Τα ναυπηγεία παγκοσμίως αντιμετωπίζουν αυξημένα κόστη ενέργειας, πρώτων υλών και εξαρτημάτων, λόγω μεταπανδημικού πληθωρισμού. Στην Ευρώπη αυτά είναι συνυφασμένα με μεγαλύτερους μισθούς και περιοριστικούς, από τις Βρυξέλλες, όρους.
Η Meyer Werft, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο, πλησιάζει στη διάσωση από τη γερμανική κυβέρνηση αφού το αυξανόμενο κόστος ενέργειας και πρώτων υλών την οδήγησε στο χείλος της κατάρρευσης.
Ναυπηγεία: Στην Κίνα κατασκευάζεται το 60% των νέων πλοίων
Ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς δεσμεύτηκε την Πέμπτη να βοηθήσει στη διάσωση του «βιομηχανικού στολιδιού» σε μια συνεδρίαση του συμβουλίου εργαζομένων της εταιρείας στη βορειοδυτική πόλη Papenburg.
Η εταιρεία βιώνει τη χειρότερη κρίση στην 229χρονη ιστορία της αναφέρουν οι Financial Times. Με πολλά από τα συμβόλαιά της να έχουν διαπραγματευτεί πριν από την πανδημία και να μην έχουν προσαρμοστεί από τότε για να ληφθούν υπόψη υψηλότερα κόστη πρώτων υλών και ενέργειας, χρειάζεται 2,7 δισ. ευρώ για να χρηματοδοτήσει την κατασκευή των πλοίων στο βιβλίο παραγγελιών της.
Κυβερνητικοί μέτοχοι… για λίγο
Ένα πακέτο διάσωσης θα μπορούσε να περιλαμβάνει την ομοσπονδιακή κυβέρνηση και την περιοχή της Κάτω Σαξονίας να γίνουν μέτοχοι της εταιρείας, τουλάχιστον προσωρινά, ανέφεραν γερμανικά μέσα ενημέρωσης.
«Δεν θα το κάνουν αυτό για να παραμείνουμε για πάντα συνεργάτες – δεν είμαστε ναυπηγοί», είπε ο Σολτς. «Είναι να τεθούν τα θεμέλια για ένα καλό μέλλον στον ιδιωτικό τομέα».
Ανέφερε το παράδειγμα της απόκτησης της κυβέρνησης του 20% των μετοχών της Lufthansa το 2020 στο αποκορύφωμα της πανδημίας, την οποία πούλησε δύο χρόνια αργότερα.
Ο Σολτς είπε ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση, η περιφερειακή κυβέρνηση της Κάτω Σαξονίας και οι ιδιοκτήτες του Meyer Werft είχαν συνομιλίες με τράπεζες τις τελευταίες εβδομάδες για μια συμφωνία για τη χρηματοδότηση της ναυπήγησης πλοίων στο βιβλίο παραγγελιών της.
Απαιτείται έγκριση Βρυξελλών
Ωστόσο, πρόσθεσε ότι η συμφωνία δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, καθώς το γερμανικό κοινοβούλιο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να την εγκρίνουν.
«Εάν όλοι οι άλλοι συμμετάσχουν μαζί, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα συνεισφέρει το μερίδιό της στη λύση», είπε. «Η ναυπηγική εδώ στο Papenburg και σε ολόκληρη την περιοχή έχει μέλλον».
Η ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων είναι ο τελευταίος τομέας όπου τα κάποτε κυρίαρχα ναυπηγεία της Ευρώπης, και όχι εκείνα της Κίνας, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας, συνεχίζουν να έχουν κυρίαρχη θέση.
Οι διεθνείς όμιλοι κρουαζιέρας, όπως η Carnival Corporation των ΗΠΑ και η MSC Cruises με έδρα την Ελβετία, παραγγέλνουν κυρίως από ναυπηγεία στη Γερμανία και την Ιταλία. Τα ναυπηγεία επωφελούνται από μια ισχυρή αλυσίδα εφοδιασμού εταιρειών που κατασκευάζουν χαλιά, έπιπλα και άλλα είδη σύμφωνα με τα υψηλά πρότυπα που απαιτούν οι επιβάτες κρουαζιέρας.
Όμως, το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν εταιρείες όπως η Meyer Werft είναι ότι οι πελάτες της πληρώνουν τη μερίδα του λέοντος της τιμής αγοράς για τα κρουαζιερόπλοια κατά την παράδοση, με την εταιρεία να χρειάζεται να δανειστεί στο μεταξύ για να καλύψει το κόστος κατασκευής.
Ζωτική η ναυπηγική για την Κάτω Σαξονία
Ο Στέφαν Βάιλ, πρωθυπουργός της Κάτω Σαξονίας, δήλωσε ότι η περιοχή σχεδιάζει μια «τεράστια δέσμευση» να σώσει τον Meyer Werft με το μεγαλύτερο πακέτο διάσωσης που είχε ποτέ συγκεντρώσει για μια βιομηχανική εταιρεία.
Είπε ότι το ναυπηγείο είχε ένα «πραγματικά δυνατό μέλλον», δείχνοντας το βιβλίο παραγγελιών του ύψους 11 δισ. ευρώ και πρόσθεσε ότι πλήρωνε 500 εκατ. ευρώ ετησίως σε φόρους και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης. «Δεν φέρω βάρη στη συνείδηση για τη διάσωση μιας τέτοιας εταιρείας», είπε.
Η υποκείμενη δραστηριότητα του ομίλου παραμένει ισχυρή. Μόλις πριν από λίγες μέρες κέρδισε το μεγαλύτερο συμβόλαιο στην ιστορία της όταν η Disney της ανέθεσε να ναυπηγήσει τέσσερα κρουαζιερόπλοια.
Μια κατάρρευση της εταιρείας θα ήταν καταστροφή για τη γύρω περιοχή: περίπου 18.000 άνθρωποι εξαρτώνται άμεσα ή έμμεσα από το ναυπηγείο για τα προς το ζην. Η Meyer Werft σχεδίαζε ήδη να περικόψει 340 θέσεις εργασίας τα επόμενα χρόνια, αφήνοντάς την με εργατικό δυναμικό 3.100.
Latest News
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι