Φρέσκα φρούτα και λαχανικά, γαλακτοκομικά και ιχθυηρά ήταν τα μεγαλύτερα «θύματα» των αντίμετρων που έχει επιβάλει η Ρωσία στην Ευρωπαϊκή Ένωση σαν απάντηση στις ευρωπαϊκές κυρώσεις.

Η επιβολή του ρωσικού εμπάργκο στα αγροτικά προϊόντα δημιούργησε μεγάλα προβλήματα στις ελληνικές εξαγωγές, ανέφερε ο κ. Χρήστος Φαρμάκης, Προϊστάμενος του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στη Μόσχα, το πλαίσιο του webinar «Doing Business in Russia – COVID 19 Challenges and Opportunities», που διοργάνωσε το Enterprise Greece.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Φαρμάκης,  οι εξαγωγές της Ελλάδας προς την Ρωσία την περίοδο 2013-2020 υποχώρησαν κατά 60,1%, ενώ ειδικά για την περυσινή χρονιά, η πτώση ήταν 22,61%.

Το εμπάργκο στα ελληνικά αγροτικά προϊόντα, που παλαιότερα κυριαρχούσαν στη ρωσική αγορά, όπως εσπεριδοειδή, φράουλες κ.λπ., έδωσε «χώρο» στα ανταγωνιστικά προϊόντα από χώρες σαν την Τουρκία, την Αίγυπτο κ.ά., με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν ισχυρά δίκτυα, που αναπτύσσονται διαρκώς για να μπορέσουν να μείνουν στην αγορά ακόμη και όταν αρθεί το εμπάργκο.

Ωστόσο, σε ότι αφορά τον κλάδο των τροφίμων και ποτών, ο ίδιος σημείωσε ότι θετικές υπό προϋποθέσεις είναι οι  προοπτικές τοποθέτησης άλλων προϊόντων, όπως ελιές, ελαιόλαδο, κονσερβοποιημένα φρούτα και λαχανικά, snacks, είδη αρτοποιίας, μεταλλικό νερό, κρασιά και επεξεργασμένα τρόφιμα.

Οι προϋποθέσεις αυτές  είναι η γνώση  της αγοράς, η ακριβής συμμόρφωση στις φυτοϋγειονομικές / τεχνικές προδιαγραφές καθώς και ο προσεκτικός σχεδιασμός. «Η ρωσική αγορά δεν ενδείκνυται για πρόσκαιρες και ευκαιριακές εξαγωγές, ο διεθνής ανταγωνισμός ισχυρός και ο Ρώσος καταναλωτής γνώστης της διεθνούς προσφοράς», ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Η εικόνα των ελληνικών προϊόντων είναι θετική λόγω της σημαντικής παρουσίας Ρώσων τουριστών στη χώρα μας ενώ η ομογένεια αποτελεί σημαντικό παράγοντα στήριξης. Απαραίτητη είναι τέλος η διαμόρφωση προγραμμάτων προώθησης, η συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις και η εξεύρεση αξιόπιστων τοπικών εταίρων.

Τέλος η πολιτική υποκατάστασης εισαγωγών της ρωσικής Κυβέρνησης θα μπορούσε να αξιοποιηθεί από ελληνικές επιχειρήσεις του αγροδιατροφικού τομέα με πραγματοποίηση επενδύσεων με στόχο τη ευκολότερη παρουσία στη ρωσική αγορά αλλά και διεύρυνση των αγορών στις οποίες απευθύνονται», κατέληξε ο κ. Φαρμάκης.

Εντυπωσιακή συμμετοχή

Η συμμετοχή του επιχειρηματικού κόσμου στο webinar ήταν εντυπωσιακή, καθώς η εκδήλωση συγκέντρωσε 230 εγγεγραμμένους συμμετέχοντες, γεγονός που καταδεικνύει το ενδιαφέρον της ελληνικής εξωστρεφούς επιχειρηματικής κοινότητας για την συγκεκριμένη αγορά.

Εκτός από τους παραδοσιακούς δεσμούς η Ρωσία, έχει εξελιχθεί και σε ένα πολύ σημαντικό, εμπορικό εταίρο για τη Ελλάδα, με μεγάλη  αγοραστική δύναμη. Το γεγονός αυτό αποδίδεται στην ιδιαίτερη προτίμηση που δείχνουν οι Ρώσοι καταναλωτές στα ελληνικά προϊόντα.

Τα πλεονεκτήματα της εν λόγω αγοράς, καθώς και οι προοπτικές ανάπτυξης που εμφανίζουν οι εξαγωγές μας στους τομείς της ένδυσης, των φαρμάκων, των μετάλλων, του κρασιού και των τυποποιημένων ή κατεψυγμένων τροφίμων αποτελούν μία ευκαιρία.

Οι εισηγήσεις των ομιλητών επικεντρώθηκαν στην κατανόηση των διαδικασιών εισόδου, των καταναλωτικών συμπεριφορών και των επιχειρηματικών πρακτικών της ρωσικής αγοράς. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη μεγάλη δυναμική που εμφανίζουν οι κλάδοι των τροφίμων, της εστίασης, των προϊόντων HORECA και των δομικών υλικών. Ενώ επισημάνθηκε, πόσο απαραίτητη είναι η διαμόρφωση προγραμμάτων προώθησης, η συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις και η εξεύρεση αξιόπιστων τοπικών εταίρων.

Στοχεύοντας στην περαιτέρω ενδυνάμωση των εμπορικών συναλλαγών και στην υποστήριξη των ελληνικών εταιρειών που ενδιαφέρονται να εισέλθουν στην αγορά της Ρωσίας, η Enterprise Greece διοργανώνει μεταξύ άλλων την εθνική συμμετοχή στη διεθνή έκθεση της Μόσχας «CPM» (Collection Premiere Moscow), η οποία αφορά στους τομείς της ένδυσης, της υπόδησης και των αξεσουάρ.

Στην ομιλία της κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, η Εντεταλμένη Σύμβουλος και Εκτελεστικό Μέλος του Δ.Σ. της Enterprise Greece, κα. Μπέττυ Αλεξανδροπούλου, ανάφερε: «Η Enterprise Greece είναι εδώ για να στηρίζει όλες τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να εξάγουν τα προϊόντα τους σε όλες τις χώρες, όμως η σημερινή εκδήλωση έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς αφορά σε μία χώρα που εδώ και χρόνια μοιραζόμαστε κοινές ρίζες σε πολιτιστικό, θρησκευτικό και ιστορικό επίπεδο. Στον τομέα του εμπορίου, η Ρωσία αποτελεί για την Ελλάδα μια αγορά – με σημαντική αγοραστική δύναμη – όχι μόνο λόγω της ιδιαίτερης προτίμησης των Ρώσων στα Ελληνικά προϊόντα, αλλά και λόγω της μεγάλης ομογένειας που ζει στη Ρωσία» ενώ ανέφερε επιγραμματικά και άλλες υπηρεσίες που διαθέτει ο οργανισμός για την υποστήριξη των ελληνικών εξαγωγικών εταιριών.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα AGRO
ΕΕ: Οι «μαύρες» και οι «γκρίζες» αθέμιτες εμπορικές πρακτικές – Τα κύρια ευρήματα
AGRO |

Οι «μαύρες» και οι «γκρίζες» αθέμιτες εμπορικές πρακτικές – Τα κύρια ευρήματα

Ως μέρος των προτάσεών της για την ενίσχυση της θέσης των αγροτών στην αλυσίδα τροφίμων, η Κομισιόν θα προτείνει νέους κανόνες για τη διασυνοριακή επιβολή κατά των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών