Η αλήθεια είναι ότι ο Κώστας Μητρόπουλος έχει συνηθίσει εδώ και δεκαετίες να γράφει με τον δικό του τρόπο – με λιτά σκίτσα και πολύ χιούμορ – στις σελίδες των «ΝΕΩΝ» και όχι οι σελίδες των «ΝΕΩΝ» να γράφουν για τον ίδιο. Γι’ αυτό και ξαφνιάστηκε όταν με άκουσε στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής να του ζητώ πληροφορίες για το Σπίτι του Σκίτσου, τον εκθεσιακό χώρο στον Φαλατάδο της Τήνου, μοναδικό στο είδος του στην Ελλάδα, στο οποίο εδώ και 13 χρόνια συνεκθέτει επιλεγμένες γελοιογραφίες του μαζί με τον επίσης σκιτσογράφο αδελφό του, Βασίλη, γνωστό διεθνώς ως BAS.
Ολα ξεκίνησαν ένα καλοκαίρι στον γραφικό Φαλατάδο όταν ο γλύπτης Πραξιτέλης Τζανουλίνος έριξε την ιδέα στα δύο διάσημα αδέλφια που είχαν περάσει τα παιδικά τους καλοκαίρια στο χωριό, τόπο καταγωγής της μητέρας τους, να διοργανώσουν μια έκθεση με γελοιογραφίες τους στο παλαιό κοινοτικό κατάστημα του χωριού, οίκημα παραδοσιακής τηνιακής αρχιτεκτονικής, που είχε εγκαταλειφθεί στο μεταξύ ελέω του σχεδίου «Καποδίστριας».
Η έκθεση, πράγματι, στήθηκε με τη συγκατάνευση του Δήμου και γνώρισε μεγάλη επιτυχία, οπότε οι άνθρωποι του χωριού που είχαν διαπιστώσει πως η κίνηση στον τόπο τους είχε αυξηθεί από τους επισκέπτες που ήθελαν να δουν συγκεντρωμένη τη δουλειά των δύο δημιουργών, αναρωτήθηκαν «γιατί να την κλείσετε;». Και κάπως έτσι γεννήθηκε το Σπίτι του Σκίτσου, με μια μόνιμη έκθεση, χωρίς εισιτήριο εισόδου και ανοιχτό από το πρωί ως το βράδυ, χωρίς φύλακα, καθώς τα κλειδιά κρατάει η κυρία Μαρίνα που έχει τη γειτονική ταβέρνα.
Η επιλογή των σκίτσων
Ούτε ένα, ούτε δύο, αλλά 100 σκίτσα των δύο αδελφών έχουν καταλάβει τους τοίχους του περίπου 100 τ.μ. εκθεσιακού χώρου. Σκίτσα με σχόλια του Κώστα Μητρόπουλου που κατά κύριο λόγο έχουν δημοσιευτεί στα «ΝΕΑ» και στο «Βήμα» και χωρίς λόγια του BAS δημοσιευμένα επί μακρόν σε διεθνή έντυπα όπως η «Frankfurter Allgemeine Zeitung», το «TIM», η «Washington Post», τα οποία καταπιάνονται κατά βάση με διαχρονικά – από τις σχέσεις των δύο φύλων έως το φαινόμενο της υπερβολικής ανοικοδόμησης των πόλεων – και πολιτικά θέματα, χωρίς να λείπουν κι εκείνα που σχολιάζουν τα τρέχοντα γεγονότα, όπως επί παραδείγματι η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
«Τα σκίτσα που αφορούν την επικαιρότητα ξεπερνιούνται πάρα πολύ γρήγορα. Υπάρχουν επισκέπτες που βλέπουν τον Σαμαρά ή τον Σημίτη σε μια γελοιογραφία και τους κοιτάζουν έκπληκτοι. Σχεδόν δεν τους αναγνωρίζουν. Για τον λόγο αυτόν έχουμε επιλέξει με προσοχή ένα-ένα με τον Βασίλη κατά 80% σκίτσα με θέματα γελαστικά και διαχρονικά. Θα έλεγα ότι είναι ο αφρός ανάμεσα σε χιλιάδες που έχουμε φτιάξει».
Γιατί 100; «Α έτσι μου αρέσει να λέω. Μπορεί να είναι και λίγο περισσότερα ή λίγο λιγότερα. Ξέρετε, κάθε χρόνο έχουμε και ορισμένες απώλειες. Σε κάποιους επισκέπτες μπορεί να αρέσει πολύ ένα σκίτσο, το ξεκρεμάνε, το βάζουν μέσα στην τσάντα τους ή κάτω από την μπλούζα τους και το «εξαφανίζουν», αλλά δεν πειράζει. Το αντικαθιστούμε. Για να μπαίνουν στον πειρασμό να το πάρουν μάλλον το ήθελαν πολύ» λέει ο Κώστας Μητρόπουλος με το χιούμορ που τον διακρίνει.
Η έκπληξη των ξένων
Οσοι φτάνουν ως το Σπίτι του Σκίτσου κάθε χρόνο – και είναι πολλοί όπως λέει ο κ. Μητρόπουλος που το επισκέπτεται τακτικά – περνάνε καλά. «Οι Ελληνες μας ξέρουν ως ονόματα και πάνω-κάτω είναι προετοιμασμένοι για το τι θα δουν. Οι ξένοι είναι αθώοι. Πολλές φορές αποφασίζει να μπει μέσα ένα ή δύο άτομα από μια παρέα, παρακινημένα από μια μεγάλη φιγούρα που υπάρχει στην είσοδο και μετά από λίγο βγαίνουν και φωνάζουν και τους υπόλοιπους».
Το Σπίτι του Σκίτσου αποτελεί ένα από τα δέκα μουσεία γελοιογραφίας που λειτουργούν σε ολόκληρο τον κόσμο εκ των οποίων δύο στην άλλη ακτή του Ατλαντικού και τα υπόλοιπα στην Ευρώπη, ενώ οι δύο δημιουργοί του το χαρακτηρίζουν ως το «πιο αστείο και το πιο μικρό μουσείο της Ελλάδας, πιθανότατα και της Ευρώπης».
Latest News
Πόσα δαπάνησαν οι Έλληνες από την τσέπη τους για την Υγεία το 2023
Τι δείχνουν τα στοιχεία για τις δαπάνες του δημοσίου - Σε ποια κατεύθυνση κινήθηκαν οι δαπάνες των πολιτών
Πόσο τοξική είναι η αφρικανική σκόνη - Τι να προσέξετε
Για τις ευπαθείς ομάδες, συνήθως χρειάζεται μια εντατικοποίηση της αγωγής είτε αυξάνοντας τη δόση του φαρμάκου είτε τη συχνότητα, λέει ο κ. Βασιλακόπουλος
Fika ή αλλιώς εργασία και χαρά – Οι Σουηδοί δείχνουν τον τρόπο
Πάρτε τον συνάδερφό σας, βγείτε για έναν καφέ, συζητήστε και θα σας βγει σε καλό
Οι έννοιες του Νοήματος και της Διαδικασίας στο σύγχρονο Μάνατζμεντ
Η κατανόηση πρέπει επιτακτικά να αντικαταστήσει τη ξέφρενη διαδικασία, διαφορετικά το μάνατζμεντ θα συνεχίσει να είναι μια απανθρωποποιημένη βιομηχανία τέτοιων παράλογων κανονισμών
Ποιοι κλάδοι στην Ελλάδα έχουν επιτύχει πλήρη ισότητα των φύλων στην εργασία
Γεμάτος προκλήσεις ο δρόμος προς την ισότητα στον χώρο εργασίας - Οι εργοδότες κερδίζουν με πρωτοβουλίες και καινοτομία
Επιστροφή στα σινεμά - Πόσα εισιτήρια κόπηκαν το 2023
Η ετήσια έκθεση του Ευρωπαϊκού Οπτικοακουστικού Παρατηρητηρίου για την κίνηση των κινηματογράφων και τα στοιχεία για την Ελλάδα
Λαζαράκου: «Βελτιώνουμε περαιτέρω το πλαίσιο για την εταιρική διακυβέρνηση»
Η πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς μιλάει στο «Βήμα» σημειώνοντας και την ενίσχυση των εργαλείων εποπτείας ώστε να αντιμετωπιστούν καλύτερα σκάνδαλα τύπου Folli Follie
Αισιόδοξο μήνυμα από CEOs - «Αλώβητες» οι επιχειρήσεις από πολέμους και επιτόκια
Το 58% – σχεδόν τριπλάσιοι σε σχέση με τον Ιούλιο του 2023 – επιταχύνουν τα σχέδια μετασχηματισμού των επιχειρήσεών τους
Προετοιμασία στην Ε.Ε. για τον άγνωστο ιό της «νόσου Χ»
Στο «μικροσκόπιο» των λοιμωξιολόγων της Ευρώπης, μπαίνει κάθε γνωστό και άγνωστο παθογόνο βακτήριο και ιός
Αυτά είναι τα έσοδα που θα λάβουν οι ομάδες στο νέο Champions League
Η UEFA γνωστοποίησε τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η διανομή των εσόδων στις ομάδες που θα λάβουν μέρος στο νέο Champions League.