Είναι το δεύτερο από τα έργα του ΥΔΩΡ 2.0 που περιέχει κατασκευή φράγματος και το έκτο κατά σειρά έργο ΣΔΙΤ που δημοπρατείται (μετά τα έργα: 1. Αποκατάσταση και Εκσυγχρονισμός των δικτύων άρδευσης ΤΟΕΒ Ταυρωπού και 2. Αρδευτικό Δίκτυο Αλμωπαίου 3. Αρδευτικό Δίκτυο Υπέρειας Ν. Λάρισας- Ορφανά Ν. Καρδίτσας 4. Μεταφορά και διανομή Νερού από τον ποταμό Νέστο στην Πεδιάδα της Ξάνθης 5. Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Συντήρηση και Λειτουργία Φράγματος Μιναγιώτικου).
Mιναγιώτικο φράγμα: Στην τελική ευθεία για προσφορές
Αφορά στη Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Συντήρηση και Τεχνική Διαχείριση, Φύλαξη, Ασφάλιση και Λειτουργία της Λιμνοδεξαμενής Χοχλακίων και συνοδά έργα εντός της γεωγραφικής αρμοδιότητας του Δήμου Σητείας, όπως και του Φράγματος Αγίου Ιωάννη Ιεράπετρας και βασικά έργα αξιοποίησης αρδευτικού νερού εντός της γεωγραφικής αρμοδιότητας του Δήμου Ιεράπετρας στην Περιφέρεια Κρήτης, μέσω ΣΔΙΤ προϋπολογισμού κατασκευής 61.943.000€ (πλέον ΦΠΑ), εκ των οποίων τα 18.582.900 € θα καταβληθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το αντικείμενο της σύμβασης σύμπραξης
Αφορά ειδικότερα:
-Στην κατασκευή και λειτουργία χωμάτινης Λιμνοδεξαμενής επί της κοίτης του ρέματος Φλέγας, με τα συνοδά της έργα (έργα υδροληψίας στην Πηγή Φλέγας, έργα προσαγωγής νερού και μεταφοράς στις αρδευόμενες εκτάσεις, εκσυγχρονισμός δεξαμενών, αντικατάσταση υδροληψιών, υπογειοποίηση και βελτιστοποίηση αρδευτικών δικτύων κλπ.) για την ενίσχυση στην κάλυψη των αρδευτικών αναγκών των υφιστάμενων αρδευτικών δικτύων του Παλαικάστρου και της Λαγκάδας της Δημοτικής Ενότητας Ιτάνου του Δήμου Σητείας.
-Στην κατασκευή του φράγματος Αγ. Ιωάννη – Ιεράπετρας Νομού Λασιθίου, ύψους 52 μέτρων και ωφέλιμου όγκου νερού 1.705.000 κ.μ., και των βασικών έργων αξιοποίησης αρδευτικού νερού (κατασκευή φράγματος, έργα προσαγωγής και μεταφοράς νερού, κατασκευή αρδευτικών δικτύων κλπ), για την αντιμετώπιση του υδρολογικού ισοζυγίου και την εξασφάλιση επαρκών ποσοτήτων νερού για την άρδευση καθαρής έκτασης 7.500 στρεμμάτων, με σκοπό την περαιτέρω ανάπτυξη της γεωργίας και του τουρισμού.
Το Α΄ Τμήμα του Έργου, το οποίο περιλαμβάνει Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Συντήρηση, Τεχνική Διαχείριση, Φύλαξη, Ασφάλιση και Λειτουργία της Λιμνοδεξαμενής Χοχλακίων και συνοδά έργα εντός της γεωγραφικής αρμοδιότητας του Δήμου Σητείας, θα παραδοθεί ολοκληρωμένο και λειτουργικό σε περίοδο 16 έως 18 μηνών, ενώ το σύνολο του έργου θα ολοκληρωθεί σε περίοδο 42 μηνών.
Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας δήλωσε: «Η Κρήτη μαζί με τη Θεσσαλία αποτελούν τις δύο πιο δύσκολες Περιφέρειες της χώρας σε ό,τι αφορά στη διαχείριση των υδάτινων πόρων.
Υπάρχει το οξύμωρο σχήμα, από τη μια περιοχές να αντιμετωπίζουν πρόβλημα ερημοποίησης λόγω έλλειψης νερού και από την άλλη, άλλες περιοχές, να αντιμετωπίζουν πλημμυρικά φαινόμενα.
Σκοπός των έργων που προγραμματίζουμε, μέσω του «ΥΔΩΡ 2.0» και με το οποίο φιλοδοξούμε να μοχλεύσουμε, μέσω ΣΔΙΤ, πόρους 4 δις ευρώ, είναι να θωρακίσουμε παραγωγικές περιοχές από τις δυσμενείς και απρόβλεπτες επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Επίσης, να βοηθήσουμε στην αντιπλημμυρική τους προστασία, αλλά και να βελτιστοποιήσουμε τη χρήση του νερού, προς όφελος όλων: καλλιεργειών, περιβάλλοντος, παραγωγών και προφανώς της τοπικής κοινωνίας.
Λαμβάνουμε κάθε δυνατό μέτρο για να αντιμετωπίσουμε τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Και στο πλαίσιο αυτό προχωρούμε στην ίδρυση Ενιαίου Φορέα Διαχείρισης Υδάτων Κρήτης, κατά τα πρότυπα της Θεσσαλίας, με στόχο να αντιμετωπισθούν τα προβλήματα με ολιστικό τρόπο αλλά και οι ανομοιογένειες και οι ελλείψεις στις υποδομές.
Μέσω των έργων, επιτυγχάνουμε ορθολογικότερη χρήση των υδάτινων πόρων, μείωση στο κόστος παραγωγής, αλλά και αύξηση των καλλιεργουμένων εκτάσεων. Το νερό είναι πηγή ζωής και σε αυτή τη λογική, με σχέδιο και συγκεκριμένο προγραμματισμό, προχωρούμε σε υποδομές που ενισχύουν τις αναπτυξιακές δυνατότητες της ελληνικής υπαίθρου».
Ομοίως ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Διονύσης Σταμενίτης, μίλησε για την «αντιμετώπιση των ζητημάτων νερού είναι ένα από τα μεγάλα στοιχήματα που καλούμαστε να κερδίσουμε. Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη δίνει απαντήσεις στις μεγάλες προκλήσεις των καιρών μας, στη βάση μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής που μελετά, σχεδιάζει και υλοποιεί.
Τα μεγάλα έργα αγροτικών υποδομών, που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα «ΥΔΩΡ 2.0», φιλοδοξούμε, με την ολοκλήρωση τους, να καταστούν ένας ισχυρός σύμμαχος στη μάχη για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Κρίσης, και με συνέπεια υπηρετούμε αυτόν τον στόχο. Ανάμεσα σε αυτά και το έργο «Λιμνοδεξαμενή Χοχλακίων Νομού Λασιθίου και Συνοδά Έργα – Φράγμα Αγ. Ιωάννη Ιεράπετρας Νομού Λασιθίου και Βασικά Έργα Αξιοποίησης Αρδευτικού Νερού» μέσω ΣΔΙΤ, σε μια περιοχή με σοβαρά προβλήματα έλλειψης νερού. Ένα έργο που αναμένεται να συμβάλλει στη στήριξη και την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα στην περιοχή».
Σχετικά ο Δημήτρης Παπαγιαννίδης, Γενικός Γραμματέας Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών επισήμανε πως «η κυβέρνηση με την προσωπική καθοδήγηση του Πρωθυπουργού, ανασυγκροτεί με όραμα και σχέδιο τον πρωτογενή τομέα στην Κρήτη και ειδικότερα στο Λασίθι που αποτελεί την πλέον ξηροθερμική περιοχή της χώρας και μαστίζεται από έλλειψη νερού.
Με το έργο ΣΔΙΤ του προγράμματος ΥΔΩΡ 2.0 που θα ξεκινήσουν στο Λασίθι και ειδικότερα η Λιμνοδεξαμενή και τα αρδευτικά δίκτυα στην Σητεία, και το φράγμα Αγίου Ιωάννη και τα ΣΥΝΟΔΑ δίκτυα στην Ιεράπετρα, σε βάθος χρόνου 25 ετών με δαπάνες του αναδόχου και όχι των αγροτών εξασφαλίζεται η άριστη λειτουργία των αρδευτικών έργων.
Αποτελούν τα δυο τελευταία έργα του ΥΔΩΡ 2.0 που είναι ένα πλήρες πρόγραμμα με 7 έργα σε έξη προσκλήσεις με απώτερα οφέλη:
-την αύξηση του αγροτικού εισοδήματος με την παροχή νέων ποσοτήτων νερού,
-την ορθολογικότερη χρήση του νερού με την μείωση των απωλειών και την εισαγωγή προηγμένων αρδευτικών συστημάτων
-τις νέες πρακτικές για την αύξηση της αποδοτικότητας των καλλιεργειών.
-την κατάργηση των υφιστάμενων γεωτρήσεων και την μείωση των εκπομπών αερίων με τη στροφή σε πιο φυσικά προς το περιβάλλον μέσα προμήθειας και διανομής νερού
-την Διασφάλιση προστασίας έναντι κινδύνων πλημμυρικών φαινομένων
-την Ευόδωση των προσπαθειών για τα έργα, μετά από δεκαετίες από την έγκριση της Προκαταρκτικών και Οριστικών Μελετών.
-Τον εναρμονισμό με στρατηγικές που συμβαδίζουν με τους 17 ΣΤΟΧΟΥΣ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (ΣΒΑ) της Ατζέντας 2030 του ΟΗΕ.
Με όλες τις ανωτέρω παρεμβάσεις αρμοδιότητας Γενικής Γραμματείας Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών επιτυγχάνεται βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του αγροτικού τομέα και μετριασμός των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής».
Τη σημασία για την τοπική κοινωνία τόνισε ο βουλευτής Λασιθίου και πρώην υπουργός, Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος αναφερόμενος στο έργο, μεταξύ άλλων, τόνισε:
«Πρόκειται για δυο έργα πνοής που οραματίζονταν οι κάτοικοι των περιοχών της Σητείας και της Ιεράπετρας, αλλά καρκινοβατούσαν επί δεκαετίες.
Η κυβέρνηση αντιλαμβανόμενη τις μεγάλες ανάγκες του Νομού Λασιθίου, που αποτελεί την πιο ξηροθερμική ζώνη της Κρήτης, προγραμμάτισε, εργάστηκε συστηματικά και ενέταξε τα δύο αυτά μεγάλα έργα όχι απλά ως προς το μέγεθος και το ύψος της επένδυσης αλλά και του ρόλου που καλούνται να παίξουν, στον πρωτογενή τομέα παραγωγής του νομού, που δοκιμάζεται από την παρατεταμένη ανομβρία.
Τα παραπάνω έργα αποτελούν τμήμα του στρατηγικού σχεδιασμού της κυβέρνησης για την στήριξη και ενίσχυση του πρωτογενή τομέα του Ν. Λασιθίου, αφού συμπεριλαμβάνονται σε ευρύ φάσμα έργων και παρεμβάσεων, που χρηματοδοτεί στον εγγειοβελτιωτικό τομέα, για να βοηθήσει το Λασίθι να αντιμετωπίσει το έλλειμμα στο ισοζύγιο του νερού, που εντείνει η κλιματική αλλαγή».
Latest News
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα
Άλμα 55,5% για τα EBITDA της Alumil – Τι δήλωσε ο Μυλώνας
Ο επικεφαλής της Alumil σημείωσε ότι το εννεάμηνο του 2024 αναδεικνύει την ALUMIL ως πρωταγωνιστή στον κλάδο
Ανδριόπουλος (Dimand): H Ελλάδα μπορεί να έχει ανάπτυξη για τα επόμενα 30 χρόνια
Η ελληνική αγορά ακινήτων «δεν είναι φούσκα» καθώς η ανάπτυξη δεν βασίζεται σε δανεισμό τόνισε ο CEO της Dimand, Δημήτρης Ανδριόπουλος, κατά την παρουσία του στο 4ο ΟΤ Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου