Οι βραχυπρόθεσμες τιμές για τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και ΗΠΑ αυξάνονται λόγω της μειωμένης χωρητικότητας που προκαλείται από τις συνεχιζόμενες απειλές για τα φορτηγά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η τιμή spot για την αποστολή εμπορευμάτων σε ένα κοντέινερ 40 ποδιών από την Ασία στη Βόρεια Ευρώπη ξεπερνά τώρα τα 4.000 δολάρια, μια τιμή αυξημένη κατά 173% σε σχέση με την περίοδο πριν από τις εκτροπές των δρομολογίων στα μέσα Δεκεμβρίου, μετά τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, όπως αναφέρει σε δημοσίευσή της η Freightos.com, μια πλατφόρμα κρατήσεων και πληρωμών φορτίου.
Ναυτιλία: Δεκαοκτώ εταιρείες αποφεύγουν ήδη την Ερυθρά Θάλασσα
Το κόστος για τα αγαθά από την Ασία προς τη Μεσόγειο αυξήθηκε στα 5.175 δολάρια, σύμφωνα με την Freightos, που επισημαίνει ότι ορισμένες ναυτιλιακές έχουν ανακοινώσει τιμές άνω των 6.000 δολαρίων για αυτή τη διαδρομή από τα μέσα Ιανουαρίου. Οι τιμές για αποστολές από την Ασία στην Ανατολική Ακτή της Βόρειας Αμερικής έχουν αυξηθεί κατά 55%, στα 3.900 δολάρια, για ένα κοντέινερ 40 ποδιών.
Οι υπηρεσίες από την Ασία προς τη Βόρεια Ευρώπη και τη Μεσόγειο κοστίζουν και αμφότερες περισσότερο από το διπλάσιο του κόστους που είχαν τον Ιανουάριο του 2019, αλλά εξακολουθούν να είναι πολύ κάτω από το ύψος – ρεκόρ που καταγράφηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, δήλωσε ο Judah Levine, επικεφαλής ερευνών στη Freightos.
Η εκτίναξη των τιμών είναι μέρος των επιπτώσεων από την επιβράδυνση της κυκλοφορίας στη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία μειώθηκε κατά περισσότερο από 25% τις τελευταίες ημέρες, καθώς τα πλοία ακολουθούν μακρύτερες διαδρομές για να αποφύγουν πυραυλικές επιθέσεις από τους μαχητές Χούθι της Υεμένης που υποστηρίζονται από το Ιράν. Οι Χούθι έχουν δηλώσει ότι θα καταδιώκουν κάθε σκάφος που έχει σχέση με το Ισραήλ, αν και πολλές από τις επιθέσεις που έχουν εκδηλωθεί είναι και σε πλοία εκτός ισραηλινών συμφερόντων.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες αυξάνουν τις τιμές τους όταν αυξάνεται η χωρητικότητα και προσθέτουν επιπλέον χρεώσεις για τον πρόσθετο χρόνο που απαιτείται για την παράδοση των εμπορευμάτων και σε περιόδους με μεγαλύτερη κίνηση από το κανονικό του έτους.
Φόβοι για ευρύτερη ανάφλεξη μετά την έκρηξη στο Ιράν
Εν τω μεταξύ, οι εκρήξεις κοντά στον τάφο του Ιρανού διοικητή Κασέμ Σουλεϊμανί, που οδήγησαν στον θάνατο πάνω από 100 ανθρώπους, απειλούν να διευρύνουν τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή, με την Τεχεράνη να δηλώνει ότι οι επιθέσεις έγιναν για να τιμωρήσουν τη στάση της εναντίον του Ισραήλ, αν και οι ΗΠΑ δήλωσαν ότι τόσοι οι ίδιες ότι και το Ισραήλ δεν έχουν σχέση με την επίθεση.
So far, 103 civilians have been killed and more than 141 injured in the terror attack. Iran is bleeding..
Prayers from Pakistan 💔#Iran#BreakingNews pic.twitter.com/ihLFehUsEC— ~زہراء~ (@ghadiri72) January 3, 2024
«Αυτό δεν συμβαίνει πλέον ούτε κατά τη διάρκεια της ηρεμίας των εορτών – η ζήτηση μπορεί να αυξάνεται καθώς οι αποστολείς αρχίζουν να αυξάνουν τους όγκους για να καλύψουν μεγαλύτερους χρόνους διέλευσης και προετοιμάζονται για τις διακοπές της κινεζικής Πρωτοχρονιάς στις αρχές Φεβρουαρίου», δήλωσε ο Levine.
Τις 10 ημέρες έως τις 2 Ιανουαρίου, ο αριθμός των διελεύσεων από το Σουέζ μειώθηκε κατά 28% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν την Τετάρτη από την πλατφόρμα PortWatch του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Αυτό σημαίνει 3,1% του παγκόσμιου εμπορίου που εκτρέπεται μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Το ΔΝΤ χαρακτήρισε την Ερυθρά Θάλασσα «συστημικά σημαντική» ναυτιλιακή λωρίδα που διαχειρίζεται περισσότερες από 19.000 διελεύσεις πλοίων ετησίως. Μειωμένη κίνηση έχει παρατηρηθεί από τις 16 Δεκεμβρίου.
Τιμές spot
Για τους ιδιοκτήτες φορτίου που βλέπουν το κόστος ναύλων τους να αυξάνεται, ο κίνδυνος είναι ότι οι τιμές spot θα παραμείνουν υψηλές και θα τους αφήσουν με λιγότερη μόχλευση όταν διαπραγματεύονται τις τιμές σε μακροπρόθεσμα συμβόλαια, τα οποία συνήθως λαμβάνουν χώρα μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου. Οι περισσότερες θαλάσσιες μεταφορές κινούνται με τιμές που ορίζονται σε αυτές τις συμβάσεις.
Οι αγορές πετρελαιοφόρων κινούνται επίσης ανοδικά, σύμφωνα με τον ναυλομεσίτη Braemar σε μια έκθεση έρευνας, κυρίως για πλοία που μεταφέρουν διυλισμένα καύσιμα όπως βενζίνη και ντίζελ. Οι τιμές για πλοία που μεταφέρουν διυλισμένα καύσιμα από τη Μεσόγειο στην Ιαπωνία μέσω της Διώρυγας του Σουέζ έχουν αυξηθεί από περίπου 8.000 δολάρια την ημέρα στις αρχές Δεκεμβρίου, σε 26.000 δολάρια αυτήν την εβδομάδα.
«Οποιαδήποτε διαδρομή που περιλαμβάνει την Ερυθρά Θάλασσα είναι κόκκινη», είπαν οι αναλυτές της Braemar.
Latest News
«Πράσινο φως» για το deal των 16,5 δισ. δολ. στα φάρμακα αδυνατίσματος ανάμεσα σε Novo Holdings και Catalent
Η «προίκα» της συμφωνίας της Novo Holding με την Catalent είναι τρία εργοστάσια σε Ιταλία, Βέλγιο και Ηνωμένες Πολιτείες
Αμερικανικό δικαστήριο απορρίπτει αίτημα της TikTok - Η «κλεψύδρα» τελειώνει στις 19/1
Σύμφωνα με το νόμο το TikTok θα απαγορευτεί εκτός αν η κινεζική ByteDance το εκποιήσει μέχρι τις 19 Ιανουαρίου
Παγκόσμια Τράπεζα και ΔΝΤ εγκαταλείπουν τα φτωχά κράτη - Ακόμα και οι διασώσεις γίνονται... ακριβές
Η Παγκόσμια Τράπεζα έχει μείνει πίσω πλέον από την Κίνα που εμφανίζεται ως ο πιο γενναιόδωρος δανειστής στον αναπτυσσόμενο κόσμο
Τέλος οι προσλήψεις στην Klarna, τον λόγο έχει η... τεχνητή νοημοσύνη
O CEO της Klarna θεωρεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να κάνει όλες τις δουλειές που κάνουν οι άνθρωποι στην εταιρεία
Baykar: Συμφωνίες εξαγωγής UAV με 34 χώρες για την τουρκική βιομηχανία
Το 2023, το 90% των εσόδων της Baykar προήλθε από τις ξένες αγορές - Οι εξαγωγές της εταιρείας έφρασαν τα 1,8 δισ. δολάρια
«Μαχαιριά« της Moody’s στον φιλόδοξο Μπαϊρού - Τι εκτιμά η DW
Η μείωση του δημόσιου χρέους αποτελεί «στόχο ζωής» για τον Μπαϊρού, αλλά και ο Moody's μάλλον δεν πιστεύει ότι θα την επιτύχει άμεσα
Βρετανία: H Ριβς μιλά για επανεκκίνηση των σχέσεων με την ΕΕ
Επαγγελματιες απο διάφορους τομείς στη Βρετανία ελπίζουν ότι η προσπάθεια της κυβέρνησης θα οδηγήσει σε καλύτερες συνθήκες το εμπόριο με την ΕΕ
Τραμπ: Εξετάζει την ιδιωτικοποίηση του αμερικανικού Ταχυδρομείου
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Washington Post
Βιομηχανική παραγωγή: Σταθερή στην ευρωζώνη τον Οκτώβριο - Αύξηση 0,3% στην ΕΕ
Σε σύγκριση με το Σεπτέμβριο του 2024 η βιομηχανική παραγωγή παρέμεινε σταθερή στη ζώνη του ευρώ
Ιταλία: Πρέπει να αποτελέσει βασικό μέρος των σχεδίων της Stellantis
Η Ρώμη ελπίζει να διορθώσει τις τεταμένες σχέσεις της με την Stellantis