Οι επιχειρήσεις ειδικά και τώρα στην Covid-19 εποχή πρέπει να αλλάζουν και όχι μόνο να προσαρμόζονται στις συνεχείς και πολύπλοκες μεταβολές αλλά και να προκαλούν αλλαγές για βελτίωση και καινοτομία.
Η υλοποίηση των αλλαγών όμως είναι δύσκολη και σχετικές έρευνες δείχνουν υψηλά ποσοστά αποτυχίας. Περίπου το 70% των προσπαθειών αλλαγής αποτυγχάνουν (Burnes, 2017; McKinsey, 2016). Σε αυτό το ποσοστό αποφασιστικά συμβάλουν οι αντιδράσεις των εργαζομένων (Oreg, Vakola & Armenakis, 2011). Εδώ και δύο δεκαετίες ξέρουμε πως, αν οι αντιδράσεις των εργαζομένων είναι θετικές, αυτό συμβάλει καθοριστικά στην επιτυχία της αλλαγής.
Η έρευνα μας φώτισε το θέμα των αντιδράσεων από μια διαφορετική πλευρά. Μέχρι τώρα οι αντιδράσεις στην αλλαγή, θεωρούνται ή θετικές, για παράδειγμα υποστήριξη της αλλαγής ή αρνητικές, για παράδειγμα, αντίσταση στην αλλαγή. Η δική μας έρευνα κατέληξε πως οι στάσεις προς την αλλαγή δεν είναι άσπρο ή μαύρο αλλά μπορεί να είναι αμφίθυμες, να περιλαμβάνουν δηλαδή ταυτόχρονα θετικές και αρνητικές αξιολογήσεις της προτεινόμενης αλλαγής και αυτό επηρεάζει θετικά τον τρόπο που προσαρμόζονται οι εργαζόμενοι σε αυτή ως ένα βαθμό.
Η διαπίστωση αυτή είναι χρήσιμη γιατί πολύ πίστευαν πως οι εργαζόμενοι με ανάμεικτα συναισθήματα στην αλλαγή, θα αντιστέκονται σε αυτή. Τα δικά μας αποτελέσματά έδειξαν ότι η σχέση μεταξύ της αμφιθυμίας ως προς την αλλαγή και της προσαρμοστικής απόδοσης είναι θετική αλλά όχι ισχυρή.
Πέρα από αυτό όμως επίσης σημαντικό είναι να δούμε ποιες συνθήκες επηρεάζουν αυτή τη σχέση. Τα αποτελέσματα μας έδειξαν την εργασιακή δέσμευση και τη μείωση των απαιτήσεων. Όταν οι εργαζόμενοι δεσμεύονται στην εργασία τους, τότε προσαρμόζονται στις αλλαγές ακόμα και αν έχουν ανάμεικτα συναισθήματα ως προς τις αλλαγές αυτές.
Επίσης, αν και το να μειώνει κάποιος τις απαιτήσεις που έχει η δουλειά του έχει αρνητική χροιά γιατί μπορεί να συνδέεται με αποφυγή κάποιων υποχρεώσεων, στην περίπτωση της αλλαγής διευκολύνει γιατί δίνει χρόνο και την ενέργεια στους εργαζόμενους να προσαρμοσθούν.
Συμπερασματικά, θα λέγαμε πως, αν αποτύχουμε να κατανοήσουμε με ακρίβεια τις αντιδράσεις των εργαζομένων στις αλλαγές, αυτό θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στον τρόπο υλοποίησής τους.
* Μαρία Βακόλα (PhD), Αν. Καθηγήτρια, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
* Πάρης Πέτρου (PhD), Επ. Καθηγητής, Rotterdam University
* Κλεάνθης Κατσαρός (PhD), Στέλεχος Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και Επισκ. Καθηγητής
Latest News
myAUEB: Η νέα εφαρμογή για το κινητό από το ΟΠΑ
Η πρώτη ολοκληρωμένη εφαρμογή κινητού σε ελληνικό ΑΕΙ από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Δύσκολες οι καταναλωτικές προοπτικές για το 2024 – Οι προσδοκίες για το 2025
Σύμφωνα με την Oxford Economics τα ποσοστά αποταμίευσης των νοικοκυριών έχουν σταθεροποιηθεί πάνω από τα προ της πανδημίας επίπεδα
Στην κορυφή διεθνώς τα μεταπτυχιακά προγράμματα του ΟΠΑ
Πώς αξιολογήθηκαν τα μεταπτυχιακά του ΟΠΑ με βάση τον έγκυρο διεθνή φορέα αξιολόγησης “Eduniversal Best Masters Rankings” για το 2024
Ελπίδες για ισχυρή ανάκαμψη της Ευρωζώνης στο 2ο εξάμηνο του 2024
Διευρύνεται η διαφορά επιδόσεων ανάμεσα σε ΗΠΑ και άλλες χώρες των G7, σύμφωνα με την Consensus Economics
Συμφωνία Συνεργασίας ΟΠΑ - ΕΥΔΑΠ
Οι δυο οργανισμοί ενώνουν τις δυνάμεις τους στους τομείς της εκπαίδευσης, της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας
Μια Τομεακή Ερμηνεία της Έξαρσης του Πληθωρισμού στην Ελλάδα
Από το συνολικό δείκτη τιμών καταναλωτή αλλά και τις τιμές σε διάφορους τομείς, φαίνεται ότι οι τάσεις στην Ελλάδα και την ευρωζώνη κινούνται με διαφορετικό ρυθμό και ένταση
Επίτιμος διδάκτωρ του ΠΑΠΕΙ ο αείμνηστος Ιωάννης Αγγελικούσης
Το δίπλωμα επιδόθηκε στη σύζυγο και στην κόρη του εκλιπόντος
Οι υπηρεσίες φρενάρουν τη μείωση του πληθωρισμού - Τα αίτια
Οι τιμές των υπηρεσιών αντιπροσωπεύουν ολοένα και μεγαλύτερο μέρος του συνολικού πληθωρισμού