Τι γυρεύει ο Στάσσης της ΔΕΗ στο Λονδίνο;

Μπορεί οι πολιτικές εξελίξεις στη Μ. Βρετανία να είναι καταιγιστικές μετά την παραίτηση της πρωθυπουργού Λιζ Τρας, ωστόσο η ζωή… των επενδυτικών οίκων και τραπεζών στο City του Λονδίνου συνεχίζεται κανονικά.

Με κάποιες αναταράξεις φυσικά αλλά αυτές δεν εμποδίζουν την πραγματοποίηση των roadshows εταιρειών που είχαν προγραμματιστεί εδώ και αρκετούς μήνες.

Διαβάστε επισης – Οι Ισπανοί που αγοράζουν ξενοδοχείο, η νίκη στα αγροτικά, το νέο Ελ Ντοράντο των ακινήτων και μια… Μερσέντες στο Μαξίμου

Σε αυτό το κλίμα και το περιβάλλον, όπως πληροφορείται η στήλη, βρέθηκε στο Λονδίνο και ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης και τα στελέχη της οικονομικής διοίκησης και του τμήματος επενδυτών. Τις τρεις προηγούμενες ημέρες η δημόσια εταιρεία συμμετείχε σε roadshows, όπου σύμφωνα με όσα μαθαίνουμε το ενδιαφέρον των επενδυτών ήταν μεγάλο για να πληροφορηθούν από πρώτο χέρι για το success story της. Και όχι μόνο. Ο κ. Στάσσης και η ομάδα του ενημέρωσαν τους εκπροσώπους τραπεζών, χρηματιστηριακών και επενδυτών για το στρατηγικό σχέδιο μετάβασης της στην «πράσινη» ενέργεια καθώς και για τα υπόλοιπα επενδυτικά πλάνα.

Διαβάστε επίσης – Ευρωπαϊκά χρηματιστήρια: Έσωσαν το θετικό πρόσημο της εβδομάδας

Η συμμετοχή Στάσση στα roadshows του Λονδίνου έρχονται ένα χρόνο μετά την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ με την είσοδο επενδυτών στο 17% της εταιρείας. Και μιας και γράφουμε για τη μείωση του ποσοστού του δημοσίου αξίζει να σας πληροφορήσουμε πως όσοι τοποθετήθηκαν πέρυσι στην εταιρεία όχι μόνο διατηρούν τις θέσεις τους αλλά επιδιώκουν και να τις αυξήσουν…

Τα νέα τρένα δεν φέρνουν την άνοιξη

Ο χθεσινός εκτροχιασμός επιβατικής αμαξοστοιχίας στο σταθμό της Τιθορέας κοντά στη Λιβαδειά, αποτελεί μεγάλο «καμπανάκι» σύμφωνα με τους εργαζόμενους, οι οποίοι τονίζουν πως «τίποτα δεν λειτουργεί καλά στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο».

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ), ο τροχός του πρώτου φορείου της αμαξοστοιχίας 882 που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνας-Καλαμπάκας βγήκε εκτός γραμμής και το γεγονός, σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις, οφείλεται σε λάθος χειρισμό στην αλλαγή τροχιάς κατά την είσοδο του συρμού στο σταθμό της Τιθορέας.

Από την πλευρά τους οι μηχανοδηγοί μεταδίδουν πως τα πράγματα θα μπορούσαν να είχαν πάρει πολύ πιο δυσάρεστη τροπή με βασική αιτία τη μη λειτουργία του συστήματος τηλεδιοίκησης, το οποίο όπως επισημαίνει η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ), εγκαινιάστηκε μόλις 4 μήνες πριν, αλλά ουσιαστικά δε λειτουργεί.

Να σημειωθεί ότι το χθεσινό συμβάν ήταν το τρίτο σε διάστημα δύο μηνών και το δεύτερο σε διάστημα μόλις δέκα ημερών, ενώ κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού είχαν σημειωθεί αρκετά προβλήματα λόγω διακοπών ρεύματος και βλαβών σε αμαξοστοιχίες συμπεριλαμβανομένων και των υπερσύγχρονων ETR-470.

Τα «ασημικά» του ΤΧΣ, οι Αραβες και ο Τζο Μπάιντεν

«Κρατήστε μικρό καλάθι, ή τουλάχιστον περιμένετε, μη βιάζεστε». Αυτό λένε γνώστες της τραπεζικής πιάτσας σχετικά με την αποεπένδυση του ΤΧΣ στις τράπεζες, και δη στην Εθνική και την Πειραιώς.

Όχι ότι δεν θέλει να πουλήσει ή ότι δεν υπάρχουν ενδιαφερόμενοι, όμως, πρόκειται για συμφωνίες που έχουν πολλές παραμέτρους να εξετάσουν όλοι. Και κυρίως, όπως λένε οι ίδιοι «παίκτες»… «μην τσιμπάτε με τις φήμες γιατί γίνεται και σπέκουλα με τις μετοχές».

Για παράδειγμα, εδώ και δύο μήνες γράφτηκαν τα πάντα για το ενδιαφέρον των Αράβων να αγοράσουν τα «ασημικά» του ΤΧΣ, όπως ένα ποσοστό της τάξης του 20% στην Εθνική.

Και όντως, θα μπορούσε να υπάρχει ενδιαφέρον από επενδυτές του Περσικού Κόλπου και για άλλα περιουσιακά στοιχεία του Ταμείου. Όμως, το πρόσφατο πάγωμα των σχέσεων μεταξύ ΗΠΑ και των χωρών του Κόλπου, εξαιτίας της απόφασης του OPEC να μειώσει την παραγωγή του αργού, έκανε έξαλλη την Ουάσιγκτον και ο Μπάιντεν μίλησε ακόμη και για… αιτία πολέμου. Διότι πώς θα πάει στις ενδιάμεσες εκλογές με την τιμή στα καύσιμα στο… Θεό;

Με αυτό το ενδεχόμενο, επομένως, θα ήταν δύσκολο να μπει η Ελλάδα σε παζάρι με τους Αραβες που θέλουν να επενδύσουν καθώς οι Αμερικανοί θα μπλόκαραν κάθε αραβική κίνηση διεθνώς.

Αυτό σημαίνει ότι οι όποιες συζητήσεις του ΤΧΣ πάνε πίσω, εν αναμονή του συμβούλου που έχει οριστεί για να συμβουλεύσει για την αποεπένδυση.

Και με μια υποσημείωση: Για τα περιουσιακά στοιχεία του Ταμείου ενδιαφέρον υπάρχει και από Αμερική και από Ευρώπη, οπότε μην αποκλείετε γερό μπάσιμο και από εκεί.

Οι φόβοι Στουρνάρα, η «Λερναία Ύδρα» και οι ελπίδες

Με την… απορία μείναμε τελικά αν πρέπει να ανησυχούμε για τη σημερινή παγκόσμια οικονομική κρίση.

Μια κρίση η οποία μπορεί να συγκριθεί με τα όσα έζησε ο πλανήτης τη δεκαετία του 1970 και στις αρχές του 1980, «όταν επλήγη από μια διαταραχή από την πλευρά της προσφοράς που εκδηλώθηκε με υψηλές τιμές του πετρελαίου».

Τάδε έφη Γιάννης Στουρνάρας ο οποίος μίλησε στο 13ο οικονομικό Φόρουμ στη Λεμεσό, και περιέγραψε τις πολλαπλές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κόσμος.

Χαρακτήρισε μάλιστα «Λερναία Ύδρα» τις απανωτές κρίσεις που καλούνται να αντιμετωπίσει η ΕΚΤ. Ανέφερε ότι μετά την κρίση της πανδημίας ήρθαν οι πληθωριστικές διαταραχές. «Ασφαλώς, οι διαταραχές αποτελούν ένα επαναλαμβανόμενο γνώρισμα του οικονομικού τοπίου — υπενθυμίζω τις πετρελαϊκές κρίσεις της δεκαετίας του 1970, την ασιατική χρηματοπιστωτική κρίση του 1996-97, την κατάρρευση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων στις ΗΠΑ το 2007 και το 2008», είπε ο διοικητής της ΤτΕ.

Βεβαίως, τόνισε ότι σε σχέση με τις κρίσεις του παρελθόντος, οι κεντρικές τράπεζες έχουν περισσότερα και καλύτερα όπλα για να βρουν διεξόδους. Όμως, ο κ. Στουρνάρας ήταν κι ο ίδιος ανήσυχος για όλα όσα συμβαίνουν, από την ενεργειακή κρίση, στον υψηλό πληθωρισμό, στην ισοτιμία ευρώ – δολαρίου κ.λπ.

Επέμεινε, πάντως, σε ένα σημείο: Αξιοπιστία. «Αν όμως η κεντρική τράπεζα έχει εδραιώσει μια φήμη αξιοπιστίας, αυτές οι δευτερογενείς επιπτώσεις είναι πολύ λιγότερο πιθανό να συμβούν», είπε.

Ιδρυμα για τη διάσωση των μοναδικών σκυριανών αλόγων

Είναι από τις ειδήσεις που σε κάνουν να αισιοδοξείς. Η δημιουργία ενός δικτύου επιχειρηματιών που αναλαμβάνουν να δημιουργήσουν ένα ίδρυμα για τη διάσωση των σκυριανών αλόγων είναι σημαντική πρωτοβουλία.

Όχι απλά γιατί πρόκειται για μια κίνηση με φιλοζωϊκά χαρακτηριστικά. Αλλά γιατί τα σκυριανά αλογάκια που κινδυνεύουν με αφανισμό, έχουν παρουσία 2.000 χρόνων στη Σκύρο.

Θεωρούνται τα άλογα που έσερναν το άρμα του Αχιλλέα και απόγονοι των αλόγων του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Είναι επομένως κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας, «ζωντανά μουσεία» όπως χαρακτηρίζονται και μέρος του τουριστικού προϊόντος που προσφέρει η πανέμορφη Σκύρος.

Την ιδέα είχε η πρώην γενική Γραμματέας Αντεγκληματικής Πολιτικής και υποψήφια με τη ΝΔ στην Εύβοια, Σοφία Νικολάου. Την υλοποίηση, τη στήριξη των ιδιοκτητών αλόγων την έχει ο επιχειρηματίας στο χώρο της ανακύκλωσης και επικεφαλής του ομίλου VKC, Βασίλης Καρατσώλης.

Μια ομάδα άλλων επιχειρηματιών θα αναλάβει για τουλάχιστον 10 χρόνια να βοηθήσει τις φάρμες του νησιού.

Την όλη πρωτοβουλία στήριξε και ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, ο οποίος βρέθηκε στη Σκύρο χθες Παρασκευή.

Είναι αξιοσημείωτο, όπως είπε ο δήμαρχος του νησιού, ότι είναι ο πρώτος υπουργός Τουρισμού που επισκέπτεται τη Σκύρο. Οξύμωρο αν σκεφτεί κανείς ότι πρόκειται για ένα πανέμορφο μέρος με ισχυρό τουριστικό ρεύμα.

Αλλά δεν είναι… Κυκλάδες.

Ψάχνουν οι ξένοι για τουριστικά ακίνητα στην Ελλάδα;

Υπάρχει ενδιαφέρον για τουριστικά ακίνητα στην Ελλάδα; Αυτό ήταν το ερώτημα που κλήθηκαν να διερευνήσουν στελέχη της Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου (Enterprise Greece) που βρέθηκαν στην Πορτογαλία για το Resort & Residential Hospitality Forum (R&R).

Μαζί τους και περισσότερα από 400 στελέχη από τον τουριστικό κλάδο 20 χωρών, εκ των οποίων πάνω από 70 παγκοσμίως ενεργοί επενδυτές και 50 ανώτατα στελέχη (C+).

Όπως έμαθε η στήλη, πράγματι υπάρχει στο εξωτερικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα, αλλά προς το παρόν είναι… φιλολογικό. Δηλαδή βλέπουν τα στελέχη τα έργα που δρομολογούνται, όπως οι αναπλάσεις στα νότια προάστια, το Ελληνικό κλπ. και διερευνούν την ελληνική αγορά του real estate.

Στο συνέδριο μίλησαν υψηλόβαθμα στελέχη διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων, εταιρειών ανάπτυξης ακινήτων και funds, τα οποία εστίασαν κυρίως στην αγορά της Μεσογείου και αναφέρθηκαν στο μοντέλο βέλτιστης ανάπτυξής της, καθώς και στις εξαιρετικές προοπτικές που εμφανίζει.

O Διευθύνων Σύμβουλος της Enterprise Greece, κος. Μαρίνος Γιαννόπουλος, αναφέρθηκε στην εντυπωσιακή δυναμική της Ελλάδας στον τουρισμό, τις τελευταίες διακρίσεις της χώρας, αλλά και τις προφανείς επενδυτικές ευκαιρίες σε έναν τόσο σημαντικό για την εθνική οικονομία, κλάδο. Επίσης, αναφέρθηκε στα νέα έργα τα οποία έχουν ήδη υλοποιηθεί ή βρίσκονται στο στάδιο του προγραμματισμού, ενώ έκανε ειδική αναφορά στο ελκυστικό επενδυτικό και φορολογικό πλαίσιο, το οποίο ευνοεί την προσέλκυση επενδύσεων και ανθρώπινου δυναμικού, με τη μορφή κινήτρων.

Το ενδιαφέρον είναι ότι κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου, τα στελέχη της Enterprise Greece πραγματοποίησαν 35 κατ’ ιδίαν συναντήσεις με εκπροσώπους εταιρειών από την Ισπανία, την Γαλλία, την Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, στις οποίες παρουσιάστηκαν οι επενδυτικές ευκαιρίες που προσφέρει η Ελλάδα στους κλάδους του τουρισμού και των ακινήτων, αλλά και οι υπηρεσίες matchmaking που προσφέρει ο Οργανισμός, μεταξύ ξένων και ελληνικών εταιρειών.

Μαθαίνοντας τα χαρτονομίσματα

Πόσα 15χρονα ή 20χρονα παιδιά ξέρουν τι είναι το χιλιάρικο ή το πεντοχίλιαρο; Πόσοι ξέρουν τις δραχμές γενικότερα, αφού ποτέ τους δεν έζησαν με άλλο νόμισμα πέραν του ευρώ που υιοθετήθηκε το 2002;

Ετσι, έχει ενδιαφέρον το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που γίνεται στο Μουσείο Χαρτονομισμάτων Ιονικής Τράπεζας στην Κέρκυρα με τίτλο «Χάρτινο νόμισμα – το ελληνικό χαρτονόμισμα. Κύριος στόχος του Εκπαιδευτικού Προγράμματος είναι να γνωρίσουν οι μαθητές την ιστορία του νομίσματος, με έμφαση στα ελληνικά χαρτονομίσματα, που κυκλοφόρησαν από την ίδρυση του Ελληνικού Κράτους (1830) έως την υιοθέτηση του eυρώ (2002).

Μέσα από τη συζήτηση και τη χρήση σχετικού εποπτικού υλικού, οι μαθητές εξοικειώνονται με την εικονογραφία των ελληνικών χαρτονομισμάτων και μαθαίνουν σημαντικές στιγμές της ελληνικής ιστορίας.

Επιπλέον, αναπτύσσουν τις δημιουργικές τους ικανότητες σχεδιάζοντας ένα χαρτονόμισμα και παράλληλα καλλιεργούν την κοινωνικότητά τους και το πνεύμα συνεργασίας μέσα από ομαδικές δραστηριότητες.

Δύο έντυπα ειδικά σχεδιασμένα για τους μαθητές των δύο διαφορετικών βαθμίδων εκπαίδευσης αποτελούν υποστηρικτικό υλικό για τη διεξαγωγή ερευνητικών δραστηριοτήτων στους χώρους της Έκθεσης.

Το πρόγραμμα διεξάγεται με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για το σχολικό έτος 2022-2023.

Η μεγάλη διείσδυση της Golden Visa στην αγορά ακινήτων

Για την Golden Visa που βρίσκεται… επί ξύλου κρεμάμενη σας έχουμε πει. Από την ώρα που η κυβέρνηση ανακοίνωσε διπλασιασμό του ορίου επένδυσης, από τις 250 στις 500 χιλιάδες, παρατηρήθηκε μεγάλη κινητικότητα. Ολοι σπεύδουν να πάρουν ακίνητο με 250 χιλ. ευρώ για να προλάβουν τις αλλαγές, και η κυβέρνηση βολεύεται με την κατάσταση και δεν έχει προχωρήσει τις διαδικασίες.

Όμως, η έρευνα που έκανε η Eteron έχει ενδιαφέρον διότι καταλαβαίνει κανείς ποιοι ξένοι και γιατί πήραν ακίνητα στην Ελλάδα με… bonus την Golden Visa.

Συγκεκριμένα, μέχρι και το τέλος του 2021, η Ελλάδα συνολικά είχε εγκρίνει 9.619 άδειες διαμονής σε πολίτες τρίτων χωρών μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος. To 66% των αδειών διαμονής δόθηκαν σε κινέζους επενδυτές και επενδύτριες, οι οποίοι καταλαμβάνουν με διαφορά το μεγαλύτερο μερίδιο της πίτας. Ακολουθούν επενδυτές και επενδύτριες από Τουρκία (6%), Ρωσία (5%), Λίβανο (4%) και Αίγυπτο (3%)».

Επομένως, σχεδόν 7 στις 10 άδειες δόθηκαν σε Κινέζους. Για τους Ρώσους επενδυτές και επενδύτριες, το Ευρωκοινοβούλιο ζήτησε από την Κομισιόν τον Μάρτιο του 2022 την κατάργηση των χρυσών διαβατηρίων (CBI) και τον περιορισμό των χρυσών αδειών διαμονής (RBI)

Μόνο το 2018 το ελληνικό πρόγραμμα Golden Visa απέφερε έσοδα τουλάχιστον 470 εκατομμύριων, όταν τα συνολικά έσοδα από ακίνητα ήταν 1,3 δις ευρώ., εκ των οποίων τα 655 εκατ. ήταν από ξένους επενδυτές. Αρα το 36% των εσόδων και το 72% των ξένων επενδύσεων στον κλάδο ήταν μέσω του προγράμματος της Golden Visa.

Η τεχνητή φούσκα στα ακίνητα που δε λέει να μας αφήσει

Αλλά υπάρχει και κάτι άλλο εντυπωσιακό: Ανάλυση 300 συμβολαίων Golden Visa στο κέντρο της Αθήνας μεταξύ μεσιτικών εταιρειών και κινέζων επενδυτών/-τριών το διάστημα 2017-2019, έδειξε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ακινήτων αγοράστηκε σε διπλάσια και τριπλάσια τιμή από την αντίστοιχη αντικειμενική αξία. Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι ακίνητα αντικειμενικής αξίας 50.000 και 100.000 ευρώ αγοράστηκαν από κινέζους επενδυτές/-τριες πολύ ακριβότερα, προκειμένου να «πιάσουν» το κατώφλι των 250.000 ευρώ, πιθανότατα ασκώντας αυξητικές πιέσεις στις τιμές των ακινήτων.

Δημιούργησαν δηλαδή μια «τεχνητή φούσκα» την οποία «πληρώνουν» οι εγχώριοι επενδυτές ακόμη και σήμερα. Αν π.χ. στην περιοχή των Εξαρχείων, επενδυτές που ήθελαν Golden Visa αγόρασαν ένα ακίνητο αντικειμενικής αξίας 120 χιλιάδων ευρώ στην τιμή των 260 χιλ. ευρώ ουσιαστικά ώθησαν προς τα πάνω και τα αντίστοιχα ακίνητα στην ίδια περιοχή.

Γι’ αυτό στις περιοχές όπου καταγράφηκαν οι περισσότερες αγοραπωλησίες μέσω Golden Visa οι εμπορικές τιμές παραμένουν ψηλά, αφού οι ιδιοκτήτες συγκρίνουν με βάση τα χρήματα που έδωσαν οι αλλοδαποί και ζητούν αντίστοιχα ποσά και από τους Ελληνες.

Μια μεγάλη στρέβλωση στην εγχώρια κτηματαγορά…

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories