 2023 αντίστοιχα.
Latest News
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda