
Το Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας λαμβάνει χώρα σε μια εξαιρετικά κρίσιμη χρονική συγκυρία, λόγω των μεγάλων ανατιμήσεων στο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου. Αυτό τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, στη διάρκεια του συμβουλίου, επαναλαμβάνοντας με έμφαση ότι είναι επιβεβλημένη η ανάληψη πρωτοβουλιών σε κεντρικό επίπεδο, με τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού μηχανισμού στήριξης των ευάλωτων νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από τις επιπτώσεις της διεθνούς ενεργειακής κρίσης.
Όπως δήλωσε, «εάν επαληθευθούν οι προβλέψεις των αγορών, οι Ευρωπαίοι πολίτες θα κληθούν να πληρώσουν επιπλέον 350 δισ. ευρώ το 2022 εξαιτίας των αυξήσεων στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου. Απέναντι σε αυτή την εξαιρετική κατάσταση δεν μπορούμε να μείνουμε αμέτοχοι. Θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας ευρωπαϊκός μηχανισμός σε κεντρικό επίπεδο, ώστε να στηρίξουμε τα ευάλωτα νοικοκυριά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις απέναντι σε αυτές τις μεγάλες ανατιμήσεις στο κόστος ενέργειας».
Στην παρέμβασή του στο Συμβούλιο ο κ. Σκρέκας ανέφερε στους ομολόγους του ότι η Ελλάδα στηρίζει πλήρως τη δέσμη μέτρων Fit for 55 για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030.
Για την επίτευξη των κλιματικών στόχων, η Ελλάδα έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση τον πρώτο Εθνικό Κλιματικό Νόμο με συγκεκριμένα μέτρα, όπως η απαγόρευση ταξινόμησης νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και η απαγόρευση χρήσης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης από το 2030.
Προτεραιότητα η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος της ναυτιλίας
Σε ό,τι αφορά τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος της ναυτιλίας, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισήμανε ότι αποτελεί βασική προτεραιότητα για την Ελλάδα. Πρόσθεσε ότι έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση 250 εκατ. ευρώ για τη μείωση των εκπομπών των πλοίων που αντιστοιχεί σε επενδύσεις ύψους 625 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο ολοκληρωμένου σχεδίου για την απανθρακοποίηση των ελληνικών νησιών, το οποίο θα κατατεθεί το επόμενο διάστημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Για την υπαγωγή της ναυτιλίας στο σύστημα πλειστηριασμών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (ETS), ο κ. Σκρέκας υπογράμμισε ότι η Ελλάδα προτείνει τα εξής:
- Σε εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», το κόστος άνθρακα θα πρέπει να επιβαρύνει τον ναυλωτή και όχι την πλοιοκτήτρια εταιρεία.
- Η κατανομή των δικαιωμάτων εκπομπών στη ναυτιλία να γίνεται στα κράτη – μέλη αναλογικά, λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των εκπομπών που αφορούν στη ναυτιλία.
- Το σύνολο των εσόδων από τα δικαιώματα εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου να επιστρέφεται στον ναυτιλιακό κλάδο για τη χρηματοδότηση δράσεων απανθρακοποίησης.
Για τη στήριξη καινοτόμων λύσεων σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της ναυτιλίας, η Ελλάδα υποστηρίζει τη δημιουργία Ευρωπαϊκού Ερευνητικού Κέντρου Εναλλακτικών Ναυτιλιακών Καυσίμων και Τεχνολογιών.
Ο κ. Σκρέκας αναφέρθηκε και στην ανάγκη προστασίας της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών εξαγωγικών βιομηχανικών προϊόντων που εντάσσονται στο μηχανισμό Διασυνοριακής Προσαρμογής Εκπομπών Διοξειδίου του Άνθρακα (Carbon Border Adjust Mechanism).
Τέλος, για την υπαγωγή των μεταφορών και των κτιρίων στο ETS, o κ. Σκρέκας τόνισε ότι θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα προκειμένου να μην υπάρξουν απρόβλεπτες κοινωνικές επιπτώσεις οι οποίες δεν θα μπορούν να καλυφθούν από το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο.


Latest News

Στον άνεμο (ξανα)στρέφονται τα πλοία - Τα σχέδια της εταιρείας Anemoi
Η Anemoi κατασκευάζει συστήματα πρόωσης για μεγάλα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου και δεξαμενόπλοια, αξιοποιώντας τα περιστρεφόμενα κυλινδρικά ιστία (κατάρτια)

Κρίσιμες συνομιλίες για μια παγκόσμια συνθήκη για τα πλαστικά - Οι θέσεις και οι αντιθέσεις
Ενόψει των συνομιλιών στο Παρίσι, πολλές χώρες υποστηρίζουν την «κυκλικότητα» ή τη διατήρηση των πλαστικών που έχουν παραχθεί και βρίσκονται ήδη σε κυκλοφορία για όσο το δυνατόν περισσότερο

Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι ομαδικό άθλημα - Τι λέει η αυτοκινητοβιομηχανία
Η μετάβαση δεν μπορεί να καθοδηγηθεί μόνο από την αυτοκινητοβιομηχανία, προειδοποίησε ο πρόεδρος της ACEA

H μάχη της ξηρασίας φτάνει στις πολυτελείς πισίνες της νότιας Γαλλίας
Οι αγρότες και οι αμπελώνες μάχονται για το νερό με τις κατασκηνώσεις, τα ξενοδοχεία και τα γήπεδα γκολφ που προσελκύουν τουρίστες

Πόσο πράσινο είναι το Παρίσι;
Μακριά από τα τουριστικά αξιοθέατα, το Παρίσι προωθεί πρωτοβουλίες φιλικές προς το περιβάλλον

Τα SOS και οι παγίδες στο «Εξοικονομώ 2023»
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Η Ευρώπη δεν μπορεί να «πρασινίσει» χωρίς την Κίνα
Η ΕΕ επιδιώκει να περιορίσει την εξάρτησή της από την ασιατική δύναμη, αλλά παραμένει πιο προσεκτική από τις ΗΠΑ

Πώς θα αντιμετωπιστεί ο ακτιβισμός για το περιβάλλον;
Αστυνομικές έφοδοι στη Γερμανία, δρακόντεια μέτρα στην Ιταλία. Πώς αντιδρά η Ευρώπη στις ακραίες πρωτοβουλίες και δράσεις του κινήματος «Τελευταία Γενιά»

Αρχίζει το παζάρι για τη συμφωνία των πλαστικών - Τι προβλέπει η ατζέντα
Διαπραγματευτές από 175 κράτη ξεκινούν διαπραγματεύσεις

Οι 4+1 πυλώνες των παρεμβάσεων για τα «GR-eco Islands»
Τα μέλη της επιτροπής συντονισμού