Ένας κύκλος έκλεισε χθες με μία μάλλον λιτή, αλλά και αναμενόμενη ανακοίνωση: ο Μιχάλης Τσαμάζ, διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του ΟΤΕ αποχωρεί από τη θέση του τον Ιούνιο του 2024. Δηλαδή με την τυπική λήξη του συμβολαίου του.
Άλλωστε ο ίδιος ο Τσαμάζ, απαντώντας σε ερώτηση μετόχου κατά τη έκτακτη Γενική Συνέλευση στα τέλη Νοεμβρίου, είχε προαναγγείλει ότι μέσα στον Δεκέμβριο θα κριθεί η ανανέωση της θητείας του.
ΟΤΕ: Εξοικονόμηση 13 εκατ. ευρώ από την ανακαίνιση του Διοικητικού Μεγάρου
Ο κύκλος είχε ανοίξει στα τέλη του 2010, ένα χρόνο μετά την εξαγορά του Οργανισμού Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος από τον γερμανικό τηλεπικοινωνιακό κολοσσό Deutsche Telekom. Λίγο νωρίτερα, το 2007, ο Μιχάλης Τσαμάζ είχε αναλάβει τα ηνία της Cosmote, της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας του Ομίλου.
Τα δύσκολα
Τότε, όπως έχει παραδεχθεί ο ίδιος, βρέθηκε αντιμέτωπος με το πρώτο του σημαντικό πρόβλημα: μια μισθοδοσία που ξεπερνούσε το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Ο στόχος η μισθοδοσία να μειωθεί κατά 50% επιτεύχθηκε με μειώσεις μισθών αλλά με αντάλλαγμα λιγότερες ώρες εργασίας, περικοπές επιδομάτων που χαρακτηρίζονταν ως μάλλον παράλογα (υπήρχε στον ΟΤΕ υπερωρία για… προθέρμανση του αυτοκινήτου) και το σημαντικότερο με ένα πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου.
Ήταν μια εποχή που η εταιρεία κουβαλούσε ακόμη την κακώς εννοούμενη «νοοτροπία του Δημοσίου», που έχανε πελάτες έχοντας απέναντί της έναν ανταγωνισμό που χρησιμοποιούσε επιθετική τιμολογιακή πολιτική, που προσέφερε κακή εξυπηρέτηση στους πελάτες της και ίσως το σημαντικότερο όλων δάνεια που ξεπερνούσαν τα 4 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η λύση
Ο μετασχηματισμός εκείνων των χρόνων, εν μέσω οικονομικής κρίσης, έγινε case study σε πανεπιστημιακές σχολές μεταξύ των οποίων και το πανεπιστήμιο Χάρβαρντ. Η στρατηγική περιλάμβανε πώληση περιουσιακών στοιχείων στο εξωτερικό (αποχώρηση από Σερβία και Βουλγαρία μεταξύ άλλων) ώστε να μειωθούν τα δάνεια της εταιρείας αλλά και να πραγματοποιηθούν οι απαιτούμενες επενδύσεις στο εσωτερικό.
Κάτι μάλλον πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα ήταν ότι στο πλαίσιο αυτού του μετασχηματισμού συμφωνήθηκε με τα συνδικάτα της εταιρείας, όχι πάντα χωρίς αντιδράσεις, η μείωση του κόστους μισθοδοσίας κατά 10% ετησίως. Σε αντάλλαγμα οι εργαζόμενοι θα δούλευαν επτάωρο με διασφάλιση των θέσεων εργασίας για όσο διαρκούσε η συμφωνία.
Παράλληλα, τέθηκε σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα εθελούσιων εξόδων υπαλλήλων που θεωρήθηκε ότι δεν προσέφεραν στη νέα δομή της εταιρείας με τους εργαζόμενους που αποχωρούσαν να μην έχουν μείωση του εισοδήματός τους, με τις εργοδοτικές εισφορές πληρωμένες προκαταβολικά. Παράλληλα, ξεκίνησε πρόγραμμα προσλήψεων νέων υπαλλήλων σε περισσότερο τεχνικές ειδικότητες.
Αποτέλεσμα ήταν να αποχωρήσουν περίπου 6.000 παλιοί υπάλληλοι και να προσληφθούν περίπου 2.500 νέοι.
Ιδιαίτερο σημείο αναφοράς ότι ήταν η εποχή που ο ΟΤΕ αντιμετωπιζόταν με ιδιαίτερη… αυστηρότητα από την αρμόδια ρυθμιστική Αρχή που υποστήριζε ότι μια εταιρεία που έχει υψηλό κόστος λειτουργίας θα πρέπει να της επιβάλλεται να έχει και υψηλές τιμές λιανικής.
Από την Καισαριανή στον Καναδά
Ο άνθρωπος που θα γινόταν ο μακροβιότερος επικεφαλής του ΟΤΕ βρέθηκε μετά το λύκειο για σπουδές στον Καναδά, στο πανεπιστήμιο Fredericton του New Brunswick, αρχικά στο τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών. Τελικά τον κέρδισαν μαθήματα όπως το μάρκετινγκ και τα λογιστικά και μεταπήδησε στο τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Εργάστηκε στη φαρμακευτική Norwich Eaton, θυγατρική της Procter & Gamble, και στη συνέχεια εργάστηκε στην Mobil Oil Hellas, στο τμήμα πωλήσεων. Ακολούθησε η φαρμακευτική Warner Lambert, στο τμήμα μάρκετινγκ και τρία χρόνια αργότερα η καπνοβιομηχανία Philip Morris.
Στον ΟΤΕ από το 2001
Ο ΟΤΕ προέκυψε το 2001, αφού είχε προηγηθεί μία τριετία στη Vodafone. Στον Όμιλο ανέλαβε θέσεις όπως εκτελεστικός αντιπρόεδρος της ΟΤΕ International, διευθύνων σύμβουλος της ΟΤΕ Ιnvestments και διευθύνων σύμβουλος της ΟΤΕ Globe. To 2007 ανέλαβε επικεφαλής της Cosmote.
Πέρα από την εξυγίανση του ΟΤΕ, στον Μιχάλη Τσαμάζ πιστώνεται και ο μετασχηματισμός του Ομίλου σε μια σύγχρονη εταιρεία τεχνολογίας με την Cosmote να αποτελεί πλέον την ενιαία εμπορική μάρκα για τα προϊόντα σε σταθερή, κινητή, Internet και τηλεόραση.
Επιπλέον, η υγιής χρηματοοικονομική του θέση επέτρεψε στον ΟΤΕ να εφαρμόσει ένα εκτεταμένο, πολυετές σχέδιο επενδύσεων σε δίκτυα οπτικών ινών, κινητής τηλεφωνίας νέας γενιάς, υπηρεσιών πληροφορικής και συνδρομητικής τηλεόρασης εκσυγχρονίζοντας υποδομές.
Παράλληλα, ο ΟΤΕ επεκτάθηκε τα τελευταία χρόνια και σε νέες αγορές, εντελώς «ξένες» με το βασικό του αντικείμενο της εταιρείας, όπως η ψηφιακή τραπεζική αγορά (Payzy), η υπηρεσία Box για την online παραγγελία και διανομή φαγητού και το Cosmote Insurance, για την σύγκριση και αγορά ασφαλίσεων.
Στις αρχές του χρόνου, ο Μιχάλης Τσαμάζ, γεννημένος το 1959 στην Καισαριανή, παντρεμένος και πατέρας δύο παιδιών έλαβε τον τίτλο του Επίτιμου Διδάκτορα από το Πανεπιστήμιο Πειραιώς.
Latest News
Διάθεση πετρελαίου θέρμανσης με πρόσθετες επιβραβεύσεις από τη Shell
Η Coral Α.Ε. – Shell Licensee ξεκινά τη διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης από τα πρατήρια Shell με μια σειρά από προσφορές για όλους τους καταναλωτές
Απάντηση Χατζηδάκη στον Βλάχο της ΝΔ: Σημαντική η πρόοδος στην μείωση των κόκκινων δανείων
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης απάντησε σε ερώηση του βουλευτή της ΝΔ Γιώργου Βλάχου
Στρατηγική συνεργασία της Comsys με την NICE
Μέσω της συμφωνίας συνεργασίας η Comsys αναλαμβάνει τη διάθεση του CXone της NICE σε Ελλάδα και Νοτιοανατολική Ευρώπη
Η Aegean αναζητά τους αυριανούς πιλότους της - Νέος κύκλος του Προγράμματος Υποτροφιών
Η Aegean προσφέρει κάλυψη διδάκτρων και άμεση επαγγελματική αποκατάσταση για ακόμη 40 υποψήφιους πιλότους - Υποβολή αιτήσεων έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024
AVIN: Διάθεση πετρελαίου θέρμανσης με κέρδος έως 6%
Η AVIN σε συνεργασία με την Εθνική Τράπεζα και το πρόγραμμα επιβράβευσης Go For More προσφέρουν κέρδος 6% σε Go For More πόντους
Ο Γεώργιος Παπάζογλου CEO της Attica Blue Hospitality
Τα τελευταία χρόνια η Attica Group τοποθετείται στρατηγικά στον ξενοδοχειακό κλάδο μέσω της θυγατρικής της εταιρείας Attica Blue Hospitality
Νέες επενδύσεις 15 εκατ. ευρώ για την Alumil - Τα διεθνή projects με ελληνικό αλουμίνιο
Η ALUMIL έχει παρουσία σε πάνω από 60 διαφορετικές χώρες σε όλο τον κόσμο με 32 θυγατρικές
Ο κήπος των Θερμοκηπίων Θράκης στην Αττική
Η εκδήλωση είχε ως βασικό στόχο την ανάδειξη των αγνών κηπευτικών προϊόντων υπό την επωνυμία «Κήπος της Ξάνθης»
Στρατηγική συνεργασία Frigoglass με Fresh στα επαγγελματικά ψυγεία
Στρατηγική συνεργασία με τη Fresh για διάθεση των επαγγελματικών ψυγείων της Frigoglass σε Μέση Ανατολή και Β. Αφρική
Πόσο πλήρωσε την εξαγορά της Λέκος η ΕΛΤΟΝ - Οι επόμενοι στόχοι
Τα προϊόντα της Λέκος είναι συμπληρωματικά στην γκάμα των προϊόντων του ομίλου ΕΛΤΟΝ