Το μεγαλύτερο ιστορικά βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων έχουν σε εξέλιξη οι δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με στόχο όχι μόνο την απόκτηση πλοίων μειωμένων εκπομπών ρύπων αλλά και την ανανέωση του γηρασμένου στόλου τους. Οι δέκα μεγαλύτερες εταιρείες έχουν υπό παραγγελία μέχρι στιγμής 431 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας άνω των 5,9 εκατ. teu.
Με αρκετές σημαντικές συμφωνίες για νέες ναυπηγήσεις υπό διαπραγμάτευση και με έναν μεγάλο αριθμό παραγγελιών από ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν στόλους πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά δεν τους διαχειρίζονται οι ίδιες (non-operating owner), ο αριθμός αυτός είναι βέβαιο ότι θα αυξηθεί κατά τη διάρκεια του του υπόλοιπου έτους.
Ναυτιλιακές εταιρείες: Τοποθετούν όλο και περισσότερες παραγγελίες πλοίων
Οι παραγγελίες
Το σημερινό βιβλίο παραγγελιών είναι το μεγαλύτερο που έχει υπάρξει ποτέ σε όρους χωρητικότητας teu και η φετινή φρενίτιδα παραγγελιών οφείλεται, εν μέρει, στη φιλοδοξία των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών να αυξήσουν την αποδοτικότητα των πλοίων και να εστιάσουν σε πλοία που θα χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, όπως είναι το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και η μεθανόλη. Με τα νέα πλοία οι ναυτιλιακές εταιρείες επιδιώκουν όχι μόνο τη μείωση των εκπομπών CO2 ανά εμπορευματοκιβώτιο αλλά και την ανανέωση του στόλου τους. Παρά τις συνεχείς νέες παραγγελίες των τελευταίων χρόνων, οι ναυτιλιακές εξακολουθούν να λειτουργούν συνολικά 683 πλοία ηλικίας είκοσι ετών και άνω, που αντιπροσωπεύουν μια μεταφορική ικανότητα άνω των 2,6 εκατ. teu.
Οπως υπολογίζει η Alphaliner, δεδομένου ότι τα 25 χρόνια είναι η «κανονική» διάρκειας ζωής ενός πλοίου, οι δέκα μεγαλύτερες εταιρείες θα χρησιμοποιήσουν το 44% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών που έχουν τοποθετήσει μόνο για την αντικατάσταση των παλαιότερων πλοίων και όχι για την περαιτέρω ανάπτυξη του στόλου τους.
Ωστόσο οι ανάγκες αντικατάστασης των γηρασμένων πλοίων δεν είναι ίδιες για όλες τις ναυτιλιακές. Δεν είναι ίσως τυχαίο ότι η MSC, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου, έχει τοποθετήσει και τις περισσότερες παραγγελίες. Η εταιρεία με έδρα τη Γενεύη διαθέτει ένα τεράστιο βιβλίο παραγγελιών 137 πλοίων, που ισοδυναμεί με μεταφορική ικανότητα 2 εκατ. teu. Ομως λειτουργεί επίσης 315 πλοία τα οποία ναυπηγήθηκαν το 2004 ή πριν από αυτό, έχουν δηλαδή ηλικία μεγαλύτερη των 20 ετών. Πολλά από αυτά τα πλοία θα είναι υποψήφια για διάλυση τα επόμενα χρόνια και όπως εκτιμά η Alphaliner, το 60% των νέων παραγγελιών θα αντικαταστήσει υφιστάμενη μεταφορική ικανότητα.
Από την άλλη πλευρά, η κορεατική HMM διαθέτει μόνο ένα πλοίο στην κατηγορία «άνω των 20 ετών», το οποίο είναι ένα ναυλωμένο πλοίο πολλαπλών χρήσεων.
Το βιβλίο παραγγελιών της HMM περιλαμβάνει 13 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πλοίων, ως εκ τούτου οι νέες παραγγελίες στοχεύουν στην περαιτέρω ενδυνάμωση του μεριδίου της ναυτιλιακής στην αγορά, καθώς μόλις το 2% των νέων παραγγελιών θα χρησιμοποιηθεί για αντικατάσταση πλοίων.
Χαμηλά ποσοστά
Στην ίδια ρότα «πλέει» και η Ocean Network Express (ΟΝΕ). Η ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα τη Σιγκαπούρη, ιαπωνικών όμως συμφερόντων, εμφανίζει επίσης πολύ χαμηλό ποσοστό γηρασμένων πλοίων ως ποσοστό των νέων παραγγελιών (μόλις 5,6%). Ως εκ τούτου οι παραγγελίες συνολικής μεταφορικής ικανότητας περίπου 600.000 teu στοχεύουν στην περαιτέρω αύξηση του στόλου της και σε ένα μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Το ίδιο ισχύει και για τη γαλλική CMA CGM (16,9%) και την ταϊβανέζικη Evergreen (17,50%).
Η κινεζική COSCO, από την πλευρά της, με παραγγελίες νεότευκτων συνολικής μεταφορικής ικανότητας περίπου 800.000 teu έχει ένα ποσοστό γηρασμένων πλοίων που φτάνει στο 41% του υπό παραγγελία στόλου της. Η μόνη εταιρεία που εμφανίζει έντονα διαφορετική εικόνα είναι η Maersk, η δεύτερη σε μέγεθος ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου. Ο γηρασμένος στόλος της αποτελεί το 125% των νέων παραγγελιών ύψους λίγο πάνω από τα 400.000 teu. Ωστόσο οι Δανοί δεσμεύτηκαν για την ανανέωση του στόλου τους και εξήγγειλαν ένα πρόγραμμα ανανέωσης ύψους 800.000 teu κατά την προσεχή πενταετία, συμπεριλαμβανομένων 500.000 teu ναυλωμένων πλοίων. Τέλος και η ισραηλινή ΖΙΜ, ενώ εμφανίζει επίσης ένα πολύ μεγάλο ποσοστό πλοίων ηλικίας μεγαλύτερης των 20 ετών σε σχέση με τις νέες παραγγελίες (154%), ωστόσο έχει ήδη προχωρήσει σταδιακά σε πολυάριθμες παραγγελίες νέων πλοίων το 2023 και το 2024.
Πηγή: Premium Έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους
Ψηφιακή η ελληνική ναυτιλία - Το e-ναυτολόγιο έτοιμο εντός του 2025
Ενα εκατομμύριο ευρώ για τη χρηματοδότηση του e-ναυτολογίου - Στόχος η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Κρουαζιέρα: Πόσο τέλος θα πληρώνουν οι τουρίστες σε Μύκονο και Σαντορίνη
Τι προβλέπει για την κρουαζιέρα το φορολογικό νομοσχέδιο που έχει δοθεί σε δημόσια διαβούλευση
Capital Clean Energy Carriers: Αύξησε κατά 66% τα έσοδα στο τρίτο τρίμηνο του 2024
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε έσοδα 106 εκατ. δολ. για το τρίτο τρίμηνο του 2024 και τη διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή.
Πώς η κρουαζιέρα γέμισε τα ταμεία του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας
Ο Οργανισμός για το λιμάνι Κέρκυρας ανακοίνωσε έσοδα 4,8 εκατ. ευρώ για το 2023 – Στα 420 τα κρουαζιερόπλοια την περασμένη χρονιά
IBIA: Ξεκάθαρος στόχος η απαλλαγή απο τις εκπομπές άνθρακα
Οι καιροί της πράσινης μετάβασης, δεν είναι μόνο πολύπλοκοι, προκλητικοί και συχνά απογοητευτικοί αλλά και ελπιδοφόροι και φιλόδοξοι, τόνισε ο πρόεδρος του IBIA
Σε εξαγορά εταιρείας που ελέγχει 18 τάνκερ προχώρησε ο Όμιλος Αγγελικούση
Πώς ο όμιλος Αγγελικούση θα αξιοποιήσει τη νέα επενδυτική κίνηση - Πότε θα ολοκληρωθεί το deal
Νέοι παίκτες εισέρχονται στη ναυτιλία - Πολύ λίγοι οι «μεγάλοι»
Τι είδε ο οίκος Xclusiv για την πορεία στη ναυτιλία του κλάδου δεξαμενοπλοίων και πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου
Τέλος στα «γέρικα σκαριά» στις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές
Πρόγραμμα χρηματοδότησης για την ακτοπλοία ωστε να αντικατασταθούν τα πλοία στις άγονες γραμμές, στοχεύει το υπουργείο Ναυτιλίας