Ο γερμανός καγκελάριος Σολτς είναι υπεραισιόδοξος ότι ο συνασπισμός του θα προωθήσει ακόμη περισσότερο την ενεργειακή αλλαγή. Κι αυτό παρά τα προβλήματα στον προϋπολογισμό, τη γραφειοκρατία, την απογοήτευση σε μεγάλα τμήματα της γερμανικής κοινωνίας. Πρόσφατα μάλιστα είπε σε εκδήλωση στην πόλη που ζει, το Πότσνταμ, ότι «αν καταφέρουμε να επιτύχουμε σε αυτό που έχουμε βάλει ως στόχο, τότε θα αφήσουμε πίσω μας 200 χρόνια βιομηχανικής παράδοσης και ευημερίας με βάση τον άνθρακα, το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο». Αυτό ακριβώς είναι και το ζητούμενο, απομάκρυνση από το πετρέλαιο, τον άνθρακα και το φυσικό αέριο. Αλλά προς το παρόν περίπου το 30% της ηλεκτρικής ενέργειας εξακολουθεί να παράγεται από την καύση άνθρακα και φυσικού αερίου. Το ήμισυ από αυτό το ποσοστό παράγεται από ανεμογεννήτριες.
Nord Stream: Η Σουηδία σταματά τις έρευνες για τη δολιοφθορά – Στη Γερμανία ο φάκελος
Φιλόδοξο σχέδιο;
Σύμφωνα με τη βούληση της κυβέρνησης το άλμα προς μια κλιματικά ουδέτερη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας θα επιτευχθεί κυρίως μέσω μεγάλων ανεμογεννητριών στα ανοικτά της Βόρειας και της Βαλτικής Θάλασσας. Περίπου 1500 ανεμογεννήτριες περιστρέφονται σήμερα εκεί, όπου ο άνεμος πνέει πιο δυνατά και κυρίως συνεχώς. Οι ανεμογεννήτριες αυτές έχουν ύψος μέχρι και 300 μέτρα. Όλες μαζί παράγουν σήμερα περίπου 8,5 γιγαβάτ ηλεκτρικής ενέργειας. Ο αριθμός αυτός πρόκειται να αυξηθεί σε 30 γιγαβάτ μέχρι το 2030. Με άλλα λόγια σχεδόν η τετραπλάσια ποσότητα μέσα σε 6 χρόνια. Οι εκπρόσωποι της αιολικής βιομηχανίας προειδοποιούν τώρα ότι αυτό δεν είναι και τόσο εύκολο. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Γερμανικής Ένωσης Αιολικής Ενέργειας (BWE), πέρυσι μόνο 27 νέες ανεμογεννήτριες συνδέθηκαν με το δίκτυο. Και αρκετές ενώσεις του κλάδου αιολικής ενέργειας έγραψαν σε κοινή τους δήλωση ότι “για να επιτευχθούν οι θεσμοθετημένοι στόχοι επέκτασης, ο αριθμός των νέων εγκαταστάσεων πρέπει να αυξηθεί δραματικά μέχρι το 2030”. Υπάρχει βάσιμος λόγος για τον οποίο οι εκπρόσωποι του κλάδου πιστεύουν ότι οι στόχοι επέκτασης βρίσκονται σε κίνδυνο.
Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Ναυτιλίας και Υδρογραφίας (BSH) επεσήμανε σε επιστολή της ότι προς το παρόν υπάρχει κίνδυνος καθυστερήσεων έως και δύο χρόνια για ορισμένες συνδέσεις δικτύου στη Βόρεια Θάλασσα. Αυτό οφείλεται σε εμπλοκές στην κατασκευή των μετατροπέων. Ο Στέφαν Τιμ, διευθύνων σύμβουλος της Ομοσπονδιακής Ένωσης Διαχειριστών Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων (BWO), σχολιάζει την επιστολή ως εξής: “Εάν η κατάσταση αυτή επιβεβαιωθεί ή και επιδεινωθεί, θα θέσει σε κίνδυνο τους νομικά συμφωνημένους στόχους επέκτασης και θα στείλει μήνυμα αβεβαιότητας στη λεγόμενη αλυσίδα αξίας”. Το γεγονός ότι η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται από ανεμογεννήτριες στην ανοικτή θάλασσα είναι η μία πλευρά.
Η άλλη, εξίσου σημαντική, είναι τα τεράστια καλώδια που μεταφέρουν την ηλεκτρική ενέργεια στην ξηρά και οι μεγάλοι ανορθωτές που μετατρέπουν το εναλλασσόμενο ρεύμα σε συνεχές, ώστε η ηλεκτρική ενέργεια να μπορεί στη συνέχεια να «ταξιδεύει» μέσω μεγάλων γραμμών από το βόρειο τμήμα της Γερμανίας στο βιομηχανικό νότιο και δυτικό τμήμα. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι στα λιμάνια θα πρέπει να διατεθεί γρήγορα συνολική έκταση 270 γηπέδων ποδοσφαίρου. Η διευθύνουσα σύμβουλος του Ιδρύματος για την Υπεράκτια Αιολική Ενέργεια, Καρίνα Βιρτς, επισημαίνει τη σημασία αυτών των τεράστιων επενδύσεων: “Τα λιμάνια είναι οι κεντρικοί κόμβοι της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας. Είτε ως λιμένες βάσης για την κατασκευή και τη μετέπειτα αποσυναρμολόγηση των αιολικών πάρκων, είτε ως λιμένες εξυπηρέτησης για τη λειτουργία και τη συντήρηση, είτε ως χώροι αποθήκευσης ή παραγωγής εκπληρώνουν ένα ευρύ φάσμα λειτουργιών στον τομέα της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας».
Γρηγορότεροι οι Ολλανδοί και οι Δανοί
Η Βιρτς παραπονιέται ότι άλλες χώρες είναι πιο μπροστά, ότι εργάζονται πιο γρήγορα και αποτελεσματικότερα σε αυτή την υποδομή. “Ενώ τα ολλανδικά και δανικά λιμάνια Eemshaven και Esbjerg έχουν επικεντρώσει τη δραστηριότητά τους στον τομέα της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας τα τελευταία χρόνια και έχουν επίσης αποσπάσει μεγάλα μερίδια αγοράς από γερμανικά λιμάνια, τα τελευταία στρέφονται όλο και περισσότερο σε άλλους επιχειρηματικούς τομείς”. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος με εξειδικευμένες εταιρείες για την κατασκευή μετατροπέων, για παράδειγμα, να έχουν μεγάλη ζήτηση. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι πολλές χώρες, όχι μόνο η Γερμανία, θέλουν τώρα να επιταχύνουν την υπεράκτια τεχνολογία.
Αλλά σύμφωνα με την περιβαλλοντική οργάνωση Greenpeace η κυβέρνηση θέτει λάθος προτεραιότητες, για παράδειγμα επενδύοντας πολλά χρήματα σε τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Ο Μάρτιν Κάιζερ, ειδικός σε θέματα ενέργειας και κλίματος της Greenpeace, είναι αντίθετος. “Αντί ο καγκελάριος να κινείται με ιλιγγιώδη ταχύτητα σε εντελώς περιττούς σταθμούς LNG, θα πρέπει να επικεντρωθεί στην υλοποίηση υπεράκτιων αιολικών πάρκων για να καλύψει όσο το δυνατόν γρηγορότερα τις καθυστερήσεις στην επέκταση του δικτύου», δήλωσε στην DW. «Δεν μπορεί η έλλειψη σταθμών μετατροπής να είναι ο λόγος που η Γερμανία χάνει τους στόχους επέκτασης των αναγκαίων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας λόγω της λανθασμένης ιεράρχησης προτεραιοτήτων από τον καγκελάριο”.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι η κυβέρνηση δημιούργησε τους τερματικούς σταθμούς LNG επειδή μετά τη ρωσική επίθεση στην Ουκρανία το ρωσικό φυσικό αέριο δεν ρέει πλέον στη Γερμανία και η χώρα εισάγει υγροποιημένο φυσικό αέριο από πολλές χώρες. Αλλά κυρίως η κυβέρνηση συνταγματικά δεν μπορεί να αντλήσει πόρους με δανεισμό.
Ένα ειδικό ταμείο, όπως υπάρχει για τον εκσυγχρονισμό των γερμανικών ενόπλων δυνάμεων, θα ήταν δυνατόν. Ο Ρόμπερτ Χάμπεκ από το κόμμα των Πρασίνων, που είναι ο αρμόδιος υπουργός Οικονομίας και Προστασίας του Κλίματος, τάχθηκε υπέρ ενός τέτοιου ειδικού ταμείου στη βουλή την περασμένη εβδομάδα, προκειμένου να επιλυθούν διαρθρωτικά προβλήματα, όπως η επέκταση της αιολικής ενέργειας. Ωστόσο, η πρότασή του απορρίφθηκε αμέσως από την αντιπολίτευση, αλλά και από τον εταίρο του στον συνασπισμό, το κόμμα των Φιλελευθέρων που πρόσκειται στο επιχειρηματικό κατεστημένο.
Επιμέλεια: Ειρήνη Αναστασοπούλου
Πηγή: DW
Latest News
Εκτίναξη 20% της μετοχής της κινεζικής Nio - Διπλασίασε τις παραδόσεις EV
Η Nio ανακοίνωσε ότι παρέδωσε 15.620 οχήματα τον Απρίλιο, σημειώνοντας αύξηση 134,6% σε ετήσια βάση
Έρχεται η πρώτη Δημοπρασία Εγγυήσεων Προέλευσης από τον ΔΑΠΕΕΠ - Πότε θα γίνει, ποιους αφορά
Tα ειδικά χαρακτηριστικά των προϊόντων διαφοροποιούνται και διακρίνονται ως προς την πηγή της Ανανεώσιμης Ενέργειας και την θέση του Σταθμού παραγωγής
Με «πράσινο» look τα εμπορικά της Lamda στο ΧΑ – Πώς αλλάζουν «The Mall Athens» και «Golden Hall»
Σε εξέλιξη τα έργα ενεργειακής αναβάθμισης και δημιουργίας χώρων πρασίνου τα εμπορικά κέντρα της Lamda
Κλιματική αλλαγή: «Καμπανάκι» ειδικών για δραματικές συνέπειες στο κοντινό μέλλον
Περιοχές στον πλανήτη θα βρίσκονται σύντομα σε δυσμενή θέση, με τα ζώα να αποτελούν τα πρώτα θύματα δραματικών αλλαγών
Η Sunlight φορτίζει μπαταρίες… για επιδοτήσεις 3 δισ. – Η μάχη για εργοστάσια στην Ε.Ε.
Ο επόμενος στόχος του CEO Λάμπρου Μπίσαλα μετά το άλμα των πωλήσεων άνω του 1 δισ. ευρώ
Φως στο τούνελ… για τα μικρά φωτοβολταϊκά σε Κρήτη και Πελοπόννησο
Τι εκκρεμότητες υπάρχουν για να λήξει το «σήριαλ» με τους διαγωνισμούς του ΔΕΔΔΗΕ
DIMAND: Οι μεγάλες επενδύσεις που αλλάζουν την όψη της πόλης
Τα τελευταία χρόνια, η DIMAND έχει στοχεύσει δυναμικά στις αστικές αναπλάσεις, επενδύοντας σε κτήρια, συνδεδεμένα με την ιστορία του κέντρου της Αθήνας και του Πειραιά
Οικονομάκης (ΕΕΑΑ): Η εισφοροδιαφυγή το μεγάλο αγκάθι στην ανακύκλωση των συσκευασιών
Τι ανέφερε ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ανακύκλωσης (ΕΕΑΑ), μιλώντας στο 9ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών
Λεωφορεία με υδρογόνο και αμαξοστάσια με φωτοβολταϊκά - Το «πράσινο» λίφτινγκ
Υδρογονοκίνηση, βιωσιμότητα και ηλεκτροκίνηση δείχνουν το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών στην Αττική
Συμφωνία στη G7 για μείωση της παραγωγής πλαστικού
Η ρύπανση από το πλαστικό δεν σταματά να αυξάνεται, ενώ εκτιμάται ότι θα τριπλασιαστεί έως το 2060 εάν δε ληφθεί κανένα μέτρο