Μονοπωλιακές καταστάσεις στη διαχείριση των αποβλήτων των πλοίων καταγγέλλουν οι ναπηγοπεισκευαστές του Πειραιά. Με επιστολή τους ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ) και η Ένωση Βιοτεχνών Μηχανουργών Πειραιά (ΕΝΩ.ΜΗΧ.ΠΕ)  ζητούν από τον Υπουργό Ναυτιλίας να παρέμβει για να εφαρμοστεί σχετική απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ) ώστε να ανοίξει ο ανταγωνισμός και να σταματήσουν οι αυθαιρεσίες του ΟΛΠ και της εταιρείας Antιpolution όπως υποστηρίζουν.

Η κατάργηση του ανταγωνισμού στον Πειραιά έχει νομοτελειακό αποτέλεσμα την υπέρμετρη αύξηση του κόστους διαχείρισης των αποβλήτων, παράγοντα αποτρεπτικό της έλευσης πλοίων. Το ζήτημα έχει και την σοβαρή Εθνική του διάσταση, γιατί πλοία που παρακάμπτουν τον Πειραιά συνήθως κατευθύνονται σε λιμάνια της γειτονικής  Τουρκίας αναφέρουν στην επιστολή οι δυο οργανώσεις.

Απόβλητα

Όπως διευκρινίζεται από τον ΣΕΝΑΒΙ τα απόβλητα των πλοίων χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: στα λειτουργικά απόβλητα (απόβλητα Σύμβασης Marpol 73/78), τα οποία παράγονται κατά την κανονική λειτουργία του πλοίου, σύμφωνα με τους ορισμούς της Οδηγίας 993/2019 και στα κατάλοιπα των εργασιών επισκευής/ναυπηγοεπισκευής  του πλοίου.

ΟΛΠ: Κατέφθασε στο Λιμάνι του Πειραιά το πρώτο κρουαζιερόπλοιο για τη νέα χρονιά

Για τη διαχείριση των λειτουργικών αποβλήτων στη χώρα μας προάγονται συστηματικά μονοπωλιακές καταστάσεις, δηλαδή επιλογή μίας και μόνης συγκεκριμένης εταιρείας σε κάθε λιμάνι, κατά παράβαση του Κανονισμού Ε.Ε. 352/2017 και κατά παραβίαση κάθε έννοιας υγιούς ανταγωνισμού υποστηρίζει ο ΣΕΝΑΒΙ.

Προσπάθεια να «τσουβαλιάσουν» και τα κατάλοιπα επισκευής

Από τον ΟΛΠ και τον ανάδοχό του (Antipollution) γίνεται προσπάθεια από τον ΟΛΠ και τον ανάδοχό του να «τσουβαλιάσουν» και τα κατάλοιπα επισκευής πλοίων στην Σύμβαση ΟΛΠ – Antipollution, επομένως και στο υψηλό κόστος, που επιβάλλεται για τα λειτουργικά απόβλητα (Marpol) των πλοίων, με εξαιρετικά δυσμενείς επιπτώσεις για τη Ναυτιλία και τη Ναυπηγοεπισκευή.

Αντίθετα, κατά τον  ΣΕΝΑΒΙ και την ΕΝΩ.ΜΗΧ.ΠΕ. αν οι πλοιοκτήτες και το ναυπηγοεπισκευαστικό συνεργείο ή ναυπηγείο έχουν -όπως είναι νόμιμο – την ευθύνη ανάθεσης της διαχείρισης των καταλοίπων επισκευών πλοίων σε όσες εταιρείες έχουν τις νόμιμες προϋποθέσεις, τότε αντικειμενικά «ανοίγει» ο ελεύθερος ανταγωνισμός. Με αυτόν τον τρόπο και το κόστος παράδοσης των καταλοίπων επισκευών πλοίων θα μειώνεται και το συνολικό κόστος της επισκευής πλοίων θα μειώνεται και κατ’ επέκταση θα βελτιώνεται η ανταγωνιστικότητα της Ναυπηγοεπισκευής στον Πειραιά.

Διαχωρισμός

Τον διαχωρισμό της διαχείρισης των καταλοίπων επισκευών πλοίων από τα λειτουργικά απόβλητα και τον ελεύθερο ανταγωνισμό, επέβαλε με έγγραφά του, μετά από γνώμες αρμοδίων υπηρεσιών, ο Υπουργός Ναυτιλίας το 2016. Με τον τρόπο αυτό η Ελλάδα αντιμετώπισε τον “διαρθρωμένο διάλόγου” (EU PILOT).EU Pilot (7821/2015), που είχε διεξάγει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά της χώρας μας για το γεγονός ότι με παρερμηνεία της νομοθεσίας αναθέταμε εμπορικά αποκλειστικά δικαιώματα σε ιδιώτες. Στη συνέχεια, η Δημόσια Αρχή Λιμένα (ΔΑΛ) ανάρτησε στο Internet πίνακα με τις εταιρείες διαχείρισης αποβλήτων, που έχουν τις νόμιμες άδειες, για να διευκολυνθεί η επιλογή των πλοιοκτητών και το άνοιγμα του ανταγωνισμού.

Μετά από καταγγελία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας(Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ. )και της Ένωσης Βιοτεχνών Εργοδοτών Μηχανουργών Πειραιά(ΕΝΩ.ΜΗΧ.ΠΕ.),στην Ανεξάρτητη  Ρυθμιστική Αρχή Λιμένα(ΡΑΛ), εκδόθηκε η απόφαση της ΡΑΛ: 180/2020 που ορίζει ότι οι καταγγέλλοντες δεν φέρουν την υποχρέωση να παραδίδουν υποχρεωτικά τα ως άνω απόβλητα σε μοναδικό ανάδοχο της Ο.Λ.Π.  Α.Ε..

Προσφυγή

Ο ΟΛΠ και η Antipollution  και HEC-Oil One προσέφυγαν (αρχικά οι δυο πρώτες) στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) και στη συνέχεια οι τρεις μαζί στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά ζητώντας την ακύρωση της απόφασης 180/2020 της ΡΑΛ. Υπέρ της απόφασης ΡΑΛ έκαναν παρέμβαση ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας(Σ.Ε.Ε.Ν.), ο Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ. και οι εταιρείες CORAL και ΕPΕ.

Όμως τόσος το ΣτΕ όσο και στο Εφετείο ο ΟΛΠ, η Antipollution και περαιτέρω η HEC-Oil One αποσύρθηκαν, προβλέποντας αρνητική για αυτούς απόφαση και αντικειμενικά προκάλεσαν την ενίσχυση της απόφασης 180/2020 της ΡΑΛ για τα κατάλοιπα της επισκευής πλοίων σημειώνει ο ΣΕΝΑΒΙ. Μετά τα ανωτέρω η απόφαση 180/2020 της ΡΑΛ καθίσταται πανίσχυρη και καθολικά εφαρμοστέα τονίζουν οι δυο οργανώσεις της ναυπηγοεπισκευής και ζητούν την άμεση εφαρμογή της,  ώστε να ανοίξει ο ανταγωνισμός, τουλάχιστον για τα κατάλοιπα των επισκευών πλοίων και να σταματήσουν οι αυθαιρεσίες ΟΛΠ και Antipollution κατά της ναυτιλίας, ιδιαίτερα της ακτοπλοΐας και των επιχειρήσεων και των εργαζομένων της Ναυπηγοεπισκευής στον Πειραιά .

Πηγή: Έντυπη έκδοση Τα Νέα

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα