Για τις πρόσφατες πυρκαγιές, τα αίτια, τις συνέπειες και τα σχέδια της επόμενης ημέρας, έχουν γραφεί πολλά, από ειδικούς και μη. Και πάνω στα αποκαΐδια έχουν χυθεί ποτάμια δάκρυα, αληθινά και κροκοδείλια. Δεν έχω γνώση ή πρόθεση να προσθέσω κάτι σε αυτό.
Θα σταθώ, όμως, εδώ, σε ένα σημαντικό παράγοντα που βοήθησε πολύ στην αντιμετώπιση των καταστροφών. Είναι οι εθελοντές που ρίχτηκαν στη μάχη με τις φλόγες.
Και ένας κακόπιστος θα έλεγε ότι τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά. Αλλά ένας πραγματιστής θα απαντούσε ότι, χωρίς την παρουσία και των εθελοντών, πολύ πιθανόν αυτά τα αποτελέσματα να ήταν ακόμη χειρότερα.
Στο παρελθόν, έχω συμμετάσχει ενεργά σε ομάδα εθελοντών αντιμετώπισης εκτάκτων φυσικών καταστροφών.
Αν θα έπρεπε να περιγράψω με δυο λέξεις την εμπειρία μου, θα έλεγα ότι ήμασταν ομάδα. Αισθανόμαστε ότι είμαστε εκεί, ο καθένας και η καθεμιά για όλους και όλοι για τον έναν.
Ο στόχος μας ήταν ξεκάθαρος: να συνεισφέρουμε στις προσπάθειες των καθ’ ύλην αρμοδίων για την αντιμετώπιση της καταστροφής. Να προσφέρουμε προστασία, στήριξη, ανακούφιση των πληγέντων, συντονιζόμενοι κεντρικά, από εκείνους που είχαν τη μεγάλη εικόνα.
Ειδικά κατά τη διάρκεια των αντιπυρικών περιόδων, μέσα στα πυροφυλάκια πάνω στο βουνό, ψάχναμε με τα κιάλια στον ορίζοντα για έναν εχθρό που δεν υπήρχε, αλλά μπορούσε να εμφανισθεί την επόμενη στιγμή. Και οι στιγμές της βάρδιας είναι ατελείωτες …
Μαθήματα για τις επιχειρήσεις
Οι αξίες του εθελοντισμού είναι πολλές, ενδιαφέρουσες και σημαντικές. Ενδεικτικά θα μπορούσε κάποιος να αναφέρει μερικές:
- Ενδιαφέρον για το σύνολο και τη κοινωνία
- Προσφορά
- Ανιδιοτέλεια
- Ομαδικότητα
- Αλληλοϋποστήριξη
- Τοποθέτηση του «εμείς» πάνω από το «εγώ»
- Ετοιμότητα
- Δράση
- Αποτελεσματικότητα
- Εσωτερική παρακίνηση και ικανοποίηση
Οι επιχειρήσεις λοιπόν, και οι ηγεσίες τους, μπορούν να πάρουν αρκετά μαθήματα από τη δράση των εθελοντικών ομάδων. Για να αυξήσουν την αποτελεσματικότητά τους, πρέπει να διαθέτουν και να καλλιεργούν:
- Ομαδικότητα ανάμεσα στους εργαζομένους
- Υποστήριξη του εσωτερικού «πελάτη» -του συναδέλφου- για να εξυπηρετήσει άψογα τον εξωτερικό πελάτη
- Ενδιαφέρον για την ανάπτυξη. Τόσο την προσωπική, όσο και της επιχείρησης
- Ετοιμότητα για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της αγοράς
- Ευελιξία, δράση και αποτελεσματικότητα
- Ευαισθησία για την κοινωνία όπου δραστηριοποιείται η επιχείρηση
Ένα βήμα παρακάτω
Πέραν των διδαγμάτων που μπορεί να αποκομίσει μια επιχείρηση από τη δράση των εθελοντών, θα είχε πραγματικό νόημα η συμμετοχή της σε εθελοντικές δράσεις. Η ενθάρρυνση και επιβράβευση των ανθρώπων της να πλαισιώσουν εθελοντικές ομάδες, ή σε περίπτωση μεγάλης επιχείρησης η δημιουργία δικής της τέτοιας πρωτοβουλίας, έχει πολλαπλά οφέλη.
Τα δυο σημαντικότερα, είναι:
- Η συνεισφορά στην τοπική και ευρύτερη κοινωνία, αλλά και στο περιβάλλον
- Η προσέγγιση μεταξύ των εργαζομένων της. Αυτή δημιουργεί εξαιρετικές προσωπικές σχέσεις και ανεπανάληπτο δέσιμο, έξω από τον εργασιακό χώρο
Όμως, ακόμη και αν η συμμετοχή στον εθελοντισμό δεν είναι εφικτή, υπάρχει κάτι που έχει αντίστοιχη αξία. Η υλική συνεισφορά και οι χορηγίες προς τις εθελοντικές οργανώσεις -σε οποιαδήποτε κλίμακα είναι εφικτό για τη συγκεκριμένη επιχείρηση- μπορούν να ενισχύσουν και ισχυροποιήσουν το έργο τους, την επόμενη φορά που θα χρειασθεί να δράσουν…
Ο Σταμάτης Παππάς, MEng/MBA, είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων
Latest News
Παράδοξο κι όμως αληθινό - Γιατί οι άνω των 65 ετών εργαζόμενοι είναι οι πιο ευτυχισμένοι
Αποκαλυπτική για το πώς βλέπουν οι ηλικιωμένοι εργαζόμενοι τη θέση τους στη δουλειά είναι η νέα έκθεση του ερευνητικού κέντρου Pew
«Σφίγγουν το ζωνάρι» οι εργοδότες - Μειώνουν τις προσλήψεις [γραφήματα]
Η Ελλάδα κατέχει την 3η θέση παγκοσμίως για τις προθέσεις προσλήψεων του κλάδου Υπηρεσιών Επικοινωνίας, ξεπερνώντας τον παγκόσμιο μέσο όρο κατά 21 μονάδες
Μελέτη ΙCAP CRIF: Οι γυναίκες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επαγγελματική τους ανέλιξη
Σε πέντε μόνο οικονομίες το ποσοστό των γυναικών που ίδρυσαν ή «έτρεξαν» μια νέα επιχείρηση ήταν ίδιο ή υψηλότερο από το αντίστοιχο των ανδρών
Η άνοδος των διευθυντών προϊόντος - Κερδίζουν έδαφος στην εποχή της AI
Πολλοί υποστηρίζουν ότι ο διευθυντής προιόντος θα ξανακερδίσει την αίγλη του στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης