Με μια σημαντική συνάντηση στα τέλη Μαρτίου στη Θεσσαλονίκη θα μπει σε ράγες το mega project της σιδηροδρομικής παράκαμψης Βοσπόρου. Η ελληνοβουλγαρική συμμαχία για το εγχείρημα Sea2Sea, που θα δημιουργήσει έναν σύγχρονο σιδηροδρομικό διάδρομο για να ενώσει το Αιγαίο με τη Μαύρη Θάλασσα, έκανε επανεκκίνηση στα τέλη του καλοκαιριού. Η σύνθεση της νέας task force που θα τρέξει τη δημιουργία της διακρατικής εταιρείας βρίσκεται προ των πυλών, ενώ η εύρεση χρηματοδότησης αποτελεί το «κλειδί» για την ολοκλήρωση των απαραίτητων έργων.
Sea2Sea :Το mega project της ΕΡΓΟΣΕ που παρακάμπτει τον Βόσπορο
Η γεωπολιτική αστάθεια, η ενεργειακή κρίση και η θέση της χώρας μας στον χάρτη μεταξύ τριών ηπείρων αναθέρμαναν το ενδιαφέρον για το πρότζεκτ, που καρκινοβατούσε τα τελευταία χρόνια.
Το διακρατικό αυτό πρότζεκτ θα διαμορφώσει έναν πολυτροπικό εμπορευματικό διάδρομο, που θα συνδέσει τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια σε Μπουργκάς, Βάρνα, Ρούσσε σε Μαύρη Θάλασσα και Δούναβη. Αυτό θα ενισχύσει τη θέση της Βορείας Ελλάδας στον εμπορικό κι εν γένει οικονομικό χάρτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Η χώρα μας, εντωμεταξύ, έχει βάλει ήδη μπροστά το δικό της «μερίδιο» σιδηροδρομικών έργων που θα ενώσουν με σύγχρονες ράγες τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας. Οι δύο μεγάλοι διαγωνισμοί της ΕΡΓΟΣΕ για τα τμήματα Θεσσαλονίκη – Τοξότες και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, συνολικού προϋπολογισμού 2,76 δισ., έχουν περάσει στη δεύτερη φάση. Στόχος είναι να πέσουν οι υπογραφές μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή το 2024.
Εντωμεταξύ, η νέα ομάδα κρούσης του Sea2Sea, την οποία θα απαρτίζουν εκπρόσωποι και των δύο κρατών, θα καθορίσει τα επόμενα βήματα και τις τεχνικές λεπτομέρειες, που θα οδηγήσουν στη διαμόρφωση ενός σχεδίου συμφωνίας για τη κοινοπραξία, στα πρότυπα του Rail Baltica, που θα συντονίζει το έργο.
Ο ρόλος του ρωσο-ουκρανικού πολέμου
Σημαντικό ρόλο στην αναβίωση του Sea2Sea project διαδραματίζει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, η γεωστρατηγική θέση του οποίου έχει αναβαθμιστεί το τελευταίο διάστημα, οδηγώντας και στην ένταξή του στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών. Μία εξέλιξη που ανοίγει νέους δρόμους για τη λήψη ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη των υποδομών του.
Δεδομένου ότι στρατηγικός στόχος του πρότζεκτ είναι η παράκαμψη των Στενών, όπου τα προβλήματα, οι καθυστερήσεις και η αβεβαιότητα έχουν οξυνθεί τους τελευταίους μήνες, εκτιμάται ότι η Αλεξανδρούπολη θα μπορέσει εναλλακτική λύση για το 7-10% της εμπορευματικής κίνησης των Στενών. Παράλληλα, η ανάδειξή του λιμανιού σε αμυντικό και ενεργειακό κόμβο έχει εκτινάξει, ιδιαίτερα στη σημερινή συγκυρία, την αξία του για την Ευρώπη και το ΝΑΤΟ.
Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η συζήτηση στην Ευρώπη για τις συμφωνίες μεταφοράς αμυντικού υλικού έχει φουντώσει.
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, ένα ζήτημα που απασχολεί ιδιαίτερα είναι η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου για την εξυπηρέτηση και των αμυντικών συμφωνιών, που αναμένεται να φέρει νέα χρηματοδοτικά εργαλεία. Η στροφή έγινε εμφανής όταν στην προηγούμενη περίοδο ένταξης στο CEF II τα περισσότερα χρήματα κατευθύνθηκαν στην Πολωνία, που σηκώνει μεγάλο βάρος εξαιτίας του πολέμου στη γειτονική Ουκρανία.
Νέες ιδέες στο τραπέζι για τη χρηματοδότηση
Όλα τα παραπάνω ανοίγουν νέους ορίζοντες και για τη χρηματοδότηση των μεγάλων έργων που θα συνθέσουν το παζλ του Sea2Sea, αρχικά για την Ελλάδα και τη Βουλγαρία, με την ένταξη όμως και της Ρουμανίας να αναμένεται. Με τις κινήσεις πια να έχουν ξεμπλοκάρει και από τη βουλγαρική πλευρά, που ανακτά σταδιακά και την αξιοπιστία της στα ευρωπαϊκά όργανα, η πρόοδος πάει πιο καλά από το αναμενόμενο.
Προκειμένου, λοιπόν, να εξασφαλισθούν μεγαλύτεροι πόροι για την εκτέλεση των απαραίτητων σιδηροδρομικών έργων, υπάρχει η σκέψη να γίνει μία κοινή προσπάθεια από τους αρχηγούς των κυβερνήσεων Ελλάδας και Βουλγαρίας προς την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κυρία Φον Ντερ Λάιεν, με κοινή επιστολή προκειμένου να ζητηθεί ειδική χρηματοδότηση.
Ουσιαστικά, με το Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF) να έχει περιορισμένους πόρους, οι οποίοι μοιράζονται ανταγωνιστικά μεταξύ των σχεδίων, καλύπτοντας το 50% των έργων, μια τέτοια εξέλιξη θα καλύψει το μεγάλο κομμάτι της εθνικής χρηματοδότησης. Μια ανάγκη που αυξάνεται, καθώς οι μεγάλες ανατιμήσεις στα υλικά δημιουργούν ένα χρηματοδοτικό κενό.
Latest News
Έπεσαν οι υπογραφές για την υδροδότηση του Ρεθύμνου από το φράγμα Αμαρίου
Το έργο έχει ζωτική σημασία για το Ρέθυμνο και τον Μυλοπόταλο καθώς προβλέπεται να καλύψει τις ανάγκες της 20ετίας σε πόσιμο νερό
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα
Άλμα 55,5% για τα EBITDA της Alumil – Τι δήλωσε ο Μυλώνας
Ο επικεφαλής της Alumil σημείωσε ότι το εννεάμηνο του 2024 αναδεικνύει την ALUMIL ως πρωταγωνιστή στον κλάδο