Έχει χαρακτηριστεί «φάντασμα», «σκοτεινός» ή «αόρατος» στόλος της Ρωσίας. Σχεδόν 500 πλοία, πολλά από τα οποία είναι παλιά δεξαμενόπλοια με αγνώστους ιδιοκτήτες και θολό τοπίο σε ό,τι αφορά την ασφάλιση, συνεχίζουν να διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη μεταφορά ρωσικού αργού στην Κίνα και σε άλλα λιμάνια της Ασίας.
Ρωσία: Ο «αόρατος» στόλος εξαφανίζεται ακόμα πιο γρήγορα από ό,τι αναπτύχθηκε
Με φόντο την επιβολή ανώτατου ορίου τιμής από τους G7, ως «όπλο» για τις ροές χρημάτων που κατευθύνονται στα χέρια του Κρεμλίνου, τα «αόρατα» πλοία συχνά χρησιμοποιούν τακτικές που έχουν σχεδιαστεί για να κρύψουν τη θέση τους ή την προέλευση του αργού που μεταφέρεται από ρωσικά λιμάνια.
Οι μυστικές τακτικές περιλαμβάνουν – μεταξύ άλλων – απενεργοποίηση του ίχνους στο σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS), μεταφορές από πλοίο σε πλοίο σε διεθνή ύδατα μακριά από έλεγχο, αλλαγή σημαίας ή αλλαγή της χώρας νηολόγησης ενός πλοίου, αλλά και «σύνθετες δομές ιδιοκτησίας και διαχείρισης που αλλάζουν κάθε μήνα», σύμφωνα με τη Michelle Wiese Bockmann, ανώτερη αναλύτρια της Lloyd’s List Intelligence, η οποία έχει κάνει εκτενείς αναφορές για τον «σκοτεινό» στόλο της Ρωσίας.
Μερικά από τα πλοία έχουν περάσει την ακμή τους και θεωρούνται επικίνδυνα, όπως στην περίπτωση του «Pablo», ενός δεξαμενόπλοιου 27ετίας, νηολογημένου στην Γκαμπόν, που υπέστη μεγάλη έκρηξη στα ανοιχτά της Μαλαισίας τον Μάιο.
Σύμφωνα με τη «Le Monde», το πλοίο φέρεται ότι είχε ιστορικό μεταφοράς ιρανικού αργού πετρελαίου που Ανώνυμοι ιδιοκτήτες εντείνουν τις αγορές μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων για τη μεταφορά ρωσικού αργού και διυλισμένων προϊόντων που υπόκεινται σε κυρώσεις.
Περίπου το 12% της παγκόσμιας ναυτιλιακής αγοράς είναι επί του παρόντος «σκοτεινή» και ικανή να εκμεταλλευτεί τα ρυθμιστικά κενά
Οι μυστικές τακτικές
Οι μυστικές τακτικές περιλαμβάνουν απενεργοποίηση του ίχνους στο σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS), μεταφορές από πλοίο σε πλοίο σε διεθνή ύδατα μακριά από έλεγχο, αλλαγή σημαίας ή αλλαγή της χώρας νηολόγησης, αλλά και «σύνθετες δομές ιδιοκτησίας και διαχείρισης που αλλάζουν κάθε μήνα» υπόκειται σε κυρώσεις και πιθανότατα μόλις είχε παραδώσει ρωσικό πετρέλαιο σε ένα κινεζικό λιμάνι πριν συμβεί το ατύχημα.
Σύμφωνα με την αναλύτρια Michelle Wiese Bockmann περίπου το 12% της παγκόσμιας ναυτιλιακής αγοράς είναι επί του παρόντος «σκοτεινή» και ικανή να εκμεταλλευτεί τα ρυθμιστικά κενά. «Αν θέλεις να κρυφτείς στη ναυτιλία, είναι πολύ, πολύ εύκολο», είπε.
Οπως επισημαίνεται από αναλυτές, ο ρόλος του «σκοτεινού» στόλου θα γίνει πιο σημαντικός αφού η αξία του πετρελαίου των Ουραλίων αυξήθηκε πέρα από το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων το βαρέλι.
Συγκεκριμένα, το ανώτατο όριο που εισήχθη τον περασμένο Δεκέμβριο απαγορεύει στις δυτικές εταιρείες να μεταφέρουν, να εξυπηρετούν ή να δια-μεσολαβούν για φορτία ρωσικού αργού αξίας μεγαλύτερης από αυτήν την τιμή.
Ο ελληνικός στόλος
«Τα δεξαμενόπλοια υπό ελληνική σημαία και ασφαλισμένα από μεγάλες εταιρείες μπορεί να αντιπροσώπευαν το 50% των επισκέψεων στα λιμάνια πριν από το μπλόκο», είπε η Bockmann. Τώρα αποτελούν μόνο ένα κλάσμα των συ-γκεκριμένων διαμετακομίσεων, που πλέον αναλαμβάνουν πλοία λιγότερο «επιφυλακτικά» έναντι των κανονισμών.
Οπως τονίζει η βρετανική εφημερίδα «Guardian», η στροφή προς τη «σκοτεινή» ναυτιλία έχει δρομολογηθεί μήνες και η αγορά μεταχειρισμένων παλαιών δεξαμενόπλοιων έγινε σύντομα περιζήτητη όταν ήταν προφανές ότι επρόκειτο να ληφθούν κυρώσεις. «Υπήρχαν εκατοντά-δες συναλλαγές και όλοι εντάχθηκαν σε αυτόν τον σκοτεινό στόλο και άρχισαν να στέλνουν ρωσικό πετρέλαιο», σημείωσε η Bockmann.
Η αξία για ένα δεξαμενόπλοιο τύπου Αframax (μεσαίου μεγέθους) 16 ή 17 ετών διπλασιάστηκε μέσα σε έξι μήνες, αν και οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες αρνούνται να ναυλώσουν πλοία άνω των 15 ετών.
Εταιρείες-διάδοχοι
Χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας «σκοτεινής» υπερανάπτυξης ήταν και η Gatik Ship Management, ένα άγνωστο μέχρι πρότινος όνομα στην αγορά, που ξόδεψε 1,5 δισ. δολάρια σε έναν χρόνο για έναν στόλο γερασμένων πλοίων που μεταφέ-ρουν αποκλειστικά ρωσικά πετρελαϊκά προϊόντα.
Σύμφωνα με δημοσίευμα μάλιστα των «Financial Times», η Gatik πιθανόν συν-δέεται με τη Rosneft, τον ρωσικό πετρε-λαϊκό γίγαντα. Την περασμένη εβδομάδα, μάλιστα, η Bockmann ανέφερε ότι τέσ-σερις εταιρείες-διάδοχοι της Gatik είχαν εγγραφεί στην Τουρκία.
Ο σκοτεινός στόλος αποδεικνύει ως παράδειγμα μόνο μερικές από τις δυσκο-λίες στη διατήρηση ενός ενεργειακού εμπάργκο. «Εάν ένα δεξαμενόπλοιο είναι νηολογημένο στον Παναμά, η εταιρεία έχει εικονική διεύθυνση στη Λιβερία, ο δια-χειριστής του πλοίου είναι σε εμπορικό κέντρο στην Ινδία, προσλαμβάνει χαμη-λόμισθους από τις Φιλιππίνες, καταπλέει στη Ρωσία και μεταφέρει φορτίο στην Κίνα, δεν χρειάζονται και πολλές αποδείξεις για παραβίαση των κυρώσεων. Υπάρχουν ρυθμιστικά κενά, τρύπες και ελλείψεις που εμποδίζουν την επιβολή του εμπάργκο», καταλήγει το στέλεχος της Lloyd’s.
Πηγή: Εντυπη Εκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Το roadmap για τον έκτο προβλήτα στον ΟΛΘ - Στο περίμενε... του Προεδρικού Διατάγματος
Τι είπε η διοίκηση του ΟΛΘ στη ΓΣ των μετόχων
Πού επενδύουν οι ναυτιλιακές τακτικών γραμμών
Βασίζονται όλο και περισσότερο στην ιδιοκτησία των πλοίων τους για να επεκταθούν μειώνοντας το μερίδιο των ναυλωμένων πλοίων
Σε ιστορικά υψηλά οι τιμές ναυπήγησης νέων πλοίων
Κίνα και Κορέα διεκδικούν την μερίδα του λέοντος στις ναυπηγήσεις
Απεβίωσε ο Καπετάν Βαγγέλης Κούζιλος
Ο Καπετάν Βαγγέλης Κούζιλος, διετέλεσε επί σειρά ετών πρόεδρος του Ομίλου Φίλων Λίμπερτυ και συνέβαλε στην ανάδειξη του πλωτού μουσείου «Ελλάς Λίμπερτυ»
Ποσειδώνια 2024: Οι κορυφαίοι του κλάδου της ναυτιλίας διαμορφώνουν την ατζέντα
Στο Athens Metropolitan Expo από τις 3 έως 7 Ιουνίου διοργανώνεται η κορυφαία ναυτιλιακή έκθεση στον κόσμο
Άλμα στη ζήτηση για κρουαζιέρα - Χιλιάδες εργαζομένους αναζητά η Royal Caribbean
Τα νέα πλοία και η «πίεση» στα πανεπιστήμια για πιστοποιήσεις σε νέους
Το παρασκήνιο της παράτασης του διαγωνισμού για το λιμάνι του Λαυρίου
Το αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον και ο όρος του ΤΑΙΠΕΔ για κοινοπραξίες σχημάτων
Η ρευστότητα των ελλήνων εφοπλιστών και οι προκλήσεις για τις τράπεζες - Μελέτη Petrofin Research [πίνακες]
Γιατί μειώθηκε ο δείκτης χρηματοδότησης που σχετίζεται με την ελληνική ναυτιλία
Παράταση στον διαγωνισμό για την παραχώρηση του Λιμένα Λαυρίου
Σκοπός του Ταμείου είναι η τουριστική κυρίως αξιοποίηση του εξυπηρετώντας κρουαζιερόπλοια αλλά και για τη μεταφορά φορτίων εμπορευμάτων
Η Navtex στο Λακωνικό Κόλπο και ο «σκιώδης στόλος» του Πούτιν
Πώς η ανακοίνωση ασκήσεων του Πολεμικού Ναυτικού δυσκολεύει το «ξέπλυμα» ρωσικού πετρελαίου