Μπορεί σε κάποιες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως η Βενετία ή η Βαρκελώνη, να αναπτύσσεται ένα «κίνημα κατά των κρουαζιεροπλοίων», γιατί «δεν αφήνουν χρήματα και προκαλούν προβλήματα συμφόρησης και ρύπανσης», η Ελλάδα όμως πόρρω απέχει από μια τέτοια κατάσταση. Αντίθετα, προσδοκά πολλά από την ανάπτυξη του κλάδου, ο οποίος στην καλύτερη χρονιά του, το 2019, άφησε πάνω από 550 εκατ. ευρώ στην οικονομία, τα οποία φέτος ενδέχεται ξεπεράσει.
«Εχοντας διανύσει το μεγαλύτερο μέρος της περιόδου λειτουργίας των κρουαζιεροπλοίων στη χώρα μας και μπαίνοντας στον Σεπτέμβρη, που είναι ιστορικά ο μήνας με τον υψηλότερο αριθμό προσεγγίσεων πλοίων και επισκεπτών κρουαζιέρας, μπορούμε να πούμε ότι η κρουαζιέρα κινήθηκε σε ιδιαίτερα ικανοποιητικά επίπεδα στη χώρα μας» σημειώνει ο Γιώργος Κουμπενάς, πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΚΦΝ).
Διαβάστε επίσης: Κρουαζιέρα: Η ένταξη της Θεσσαλονίκης στον παγκόσμιο χάρτη
Σύμφωνα με τη γενική διευθύντρια της CLIA (Διεθνής Ενωση Εταιρειών Κρουαζιέρας) για την Ανατολική Μεσόγειο, Μαρία Δεληγιάννη, αυτή τη στιγμή πλέουν στις ελληνικές θάλασσες σχεδόν 90 κρουαζιερόπλοια, ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχουν πραγματοποιηθεί συνολικά 5.000 προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων σε ελληνικά λιμάνια.
Ικανοποίηση υπάρχει και για τις πληρότητες. Αν και ξεκίνησαν χαμηλά – περίπου στο 60% τον Ιούνιο -, τους επόμενους μήνες, Ιούλιο και Αύγουστο, διακυμάνθηκαν από 80% έως 90%. Περίπου την ίδια εικόνα παρουσιάζει και η κυρία Δεληγιάννη, η οποία θεωρεί ότι η φετινή χρονιά αποτελεί προοίμιο για ένα εντυπωσιακό 2023.
Οι άλλοι προορισμοί
Ενθαρρυντικά μηνύματα εκπέμπει και η σημαντική αύξηση των πλοίων που ξεκινούν από τα ελληνικά λιμάνια, πολλά εκ των οποίων είναι μικρότερα πλοία τα οποία απευθύνονται σε επιβάτες με υψηλότερα εισοδήματα και προσεγγίζουν
μικρότερους προορισμούς.
Ετσι, ενώ φέτος τα λιμάνια της Σαντορίνης και της Μυκόνου εξακολουθούν να συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, δυναμικό παρών δηλώνουν και μικρότερα λιμάνια, όπως η Μήλος, η Υδρα, το Γύθειο, η Μονεμβασιά, που πλέον υποδέχονται κρουαζιερόπλοια. Ετσι, ο αριθμός των λιμένων που υποδέχονται κρουαζιερόπλοια στην Ελλάδα φθάνει πλέον σε 48 από 40 πέρυσι.
Ειδικά για τον Πειραιά, ενώ το 2019, μια χρονιά ρεκόρ, είχαμε 622 προσεγγίσεις με 1.098.091 επιβάτες, φέτος μέχρι και το τέλος Αυγούστου είχαμε 417 προσεγγίσεις. Το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2022 επιβιβάστηκαν στον Πειραιά 113.509 επιβάτες, ενώ ο αριθμός των τράνζιτ επιβατών ανήλθε στους 289.068 (σύνολο 402.577 επιβατών ή περίπου το 40% των επιβατών όλου του 2019).
Ωστόσο, ο κλάδος αντιμετωπίζει ακόμη πρόβλημα από την έλλειψη υποδομών σε πολλά λιμάνια, την έλλειψη ξεναγών και λεωφορείων αλλά και την έλλειψη προσωπικού στους συνοριακούς ελέγχους. Αγκάθι αποτελεί και το υψηλό κόστος καυσίμων και το διεθνές κλίμα αβεβαιότητας (σχετικά με COVID-19 και ενέργεια) που συγκρατούν την αύξηση των κρατήσεων. Οσον αφορά τα προβλήματα συνωστισμού κρουαζιεροπλοίων και επιβατών που παρατηρούνται σε ορισμένους προορισμούς όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, οι ειδικοί του κλάδου τονίζουν την ανάγκη ρύθμισης των αφίξεων κρουαζιεροπλοίων.
Υψηλή δαπάνη σε κάθε λιμάνι
Με σημαντικό συνάλλαγμα γεμίζει τα κρατικά ταμεία η κρουαζιέρα σύμφωνα με ανθρώπους του κλάδου, επισημαίνοντας ότι κάθε επιβάτης κρουαζιέρας υπολογίζεται ότι ξοδεύει περίπου 400 ευρώ σε κάθε λιμάνι επιβίβασης (homeport) και 60 ευρώ σε ενδιάμεσα λιμάνια. Μάλιστα ύστερα από δύο καταστροφικές σεζόν λόγω πανδημίας (το 2021 ήρθαν 1,5 εκατομμύριο επιβάτες και το 2020 μόλις 65.000), πραγματοποιεί το μεγάλο come back και ετοιμάζεται για νέο ιστορικό ρεκόρ το 2023.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Επανεξελέγη πρόεδρος της ΔΝΕ ο Αντώνης Βενιέρης
Συγκρότηση σε Σώμα του Διοικητικού Συμβουλίου και κατάρτιση του προεδρείου της
Νέες αναταράξεις στο διεθνές εμπόριο - Οι προειδοποιήσεις των Χούθι
Σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη δρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα
Πέφτουν οι πωλήσεις των superyachts - Αυξάνονται οι κατασχέσεις
Παρόλα αυτά, οι παραδόσεις superyacht αυξήθηκαν κατά 31% το 2023
«Αχαρτογράφητα νερά» για την αγορά δεξαμενoπλοίων
Το αδιέξοδο των συζητήσεων για την επανέναρξη των ροών πετρελαίου από το Τζεϊχάν δημιουργεί νέα δεδομένα στη Μεσόγειο
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS